str. 1/5  Navazující magisterský studijní program „Veřejná správa“, jaro 2020, 2. semestr  NP201Zk Činnost veřejné správy Garant: doc. JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. TEZE KOLEKTIVNÍCH KONZULTACÍ II. kolektivní konzultace (doc. JUDr. Soňa Skulová, Ph.D) Subtéma 2. Základní zásady činnosti správních orgánů ve správním řádu a principy dobré správy. 1. Účelem a cílem základních zásad činnosti správních orgánů je vytvoření a garance předpokladů a podmínek pro řádný výkon veřejné správy v podmínkách moderního právního státu, pro tzv. dobrou správu (good administration). Uvedené principy či požadavky nejsou striktně vymezeny či definovány, nicméně panuje obecnější shoda (v literatuře, judikatuře, některých dokumentech, zejména Rady Evropy nebo Evropské Unie – např. Charta základních práv EU, čl.41) o tom, jaké vlastnosti by str. 2/5 měl mít, či jaká kritéria by měl naplňovat řádný a efektivní výkon veřejné správy v podmínkách moderního právního státu. 1 Některé ze základních zásad činnosti správních orgánů ve správním řádu nejsou pouze principy ovládajícími samotný proces - postup správních orgánů, ale zasahují rovněž do rovin hmotněprávních, neboť působí v některých ohledech na obsah, resp. kvalitu přijímaných rozhodnutí („řešení“). Vedle přímé právní závaznosti mají základní zásady další tradiční úlohu, a to sloužit jako interpretační pravidla pro výklad a aplikaci jednotlivých ustanovení zákona, resp. ustanovení upravujících postupy správních orgánů v jednotlivých zvláštních zákonech, jež jsou ve vztahu speciality k úpravám obsaženým ve správním řádu. Z tzv. společných ustanovení zákona, konkrétně § 177 odst. 1 správního řádu vyplývá, že základní zásady činnosti uvedené v § 2 až 8 v části prvé správního řádu mají být použity také v těch případech, kdy zvláštní zákon výslovně použité správního řádu vylučuje, aniž by sám úpravu odpovídající těmto zásadám obsahoval. Z použité dikce lze dovozovat, že nastavení rozsahu působnosti základních zásad činnosti může být event. širší, než je rozsah forem činností upravených správním řádem, neboť se zde hovoří o jejich použití při výkonu veřejné správy. Základní zásady tím, že jsou včleněny přímo do textu správního řádu, znamenají poměrně široké nastavení hledisek právní povahy, která musí správní orgány respektovat. V tomto smyslu je vlastně výslovně rozšířen obsah jedné z hlavních zásad činnosti, a to zásady legality, neboť zařazením základních zásad přímo do textu zákony staly se i ony součástí kritéria zákonnosti jednání správních orgánů. Konkrétní právní úprava jednotlivých druhů činnosti veřejné správy, resp. konkrétní úprava výkonu jejich pravomoci neobsahuje v sobě všechna hlediska, kterými se správní orgán při aplikaci takového ustanovení musí řídit. Všechna hlediska nutně nemohou být konkrétně stanovena pro každý případ nebo situaci, které správní orgány řeší. Tak to 1 K principům dobré správy podrobněji – viz samostatný studijní materiál – kolektivní konzultace II - Subtéma 1. str. 3/5 zakládá a umožňuje systémová povaha právního řádu, který je vnitřně strukturován a hierarchicky uspořádán. Ve složitějších případech, které správní orgány řeší, však bývá obvyklé, že nejde zcela vyhovět všem stanoveným zásadám současně. V takových případech je nutno volit potřebnou a možnou úroveň jejich naplnění. Pro úplnost je nutno zmínit, že existují také určité nepsané právní principy, které jsou však obecně uznávány a aplikovány (např. princip neminem laedere, tedy obecný požadavek nepůsobit svou činností nikomu zbytečnou nebo nadměrnou újmu). V případě správního uvážení, pro který je typické, že správní orgán má ponechán prostor pro nalezení jednoho z více možných řešení, je nutno zvolit takové řešení, které bude se základními zásadami činnosti v souladu, resp. lépe odpovídat jejich požadavkům. S mnoha takovými případy se setkáváme přímo v textu správního řádu, který tak v mnoha ohledech ponechává na úvaze správního orgánu, zda a jaký způsobem konkrétní procesní úkony v rámci svých postupů použije. 2. Jednotlivé zásady činnosti správních orgánů : 2.1 Zásada legality (zákonnosti) 2.2 Zásada – princip proporcionality (přiměřenosti) 2.3 Zákaz zneužití správního uvážení 2.4 Princip - zásada legitimního očekávání (předvídatelnosi) 2.5 Zásada ochrany práv nabytých v dobré víře a oprávněných zájmů 2.6 Zásada souladu s veřejným zájmem 2.7 Zásada subsidiarity (preference smírného odstranění rozporů) 2.8 Zásada materiální pravdy 2.9 Zásada procesní rovnosti a nestrannosti postupů správních orgánů 2.10 Zásada veřejné správy jako služby a ochrany práv dotčených osob 2.11 Zásada spolupráce správních orgánů a souladnosti jejich postupů str. 4/5 2.12 Zásada rychlosti a hospodárnosti postupů (procesní ekonomie). str. 5/5 Obecná studijní literatura  Skulová, S. a kol.: Správní právo procesní. 3. vydání. Plzeň: Vydavatelství Aleš Čeněk. 2017, str. 36 - 75.  Hendrych, D.: Správní věda. Teorie veřejné správy. 4. vydání. Praha : Wolters Kluwer, 2004.  Hendrych, D.: Správní právo. Obecná část. 9. vydání. Praha : C. H. Beck, 2016. Specifická studijní literatura  Skulová, S.: Správní uvážení, základní charakteristika a souvislosti pojmu. Brno: MU, 2003  Pomahač, R., Vidláková, O.: Veřejná správa. Praha: C.H.Beck, 2002. KONTROLNÍ OTÁZKY 1. Jaká je úloha a působnost základních zásad činnosti správních orgánů upravených ve správním řádu? 2. Které základní zásady činnosti správních orgánů jsou významné pro zajištění práv dotčených osob? Které slouží především efektivnímu výkonu veřejné správy? 3. Je výčet zásad ve správním řádu úplný, a proč tomu tak je ?