Úvod do managementu veřejné správy Management veřejné správy – NP203Zk Blok 1 Témata dnešního bloku •Oblast I – Prostředí veřejného sektoru (JUDr. Johan Schweigl, Ph.D.) •V této oblasti se budeme zabývat prostředím, v němž organizační jednotka funguje •Základní pojmy •Soukromý sektor vs. veřejný sektor •Trh vs. veřejný zájem • •Oblast II – Kontrola hospodaření – audit (Mgr. Stanislav Bureš) •Viz samostatná prezentace Ekonomická podstata právní regulace •Ekonomické vztahy a lidské jednání •Právní regulace (materiální prameny práva) • •Příkladem např. účetnictví a jeho faktický vznik dávno před tím, než začalo být regulováno právními normami • •Regulace jako mantinely pro „živé“ ekonomické vztahy •Vnímání ekonomické podstaty vztahů nutné pro chápání regulace • • Soukromý sektor – veřejný sektor •Soukromý sektor •Subjekty, které primárně sledují vlastní ekonomické zájmy •Soukromé společnosti, jednotlivci •Cenový systém • •Veřejný sektor •Hlavním kritériem není „zisk“, činnost ve veřejném zájmu •Financování z veřejných rozpočtů •Řízen a spravován veřejnou správou •Větší či menší míra veřejné kontroly • • • • Několik pojmů na úvod •Veřejné statky – nejsou přímo zpoplatněny, z podstaty jsou nabízeny bezplatně •veřejné osvětlení •armáda •„neplatící“ nelze vyloučit ze spotřeby (problém černých pasažérů) •O množství veřejného statku nerozhodují spotřebitelé přímo projevením svých preferencí (poptávky) na trhu, určuje je obec (stát) •Výpočet poptávky po veřejných statcích je problematický •Jsou financovány z veřejných fondů •Poskytování veřejných statků je závislé na rozhodování voličů, politiků, úředníků, apod. • • • • Zdroj: HOLMAN, R. Ekonomie, 2008 Tržní mechanismus I •Tržní mechanismus •Nabídka •Poptávka •Cena • • • Zdroj: Economics Stack Exchange Role státu a veřejné finance •Různé stupně mezi minimálním státem (stát „noční hlídač“) a sociálním státem (welfare state) •S rostoucími státním výdaji (přerozdělováním) roste i potřeba státu získávat více peněžních prostředků •Financování schodkových rozpočtů zejména prostřednictvím emise veřejných dluhopisů • • Měření výkonnosti? •Měření výkonnosti veřejné správy bez existence cenového systému •Spokojenost příjemců? •Životní úroveň ? •Právní jistota? •Makroekonomické ukazatele? •Principy 3 E: • • • Směřování veřejné správy I •7. července 2016 vláda schválila Metodický pokyn CHJ č. 3, kterým je Metodika veřejného nakupování: Naplňování principů 3E v praxi veřejného zadávání. •Metodický pokyn CHJ č. 3, který se zaměřuje na oblast naplňování principů hospodárnosti, efektivity a účelnosti (tj. „principy 3E“) v praxi veřejného zadávání. Jedná se o dokument doporučujícího charakteru. •Dokument představuje metodickou pomůcku ve vztahu k naplňování principů 3E v procesu veřejného zadávání. Rozpracovává principy upravené č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů, jehož je Ministerstvo financí gestorem. • • Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 •Povinnost zajistit hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy stanovuje zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě •v § 4 uvádí, že hlavními cíli finanční kontroly je prověřovat: •b. zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům způsobeným zejména porušením právních předpisů, nehospodárným, neúčelným a neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky nebo trestnou činností •d. hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy. • Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Směřování veřejné správy II •Principy účelnosti, hospodárnosti a efektivity zakotveny rovněž v zákoně č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu • •v § 4 stanovuje, že „při kontrole Úřad prověřuje, zda kontrolované činnosti jsou v souladu s právními předpisy, přezkoumává jejich věcnou a formální správnost a posuzuje, zda jsou účelné, hospodárné a efektivní.“ Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Směřování veřejné správy III •Požadavky hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti lze nalézt i v zákoně č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů • •v § 39 stanovuje, že „správce kapitoly soustavně sleduje a vyhodnocuje hospodárnost, efektivnost a účelnost vynakládání výdajů ve své kapitole. Je-li zřizovatelem organizační složky státu nebo příspěvkové organizace nebo funkci zřizovatele vykonává, působí při jejím řízení k tomu, aby vynakládání výdajů bylo co nejhospodárnější, nejefektivnější a nejúčelnější“ Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Směřování veřejné správy IV Principy 3 E •Definice principů 3E je v odborné literatuře různá (často ne zcela jednoznačná) •metodika pracuje s definicí pojmů převzatou přímo z nařízení Evropského Parlamentu a Rady, kterým se stanoví finanční pravidla o souhrnném rozpočtu Unie (Nařízení (EU, EURATOM) č. 966/2012) • Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E - Účelnost •Účelnost (Effectiveness) • •Účelným nakládáním s veřejnými prostředky se rozumí, že dosažené výsledky odpovídají stanovené a prokázané potřebě •jedná o naplnění cílů organizace, kvůli kterým daná potřeba vznikla •účelnost se váže na to, jak užitečná (přínosná) je daná veřejná zakázka ve vztahu k dosažení požadovaných výsledků, tedy naplnění cílů organizace. •v praxi veřejného nakupování se tedy primárně jedná o to, jestli je poptávána správná věc (zboží či služba) Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E - Efektivita •Efektivita/účinnost (Efficiency) •Efektivním nakládáním s veřejnými prostředky se rozumí, že je dosahováno co nejlepšího vztahu mezi použitými prostředky a dosaženými výsledky. • •Jedná o maximalizaci přínosů, kterých lze vynaložením veřejných prostředků dosáhnout. Efektivita se váže na to, jak byla daná potřeba zajištěna. Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E - Hospodárnost •Hospodárnost (Economy) •Hospodárným nakládáním s veřejnými prostředky se rozumí, že zdroje jsou k dispozici ve správnou dobu, v dostatečném množství, v přiměřené kvalitě a za co nejvýhodnější cenu • •jedná se o minimalizaci nákladů na zdroje použité k dosažení plánovaných výkonů nebo výstupů nějaké činnosti při zohlednění řádné kvality takových výstupů nebo výkonů Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E – Celkový pohled •Dodržování principů 3E by mělo být vždy posuzováno jako celek, nikoliv jako jednotlivé dílčí aspekty. • • •Optimum je tedy dosaženo pouze při uplatnění všech tří principů současně. Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Veřejná správa • •Klíčové znaky: •Veřejné služby •Veřejné záležitosti •Veřejný zájem • • • • Pár dalších pojmů ... •Tzv. byrokratické řízení •Klasický model managementu veřejné správy •Za autora pojmu „byrokracie“ považován Max Weber (1864-1920): pevná pravidla, jasné kompetence, princip hierarchického uspořádání, odborné vyškolení, atd. •Ve 20. letech 20. století se objevuje pojem „bureaucratic management“ •Kritika: údajný nehospodárnost, neefektivnost, pomalost • • • Pár dalších pojmů ... •New Public Management •VB, Australie, 80./90. léta 20.st. •Margaret Thatcherová, zavádění tržních principů do veřejné správy •Globální rozpočet (flexibilní přidělování k jednotlivým položkám) •Snahy o: •Decentralizaci veřejné správy •Konkurenční prostředí •Snižování nákladů •Kontrola výstupů Pár dalších pojmů ... •New Public Service •USA, reakce na NPM (kritika příliš tržního prostředí) •veřejná správa blíže občanům •nejedná se o určité principy řízení, ale obecný koncept veřejné správy •Tendence spíše „sloužit, než řídit“ • • Smart Administration •Pojem se objevuje v EU v dokumentech z let 2007 – 2013 •Snaha odpovídat podmínkám kontinentální Evropy •Cílem efektivní fungující veřejná správa • • • Otázky? • •Děkuji za pozornost • • •JUDr. Johan Schweigl, Ph.D. •Johan.Schweigl@law.muni.cz