Příklady – Ochrana spotřebitele 1. Pan Veliký využil svého práva bez udání důvodu odstoupit od kupní smlouvy, kterou uzavřel v jednom z e-shopů. Poslední den lhůty zaslal poštou odstoupení od smlouvy prodávajícímu. Bude jeho odstoupení účinné? 2. Pan Jan Lucemburk obdržel od společnosti Právo s. r. o., IČO 45454545, se sídlem Brno, Veveří 70, knihu „Jak na věřitele“. Společnost mu ji nabízí k prodeji za 500 Kč. V obálce byla přiložena složenka na úhradu. Pan Lucemburk si nic neobjednal, ale předmětnou knihu si ponechal bez toho, že by ji zaplatil. Dva týdny na to jej vyzval jednatel společnosti Právo s. r. o. k úhradě 500 Kč za předmětnou knihu. Zhodnoťte případ. 3. Paní Jana Nerozhodná si 5. 2. 2020 objednala přes internet plazmovou televizi, kterou si 8. 2. 2020 vyzvedla v kamenné pobočce. Při předání zboží jí prodávající upozornil, že nemá právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů od převzetí předmětu koupě, protože si zboží osobně převzala. Mohla paní Nerozhodná televizor vrátit, i když jej vyzvedla v kamenné provozovně? 4. Paní Jana Nerozhodná si objednala přes internet plazmovou televizi, kterou si ještě nevyzvedla. Rozhodla se však, že už televizor nechce. Musí si jej vyzvednout a zaplatit, nebo může smlouvu zrušit? 5. Jelikož se paní Jana Nerozhodná doma bez televizoru nudila, objednala si po telefonu dva lístky na koncert na následující večer, které si ještě týž den vyzvedla. Jakmile se paní Nerozhodná další ráno probudila, situaci si opět rozmyslela a dožadovala se možnosti vrácení lístků. Posuďte situaci. 6. Pan Maxmilián Fík si zakoupil u společnosti ABC, s. r. o. digitální fotoaparát, který však po třech dnech přestal fungovat. Obrátil se proto na ABC, s. r. o. a uplatnil odstoupení od smlouvy. Zaměstnanec ABC, s. r. o. mu sdělil, že na odstoupení nárok nemá a přístroj opraví ve lhůtě 3 měsíců. Může ABC, s. r. o, takto postupovat? 7. Paní Marie Berušková si chtěla koupit nový model notebooku, prodejce jí však poskytl informace o výrobku pouze v anglickém jazyce s odkazem, že se jedná o novou řadu výrobků a návod spolu s podrobnými informacemi o výrobku jsou zatím dostupné pouze v anglickém jazyce. Posuďte celou situaci. 8. Pan Petr Polášek pospíchal před hodinou právní angličtiny do blízkého supermarketu, aby si tam zakoupil rohlík se salámem. Jelikož u sebe neměl hotovost, chtěl platit kartou. Prodejce mu za použití karty naúčtoval poplatek ve výši 5 %. Může prodejce takto postupovat? 9. Paní Ludmila Široká již opakovaně reklamovala svůj mobilní telefon, protože má na něm vždy několik vad, kvůli kterým telefon nemůže užívat. Jelikož je z toho rozzlobená, ráda by dostala své peníze zpět. Má na to právo? 10. Paní Jana Štaflíková si zakoupila mobilní telefon, který platila kartou. Když ho chtěla reklamovat, uvědomila si, že nemá účtenku. Přišla za prodejcem a chtěla vrátit peníze. Prodávající její reklamaci odmítl, protože mu nepředložila originál účtenky a nedonesla mobilní telefon v originální krabici. Posuďte postup prodávajícího. 11. Pan Jan Brouček si chtěl zakoupit nový mobilní telefon. Navštívil proto místní obchod, kde si vybral zlevněný model. Prodavačka mu však naúčtovala mnohem vyšší cenu s tím, že šlo o chybu. Má pan Brouček právo dožadovat se ceny, která byla napsaná na regálu? 12. Paní Marie Špagetková si chtěla zakoupit mobilní telefon, protože dosud mobilní telefon nevlastnila, požádala prodavače o vysvětlení jeho funkce. Ten ji však odmítl podrobnější vysvětlení poskytnout s tím, že má v balíčku návod, ať si jej prostuduje. On prý na podrobnější vysvětlování nemá čas. Posuďte situaci z hlediska zák. o ochr. spotř. i z hlediska OZ. 13. Pan Smetana si koupil nové boty, které se mu po třech měsících užívání rozpadly. Zhodnoťte jeho další práva, jak má postupovat? Změnilo by se něco na tom, kdyby reklamaci uplatnil až po jednom roce?