Obecné vymezení pojmu rozpočet, funkce a zásady
Pojem
rozpočet
Ekvivalentem pojmu rozpočet je anglické slovo „budget“, které vzniklo ze starofrancouzského „boulgette“, což znamenalo kožený vak na peníze.[1]
Rozpočtem v nejširším pojetí se rozumí přehled
příjmů pro určité rozpočtové období a výdajů soukromého nebo veřejného
hospodářství taktéž pro určité období.[2]
Nalézt
v odborné literatuře jednoznačnou definici pojmu rozpočet není možné.
Důvodem je především to, že rozpočet sehrává ve společnosti dvojí roli,
a to roli hospodářskou a roli státoprávní. Podle toho, která role
vystupuje do popředí, je i jednotlivými odborníky rozpočet
charakterizován. Nejčastěji bývá rozpočet posuzován ze stránky hospodářské,
a to jako číselný hospodářský plán pro určité, časově omezené, zpravidla jednoroční
fiskální období, jehož hlavní náplní jsou příjmy a výdaje spojené
s tímto obdobím.
Z hlediska historického lze rozpočet chápat jako
produkt historického vývoje společnosti a její ekonomiky[3] a současně vznik
státního rozpočtu je reakcí na vzrůstající společenské potřeby veřejné
instituce se specifickým účelem. Vývoj společnosti ukazuje, že období
předcházející vzniku státního rozpočtu lze charakterizovat v dějinném
kontextu požadavkem na tvorbu nejrůznějších pokladen, kas, popřípadě specificky
utvářených fondů. Prvotní příčinou byla trvalá poptávka po zdrojích
financování válečných akcí a druhotnou pak zájem na tlumení následků
přírodních kalamit. Za první veřejné rozpočty v modernějším pojetí
lze považovat rozpočty státní z 19. století, na našem území pak
za vlády Marie Terezie. V této době se přerozdělování národního
důchodu státním rozpočtem omezovalo v podstatě na získávání státních
příjmů ke krytí výdajů spojených s udržováním státního aparátu,
státních zařízení a armády. V té době rozpočtová politika byla
skutečně jen fiskální politikou, politikou státní pokladny. S rozvojem
sociální a ekonomické funkce státu objem rozpočtového fondu
v porovnání s národním důchodem stoupal.[4]
V teorii veřejných financí prezentované
v Evropské unii převládá názor, že fungování rozvinuté tržní ekonomiky je
možné jen za předpokladu, že systém tržní regulace bude
v odůvodněných případech doplněn účinným systémem státních regulačních
zásahů. [5]
způsobu pro převádění ekonomických pojmů do sféry rozpočtového práva je vysvětlování a bližší vymezení v prováděcích předpisech.
FUNKCE
ZÁSADY
[1] Ottův slovník naučný.
Sv. IV. Praha: J. Otto, 1891. 1026 s.
[2] Všeobecný slovník
právní. Praha: Fr. Xaver Veselý, 1899. 1090 s.
[3] BAKEŠ, M. a kol. Finanční právo. 4. vyd. Praha: C.H.Beck,
2006. 741 s. ISBN 80-7179-431-7.
[4] VYBÍHAL,
V. Veřejné finance. Hradec Králové: E.I.A., 1995.
218 s. ISBN 80-85490-45-5.
[5] MRKÝVKA, P. Finanční
správa. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 192 s. ISBN
80-210-1685-X.