FINANČNÍ KONTROLA Obecně pojem „kontrola“ u Původ slova kontrola lze hledat v dávném starověku, kde vznikl spojením dvou latinských pojmů a to contro (proti) a rotulus (svitek), což znamenalo protisvitek (pergamenové svitky) volněji přeloženo protilistinu nebo protizápis. Překlad u u Doslovný překlad těchto slov je v literatuře uváděn jako „označení druhého záznamu mající ověřit správnost prvního“ u KONTROLA u Ve středověku v Anglii dochází k podstatnému rozšíření chápání kontroly, které bylo vyjadřováno slovy to dominate, command a to exercise power of authority over, což znamenalo ovládání a výkon moci (někým x něčím) KONTROLA u Výklad se také rozšiřoval do jiných jazyků a to i do češtiny, kde se například v Ottově slovníku naučném z roku 1899 rozumí pod slovem kontrola: ”Dohled ku správnosti vedení hospodářství”. u KONTROLA u Z původního chápání pojmu kontrola se tento výraz rozšířil i do dalších a v podstatě všech oblastí a oborů sociologie, psychologie, medicína technické vědy. Všichni se ale shodují na její nezbytnosti ve všech oborech lidské činnosti a to především v řídící činnosti. u DEFINICE POJMU KONTROLA üKontrola je posouzení shodnosti výsledku dosaženého s cílem, ke kterému směřuje, üKontrola je dohled nad tím, aby se všechno dělo v souladu se stanovenými předpisy a vydanými pokyny, üKontrola je závěrečná fáze řídícího procesu (J.Heilbreidt), üKontrola je specifická fáze získávání informací u „CONTROL“-KONTROLOVAT u v Blackově právnickém slovníku,se uvádí slovo - CONTROL jako 1)kontrolovat, 2)řídit, 3)vykonávat, 4)usměrňovat 5)mít řídící vliv. Řídící funkce kontroly u tento pojem v sobě slučuje všechny základní řídící funkce: I.počátek kontroly, tzn. počáteční stav, závazný, II.jádro kontroly, tzn.porovnávání stavu zamýšleného se skutečným, III.konec kontroly, tzn. stanovení, výsledků porovnávání stavu skutečného se zamýšleným. u Funkce kontroly: uPoznávací-musíme znát rozhodné skutečnosti-nelze stanovit cíl, uZjišťovací- zjistit a odstranit odchylky, uHodnotící- dodržování systému kontroly je v pravomoci kontrolních orgánů, uNápravná-porušení právních norem je nutné přijmout opatření. DOZOR u Specifická forma kontroly je dozor, který se zaměřuje na A.účelnost B.hospodárnost C.zákonnost u v činnosti vykonavatele veřejné správy spočívající v pozorování chování subjektů a v porovnávání jejich skutečného chování s chováním žádoucím - normovaným. Celkově tedy můžeme shrnout, že kontrola je vnejobecnější řídící funkcí, řídící činností, vspecifická forma získávání informací, včinnost spočívající ve zjišťování a porovnávání skutečnosti a záměru včetně vyhodnocení příčin, včinnost realizovaná vlastními řídícími orgány Kontrola ve veřejné správě ü Jednou ze záruk zákonnosti ve veřejné správě üKontrola je nedílnou součástí každé řídící činnosti üRealizuje se v řídících vztazích üSpolupodílí se na dosahování cílů u KONTROLA ve veřejné správě sleduje dodržování účelnosti a hospodárnosti Druhy kontrol q podle rozsahu- komplexní u - dílčí q množství jevů - globální u - individuální q - koncepční u - operativní q - vnější u - vnitřní Druhy kontrol q z hlediska získávání informací- přímá u nepřímá q z hlediska časového- předběžná u - průběžná u - následná q- soustavná u - občasná q - formální u - věcná Finanční kontrola uJe okruh činností, které spočívají ve zkoumání souladu předpokládaného a skutečného stavu uČinnosti řízení společenských procesů uSbírání informací a jejich hodnocení uvyjádřených prostřednictvím peněžních jednotek uKONTROLA KORUNOU u PRAMENY uSměrnice Rady 77/388/EHS, ve znění směrnice Rady 91/680/EHS uÚstavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. uUsnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů. uZákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. u Prameny uZákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů uZákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. u u PRAMENY uZákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů. uZákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů. u Finanční kontrola ve veřejné správě uNa základě zákona č. 320/2001 Sb., u u V rámci FP jde o kontrolu uskutečňování finančně právních vztahů souvisejících s ØTvorbou ØRozdělováním ØPoužíváním u veřejných peněžních fondů u Zákon o finanční kontrole uVznikl se společenskými změnami po roce 1989+ vstup ČR do EU uZákon o kontrole - hospodaření s finančními prostředky, neupravuje ale podřízenost a nadřízenost orgánů veř. správy uZákon o NKÚ –kontrola hospodaření se státním majetkem, ko.plnění rozpočtu, ale neobsahuje výkonné pravomoci u Zákon o finanční kontrole uNa základě vstupu ČR do EU musel být vypracován kontrolní mechanizmus odpovídající Evropským standardům uZákon respektuje zásady obsažené ve směrnici INTOSAI=mezinárodní organizace nejvyšších kontrolních systémů uObecné podmínky EU- využití finančních prostředků efektivně, účelně, hospodárně! Subjekty kontroly uKontrolní orgány u(Subjekty oprávněné) uA uKONTROLOVANÉ OSOBY u(Subjekty povinné) SUBJEKTY KONTROLY ØOPRÁVNĚNÉ - Stát u u– zastoupený orgány veřejné správy a územní samosprávy u Kontrolní orgány u Orgány veřejné správy uZa orgán veřejné správy můžeme považovat všechny účetní jednotky hospodařící s veřejnými peněžními prostředky. uZa orgán veřejné správy jedná osoba nebo orgán oprávněný jednat jménem státu, územního samosprávného celku nebo právnické osoby- u Vedoucí orgánu veřejné správy Vedoucí orgánu veřejné správy uv kraji je to ředitel uv obci starosta obce uve statutárních městech primátor uv hlavním městě Praze ředitel Magistrátu hlavního města Prahy u u „vedoucí orgánu veřejné správy“ u Kontrolní orgány u u Orgány veřejné správy uministerstva, ujiné správní úřady, uorganizační složky státu, která jsou účetní jednotkou , ustátní příspěvkové organizace, ustátní fondy, uúzemní samosprávné celky, Kontrolní orgány uměstské části hlavního města Prahy, upříspěvkové organizace územního samosprávného celku ujiné právnické osoby zřízené k plnění úkolů veřejné správy například zdravotní pojišťovny unebo právnické osoby, které hospodaří s veřejnými prostředky, například resortní, oborové pojišťovny. u KONTROLOVANÉ OSOBY (Subjekty povinné) ØPOVINNÉ – Kontrolované osoby u - orgány veřejné správy u - fyzické osoby u - právnické osoby u - zahraniční právnická či fyzická osoba, podnikající v ČR uŽadatelé o veřejnou finanční podporu Osoby třetí u Kontroly se mohou zúčastňovat také tzv. u osoby třetí - právnická nebo fyzická osoba podílející se na dodávkách zboží nebo služeb hrazených z veřejných výdajů, z veřejné finanční podpory a označujeme je jako osoby povinné spolupůsobit při výkonu finanční kontroly. u Osoby třetí u Jsou to dodavatelé služby nebo zboží, u kterých se prověřují dokumenty, doklady spojené s aktivitami kontrolovaných osob, financovaných plně nebo zčásti z veřejných peněžních prostředků ve formě veřejné finanční podpory. Tyto osoby mají obdobné postavení v rámci kontroly jako osoby kontrolované. u PŘEDMĚT KONTROLY uuspořádání a rozsah finanční kontroly mezi orgány veřejné správy navzájem, umezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory, uKontrola uvnitř orgánů veřejné správy, u ukontrola státního podniku, kterou vykonává ministerstvo, u PŘEDMĚT KONTROLY u 1.veřejné finance 2.veřejné prostředky 3.veřejná finanční podpora u Ad. 1. Veřejné finance uveřejné příjmy, které jsou příjmy státu nebo právnické osoby uveřejné výdaje- veřejnými výdaji jsou výdaje vynaložené ze státního rozpočtu, z rozpočtů ÚSC Ad. 2. Veřejné prostředky uVeřejnými prostředky jsou veřejné finance, věci, majetková práva a jiné majetkové hodnoty patřící státu nebo jiné právnické osobě. uautorská práva, průmyslová, know-how, programové vybavení a hospodaření s hmotnými rezervami. Ad. 3. Veřejná finanční podpora udotace, upříspěvky, unávratné finanční výpomoci uprostředky poskytnuté ze státního rozpočtu, uz rozpočtu územního samosprávného celku urozpočtu jiných právnických osob, Ad. 3. Veřejná finanční podpora ustátního fondu, u státních finančních aktiv, udále státní záruky, ufinanční podpora poskytnutá formou slevy uprostředky poskytnuté z Národního fondu uprostředky ze zahraničí poskytnuté na základě mezinárodních smluv nebo k plnění úkolů veřejné správy. u FINANČNÍ OPERACE uPro nakládání s těmito prostředky hovoříme o finančních operacích, kde je nutné aby byly v souladu s právními předpisy a je zapotřebí dodržovat jistá pravidla, a také aby bylo dosaženo optimálního vztahu mezi u hospodárností u účelností u efektivností Kontrolní systémy typy kontrol u 1.) systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány u 2.) systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv u 3.) vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy. Ad. 1. Veřejnosprávní kontrola usystém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány, ukontrola skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory. u Tento typ kontroly je veřejnosprávní kontrolou. u ad. 2. Kontrola na základě mezinárodních smluv u systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv, který v sobě zahrnuje finanční kontrolu zahraničních prostředků vykonávanou mezinárodními organizacemi podle vyhlášených mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána. u Ad.3. Vnitřní kontrola u vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy. u Tento systém zahrnuje dva kontrolní mechanizmy: 1. řídící kontrolu 2. interní audit Řídící kontrola ufinanční kontrola zajišťovaná odpovědnými vedoucími zaměstnanci upři přípravě operací před jejich schválením, upři průběžném sledování uskutečňovaných operací až do jejich konečného vypořádání a uvyúčtování a následném prověření vybraných operací v rámci hodnocení dosažených výsledků Interní audit u organizačně oddělené a funkčně nezávislé přezkoumávání a vyhodnocování přiměřenosti a účinnosti řídící kontroly, včetně prověřování správnosti vybraných operací. Působnost veřejnosprávní kontroly 1.MF 2.Správci kapitol státního rozpočtu 3.Působnost řídícího orgánu a platební agentury 4.Územní samosprávné celky 5.Působnost kraje 6. u Působnost veřejnosprávní kontroly u1.) MF- metodicky řídí a koordinuje, u - harmonizační jednotka u - zřizuje útvar pod ministerstvem Øorganizační složky státu ØStátní fondy ØOstatní státní organizace ØPoskytovatele veřejné finanční podpory ØŽadatele o veřejnou finanční podporu u Působnost veřejnosprávní kontroly u2.) Správci kapitol státního rozpočtu ØKO svého hospodaření ØKo hospodaření organizačních složek státu a příspěvkových organizací 1x za rok hodnotí ØPoskytovatele veřejné finanční podpory –KO u příjemce Řídící orgán a platební agentura u 3.) Řídící orgán a platební agentura vykonávají kontrolu u kontrolovaných osob na všech úrovních realizace finančních prostředků z rozpočtu Evropské unie a přímo použitelných předpisů Evropských společenství. Působnost veřejnosprávní kontroly uAd.4.) Územní samosprávné celky ØPříspěvkové organizace ve své působnosti ØU žadatelů o veřejnou finanční výpomoc nebo příjemců ØZajistí kontrolu vnitřní svoji, organizačních složek a příspěvkových organizací u u VNITŘNÍ KONTROLNÍ SYSTÉM uŘídící kontrola – vyhodnocuje údaje o hospodaření s veřejnými prostředky, zajišťuje soulad s právními předpisy, přijímá opatření. uInterní audit- funkčně nezávislý útvar, objektivně přezkoumává a vyhodnocuje operace a doporučuje zdokonalení vnitřního kontrolního systému u Řídící kontrola 1.Předběžná 2.Průběžná 3.Následná u Předběžná kontrola uVedoucí orgánu veř. správy- u příkazce operace ( starosta) uVedoucí zaměstananec útvaru odpovídající za správu rozpočtu- u správce rozpočtu (místostarosta) uVedoucí zaměstnanec orgánu útvaru odpovídající za účetnictví- u hlavní účetní (místostarosta) Průběžná a následná řídící kontrola u Tyto kontroly zajišťují přímé uskutečňování operací, kde se posuzuje, zda plánované a připravované operace odpovídají stanoveným úkolům veřejné správy, zda jsou v souladu s právními předpisy, rozpočty, programy, projekty a uzavřenými smlouvami. u Útvar interního auditu uPro tento účel jim interní audit poskytuje uanalýzy, uhodnocení, udoporučení, ukonzultace, uinformace o posuzovaných činnostech. u