Veřejné finance a fiskální právo Rozpočet EU Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství Struktura veřejných rozpočtů lSoustava veřejných rozpočtů lnadnárodní rozpočet l lústřední rozpočet l lrozpočty jednotlivých celků územní samosprávy l lrozpočty neziskových organizací působících ve veřejném sektoru l lMimorozpočtové fondy (státní fondy a tzv. mimorozpočtové parafiskální fondy) l Rozpočet EU lRozpočet EU se horizontálně člení do osmi institucionálních sekcí: lSekce I: Evropský parlament lSekce II: Rada EU lSekce III: Evropská komise lSekce IV: Evropský soudní dvůr lSekce V: Evropský účetní dvůr lSekce VI: Hospodářský a sociální výbor lSekce VII: Výbor regionů lSekce VIII: Evropský ombudsman a Evropský úřad pro dohled nad ochranou dat l lZákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, zejména § 37 l Zásady rozpočtu EU lzásada jednotnosti a správnosti rozpočtu lzásada ročního rozpočtu lzásada vyrovnanosti lpříjmy a výdaje rozpočtu EU musí být vždy vyrovnané, přebytek (je převeden do dalšího finančního období), deficit (v následujícím roce je započítán do výdajů rozpočtu) lzásada zúčtovací jednotky lrozpočet se sestavuje, plní i vyúčtovává v eurech; lzásada obecnosti lcelkové příjmy musí pokrývat celkové položky na platby. Až na výjimky uvedené ve finančním nařízení se všechny příjmy a výdaje vykazují v plné výši bez jakýchkoli vzájemných zápočtů; lzásada specifikace lvýdaje rozpočtu jsou přiřazeny do jednotlivých hlav a kapitol; lzásada řádného řízení lpoužití položek rozpočtu musí být v souladu se zásadami hospodárnosti, účinnosti a efektivity; lzásada transparentnosti l Obsah obrázku text Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti J Příjmy EU ltradiční vlastní zdroje lzemědělské dávky (tj. cla uvalená na dovoz zemědělských produktů) ldávky z cukru a izoglukózy lcla z obchodu se třetími zeměmi vybraná podle společného celního tarifu lpodíl na dani z přidané hodnoty (DPH) lpodíl z hrubého národního důchodu (HND) členských států l (95-99 % celkových příjmů) l lOstatní (1-6 %) lpoplatky vztahující se k fungování Evropského hospodářského prostoru, poplatky za administrativní činnost institucí, daně z příjmu zaměstnanců institucí ES, pokuty, přebytek rozpočtu z předchozího roku, úroky z opožděných splátek, pokuty firem za porušení soutěžního práva atd. Složení vlastních zdrojů lTzv. tradiční vlastní zdroje lCla na dovoz ze třetích zemí a dávky na trhu s cukrem lCca 10-12 % lZemě si od 1. ledna 2021 nechávají 25 % z vybraného cla na pokrytí nákladů na výběr. l Zdroj založený na DPH lNásobek jednotné sazby 0.30 % na harmonizovaný vyměřovací základ DPH (složitý statistický proces) lVyměřovací základ – limit 50 % HND lCca 10-13 % l Zdroj založený na HNP lZdroj k vyrovnávání rozpočtu lUrčité procento z HND lCca 70-74 % lKaždá země EU do EU převede jednotný procentní podíl svého HND. Tento procentní podíl se nastavuje tak, aby celkové příjmy odpovídaly dohodnuté úrovni plateb. lNový lOd 1. ledna 2021 je novým vlastním zdrojem EU stává příspěvek zemí EU založený na množství nerecyklovaného plastového obalového odpadu. l EU a reakce na COVID-19 lRozhodnutí (EU, Euratom) 2020/2053 také Komisi opravňuje, aby si výjimečně na kapitálových trzích dočasně vypůjčila až 750 miliard EUR v cenách roku 2018 za účelem řešení důsledků krize způsobené onemocněním COVID-19. V souvislosti s tím se výjimečně a dočasně sníží strop vlastních zdrojů o dalších 0,6 procentního bodu, aby se pokryly veškeré závazky EU vyplývající z této půjčky, dokud nebudou veškeré půjčené prostředky splaceny. l lZdroj: https://eur-lex.europa.eu/summary/glossary/community_own_resources.html?locale=cs Vývoj příjmů rozpočtu Vývoj příjmů EU Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Vývoj příjmů rozpočtu Zdroj: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/modernising-revenue-sources-eu-budget_cs.pdf Zdroj: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/modernising-revenue-sources-eu-budget_cs.pdf J Obsah obrázku text, mapa Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti Výdaje rozpočtu EU lVýdaje všech evropských institucí lNejvětší část – výdaje Komise lZa rok průměrně pouze 1 % HND EU lVýdaje na politiku EU lNa zemědělství a rozvoj venkova lPolitiku soudržnosti lVnější vztahy lVýzkum lŽivotní prostředí, atd. l Položky na závazky, mil. EUR, ceny roku 2011 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2014-2020 1. Inteligentní růst podporující začlenění 60 283 61 725 62 771 64 238 65 528 67 214 69 004 450 763 1a Konkurenceschopnost pro růst a zaměstnanost 15 605 16 321 16 726 17 693 18 490 19 700 21 079 125 614 1b Hospodářská, sociální a územní soudržnost 44 678 45 404 46 045 46 545 47 038 47 514 47 925 325 149 2. Udržitelný růst: Přírodní zdroje 55 883 55 060 54 261 53 448 52 466 51 503 50 558 373 179 z toho: výdaje související s trhem a přímé platby 41 585 40 989 40 421 39 837 39 079 38 335 37 605 277 851 3. Bezpečnost a občanství 2 053 2 075 2 154 2 232 2 312 2 391 2 469 15 686 4. Globální Evropa 7 854 8 083 8 281 8 375 8 553 8 764 8 794 58 704 5. Správa 8 218 8 385 8 589 8 807 9 007 9 206 9 417 61 629 z toho: správní výdaje orgánů 6 649 6 791 6 955 7 110 7 278 7 425 7 590 49 798 6. Náhrady 27 0 0 0 0 0 0 27 Položky na závazky celkem 134 318 135 328 136 056 137 100 137 866 139 087 140 242 959 988 Jako % HND 1,03 % 1,02 % 1,00 % 1,00 % 0,99 % 0,98 % 0,98 % 1,00 % Položky na platby celkem 128 030 131 095 131 046 126 777 129 778 130 893 130 781 908 400 Jako % HND 0,98 % 0,98 % 0,97 % 0,92 % 0,93 % 0,93 % 0,91 % 0,95 % Dostupné rozpětí 0,25 % 0,25 % 0,26 % 0,31 % 0,30 % 0,30 % 0,32 % 0,28 % Strop vlastních zdrojů jako % HND 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Víceletý finanční rámec 2021-2027 Graf Zdroj: https://www.euroskop.cz/9336/sekce/vicelety-financni-ramec-2021-27/?ulozit=1 Specifika rozpočtu EU lNejvětší příjmy: lpříspěvky, lčást výnosu DPH, lclo l(Zcela zde chybí příjmy z ostatních daní a z odvodů sociálního pojištění.) l lNejvětší výdaje: lzemědělská politika l J Výsledek obrázku pro EU kemel Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Schvalovací proces lUpraveno v čl. 314 SFEU lNařízení č. 966/2012 EP a Rady ze dne 25. 10. 2012 (rozpočtové zásady) + 2015/1929 ze dne 28. 10. 2015 l1. fáze – návrh rozpočtu vypracovaný Komisí (nejp. 1. září) lEP a Rada stanoví pokyny k prioritám l2. fáze – postoj Rady (nejp. 1. října) lParlamentní výbory předkládají stanoviska rozpočtovému výboru l3. fáze – postoj Parlamentu (42 dnů) lSchválení/žádný postoj; pozměnění -> Radě -> schůze dohodovacího výboru X Rada do 10 dnů přijme pozměňovací návrhy l4. fáze – dohodovací řízení + schválení rozpočtu lDohodovací výbor má za úkol dospět k dohodě o společném návrhu ve lhůtě 21 dnů lX nový návrh Komise lParlament a Rada - 14 dní na chválení l5. fáze – dodatečné a opravné rozpočty l Schéma schvalování ropočtu EU, zdroj: Evropská komise Kontrola rozpočtu lVnitřní lEx post jednotlivými institucemi EU, členskými státy lVnější lZprávy o plnění rozpočtu – měsíční zprávy, každoroční hodnotící zpráva lRoční účetní závěrka lpředběžný audit Evropského účetního dvora lkonečná závěrka zasílaná EP a Radě pro udělení absolutoria lExterní audit a „prohlášení o věrohodnosti“ EÚD lPolitická odpovědnost vůči EP – „absolutorium“ + doporučení Rady l lEvropský semestr lPro dosažení cílů strategie Evropa 2020 l6-ti měsíční období analýz rozpočtové a strukturální politiky členských států l J Programové období 2014 - 2020 l lČR mohlo čerpat prostředky ve výši téměř 24 miliard eur. lhttp://www.strukturalni-fondy.cz/getmedia/fe43f9e7-ff58-4a20-91bc-9556c92847b5/Abeceda_nahled-3.pn g lhttp://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/hospodareni-eu/prostredky-alokovane-pro-cr/programove-obdo bi-2014-2020 lhttp://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/hospodareni-eu/pozice-cr-vuci-rozpoctu-eu/2020/cista-pozic e-cr-ve-vztahu-k-rozpoctu-eu-39115) lhttps://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2021/cista-pozice-cr-vuci-eu-loni-dosahla-857-40792 l l lhttps://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/hospodareni-eu Děkuji za Vaši pozornost. J