Veřejné finance a fiskální právo Státní rozpočet Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství Struktura veřejných rozpočtů lSoustava veřejných rozpočtů lnadnárodní rozpočet l lústřední rozpočet l lrozpočty jednotlivých celků územní samosprávy l lrozpočty neziskových organizací působících ve veřejném sektoru l lMimorozpočtové fondy (státní fondy a tzv. mimorozpočtové parafiskální fondy) l Význam a podstata státního rozpočtu lnejvýznamnější veřejný rozpočet l l lsoustřeďuje největší část příjmů rozpočtové soustavy (prochází jím 80 % příjmů soustavy veřejných rozpočtů) l l lnejdůležitější finanční nástroj užívaný ústřední vládou v hospodaření státu k financování státních netržních činností l l lnejvýznamnější nástroj stabilizační politiky l l lprostřednictvím státního rozpočtu se nenávratným způsobem přerozděluje významná část HDP Státní rozpočet lNejdůležitější bilance státu lpříjmy a výdaje st. rozpočtu závazně člení rozpočtová skladba lrozpočtové provizorium lvzhledem k objemu st. rozpočtu je významná výše jeho deficitu a výše tzv. skrytého dluhu l lfinanční plán lnabývá podoby rozpočtového zákona lza plnění odpovídá Ministerstvo financí lvláda je většinou zmocněna provádět v případě potřeby dílčí úpravy rozpočtu lpo skončení období se sestavuje závěrečná bilance skutečného plnění st. rozpočtu – tzv. státní závěrečný účet l lvýznamný nástroj rozpočtové politiky lpokladní plnění se uskutečňuje na účtech ČNB Příjmy a výdaje SR lRozpočtová skladba třídí příjmy a výdaje z hlediska: lodpovědnostního (do jednotlivých kapitol) ldruhového lVýdaje – dle druhu věci, služby, práce, výkonu nebo práva, které bylo daným výdajem pořízeno, u transferů - druh podpory, kterou transfer představuje. lPříjmy - dle právního důvodu platby, která do rozpočtu plyne. lodvětvového (funkčního) ldle druhu činnosti, z níž příjmy plynou nebo na kterou se finanční prostředky vynakládají lkonsolidačního lna příjmy a výdaje vznikající uvnitř soustavy veřejných rozpočtů l l § 2/1 vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě J OS = organizační složka PO = příspěvková organizace Majetkové účasti státu lMajetkové účasti státu lhttp:// www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/majetek-statu/majetkove-ucasti/2021/majetkove-ucasti-ministerstva-fin anci-ke-40877 lKapitálové výdaje – transfery podnikům lhttp://www.kurzy.cz/cnb/ekonomika/kapitalove-vydaje-trasfery-podnikum/ l Třídění rozpočtové skladby lOdvětvové lhttps://ucetniportal.cz/wiki/html?item=14798 l lKonsolidační lhttps://ucetniportal.cz/wiki/html?item=215022 l J Rok 2006 Celkový přehled výdajů SR na rok 2021 lhttps://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty lhttps://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2021/novela-zakona-o-statnim-rozpoctu-zohledn-40911 lVšeobecná pokladní správa lpříjmy a výdaje státního rozpočtu, které mají všeobecný charakter; součástí je i vládní rezerva, která slouží ke krytí nezbytných a nepředvídaných výdajů a vytváří se ve výši 0,3 % výdajů státního rozpočtu na příslušný rozpočtový rok. lplatby státu na zdravotní pojištění za nevýdělečně činné skupiny obyvatelstva lodvody a příspěvky do rozpočtu Evropské unie lstátní záruky linvestiční pobídky lpodpora exportu lstátní podpora stavebního spoření ltransfery mezinárodním organizacím a na zahraniční pomoc l Vývoj mandatorních výdajů vzhledem k celkovým výdajům Struktura výdajů ze státního rozpočtu za rok 2016 dle druhů l Výdaje v mld. Kč dle kapitol - 2016 l Výdaje kapitoly ministerstva práce a sociálních věcí - 2016 Trendy ve výdajích SR ČR lTok výdajů st. rozpočtu je během roku poměrně rovnoměrný, avšak v závěru roku objem výdajů vzrůstá. l lRozhodující objem výdajů SR ČR představují běžné výdaje l (1993 – 2000 cca 88 %, v poslední době tvoří cca 93 %). l lCelkové výdaje st. rozpočtu vzrostly za poslední roky o více jak 20 %, neinvestiční transfery obyvatelstvu vzrostly o téměř 30 %, příjmy st. rozpočtu vzrostly pouze o cca 15 %. l lV zemích, kde jsou součástí st. rozpočtu i výdaje na sociální zabezpečení, rostou výdaje na starobní důchody. l lOd roku 1995 stoupá podíl mandatorních výdajů (skupina peněžní transfery obyvatelstvu) a ostatních obligatorních výdajů – tzv. quasi mandatorní výdaje (výdaje na obranu, příspěvky do rozpočtů mezinárodních organizací, jichž je ČR členem). l l J Rok 2006 Vývoj příjmové strany státního rozpočtu Struktura příjmů státního rozpočtu na rok 2016 Trendy v příjmech SR ČR lběžné příjmy (daně cca 58 %) + příspěvky na soc. zabezpečení se podílejí (38 %) – tj. cca 95% na celkových příjmech l l ltempo růstu daň. příjmů ve státním rozpočtu se snižuje l lkapitálové příjmy jsou velmi malé l l Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2006) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2007) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2008) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2009) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2009) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2011) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2012) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2013) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2021) lhttps://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty lhttps://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2021/novela-zakona-o-statnim-rozpoctu-zohledn-40911 l Státní rozpočet lvyrovnaný lpřebytkový lschodkový l lProhlubování deficitu: lPříjmy Výdaje lstagnují rostou lrostou pomaleji než výdaje rostou rychleji než příjmy lklesají rostou lklesají rychleji než výdaje klesají pomaleji než příjmy Děkuji za Vaši pozornost. J