Prameny právní úpravy- z. č. 250/2000 Sb., rozpočtová pravidla ÚSC
Právní úprava pravidel hospodaření
územních samosprávných celků
Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
z. č. 250/2000 Sb., v platném znění, řeší především problematiku
rozpočtového hospodaření
s finančními prostředky územních samosprávných celků, tj. obcí a
krajů, dobrovolných svazků obcí, regionálních rad regionů soudržnosti, zřizování
nebo zakládání právnických osob územními samosprávnými celky a dále rozpočty
statutárních měst, městských částí, obvodů, včetně ustanovení o obsahu rozpočtu,
tj. příjmové a výdajové stránce.
V případě, kdy obce budou zřizovat dobrovolné svazky obcí, a to
jakožto právnické osoby, tak by neměly mít odlišná pravidla svého hospodaření,
než mají jejich členské obce. Současně ještě jsou na tomto místě zákonem řešeny
finance městských částí nebo statutárních měst a také hlavního města Prahy a to
proto, že nejsou důvody k tomu, aby pro ně platila odlišná práva
hospodařit s těmi finančními prostředky, které pro ně vyplynou
z jejich zvláštního postavení. Obsah jejich rozpočtu musí město řešit samo
podle vlastních podmínek, čímž se ve své podstatě potvrzuje, že tyto části
nejsou právnickou osobou, ale jen svébytnou organizační jednotkou obce, která
je zřídila.
Základní princip rozpočtového hospodaření
je spatřován v prvku finančního vztahu mezi rozpočtem státním a rozpočty obcí a
krajů, kde se zaručuje, že z rozpočtů územních samospráv nelze odčerpávat
„nad“ zdroje, a že každý územní samosprávný celek odpovídá za výsledky svého
hospodaření. Dále je nutno poukázat i na
zvláštní vztah státu k územním samosprávným celkům, který je v tom,
že stát jim přenechává část svých příjmů na státních daních, přičemž tyto příjmy
již nemají charakter dotace ze státního rozpočtu.
Problematika ekonomického základu
samosprávy obcí a krajů patří k nejdůležitějším a také nejsložitějším
otázkám místní samosprávy, neboť bez jejího odpovídajícího řešení by obce a kraje
vůbec nemohly plnit vlastní samosprávné funkce. Majetek a vlastní hospodaření
obcí a krajů včetně zajišťování dalších finančních zdrojů upravuje zákon č.
250/2000 Sb., zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném
znění. Hovořím-li o obcích, mám
samozřejmě na mysli i územně členěná statutární města, kde se vychází ze stejné
právní konstrukce postavení obcí jako právnických osob. Toto postavení
právnické osoby má statutární město jako celek a nikoli jen jeho jednotlivé
městské obvody či městské části. Proto je nutno ekonomický základ samosprávy
obcí i v případě územně členěných statutárních měst především vztahovat ke
statutárnímu městu jako takovému.
Literatura
Zákon č. 128/2000 Sb., o
obcích (obecní zřízení), v platném znění
Pařízková, I. (in) Mrkývka, P. a kolektiv autorů: Finanční právo a finanční správa, Masarykova univerzita, Brno, 2004, s. 289.
Marková, H.: Finanční hospodaření územních samosprávných celků, Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, Praha, 2008