Judikatura
Rozsudek Nejvyššího správního soudu sp.zn. 7 As 331/2017 ze dne 18.1.2018:
"
Postup obviněného z přestupku je nutno hodnotit ve vztahu ke všem
rozhodným skutečnostem týkajícím se předmětného přestupkového řízení,
jako jsou například doba od zahájení správního řízení nebo doba do
zániku odpovědnosti za přestupek, zda ze spisu či jiných skutečností
nevyplývá jakákoliv obstrukční snaha či potřeba obviněného z přestupku
působit průtahy v řízení nebo dosáhnout zániku odpovědnosti za spáchání
přestupku, apod. Jedině tak lze naplnit základní zásady správního
řízení, že správní orgán musí vyřizovat věci bez zbytečných průtahů a
postupovat v souladu se zákony a ostatními právními předpisy. Ani vada
spočívající ve skutečnosti, že v řízení o přestupku nebylo provedeno
žádné ústní jednání, nemá vždy bez dalšího vliv na zákonnost rozhodnutí. "
Rozsudek Nejvyššího správního soudu sp.zn. 5 As 203/2017 ze dne 13. 12. 2019
"Při zjištění přestupku podle § 125c odst. 1 písm. f) bodu 1 zák. č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, spočívajícího v tom, že řidič motorového vozidla drží telefonní přístroj při jízdě, nebude zasahující policista zpravidla oprávněn vyzvat podle § 34 odst. 1 písm. b) zák. č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, tohoto řidiče k vydání tohoto mobilního telefonu jakožto věci důležité pro řízení o přestupku, ani řidiči takovou věc následně podle § 34 odst. 2 téhož zákona za tímto účelem odejmout."
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 07.04.2011, čj. 5 As 7/2011 - 48
"Podle § 50 odst. 3 věty druhé správního řádu z roku 2004 v řízení, v němž má být z moci úřední uložena povinnost, je správní orgán povinen i bez návrhu zjistit všechny rozhodné okolnosti svědčící ve prospěch i v neprospěch toho, komu má být povinnost uložena; toto ustanovení je tak ve vztahu k § 82 odst. 4 téhož zákona lex specialis. Má-li správní orgán povinnost zjistit všechny rozhodné okolnosti svědčící ve prospěch i v neprospěch toho, komu má být povinnost uložena i bez návrhu (z logiky věci bez návrhu toho, komu má být povinnost uložena), nemůže se správní orgán ohledně návrhů takové osoby na provedení dalších důkazů současně dovolávat § 82 odst. 4 správního řádu (zásady koncentrace řízení). Ustanovení § 82 odst. 4 správního řádu na řízení, v němž má být z moci úřední uložena povinnost, nedopadá." |
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 07.04.2011, čj. 5 As 7/2011 - 48) srov. www.nssoud.cz |
Usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu čj. 10 As 156/2018-110 ze dne 18. 2. 2020
"Také v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu, kterým byl
uložen správní trest za přestupek (jiný správní delikt), soud
přezkoumává rozhodnutí v mezích žalobních bodů dle § 75 odst. 2 s. ř.
s., uplatněných ve lhůtě pro podání žaloby (§ 71 odst. 2 s. ř. s.). Soud
nepřihlíží k neuplatněným důvodům nezákonnosti napadeného rozhodnutí,
včetně nenaplnění materiálního znaku přestupku (deliktu)."
Usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu čj. 2 As 154/2017-44 ze dne 17. 4. 2018
"Výsledek orientační dechové zkoušky je jedním z důkazů, které provádí správní
orgán v řízení o přestupku podle § 125c odst. 1 písm. b) nebo c) zákona o provozu
na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním
provozu), a které je povinen hodnotit podle § 50 odst. 3 a 4 správního řádu v souladu
se zásadou volného hodnocení důkazů, zásadou oficiality a zásadou materiální
pravdy. Je-li výsledek orientační dechové zkoušky spolehlivý a jednoznačný, může
být na něm založen závěr o vině.
II. Pokud výsledek orientační dechové zkoušky připouští s ohledem na jeho určitou
nepřesnost důvodné pochybnosti o ovlivnění řidiče požitým alkoholem či o stupni
tohoto ovlivnění a tyto pochybnosti se nepodaří odstranit provedením dalších
důkazů, je třeba v souladu se zásadou in dubio pro reo rozhodnout ve prospěch
obviněného.
III. Věc se vrací k projednání a rozhodnutí druhém."