„Klíčovou otázkou, o jejíž řešení se výrok napadeného rozhodnutí opírá,
však bylo vymezení dosahu pojmu "reatestován", uvedeného v § 165
odst. 8 zákona č. 221/1999 Sb. V daném ohledu vycházel Nejvyšší správní soud z
poznámky pod čarou k tomuto ustanovení a výraz "reatestován" vztáhl k
rozkazu ministra obrany č. 015/90. Následně při podřazení pod citované
ustanovení zákona vyšel z nesporné skutečnosti, že stěžovatel v jeho smyslu
reatestován nebyl. V této souvislosti na podporu své argumentace stěžovatel uvádí,
že v době reatestací nevykonával žádnou funkci ve vojenském obranném
zpravodajství, a nemohl se proto reatestací zúčastnit. Uvedený restriktivní
výklad pojmu reatestován považuje za protiústavní, neboť vede k diskriminačním
důsledkům projevujícím se v jeho právní sféře. […] Ústavně konformní výklad
předmětného ustanovení stěžovatel shledává v tom, že výraz reatestován je třeba
vykládat jako pojem zahrnující jakékoliv prověrky, pohovory a hodnocení, jež
probíhaly v rámci armády po listopadu 1989 a dopadly pro posuzované osoby
příznivě. On sám se podrobil, jak dále uvádí, hodnocení podle rozkazu č. 11/90
("Atestační řízení v Čs. lidové armádě") a č. 23/1993
("Mimořádné hodnocení vojáků z povolání Armády České republiky"),
přičemž prošel s výsledkem, že je schopen sloužit v armádě a zastávat svou
funkci.“
nález sp. zn. III. ÚS 288/04 ze dne 16. 9. 2004 (N 132/34 SbNU 331)
Tento nález nám připomene nejen teleologický výklad, ale také skutečnost, že interpretaci nepodléhají jen právní předpisy, ale i jednotlivé pojmy v nich obsažené – v tomto případě se jedná o pojem „reatestace“. Narace je v tomto nálezu velmi chabá a vlastně nás zas až tak nezajímá. Důležité je vědět, že stěžovatel nedostal výsluhový příspěvek, protože nebyl „reatestován“. Argumentace stěžovatele je následující:
Důležité je uvědomit si, že pojem
(zde např. reatestace) má význam stejný jako v obecném jazyce, pokud není
důvod postupovat jinak – tímto důvodem jsou například zákonné definice.
Vzhledem ke komplexitě právního řádu je však důležité také vzít v úvahu,
že význam pojmu obvykle limitujeme
na právní předpis či lépe právní odvětví (neplatí to výlučně, a mnoho pojmů
např. z občanského zákoníku se používá i jinde).
Teď již přistupuje
k hodnocení sám Ústavní soud: „Nejvyšší
správní soud se poté, co se zabýval předmětným ustanovením z pohledu jeho
ústavní konformity, zaměřil v kontextu naznačených úvah na interpretaci pojmu
"reatestace". Vyšel z logického výkladu, vylučujícího, aby toto cizí
slovo vyložil ve smyslu obecného, běžného významu jako "opětovné ověření
způsobilosti", neboť rozlišení okruhu osob, jimž se přiznává v § 165 odst.
8 zákona č. 221/1999 Sb. obnovení práva na výsluhový příspěvek, na dvě
kategorie by ztrácelo rozumný smysl, jelikož služební poměr ke dni účinnosti
zákona mohl trvat jen u osob, jež byly zajisté rovněž opětovně shledány
způsobilými pro službu v Armádě České republiky, pokud procházely opakovaným
ověřením způsobilosti na počátku 90. let. Nutno na tomto místě připomenout, že
dle uvedeného zákonného ustanovení kategorií první jsou vojáci, kteří byli na
základě dobrovolnosti reatestováni a shledáni způsobilými konat dále službu,
kategorií druhou pak vojáci, jejichž služební poměr trvá ke dni účinnosti
zákona, tj. ke dni 1. 12. 1999. Nejvyšší správní soud dále dovodil, že z
takového rozlišení na dvě kategorie subjektů plyne, má-li mít logický smysl, že
se musí v rozhodujícím znaku lišit. Poté, co eliminoval rovněž možnost vyložení
pojmu "reatestace" prostřednictvím systematického výkladu, stejně
jako pomocí reflexe historických souvislostí přijetí návrhu, nedávajících
odpověď na tuto otázku, zaměřil se na zkoumání účelu sledovaného zákonodárcem.“
Jaké
výkladové metody či techniky Nejvyšší správní soud podle Ústavního soudu
použil? K jakým závěrům dospěl a jak použití jednotlivých metod a technik
odůvodnil? Jak je to s významem a závazností poznámek pod čarou
v právním předpise? Co je to výklad e
ratione legis?
Ústavní soud tedy akceptoval
interpretační postup podaný Nejvyšším správním soudem, avšak neopomněl
zdůraznit i význam teleologického výkladu. „Na
okraj k akceptaci pro ni určujícího teleologického výkladu, po vyloučení
priority vymezení rozsahu pojmu "reatestace" na základě čistě
jazykového výkladu, aplikací postupu redukcí ad absurdum Ústavní soud
připomíná, že v rámci výkladových metod směřujících k nalezení významu a smyslu
zákona lze mimo jiné jako relevantní konstatovat i jeden z v dané věci
použitých a rozhodujících interpretačních přístupů, totiž to, že "k
porozumění zákonu je třeba porozumět ,chorobě společnosti', kterou má zákon
léčit" (Fuller, Lon L.: Morálka práva, OIKOYMENH, Praha, 1998, str. 81).“