Dějiny právního myšlení

nález sp. zn. III. ÚS 671/02 ze dne 16. 1. 2003 (N 10/29 SbNU 69)


Tento nález je trochu specifický, protože účel tady sice vystupuje, ale v trochu jiné podobě – na jedné straně zde vystupují prvoplánové účely, na straně druhé obava Ústavního soudu připustit, že i jazykový výklad má smysl (čemuž se Ústavní soud z nepochopitelných důvodů brání).

Z rekapitulace skutkového stavu víme, že v případu šlo o svobodný přístup k informacím (na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění účinném do 23. 3. 2006), a to, zda je VZP veřejnou institucí hospodařící s veřejnými prostředky (připomínám, že dnes se slova „hospodařící s veřejnými prostředky“ v zákoně nevyskytují). Víme také, že městský soud konstatoval, že VZP pod tento pojem podřadit nelze. Argumenty městského soudu plně směřují k teleologickému výkladu.

Nález I

Poté, co považoval za nepochybné, že VZP není státním orgánem ani orgánem místní samosprávy, interpretoval obsah pojmu "veřejná instituce hospodařící s veřejnými prostředky", která představuje další z povinných subjektů podle zákona č. 106/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, tak, že touto institucí není i VZP. Dle názoru soudu v situaci, kdy pojem "veřejná instituce hospodařící s veřejnými prostředky" byl do zákona o svobodném přístupu k informacím včleněn jeho novelou, provedenou zákonem č. 39/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů, a o změně některých dalších zákonů, (část čtvrtá čl. V zákona č. 39/2001 Sb.), kdy tento pojem není blíže vymezen a ani definován v právní teorii, nutno jeho interpretaci odvodit z důvodové zprávy k návrhu novely zákona o České televizi, která tento pojem používá výhradně v souvislosti s Českou televizí, když zmiňuje potřebu veřejné služby v oblasti televizního vysílání. Soud doslova v této souvislosti uzavírá: "S přihlédnutím k obsahu důvodové zprávy i k tomu, že okruh povinných subjektů ve smyslu § 2 odst. 1 zákona o informacích byl o ‚veřejné instituce hospodařící s veřejnými prostředky' rozšířen novelou zákona o České televizi, lze dovodit, že subjektem povinným poskytovat informace dle § 2 odst. 1 zák. o informacích je Česká televize jako veřejná instituce, která hospodaří s televizními poplatky vybíranými podle zvláštního předpisu (viz § 10 písm. a) zák. č. 483/1991 Sb.), jejichž poplatníci jsou vymezeni zák. č. 252/1994 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích.“ 

Toto vysvětlení je zajímavé a z dnešního pohledu poněkud překvapivé. Je však potřeba podívat se na kontext, který se sice v rozhodnutích neobjevuje, ale může mít interpretační význam. Novela, na kterou se městský soud totiž odvolává, byla přijata na základě zkušeností s tzv. vánoční televizní krizí, při které Česká televize přestala vysílat, a její zaměstnanci vstoupili do stávky, protože politici chtěli ovlivňovat prostřednictvím politicky angažovaných členů Rady České televize vysílání. Nebo to tak alespoň vypadalo. Po úspěchu stávkujících měli politici pocit, že nevědí, jak funguje hospodaření vysílatelů veřejné služby, a proto se rozhodli změnit zákon o svobodném přístupu k informacím.

K diskusi I

Zkusme se nyní zamyslet, byl důvod pojem „veřejná instituce hospodařící s veřejnými prostředky“ spojovat výlučně s vysílateli veřejné služby? Byl pro to nějaký důvod než „historická zkušenost“ soudu? Jaký výklad (nejen teleologický) městský soud použil? Jak si při tom počínal? Jedním z nástrojů, které městský soud využil (a Ústavní soud si toho všiml) je důvodová zpráva – jak je to s důvodovou zprávou? Je závazná? Je to dostatečné či vhodné interpretační vodítko?

Ústavní soud – a to již víme z úvodních částí nálezu – s názorem městského soudu nesouhlasil. Pro něj není důvodová zpráva, byť je v ní explicitně vyjádřen záměr zákonodárce, tak svazující (jen na okraj, jaký typ výkladu to je? Ti, kteří odpověděli intencionalistický, měli pravdu).

Nález II

Důvodová zpráva je obligatorní součástí návrhu zákona (viz čl. 9 odst. 1 Legislativních pravidel vlády České republiky, přijatých usnesením vlády ze dne 19. 3. 1998 pod č. 188), nicméně není součástí zákona a není tudíž právně závazná. K jejímu významu pro interpretaci Ústavní soud konstatoval ve stanovisku sp. zn. Pl. ÚS - st. 1/96 (Sbírka rozhodnutí, svazek 9, str. 475) následující: "Smysl a účel zákona lze dovodit především z autentických dokumentů vypovídajících o vůli a záměrech zákonodárce, mezi něž patří důvodová zpráva k návrhu zákona (uvědomujíc si skutečnost, že ze souhlasu zákonodárce s osnovou návrhu lze pouze presumovat i jeho souhlas s jejími důvody)." Jakkoli předkladatel osnovy zákona deklaroval účel novely zákona o svobodném přístupu k informacím potřebou přijetí obecnější úpravy než úpravy speciální v zákonech o České televizi a Českém rozhlase, nicméně ze skutečnosti, že tak neučinil v ustanovení § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., ve znění zákonů č. 101/2000 Sb., č. 159/2000 Sb. a č. 39/2001 Sb., výslovným označením České televize a Českého rozhlasu v postavení povinných subjektů […], nýbrž zakotvením obecného pojmu "veřejné instituce hospodařící s veřejnými prostředky", nelze než rozsah tohoto pojmu vymezit interpretací definičních znaků takto stanovené množiny subjektů.

K diskusi II

Co tím Ústavní soud říká? Jak to je s teleologickým výkladem a s možností využití důvodových zpráv? Je potřeba v tomto případě aplikovat teleologický výklad? Nebyly by vhodnější jiné výkladové metod a techniky? Které by bylo vhodnější použít? Nedala by se zde využít proporcionalita? A kdyby to zákonodárce chtěl napsat tak, aby to mělo jím deklarované následky, mohl to udělat? Jak by takový text vypadal?

Vzhledem k tomu, že níže Ústavní soud konstatuje, že nebude definovat obsah pojmu „veřejná instituce hospodařící s veřejnými prostředky“, protože mu to nepřísluší, je již celkem patrné, že Ústavní soud se zde vydal cestou jazykového výkladu – využívá při tom té možnosti, že jazyk právních přepisů je obecný – resp. měl by být obecný, aby bylo možné pod texty, podřadit i skutečnosti, které (například) nebyly v době vydání předpisu známé, nebo aby jej bylo možné používat flexibilně. V učebnici je to ukázáno na příkladu výkladu stricto sensu (hledání explicitně vyjádřených norem) a výkladu largo sensu (hledání nevyjádřených právních norem skrytých v normách vyjádřených). 

Nález III

Aby toho však nebylo málo, Ústavní soud přidává ještě trochu z právní filosofie a poukazuje na to, proč je tvorba práva tak složitá a proč zase tak nevadí, že ti, kteří návrhy předpisů schvalují, nejsou zas až takoví odborníci. „Na okraj nezbytného interpretačního přístupu k danému zákonnému ustanovení lze připomenout tezi jednoho z nejvýznamnějších demokratických evropských právníků 20. století Gustava Radbrucha: "Vůle zákonodárce není metodou výkladu, nýbrž cílem výkladu a výsledkem výkladu, výrazem pro apriorní nezbytnost systémově-nerozporného výkladu celého právního řádu. Je proto možné konstatovat jako vůli zákonodárce to, co nikdy jako vědomá vůle autora zákona nebylo přítomno. Interpret může rozumět zákonu lépe, než mu rozuměl jeho tvůrce, zákon může být moudřejší než jeho autor - on právě musí být moudřejší než jeho autor." (G. Radbruch, Rechtsphilosophie. Studienausgabe. Hrsg. R. Dreier, S. Paulson, Heidelberg 1999, s. 107.)“

K diskusi III

Zkuste se zamyslet nad tím, co tato teze znamená. Co tím chtěl Ústavní soud říci? Může být vůbec někdo nebo něco moudřejší než Parlament?