Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 1 Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část MP615Z Správní právo I (20. 5. 2021) Mgr. Tomáš Svoboda, Ph.D. Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 2 Zaměření prezentace ̶Základní pojmy a východiska správní právotvorby, její postavení v právním řádu a v činnosti orgánů veřejné moci, legislativní proces a legislativní pravidla, právní předpisy vlády a orgánů státní správy. ̶ ̶1/ Obecná východiska ̶2/ Správní normotvorba ̶3/ Normativní správní akty ̶4/ Vnitřní předpisy VS ̶5/ Legislativní rada vlády [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 3 1/ Obecná východiska ̶Tvorba práva v domácím (kontinentálním) kontextu ̶= tvorba právních předpisů (norem), cílevědomá činnost ̶Ex iniuria ius non oritur ̶ ̶Právní normy ̶Právní předpis = „nosič“ právních norem ̶Vnitřní struktura (hypotéza, dispozice, sankce – viz již dříve) ̶Znaky právní normy (Knapp, 1995) ̶Formální qPůvod normy, náležitá publikace ̶Materiální qRegulativnost, právní závaznost, obecnost, vynutitelnost ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 4 2/ Správní normotvorba – obecně ̶(Právní) formy činnosti VS ̶Správní akty (individuální – smíšené – normativní) ̶Veřejnoprávní smlouvy ̶Faktické úkony ̶ ̶Normativní správní akty ̶Zaměřené externě (vnější forma) ̶Výrazem normotvorné činnosti (jednostranné) ̶A to orgánů VS (normotvorná pravomoc) ̶ ̶S obsahem a formou podzákonných právních předpisů ̶ ̶ ̶ [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 5 2/ Správní normotvorba – forma ̶Forma NSA ̶= právní forma ̶Mocenská povaha (nerespektování = hrozba sankce) ̶ ̶Normotvorná pravomoc (pouze některé orgány) qVláda (čl. 78 Ústavy) qMinisterstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy (čl. 79 odst. 3 Ústavy) qZastupitelstva (čl. 104 odst. 3 Ústavy) ̶Přezkum právními prostředky qÚstavní soud (avšak zásadně nikoli „přímý“ přezkum) + neaplikace podzákonného předpisu soudem qÚstava připouští i NSS ̶ ̶Regulace postupu při vydávání (nižší míra upravenosti) ̶Právem předpokládaná publikace (podmínka platnosti) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 6 2/ Správní normotvorba – forma ̶Forma NSA – postup vydávání ̶Zákonná regulace qV případě zákonů (Jednací řády Parlamentu) qV případě předpisů ÚSC (obecní zřízení apod.) qV případě jiných podzákonných předpisů v podstatě absentuje (správní řád – základní zásady činnosti SO?) ̶Legislativní pravidla vlády qVydávány usnesením vlády (= interní povaha) qUpravují qpostup ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při tvorbě a projednání připravovaných právních předpisů (zejména tzv. meziresortní připomínkové řízení + fungování Legislativní rady vlády a jejích komisí) qpožadavky týkající se obsahu a formy připravovaných právních předpisů qAvšak neupravují tvorbu a projednávání „uvnitř“ předkladatelstkých úřadů (tzv. vnitřní připomínková řízení) q qPodrobněji viz dále ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 7 2/ Správní normotvorba – forma ̶Forma NSA – publikace ̶Již zákonná regulace (2 režimy, resp. sbírky) ̶ ̶1/ Zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv (§ 2): q(1) Ve Sbírce zákonů se vyhlašují uveřejněním jejich plného znění qa) ústavní zákony, qb) zákony, qc) zákonná opatření Senátu, qd) nařízení vlády, qe) právní předpisy vydávané ministerstvy a ostatními ústředními správními úřady; právní předpisy jiných správních úřadů a právnických osob, pokud na základě zvláštního zákona vydávají právní předpisy s celostátní působností (dále jen "právní předpisy"). q(2) Právní předpisy uvedené v odstavci 1 písm. e) se označují názvem "vyhláška". ̶Pozor, brzy nová úprava - zákon č. 222/2016 Sb. (od 1. 1. 2022, uvedené ale obdobně) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 8 2/ Správní normotvorba – forma ̶Forma NSA – publikace ̶2/ Zákon č. 35/2021 Sb., o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů qAle taktéž až od 1. 1. 2022 ! qJinak dosud dle zvláštních zákonů (např. obecní zřízení), viz následující přednáška ̶ ̶§ 1 Úvodní ustanovení q(1) Zřizuje se Sbírka právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů (dále jen „Sbírka právních předpisů“) jako informační systém veřejné správy. Ve Sbírce právních předpisů se qa) vyhlašují obecně závazné vyhlášky a nařízení vydané územními samosprávnými celky (dále jen „právní předpis územního samosprávného celku“) a právní předpisy vydané správními úřady, stanoví-li tak jiný právní předpis (dále jen „právní předpis správního úřadu“), a qb) zveřejňují akty stanovené tímto zákonem, které vznikají při výkonu působnosti územních samosprávných celků nebo v souvislosti s tímto výkonem (dále jen „akt“). ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 9 2/ Správní normotvorba – obsah ̶Obsah NSA ̶Obecně závazná pravidla chování (= právní předpis) ̶ ̶Předmět regulace = abstraktní (obecná věcná řešení) ̶Okruh adresátů = abstraktní (blíže neurčitý okruh) ̶Zpravidla opakovatelné využití různými subjekty ̶ ̶Právní síla = soulad se zákony, povaha regulace ̶ ̶Zpravidla prováděcí charakter (= secundum et intra legem) ̶Ale výjimečně tzv. prvotní charakter (= praeter legem) ̶ ̶ ̶ ̶ [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 10 2/ Správní normotvorba – obsah ̶Obsah NSA ̶Čl. 2 Legislativních pravidel (Obecné požadavky na tvorbu právních předpisů) q(1) Přípravě každého právního předpisu musí předcházet podrobná analýza právního a skutkového stavu. Její součástí je i zhodnocení nezbytnosti změny právního stavu, a nejsou-li určité vztahy právním předpisem dosud upraveny, zhodnocení nezbytnosti rozšíření právní regulace i na tyto vztahy, včetně zhodnocení dopadů předpokládané změny právního stavu nebo dopadů právní regulace, která má být rozšířena na právní vztahy dosud právem neupravené; při tomto hodnocení se postupuje podle Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace[1]) (dále jen „obecné zásady“). q(2) Při přípravě právního předpisu je třeba dbát, aby právní předpis byl qv souladu s právními předpisy vyšší právní síly a s nálezy Ústavního soudu a stal se organickou součástí celého právního řádu, qv souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, qv souladu s právem Evropské unie, qkoncipován přehledně a formulován jednoznačně, srozumitelně, jazykově a stylisticky bezvadně. ̶ ̶ ̶ ̶ [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 11 2/ Správní normotvorba – druhy ̶Druhy NSA ̶Dle „subjektu“ (orgánu) qVláda = nařízení qMinisterstva a jiné správní úřady = v případě NSA s celostátní působností vyhlášky qZastupitelstva ÚSC = OZV (viz následující prezentace) qRady ÚSC = nařízení (viz následující prezentace) ̶Dle povahy (účelu) qProváděcí qPrvotní (= OZV) ̶Dle existence zmocnění qVyžadující zákonné zmocnění qToto zmocnění nevyžadující (= nařízení vlády) ̶Již nikoli NSA, ale souvisí (viz dále) ̶Vnitřní předpisy VS (Statutární předpisy) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 12 3/ NSA – Nařízení vlády ̶Vláda ̶= Vrcholný orgán výkonné moci (čl. 67 odst. 1 Ústavy) ̶(Právem předpokládané obecné) formy činnosti qUsnesení = akty závazné v rámci státní správy na základě vztahů nadřízenosti a podřízenosti (interní povaha) qNařízení = podzákonný právní předpis (externí povaha) ̶Úřad vlády (administrace) ̶Základ pravomoci (čl. 78 Ústavy) ̶K provedení zákona a v jeho mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení. Nařízení podepisuje předseda vlády a příslušný člen vlády. ̶ ̶Výslovné zákonné zmocnění nevyžadováno ̶Ale stále prováděcí povaha (= obsahová limitace) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 13 3/ NSA – Nařízení vlády ̶Postup při vydávání ̶Zákony v zásadě neupraven ̶Regulován Legislativními pravidly + podpůrně jednacím řádem vlády ̶Základní aspekty tvorby: qZpracovatelem obecně ministerstvo (předkládá člen vlády) qOdůvodnění (obecná a zvláštní část) q(Někdy i závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace) qMeziresortní připomínkové řízení (eKLEP, 15 dnů) qÚprava návrhu do eKLEP qProjednání LRV (stanovisko, 60 dnů) qProjednání vládou (schůze vlády) qČistopis (podpis předsedy a příslušného člena vlády, viz Ústava) qÚřad vlády zasílá žádost o uveřejnění redakci Sbírky zákonů ̶Publikace = Sbírka zákonů [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 14 NSA – Předpisy ministerstev a jiných SÚ ̶Základ pravomoci (čl. 79 odst. 3 Ústavy) ̶Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. ̶ ̶Stále prováděcí charakter ̶Tentokrát však také výslovné zákonné zmocnění (viz další strana) ̶Tyto orgány ̶Ministerstva ̶Jiné orgány = jiné ústřední správní úřady ale někdy i specializované územně dekoncentrované orgány státní správy (tzv. dekoncentráty) ̶Orgány územní samosprávy = rady ÚSC (nařízení, viz následující přednáška) ̶ ̶ ̶ ̶ [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 15 3/ NSA – Předpisy ministerstev a jiných SÚ ̶Příklad zákonného zmocnění ̶§ 199 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu ̶Zmocnění (1) Ministerstvo vydá vyhlášku podle § 115 odst. 5 a § 129b odst. 3. (2) Česká národní banka vydá vyhlášku podle § 7 odst. 5, § 9aj odst. 6, § 9ar odst. 5, § 12f, § 12g odst. 3, § 12i odst. 3, § 13 odst. 3, § 14h, § 15 odst. 7, § 16 odst. 7, § 16a odst. 10, § 16b odst. 2, § 19 odst. 4, § 20 odst. 4, § 28a odst. 4, § 30 odst. 6, § 30a odst. 3, § 32 odst. 7, § 38 odst. 4, § 39 odst. 7, § 45 odst. 4, § 46 odst. 4, § 47 odst. 2, § 47 odst. 5, § 50 odst. 8, § 63 odst. 5, § 71 odst. 5, § 73f odst. 7, § 77 odst. 3, § 90a odst. 5, § 90c odst. 4, § 93 odst. 4, § 94 odst. 7, § 115 odst. 5, § 122 odst. 8, § 122b odst. 6, § 127 odst. 3, § 127d odst. 1, § 132 odst. 5, § 139 odst. 11, § 192b odst. 4 a § 198 odst. 5. (3) Má-li Česká národní banka vyhláškou podle odstavce 2 stanovit lhůty nebo periodicitu, stanoví tyto lhůty nebo periodicitu v rozsahu potřebném pro výkon účinného dohledu podle tohoto zákona; to neplatí pro lhůty nebo pro periodicitu, u kterých je jejich délka nebo četnost stanovena právem Evropské unie. (4) Vláda nařízením stanoví limity v eurech pro účely § 35 odst. 2 písm. c) a d), § 36 odst. 2, § 36g odst. 5, § 119c odst. 1 písm. b), § 120c odst. 2 a § 127c odst. 4 podle právního aktu Rady a Evropského parlamentu nebo Evropské komise. (pozn. zmocnění k vydání nařízení vlády sice není nezbytné, v praxi se však také vyskytuje) ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 16 3/ NSA – Předpisy ministerstev a jiných SÚ ̶Postup při vydávání ̶Zákony (opět) v zásadě neupraven ̶Regulován Legislativními pravidly ̶Základní aspekty tvorby: qZpracovatelem obecně ministerstvo (předkládá člen vlády) qOdůvodnění (obecná a zvláštní část) q(Někdy i závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace) qMeziresortní připomínkové řízení (eKLEP, 15 dnů) qÚprava návrhu do eKLEP qProjednání v pracovních komisích LRV (stanovisko, 45 dnů) qPři nesouhlasu se stanoviskem stanovisko LRV či následně vlády qUpravený návrh (podpis člena vlády či vedoucího jiného ústředního orgánu) qŽádost o uveřejnění redakci Sbírky zákonů (ne však bez projednání viz výše) ̶Publikace = Sbírka zákonů [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 17 3/ NSA – Předpisy ÚSC ̶Obecně závazné vyhlášky ̶Základ pravomoci = čl. 104 odst. 3 Ústavy Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. ̶Orgán = zastupitelstvo ̶V mezích působnosti = samostatná působnost (obecní zřízení) ̶Nařízení ̶Základ pravomoci = čl. 79 odst. 3 Ústavy Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. ̶Již zákonné zmocnění – oblast přenesené působnosti ̶ ̶Viz následující přednáška [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 18 4/ Vnitřní předpisy VS ̶Interní povaha ̶Stále abstraktní akty, ale jiné zaměření účinků ̶Nemají obecnou právní závaznost (= nejsou pramenem správního práva) ̶Ale stále jsou závazné interně (zpravidla vnitřní řízení – služební vztahy) ̶Některá další označení: qInterní normativní instrukce, pokyny, směrnice, normativní akty řízení apod. ̶Oprávnění k vydání ̶Někdy právem předvídány (jednací řád obecního zastupitelstva), někdy nikoli (organizační řád obecního úřadu), ale nesmí být v rozporu se zákonem ̶Právní postavení v řídících vztazích ̶Další příklady: organizační, spisové, skartační, ale také provozní, ústavní a podobné řády [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 19 4/ Vnitřní předpisy VS - statuty ̶Statuty (statutární předpisy) ̶Také abstraktní akty ̶Souvisejí se samosprávou (územní i neúzemní) ̶K úpravě vnitřních vztahů v rámci statutárního společenství ̶ ̶Jejich přijímání qNěkdy vyžadováno zákonem (statuty měst či některé vnitřní předpisy vysokých škol) qJinak ovládáno principem autonomie ̶Pozor na záměnu s OZV qStatutární předpisy interní qOZV externí [USEMAP] Adobe Systems Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část 20 5/ Legislativní rada vlády ̶Poradní orgán vlády, předpokládán tzv. kompetenčním zákonem ̶Zhruba 30 zpravidla externích členů (+ další v pracovních komisích) ̶ ̶Činnost dle statutu = posuzuje legislativní návrhy (věcné záměry zákonů, návrhy zákonů a návrhy nařízení vlády) z toho hlediska, zda: a)jsou v souladu s ústavním pořádkem a s ostatními součástmi právního řádu ČR, b)jsou v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je ČR vázána, c)jsou v souladu s právem EU, d)jsou ve všech svých částech a jako celek nezbytné, e)jejich obsah je přehledně členěn, srozumitelně a jednoznačně formulován a je v souladu s ostatními závaznými pravidly legislativního procesu, f)bylo provedeno hodnocení dopadů regulace (RIA = Regulatory Impact Assessment) ̶ ̶Účel = kritické hodnocení vládních legislativních návrhů (ovšem nehodnotí „nevládní“ návrhy, zejména poslanecké) [USEMAP]