Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 1 Správa školství II (vysoké školství) Tomáš Svoboda SP III 6. 4. 2021 Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 2 Obsah ̶1/ Vysoké školství ̶2/ Prameny ̶3/ Správa vysokého školství (zaměření a organizace) ̶4/ Vysoké školy obecně ̶5/ Veřejné VŠ ̶6/ Soukromé a státní VŠ ̶7/ Studium na VŠ ̶8/ Vybraná judikatura ̶ Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 3 1/ Vysoké školství ̶Poskytuje tzv. terciální vzdělávání ̶(Ale nikoli výlučně – také vyšší odborné vzdělávání) ̶(Ale také jiné úkoly…) ̶ ̶Součástí školského práva ̶(= zvláštní části správního práva, viz předcházející přednáška) ̶(Stále) veřejnoprávní charakter ̶Veřejná subjektivní práva ̶Veřejnoprávní metody (formy) ̶(Zejména) veřejnoprávní poskytovatelé ̶Podstatou (stále) určitá veřejná služba ̶ [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 4 1/ Vysoké školství ̶International Standard Classification of Education (ISCED) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Dále viz https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace_vzdelani_cz_isced_2011 ̶ Obrázek2.png Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 5 2/ Prameny ̶Mezinárodní právo a ústavní pořádek ̶Viz předcházející přednáška ̶V rámci vysokého školství zejm. čl. 15 a 33 LZPS ̶ ̶Zákonná úprava ̶Zákon o vysokých školách a další… ̶ ̶Podzákonné předpisy ̶Prováděcí předpisy ̶Vnitřní předpisy VŠ ̶ [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 6 2/ Prameny ̶Čl. 33 LZPS: ̶(1) Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. ̶(2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. ̶(3) Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu. ̶(4) Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. ̶Pozn.: jedná se o jedno z tzv. sociálních práv (srov. čl. 41 odst. 1 LZPS) ̶ ̶Judikatura k bezplatnosti vzdělání: qPrávo na vzdělání na vysoké škole nelze chápat jako základní právo v tom smyslu, že by každý byl oprávněn studovat na vysoké škole, jakou si sám zvolí, a že by stát byl povinen zaručit komukoliv takové vzdělání, jaké si přeje. (Pl. ÚS 32/95) qBezplatnost vzdělání znamená, že stát nese náklady na zřizování škol a školských zařízení, na jejich provoz a údržbu, především však nevyžaduje tzv. školné, tedy poskytování vzdělání na základním a středním stupni za úplatu. Bezplatnost vzdělání nemůže spočívat v tom, že stát ponese veškeré náklady v souvislosti s realizací práva na vzdělání. (Pl. ÚS 25/94) Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 7 2/ Prameny ̶Zákonná úprava: ̶Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) ̶Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje) ̶ ̶Ale také řada zákonu zřizujících veřejné/státní VŠ, např.: ̶Zákon č. 314/1991 Sb., o zřízení Slezské univerzity, Jihočeské univerzity, Západočeské univerzity, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně a Ostravské univerzity ̶Zákon č. 48/1990 Sb., o změně názvu University Jana Evangelisty Purkyně v Brně ̶Zákon ze dne 28. ledna 1919, čís. 50 Sb. z. a nař., kterým se zřizuje druhá česká universita (nebo také ZDE) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 8 2/ Prameny ̶Podzákonné předpisy – prováděcí (např.): ̶Nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství (viz část 22.) ̶Nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství ̶Vyhláška č. 277/2016 Sb., o předávání statistických údajů vysokými školami ̶Vyhláška č. 278/2016 Sb., o předávání údajů do registru řízení o žádostech o uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace ̶ ̶Vnitřní předpisy (viz dále) ̶ Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 9 3/ Správa vysokého školství ̶Samospráva ̶Veřejné VŠ jako tzv. zájmová samospráva (k obsahu viz dále) ̶Státní správa ̶Vymezený způsob zasahování státu do činnosti VŠ ̶Ústředním orgánem = MŠMT ̶Dále také Národní akreditační úřad pro vysoké školství (NAÚ) ̶ ̶Základ úpravy = zákon o vysokých školách (ZoVŠ) ̶ [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 10 3/ Správa vysokého školství ̶Systematika ZoVŠ (1/2): ̶ČÁST PRVNÍ - ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ (§ 1 - § 4) ̶ČÁST DRUHÁ - VEŘEJNÁ VYSOKÁ ŠKOLA A JEJÍ SOUČÁSTI (§ 5 - § 38) ̶ČÁST TŘETÍ - SOUKROMÁ VYSOKÁ ŠKOLA (§ 39 - § 43) ̶ČÁST ČTVRTÁ - STUDIJNÍ PROGRAM A OBLAST VZDĚLÁVÁNÍ (§ 44 - § 47g) ̶ČÁST PÁTÁ - STUDIUM NA VYSOKÉ ŠKOLE (§ 48 - § 60a) ̶ČÁST ŠESTÁ - STUDENTI (§ 61 - § 69a) ̶ČÁST SEDMÁ - AKADEMIČTÍ PRACOVNÍCI (§ 70 - § 77) ̶ČÁST OSMÁ - HODNOCENÍ VYSOKÉ ŠKOLY (§ 77a - § 77c) ̶ČÁST DEVÁTÁ - AKREDITACE (§ 78 - § 86a) ̶ČÁST DESÁTÁ - STÁTNÍ SPRÁVA (§ 87 - § 90b) ̶ČÁST JEDENÁCTÁ - STIPENDIA (§ 91) Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 11 3/ Správa vysokého školství ̶Systematika ZoVŠ (2/2): ̶ČÁST DVANÁCTÁ - REPREZENTACE VYSOKÝCH ŠKOL (§ 92) ̶ČÁST TŘINÁCTÁ - FAKULTNÍ NEMOCNICE (§ 93) ̶ČÁST ČTRNÁCTÁ - POSKYTOVATELÉ ZAHRANIČNÍHO VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA ÚZEMÍ ČESKÉ REPUBLIKY (§ 93a - § 93l) ̶ČÁST PATNÁCTÁ - PŘESTUPKY (§ 93m - § 93o) ̶ČÁST ŠESTNÁCTÁ (§ 94 - § 95) ̶ČÁST SEDMNÁCTÁ - ZVLÁŠTNÍ OPRÁVNĚNÍ VYSOKÉ ŠKOLY PŘI MIMOŘÁDNÝCH SITUACÍCH (§ 95a - § 95d) ̶ČÁST OSMNÁCTÁ - ZMĚNA A DOPLNĚNÍ ZÁKONA ČESKÉ NÁRODNÍ RADY Č. 586/1992 SB. O DANÍCH Z PŘÍJMŮ, VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ (§ 96) ̶ČÁST DEVATENÁCTÁ - SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ (§ 98 - § 109) Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 12 3/ Správa vysokého školství ̶Působnost MŠMT zejm. (§ 87/1 ZoVŠ): ̶Vypracovává a zveřejňuje výroční zprávu o stavu vysokého školství a strategický záměr ̶Projednává a vyhodnocuje strategické záměry veřejných VŠ a strategické záměry soukromých VŠ a každoroční plány jejich realizace ̶Rozděluje finanční prostředky ze státního rozpočtu z kapitoly školství vysokým školám a kontroluje jejich využití + kontroluje hospodaření veřejné vysoké školy ̶Vede registry (zejm. veřejně přístupný registr VŠ a uskutečňovaných studijních programů) ̶Uznává zahraniční vysokoškolské vzdělání a kvalifikaci ̶Plní úkoly nadřízeného správního orgánu vysokých škol ve správním řízení vedeném v rámci výkonu státní správy ̶ ̶Dále zajišťuje také některé dozorové činnosti (§ 36 – 38 a 43 ZoVŠ) qdozor nad normotvorbou (registrace vnitřních předpisů) qdozor na výkonem působnosti (opatření v některých případech – omezení či odejmutí výkonu působnosti) qdozor nad soukromými VŠ (státní souhlas) qdozor nad akreditací - NAÚ q [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 13 4/ Vysoké školy obecně ̶Zákonné vymezení (§ 1 ZoVŠ) ̶Vysoké školy jako nejvyšší článek vzdělávací soustavy jsou vrcholnými centry vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti a mají klíčovou úlohu ve vědeckém, kulturním, sociálním a ekonomickém rozvoji společnosti tím, že: a) uchovávají a rozhojňují dosažené poznání a podle svého typu a zaměření pěstují činnost vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost, b) umožňují v souladu s demokratickými principy přístup k vysokoškolskému vzdělání, získání odpovídající profesní kvalifikace a přípravu pro výzkumnou práci a další náročné odborné činnosti, c) poskytují další formy vzdělávání a umožňují získávat, rozšiřovat, prohlubovat nebo obnovovat znalosti z různých oblastí poznání a kultury a podílejí se tak na celoživotním vzdělávání, d) hrají aktivní roli ve veřejné diskusi o společenských a etických otázkách, při pěstování kulturní rozmanitosti a vzájemného porozumění, při utváření občanské společnosti a přípravě mladých lidí pro život v ní, e) přispívají k rozvoji na národní a regionální úrovni a spolupracují s různými stupni státní správy a samosprávy, s podnikovou a kulturní sférou, f) rozvíjejí mezinárodní a zvláště evropskou spolupráci jako podstatný rozměr svých činností, podporují společné projekty s obdobnými institucemi v zahraničí, vzájemné uznávání studia a diplomů, výměnu akademických pracovníků a studentů. [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 14 4/ Vysoké školy obecně ̶Další charakteristika VŠ (§ 2 ZoVŠ) ̶Uskutečňuje akreditované studijní programy (a programy CŽV) ̶VŠ je právnickou osobou ̶ ̶S postavením VŠ spojena některá akademická práva a svobody (viz dále) ̶Na VŠ je nepřípustné zakládat a organizovat politickou činnost ̶ ̶Na činnosti VŠ (vzdělávací, vědecké a další) se mohou podílet i jiné PO ̶Ovšem současně některé výlučné výsady, resp. práva VŠ qpřiznávat akademický titul qkonat habilitační řízení qkonat řízení ke jmenování profesorem qpoužívat akademické insignie a konat akademické obřady [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 15 4/ Vysoké školy obecně ̶Akademické svobody a práva (§ 4 ZoVŠ): ̶a) svoboda vědy, výzkumu a umělecké tvorby a zveřejňování jejich výsledků, ̶b) svoboda výuky spočívající především v její otevřenosti různým vědeckým názorům, vědeckým a výzkumným metodám a uměleckým směrům, ̶c) právo učit se zahrnující svobodnou volbu zaměření studia v rámci studijních programů a svobodu vyjadřovat vlastní názory ve výuce, ̶d) právo členů akademické obce volit zastupitelské akademické orgány, ̶e) právo používat akademické insignie a konat akademické obřady. 32911607_1707800635962795_2119404805381160960_n.jpg Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 16 4/ Vysoké školy obecně ̶Základní dělení (§ 2 odst. 7 a 3 ZoVŠ): ̶Veřejné ̶Soukromé ̶Státní ̶ ̶Univerzitní ̶Neuniverzitní ̶Akademická obec VŠ (§ 3 ZoVŠ) ̶Akademičtí pracovníci ̶Studenti VŠ [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 17 5/ Veřejná VŠ ̶Obecná charakteristika ̶Zřízena (zrušena, sloučena) výhradně zákonem (§ 5 ZoVŠ) ̶Seznam v příloze č. 1 ZoVŠ (aktuálně zde 26 veřejných VŠ, viz dále) ̶ ̶ZoVŠ upravuje samosprávnou působnost veřejné VŠ ̶Ale také vlastní majetek ̶Zvláštní orgány a součásti ̶ ̶A také různé povinnosti (např. strategické dokumenty či vnitřní hodnocení) [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 18 5/ Veřejná VŠ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Aktuálně v příloze č. 1 ZoVŠ: Univerzita Karlova Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Univerzita Palackého v Olomouci Česká zemědělská univerzita v Praze České vysoké učení technické v Praze Technická univerzita v Liberci Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava Vysoká škola ekonomická v Praze Akademie výtvarných umění v Praze Univerzita Hradec Králové Vysoké učení technické v Brně Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Veterinární a farmaceutická univerzita Brno Ostravská univerzita Masarykova univerzita Slezská univerzita v Opavě Mendelova univerzita v Brně Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Akademie múzických umění v Praze Západočeská univerzita v Plzni Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Janáčkova akademie múzických umění v Brně Vysoká škola polytechnická Jihlava Univerzita Pardubice Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 19 5/ Veřejná VŠ ̶Samosprávná působnost např. (§ 6 odst. 1 ZoVŠ): ̶Vnitřní organizace ̶Tvorba a uskutečňování studijních programů ̶Organizace studia ̶Rozhodování o právech a povinnostech studentů ̶Zaměření a organizace vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti ̶Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem ̶Ustavování samosprávných akademických orgánů vysoké školy, pokud tento zákon nestanoví jinak ̶Hospodaření vysoké školy a nakládání s majetkem v souladu se zvláštními předpisy ̶Stanovení výše poplatků spojených se studiem ̶V cit. ustanovení pouze demonstrativní výčet [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 20 5/ Veřejná VŠ ̶Vnitřní předpisy (§ 17 ZoVŠ) ̶Samosprávný charakter veřejné VŠ patrný také z pravomoci vydávat „vnitřní“ předpisy ̶ ̶Nejvýznamnější je statut, který upravuje základní záležitosti veřejné VŠ ̶(Název, sídlo, typ, organizační strukturu, podmínky pro přijetí ke studiu, poplatky, obřady a insignie, hospodaření s majetkem,…) ̶ ̶Dalšími vnitřními předpisy jsou zejm. qvolební a jednací řád akademického senátu veřejné VŠ qvnitřní mzdový předpis qjednací řád vědecké rady veřejné VŠ qřád výběrového řízení pro obsazování míst akademických pracovníků qstudijní a zkušební řád qstipendijní řád qdisciplinární řád pro studenty [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 21 5/ Veřejná VŠ ̶Vnitřní předpisy dále (§ 17 ZoVŠ) ̶Musí být v souladu qse zákony a jinými právními předpisy qvnitřní předpisy součástí s vnitřními předpisy veřejné VŠ ̶Platnost až s registrací MŠMT ̶Poněkud nepřesné označení „vnitřní“ - nezaměňovat se „směrnicemi“ apod. (Ty sice také interní povahy, ale nikoli ve smyslu § 17, resp. § 33 ZoVŠ) ̶Pro ilustraci: qStatut MU qStatut PrF MU qVolební řád Akademického senátu PrF MU qJednací řád Akademického senátu PrF MU qDisciplinární řád PrF MU [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 22 5/ Veřejná VŠ ̶Orgány ̶ZoVŠ rozlišuje mezi… ̶ ̶Samosprávnými akademickými orgány: qAkademický senát (§ 8-9) qRektor (§ 10) qVědecká rada nebo umělecká rada nebo na neuniverzitní vysoké škole akademická rada (§ 11-12) qRada pro vnitřní hodnocení – fakultativně (§ 12a) qDisciplinární komise (§ 13) q ̶A tzv. dalšími orgány: qSprávní rada (§ 14-15) qKvestor (§ 16) [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 23 5/ Veřejná VŠ ̶Akademický senát (charakteristika, § 8 ZoVŠ) ̶Samosprávným zastupitelským akademickým orgánem veřejné VŠ ̶Nejméně jedenáct členů (z toho nejméně 1/3 a nejvýše 1/2 tvoří studenti) ̶Aktivní i pasivní volební právo členové ak. obce (přímé volby s tajným hlasováním) ̶Podrobnosti vnitřním předpisem ̶ ̶Neslučitelnost funkcí (s funkcí rektora, prorektora, kvestora, děkana, proděkana, tajemníka fakulty a ředitele vysokoškolského ústavu) ̶ ̶Funkční období nejvýše 3 roky ̶Zasedání jsou veřejně přístupná [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 24 5/ Veřejná VŠ ̶Akademický senát (činnost zejména, § 9 ZoVŠ) ̶a) rozhoduje na návrh rektora o zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení součástí vysoké školy,… ̶b) schvaluje q1. jednací řád akademického senátu veřejné vysoké školy na návrh člena akademického senátu veřejné vysoké školy; akademický senát veřejné vysoké školy si k tomuto návrhu vyžádá stanovisko rektora, q2. vnitřní předpis fakulty na návrh akademického senátu fakulty; akademický senát veřejné vysoké školy si k tomuto návrhu vyžádá stanovisko rektora, q3. ostatní vnitřní předpisy veřejné vysoké školy a jejích součástí na návrh rektora, ̶c) schvaluje rozpočet a střednědobý výhled vysoké školy předložený rektorem a kontroluje využívání finančních prostředků vysoké školy, ̶h) usnáší se o návrhu na jmenování rektora, popřípadě navrhuje jeho odvolání z funkce. [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 25 5/ Veřejná VŠ ̶Rektor (§ 10 ZoVŠ) ̶V čele veřejné VŠ qJedná a rozhoduje ve věcech školy, pokud zákon nestanoví jinak qV případech, kdy zvláštní předpis předpokládá působnost statutárního orgánu, plní ji rektor q ̶Jmenuje a odvolává prezident republiky (na návrh akademického senátu veřejné VŠ) ̶Funkční období čtyřleté (nejvýše 2x po sobě) ̶ ̶Prorektoři - zastupují rektora v jím určeném rozsahu, jím také jmenováni a odvoláváni [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 26 5/ Veřejná VŠ ̶Součásti (§ 22 ZoVŠ): ̶Veřejné VŠ se mohou členit na součásti qfakulty, qvysokoškolské ústavy, qjiná pracoviště pro vzdělávací a tvůrčí činnost nebo pro poskytování informačních služeb nebo převod technologií, qúčelová zařízení pro kulturní a sportovní činnost, pro ubytování a stravování zejména členů akademické obce nebo k zajišťování provozu školy. ̶Pro ilustraci v rámci MU: qfakulty – nyní 10 qústavy – ÚVT, CEITEC qjiná pracoviště – např. Teiresiás, Univerzitní centrum Telč qúčelová zařízení – např. SKM, Nakladatelství MU q q [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 27 5/ Veřejná VŠ ̶Fakulta (§ 23-33 ZoVŠ) ̶Uskutečňuje nejméně jeden akreditovaný studijní program a vykonává vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost ̶O zřízení (zrušení…) fakulty rozhoduje akademický senát VŠ na návrh rektora ̶Není právním subjektem ̶Přesto určitá (vlastní) samosprávná působnost: qprávo rozhodovat nebo jednat jménem VŠ ve věcech týkajících se fakulty (§ 24, případně pokud svěří statut VŠ) qvnitřní předpisy fakulty (§ 33), zejména statut fakulty qsamosprávné orgány q ̶Fakultní pracoviště [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 28 5/ Veřejná VŠ ̶Vnitřní předpisy fakulty (§ 33 ZoVŠ) ̶Vnitřními předpisy fakulty jsou: qstatut fakulty qvolební řád akademického senátu fakulty qjednací řád akademického senátu fakulty qjednací řád vědecké rady fakulty qdisciplinární řád fakulty pro studenty qdalší předpisy, pokud tak stanoví statut fakulty ̶ ̶Významný rozdíl: Akademický senát fakulty schvaluje pouze návrh vnitřního předpisu [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 29 5/ Veřejná VŠ ̶Orgány fakulty (§ 22-32 ZoVŠ) ̶Samosprávnými akademickými orgány fakulty jsou: qakademický senát qděkan qvědecká rada nebo umělecká rada qdisciplinární komise ̶Dalším orgánem fakulty je qtajemník ̶ ̶Obdobně akademická obec fakulty ̶ [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 30 5/ Veřejná VŠ ̶Ekonomický základ (§ 22-32 ZoVŠ) ̶Se samosprávným charakterem veřejné VŠ souvisí také ekonomická autonomie ̶Veřejná VŠ má vlastní majetek (§ 19), na hospodaření s tímto majetkem se současně vztahují určitá omezení (§ 20) ̶ ̶Hospodaří podle rozpočtu (§ 18) ̶Příjmy rozpočtu tvoří zejména: qpříspěvek ze státního rozpočtu na vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost (nárokově) qpodpora výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků qpoplatky spojené se studiem qdotace ze státního rozpočtu, ze státních fondů a z rozpočtů obcí a krajů qvýnosy z majetku, doplňkové činnosti, dary či dědictví [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 31 6/ Soukromá a státní VŠ ̶Soukromá VŠ ̶Právnická osoba (s návazností na EU) je oprávněna působit jako soukromá vysoká škola, pokud jí MŠMT udělilo státní souhlas (§ 39 ZoVŠ) ̶Ten podmíněn splněním určitých podmínek, zejména: qsouhlasné stanovisko NAÚ qdostatečné zabezpečení qvnitřní předpisy v souladu (s ZoVŠ nebo jinými právními předpisy) ̶ ̶Organizace a činnost (také) upravena vnitřními předpisy ̶(Zejména stanoví, které orgány vykonávají působnost podle ZoVŠ) ̶Povinna zajistit finanční prostředky pro vzdělávací a tvůrčí činnost qpoplatky spojené se studiem ve svém vnitřním předpisu qmožné i určité financování ze státního rozpočtu (§ 40 odst. 2-4) ̶Působnost MŠMT směrem ke soukromým VŠ, zejména dozor (§ 43) ̶ [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 32 6/ Soukromá a státní VŠ ̶Státní VŠ ̶Státní vysoké školy = vojenské a policejní VŠ (§ 94-95 ZoVŠ) ̶Seznam v příloze č. 2 ZoVŠ, zde nyní pouze: qUniverzita obrany v Brně (jako vojenská VŠ) qPolicejní akademie České republiky v Praze (jako policejní VŠ) ̶ ̶Orgány jako veřejné VŠ, ovšem silnější vazba na stát ̶(Nejsou právnickými osobami a nemají tak ani ekonomickou autonomii) ̶ ̶Státní správu vůči nim ve valné většině vykonává MO, resp. MV ̶Financování ze státního rozpočtu z kapitoly MO, resp. MV ̶ [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 33 7/ Studium na VŠ ̶Vysokoškolské vzdělání ̶Získává se studiem v rámci akreditovaného studijního programu podle studijního plánu stanovenou formou studia (§ 44 ZoVŠ) ̶Student = osoba zapsaná ke studiu ve studijním programu (§ 61 an.) ̶Akademický pracovník – obecně pedagogická i tvůrčí činnost (§ 70 an.) ̶Studijní programy: ̶Bakalářský (§ 45) ̶Magisterský (§ 46) ̶Doktorský (§ 47, 47a) ̶Podléhají akreditaci (viz dále) Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 34 7/ Studium na VŠ ̶Studium na VŠ ̶Začíná zápisem ̶Končí úspěšně (§ 55 ZoVŠ) ̶Anebo neúspěšně (§ 56) qzanecháním studia qnesplní-li student požadavky vyplývající ze studijního programu podle studijního a zkušebního řádu qvyloučením (za disciplinární přestupek nebo za podvodné jednání při přijímacím řízení) qrůzné nedostatky akreditace q„novinka“ = vyslovením neplatnosti vykonání státní zkoušky nebo její součásti q ̶Povinnosti studentů (§ 63, zejména): qstudijní povinnosti ze studijního programu a studijního a zkušebního řádu qdodržovat vnitřní předpisy vysoké školy a jejích součástí qhradit poplatky spojené se studiem ̶ [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 35 7/ Studium na VŠ ̶Práva studentů (§ 62 odst. 1 ZoVŠ) ̶a) studovat v rámci jednoho nebo více studijních programů, ̶b) výběru studijních předmětů a vytvoření studijního plánu podle pravidel studijního programu, ̶c) výběru učitele určitého studijního předmětu vyučovaného více učiteli, ̶d) konat zkoušky za podmínek stanovených studijním programem nebo studijním a zkušebním řádem, ̶e) zapsat se do další části studijního programu, pokud splnil povinnosti stanovené studijním programem nebo studijním a zkušebním řádem, ̶f) navrhovat téma své bakalářské, diplomové, rigorózní nebo disertační práce, ̶g) používat zařízení a informační technologie potřebné pro studium ve studijním programu v souladu s pravidly určenými vysokou školou, ̶h) volit a být volen do akademického senátu, pokud byl akademický senát zřízen, ̶i) na stipendium z prostředků vysoké školy, splní-li podmínky pro jeho přiznání stanovené ve stipendijním řádu. ̶ Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 36 7/ Studium na VŠ ̶Poplatky spojené se studiem ̶Na veřejných VŠ (§ 58 ZoVŠ): qza přijímací řízení qza delší studium qza další studium qza cizojazyčné studium ̶Na soukromých VŠ (§ 59) vnitřním předpisem, bez zákonných omezení = je možné školné [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 37 7/ Studium na VŠ ̶Rozhodování o P/P studentů (§ 68 odst. 1 ZoVŠ) ̶a) povolení mimořádného opravného termínu zkoušky, pokud takovou možnost připouští studijní a zkušební řád, ̶b) povolení opakovat část studia…, ̶c) přerušení studia, ̶d) uznání zkoušek nebo splnění jiných studijních povinností a předepsání rozdílových zkoušek,… ̶e) přiznání stipendia, ̶f) vyměření poplatku spojeného se studiem podle § 58 odst. 3 a 4, ̶g) nesplnění požadavků podle § 56 odst. 1 písm. b), ̶h) disciplinárního přestupku, ̶i) vyloučení ze studia podle § 67. ̶ ̶Obsahuje zvláštní procesní úpravu (§ 68 – 69a) ̶Jinak ale subsidiarita SŘ (ta však ne vždy – habilitace a jmenování profesorem) ̶Na to navazuje možnost ochrany ve správním soudnictví [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 38 7/ Studium na VŠ ̶Akreditace studijního programu ̶= oprávnění VŠ uskutečňovat za podmínek stanovených ZoVŠ studijní programy ̶Dříve: Akreditační komise stanoviska pro MŠMT, které rozhodovalo ̶ ̶Nyní (od 1. 9. 2016) dvě možnosti: qInstitucionální akreditace = sama VŠ, pokud splňuje standardy pro oblast vzdělávání (§ 78a ZoVŠ) a má funkční systém zajišťování kvality vzdělávaní qAkreditace studijního programu ̶ ̶V obou případech uděluje NAÚ (na žádost) ̶Ten také nápravná opatření při nedostatcích ̶ [USEMAP] Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 39 7/ Studium na VŠ ̶Nostrifikace ̶= uznávání vzdělání ̶§ 89 a násl. ZoVŠ ̶ ̶Uznávání kvalifikace ̶Pro výkon tzv. regulovaných povolání ̶Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace) Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 40 8/ Vybraná judikatura ̶Přezkum státní zkoušky ̶Klasifikace státní zkoušky je výsledkem hodnocení vědomostí studenta, které náleží pouze zkušební komisi a nepodléhá soudnímu přezkumu; soudní přezkum spočívá v přezkumu dodržení podmínek stanovených pro konání státní zkoušky právními či studijními předpisy, nikoli v přezkumu vědomostí uplatněných studentem při samotném výkonu zkoušky a tomu odpovídajícího ohodnocení ze strany zkoušejících. (9 As 1/2009-141) ̶ ̶Nikoli věcný přezkum, avšak později… Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 41 8/ Vybraná judikatura ̶Přezkum nepřijetí ke studiu ̶I. Při přezkoumání rozhodnutí ve věci přijetí ke studiu na vysoké škole (§ 50 odst. 7 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách) není přípustné zrušení rozhodnutí rektorem a vrácení věcí k novému projednání. Zákonodárce v uvedeném ustanovení naopak jednoznačně vyjádřil svoji vůli, aby výsledkem řízení o opravném prostředku bylo (v případě, že je rozhodováno meritorně) potvrzení prvoinstančního rozhodnutí, nebo jeho změna. ̶II. Při přezkoumání rozhodnutí podle § 50 odst. 7 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, musí být v případech, kdy je to namítáno nebo kdy pochybnost o tom v řízení jinak vyjde najevo, provedeno i věcné posouzení, zda uchazeč správně odpověděl na otázky či zkušební úlohy při přijímací zkoušce, včetně případného posouzení, zda zadané otázky či úlohy byly podle současného stavu vědeckého poznání formulovány správně a zda byly logicky a jazykově formulovány dostatečně jednoznačně. ̶III. Je-li přijímací řízení založeno na hodnocení či testování prováděném externím subjektem, a nikoli vysokou školou, vztahuje se přezkum rektorem (a následně případně i soudní kontrola) i na zkušební otázky a úkoly zadávané v takových externích testovacích řízeních. ̶IV. Zjistí-li rektor, že otázka či úkol nebyly formulovány z vědeckých hledisek správně či nebyly dostatečně jednoznačné, nemůže jít toto pochybení k tíži uchazeče. ̶V. Pouze je-li součástí přijímacího řízení zkoumání vlastností a schopností exaktně neměřitelných či závislých na vkusu nebo jiných subjektivních úsudcích (např. uměleckého talentu), přezkumná činnost rektora se omezí na kontrolu nestrannosti, objektivity a odbornosti správní úvahy osoby či osob posuzujících uchazeče a toho, zda nevybočily z mezí správního uvážení či je nezneužily. (7 As 79/2011-120) ̶ ̶ Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 42 8/ Vybraná judikatura ̶Vymezení disciplinárních přestupků ̶I. Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, neobsahuje vlastní úpravu skutkových podstat disciplinárních přestupků a ponechává vysokým školám relativně široký prostor pro úvahu, která jednání budou za disciplinární přestupek považovat. I proto je třeba klást důraz na formulaci skutkové podstaty disciplinárního přestupku, protože ta je podstatná pro určení skutečností, které je třeba v řízení prokazovat. ̶II. Úvaha o naplnění materiálního znaku disciplinárního přestupku má místo teprve tehdy, pokud je v řízení prokázáno, že byly naplněny jeho formální znaky. (8 As 41/2010-110) ̶ ̶ Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 43 8/ Vybraná judikatura ̶Právní povaha a zrušení diplomu ̶I. Primárním účinkem vydání vysokoškolského diplomu je osvědčení skutečnosti, že adresát úspěšně absolvoval příslušný studijní program. V tomto ohledu nejde o založení nebo konstatování existence práv, resp. povinností adresáta, a proto se nemůže jednat o správní rozhodnutí v materiálním smyslu. ̶II. Vysokoškolský diplom je, stejně jako vysvědčení o státní závěrečné zkoušce a dodatek k diplomu, osvědčením ve smyslu části čtvrté správního řádu a rektor veřejné vysoké školy je oprávněn jej zrušit podle § 156 odst. 2 téhož zákona, jestliže byl vydán v rozporu se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, či jiným právním předpisem. V každém individuálním případě je však třeba vážit souladnost takového postupu s imperativem přiměřenosti, stejně jako ochrany práv absolventa, jichž bylo nabyto v dobré víře. ̶(Pozor - po novelizaci z. č. 137/2016 Sb. přinejmenším z části neaktuální) III. Ačkoli absentuje zákonná úprava pro zpětné přezkoumání naplnění podmínek úspěšného absolvování vysokoškolského studia, lze i přesto v některých případech dospět k závěru, že vysokoškolský diplom byl vydán v rozporu s právními předpisy. Z povahy věci půjde zejména o situace, kdy nesplnění podmínek úspěšného absolvování studia vyplývá přímo ze studijních záznamů příslušné veřejné vysoké školy (např. kvalifikovaně evidovaný údaj o nesplnění, resp. absence údaje o splnění, konkrétní studijní povinnosti podmiňující úspěšné absolvování studia). ̶IV. Byla-li diplomová práce obhájena a nelze-li v důsledku absence zákonné úpravy výsledek obhajoby revidovat, nepředstavuje samotné následné zjištění rektora veřejné vysoké školy stran nedostatku původnosti již obhájené práce takovou skutečnost, která by mohla opodstatnit závěr o rozpornosti vydání souvisejícího vysokoškolského diplomu s právními předpisy. (2 As 170/2015-58) ̶ Adobe Systems Správa školství II (vysoké školství) 44 Správa školství II (vysoké školství) ̶ ̶Děkuji za pozornost! ̶