Pozemní komunikacePozemní komunikace Prezentace k tématu MVD024K Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích1 Osnova prezentaceOsnova prezentace ̶ Právní úprava ̶ Definice pozemních komunikací ̶ ̶ ̶ Definice pozemních komunikací ̶ Kategorizace pozemních komunikací ̶ Vlastnický režim ̶ ̶ ̶ Vlastnický režim ̶ Povinnosti vlastníka ̶ Užívání pozemních komunikací ̶ ̶ ̶ Užívání pozemních komunikací ̶ Součásti a příslušenství ̶ Označení ̶ ̶ ̶ Označení ̶ Napojení, stavební aspekty ̶ Ochrana pozemních komunikací ̶ ̶ ̶ ̶ Odpovědnost za škodu ̶ Státní správa na úseku Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích2 Právní úpravaPrávní úprava ̶ Zákony ̶ zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích - ZoPK ̶ související aspekty také v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ̶ ̶ ̶ související aspekty také v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) - ZoSP ̶ Prováděcí předpisy ̶ ̶ Prováděcí předpisy ̶ vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích ̶ vyhláška č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným ̶ vyhláška č. 306/2015 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem ̶ ̶ ̶ ̶ vyhláška č. 306/2015 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem ̶ Nařízení vlády č. 240/2014 Sb., o výši časových poplatků, sazeb mýtného, slevy na mýtném a o postupu při uplatnění slevy na mýtném ̶ Nařízení vlády č. 264/2009 Sb., o bezpečnostních požadavcích na tunely pozemních komunikací delší než 500 metrů Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích3 Definice pozemních komunikacíDefinice pozemních komunikací ̶ Definice pozemních komunikací (§ 2 odst. 1 ZoPK): ̶ „Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti.“ ̶ ̶ pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti.“ ̶ nikoli nutně kumulativně, pozemní komunikací může být: ̶ komunikace určená pouze pro motorová silniční vozidla (dálnice či silnice pro motorová vozidla) ̶ stezka pro cyklisty či také chodník, pěšina apod. (dále viz místní komunikace IV. třídy) Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích4 KategorizaceKategorizace ̶ Kategorizace pozemních komunikací (§ 2 odst. 2 ZoPK): ̶ a) dálnice ̶ b) silnice ̶ ̶ ̶ ̶ b) silnice ̶ c) místní komunikace ̶ d) účelová komunikace ̶ dále v rámci jednotlivých kategorií také rozdělení do tříd (vyjma účelové pozemní komunikace) ̶ ̶ ̶ Zařazování do kategorií (§ 3 ZOPK) ̶ rozhoduje příslušný silniční správní úřad na základě určení, dopravního významu a stavebně technického vybavení ̶ dojde-li ke změně dopravního významu nebo určení pozemní komunikace, rozhodne se o změně kategorie nebo třídy ̶ obdobně pro třídy v rámci jednotlivých kategorií ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ obdobně pro třídy v rámci jednotlivých kategorií ̶ Kategorizace významná např. pro ̶ vlastnický režim (viz ustanovení ZoPK) ̶ ̶ ̶ ̶ vlastnický režim (viz ustanovení ZoPK) ̶ zvláštní pravidla pro provoz (viz ustanovení ZoPPK) ̶ technické požadavky na komunikaci (viz vyhláška č. 104/1997 Sb. a technická norma ČSN 73 6101) ̶ frekvenci kontrol a pravidla pro údržbu (viz ustanovení ZoPK) apod. Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích5 KategorizaceKategorizace ̶ Dálnice (§ 4 ZoPK) ̶ zákonná definice: Dálnice je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly, která je budována bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a která má směrově oddělené ̶ ̶ vozidly, která je budována bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a která má směrově oddělené jízdní pásy. ̶ význam slova = dálková silnice ̶ svou povahou páteřní rychlostní komunikace ̶ ̶ ̶ ̶ podle určení a dopravního významu rozdělení na dálnice I. třídy a II. třídy ̶ dálnice II. třídy = většina dřívějších silnic pro motorová vozidla (viz dále) převedená od 1. 1. 2016 do kategorie dálnic v rámci „nového pojetí dálniční sítě“ (vedlejším důsledkem bylo skokové navýšení celkové délky dálnic zhruba o třetinu) ̶ pozemní komunikace s omezeným přístupem ̶ ̶ pozemní komunikace s omezeným přístupem ̶ pouze pro silniční motorová vozidla (tedy nikoli nemotorová vozidla či chodce apod.) ̶ jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší, než stanoví zvláštní předpis (= 80 km/h dle ZoPPK) ̶ vysoké technické požadavky ̶ např. vysoká návrhová rychlost, směrově oddělení jízdní pásy se (zpravidla) čtyřmi pruhy, výhradně mimoúrovňové křižovatky, velké ̶ ̶ např. vysoká návrhová rychlost, směrově oddělení jízdní pásy se (zpravidla) čtyřmi pruhy, výhradně mimoúrovňové křižovatky, velké poloměry směrových oblouků, nízké stoupání a klesání, široké krajnice a dělící pás, dlouhé připojovací pruhy apod. ̶ specifické podmínky pro provoz (max. rychlost 130/km/h a další) ̶ ̶ ̶ k 1. 1. 2019 v ČR celkem 1248 km dálnic ̶ v současnosti v provozu 19 dálnic (většina je však nedokončena) Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích6 KategorizaceKategorizace ̶ Silnice (§ 5 ZoPK) ̶ zákonná definice: Silnice je veřejně přístupná pozemní komunikace určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci. ̶ ̶ ̶ ̶ tvoří silniční síť ̶ podle určení a dopravního významu rozdělení do tříd: ̶ a) silnice I. třídy, která je určena zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu, ̶ b) silnice II. třídy, která je určena pro dopravu mezi okresy, ̶ ̶ ̶ ̶ b) silnice II. třídy, která je určena pro dopravu mezi okresy, ̶ c) silnice III. třídy, která je určena k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní pozemní komunikace. ̶ specifickou kategorií = silnice pro motorová vozidla ̶ silnice I. třídy bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a na níž není přímo připojena sousední nemovitost s výjimkou nemovitostí přímo připojených z odpočívek ̶ ̶ ̶ nemovitost s výjimkou nemovitostí přímo připojených z odpočívek ̶ technickými požadavky se blíží dálnicím (některé rozdíly: užší dělící pás, užší krajnice, ostřejší stoupání/klesání či poloměry), stále je ovšem právně silnicí I. třídy ̶ označena značkou „silnice pro motorová vozidla“ dle ZoPPK ̶ podmínky pro provoz jako na dálnici (pouze max. rychlost = 110 km/h, ale lze zvýšit na 130 km/h) ̶ ̶ ̶ ̶ všeobecné užívání ̶ výjimka = silnice pro motorová vozidla, kde pouze motorová vozidla (obdobně dálnici) Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích7 KategorizaceKategorizace ̶ Místní komunikace (§ 6 ZoPK) ̶ zákonná definice: Místní komunikace je veřejně přístupná pozemní komunikace, která slouží převážně místní dopravě na území obce. ̶ ̶ obce. ̶ podle dopravního významu, určení a stavebně technického vybavení rozdělení do tříd: ̶ a) místní komunikace I. třídy, ̶ b) místní komunikace II. třídy, kterou je dopravně významná sběrná komunikace s omezením přímého připojení sousedních nemovitostí ̶ ̶ ̶ nemovitostí ̶ c) místní komunikace III. třídy, kterou je obslužná komunikace ̶ d) místní komunikace IV. třídy, kterou je komunikace nepřístupná provozu silničních motorových vozidel nebo na které je umožněn smíšený provoz ̶ podrobněji vymezeno v prováděcím předpisu (vyhlášce č. 104/1997 Sb.): ̶ ̶ podrobněji vymezeno v prováděcím předpisu (vyhlášce č. 104/1997 Sb.): ̶ MK I. třídy jsou dopravně nejvýznamnější sběrné komunikace ve městech ̶ MK II. třídy jsou sběrné komunikace, které spojují části měst navzájem nebo napojují města, případně jejich části na pozemní komunikace vyšší třídy nebo kategorie ̶ MK III. třídy jsou obslužné místní komunikace ve městech a obcích umožňující přímou dopravní obsluhu jednotlivých objektů, pokud jsou přístupné běžnému provozu motorových vozidel ̶ ̶ jsou přístupné běžnému provozu motorových vozidel ̶ MK IV. třídy jsou samostatné chodníky, stezky pro pěší, cyklistické stezky, cesty v chatových oblastech, podchody, lávky, schody, pěšiny, zklidněné komunikace, obytné a pěší zóny apod. ̶ také místní komunikace může být silnicí pro motorová vozidla, pokud jde-li o místní komunikaci I. třídy, která splňuje parametry pro silnici pro motorová vozidla (viz dříve) ̶ silnici pro motorová vozidla (viz dříve) Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích8 KategorizaceKategorizace ̶ Účelová komunikace (§ 7 ZoPK) ̶ lze rozdělovat dle režimu užívání na: ̶ ̶ ̶ ̶ veřejně přístupné ̶ jakožto účelová komunikace je pozemní komunikace, ̶ která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ̶ ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo ̶ k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků ̶ ̶ ̶ k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků ̶ neveřejné v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu ̶ přístupné v rozsahu a způsobem, který stanoví vlastník nebo provozovatel uzavřeného prostoru nebo objektu ̶ veřejně přístupné účelové komunikace lze užívat na základě obecného užívání podle ZoPK ̶ ̶ ̶ veřejně přístupné účelové komunikace lze užívat na základě obecného užívání podle ZoPK ̶ i v jejich případě lze ovšem na žádost vlastníka účelové komunikace (a po projednání s Policií České republiky) upravit nebo omezit veřejný přístup na účelovou komunikaci, pokud je to nezbytně nutné k ochraně oprávněných zájmů tohoto vlastníka ̶ o omezení užívání rozhoduje místně příslušný silniční správní úřad, který taktéž může deklarativně rozhodnout, zda je účelová pozemní komunikace neveřejnou ̶ ̶ ̶ ke vzniku nedochází na základě kategorizace (zařazení do příslušné kategorie silničním správním úřadem) ̶ nýbrž naplněním znaků účelové komunikace ̶ v případě veřejně přístupné účelové komunikace mimo zákonných znaků (viz tři kategorie, resp. účely účelových pozemních komunikací výše) také znaky dovozené judikaturou - viz samostatná prezentace Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích9 Vlastnický režimVlastnický režim ̶ Obecná východiska (§ 9 ZoPK) ̶ pozemní komunikace specifickým případem tzv. vyhrazeného majetku jakožto majetku, který může být vlastněn pouze některými veřejnými (veřejnoprávními) subjekty ̶ ̶ ̶ veřejnými (veřejnoprávními) subjekty ̶ viz obecně čl. 11 odst. 2 Listiny základních práv a svobod ̶ ovšem poněkud nedůsledně - změna kategorie pozemní komunikace totiž nevede ke změně vlastnictví, nýbrž podmínkou pro změnu kategorie je změna vlastnictví (resp. smlouvy o budoucí smlouvě o převodu vlastnického práva k dotčené pozemní komunikaci uzavřené mezi stávajícím vlastníkem a budoucím vlastníkem) ̶̶ Dálnice ̶ ve vlastnictví státu ̶ ̶ ̶ ̶ Silnice ̶ I. třídy ve vlastnictví státu ̶ II. a III. třídy ve vlastnictví kraje, na jehož území se nacházejí ̶ Místní komunikace ̶ ̶ ̶ ̶ Místní komunikace ̶ ve vlastnictví obce ̶ Účelové komunikace ̶ ̶ ̶ Účelové komunikace ̶ ve vlastnictví právnické nebo fyzické osoby = v soukromém vlastnictví ̶ právnickou osobou může být také veřejný subjekt (stát, obec, kraj, ale potenciálně i jiný veřejný subjekt), pak ve vlastnictví veřejném ̶ na vlastníky účelové komunikace se nevztahují povinnosti stanovené ZoPK, viz dále Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích10 Povinnosti vlastníkaPovinnosti vlastníka ̶ Správa (§ 9 ZoPK) ̶ vlastník musí vykonávat správu, kterou lze rozumět zejména pravidelné a mimořádné prohlídky, údržbu a opravy ̶ podrobnosti upravuje prováděcí předpis (vyhláška č. 104/1997 Sb., viz níže) ̶ ̶ ̶ ̶ podrobnosti upravuje prováděcí předpis (vyhláška č. 104/1997 Sb., viz níže) ̶ dále výkon správy může vlastník zajišťovat prostřednictvím správce jakožto právnická osoba zřízená nebo založená (a ovládané) vlastníkem pozemní komunikace (zpravidla tzv. komunální podniky) ̶ běžné prohlídky - zjišťuje se především správná funkce dopravního značení, bezpečnostního zařízení a závady ve sjízdnosti (schůdnosti) v těchto lhůtách: ̶ ̶ (schůdnosti) v těchto lhůtách: ̶ dálnice ..... každý pracovní den ̶ silnice I. třídy ..... 2× týdně ̶ silnice II. třídy ..... 2× měsíčně ̶ silnice III. třídy ..... 1× měsíčně ̶ dále např. také hlavní prohlídka (zjišťuje se stavebně technický stav komunikace, včetně jejích součástí a příslušenství (nejméně ̶ ̶ ̶ dále např. také hlavní prohlídka (zjišťuje se stavebně technický stav komunikace, včetně jejích součástí a příslušenství (nejméně jednou za 5 let, ale v některých případech dříve) či mimořádná prohlídka - např. při náhlém poškození vozovky ̶ cílem údržby a oprav je odstranit závady ve sjízdnosti, opotřebení nebo poškození komunikace, jejích součástí a příslušenství ̶ rozsah a způsob provedení závisí na vyhodnocení výsledků prohlídek, popř. na doporučeních systému hospodaření s vozovkou ̶ podrobnosti v příloze prováděcího předpisu ̶ ̶ ̶ ̶ podrobnosti v příloze prováděcího předpisu ̶ Evidence ̶ dále zejména povinnost vlastníka vést evidenci jím vlastněných pozemních komunikací ̶ ̶ ̶ dále zejména povinnost vlastníka vést evidenci jím vlastněných pozemních komunikací ̶ evidence prostřednictvím pasportu komunikace ̶ souběžně Centrální evidence pozemních komunikací jako informačním systémem veřejné správy vedený Ministerstvem dopravy Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích11 UžíváníUžívání ̶ Obecné užívání (§ 19 ZoPK) ̶ oprávnění každého užívat pozemní komunikace bezplatně obvyklým způsobem a k účelům, ke kterým jsou určeny = obecné užívání ̶ užívání na základě veřejného práva, nevyžaduje další soukromoprávní oprávnění ̶ ̶ ̶ ̶ užívání na základě veřejného práva, nevyžaduje další soukromoprávní oprávnění ̶ proto pozemní komunikace zpravidla vlastněny veřejnými subjekty, které jsou přirozeně spojeny s veřejným zájmem ̶ problematické ovšem v případě veřejně přístupných účelových komunikací (viz samostatná prezentace) ̶ podmínky a limity obecného užívání: ̶ uživatel se musí přizpůsobit stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu dotčené pozemní komunikace ̶ ̶ ̶ uživatel se musí přizpůsobit stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu dotčené pozemní komunikace ̶ v mezích zvláštních předpisů upravujících provoz na pozemních komunikacích = zejména pravidla provozu na pozemních komunikacích podle ZoPPK ̶ za podmínek stanovených ZoPK = např. omezení pro některé kategorie pozemních komunikací ̶ a pokud pro zvláštní případy nestanoví tento zákon nebo zvláštní předpis jinak = výjimky z obecného užívání ̶ ̶ ̶ ̶ konkrétní omezení, např.: ̶ zákaz znečišťovat nebo poškozovat ̶ neoprávněně odstraňovat, zakrývat, přemísťovat, osazovat nebo pozměňovat dopravní zařízení ̶ používat pásová a jiná vozidla, jejichž kola nejsou opatřena pneumatikami nebo gumovými obručemi ̶ používat sněhové řetězy v úsecích, kde vozovka není dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou ̶ ̶ ̶ ̶ používat sněhové řetězy v úsecích, kde vozovka není dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou ̶ používat hroty v pneumatikách ̶ odstavovat autovraky ̶ z uvedených možné výjimky ̶ další omezení plynou z pravidel provozu na pozemních komunikacích ̶ ̶ další omezení plynou z pravidel provozu na pozemních komunikacích Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích12 UžíváníUžívání ̶ Výjimky z obecného užívání (§ 19a - 24b ZoPK) ̶ dočasný zákaz stání nebo zastavení silničních vozidel - např. pro tzv. bloková čištění ̶ odstraňování autovraků vlastníkem pozemní komunikace ̶ ̶ ̶ ̶ odstraňování autovraků vlastníkem pozemní komunikace ̶ omezení obecného užívání uzavírkami a objížďkami ̶ omezení vjezdu některých vozidel (tranzitní dopravy, proti „objíždění zpoplatněných úseků“) ̶ zpoplatnění obecného užívání ̶ dvě možnosti zpoplatnění ̶ ̶ ̶ dvě možnosti zpoplatnění ̶ a) podle typu vozidla a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci = „mýtné“ (mýtné pro nákladní vozidla) ̶ b) podle časového období užívání zpoplatněné pozemní komunikace = „časový poplatek“ (dálniční kupóny) ̶ nikoli kumulativně, podrobnosti v prováděcích předpisech ̶ další možnost zpoplatnění = mimořádné změny dopravního významu (kompenzace za nezbytné náklady vynaložené v souvislosti s podstatným nárůstem zatížení části pozemní komunikace, jejíž stavební stav nebo dopravně technický stav tomuto nárůstu zjevně ̶ ̶ podstatným nárůstem zatížení části pozemní komunikace, jejíž stavební stav nebo dopravně technický stav tomuto nárůstu zjevně neodpovídá - vlastník komunikace se může domáhat u soudu) ̶ opačná situace = rozšíření obecného užívání ZoPK ̶ na vybraných úsecích možnost provozovat vozidla, která překračují limity vyžadované ZoPPK (tzv. gigalinery s délkou až 25,5 m) ̶ ̶ ̶ ̶ Zvláštní užívání (§ 25 ZoPK) ̶ k užívání dálnic, silnic a místních komunikací jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které jsou určeny ̶ třeba povolení příslušného silničního správního úřadu vydaného s předchozím souhlasem vlastníka dotčené pozemní komunikace, ̶ ̶ ̶ ̶ třeba povolení příslušného silničního správního úřadu vydaného s předchozím souhlasem vlastníka dotčené pozemní komunikace, ̶ a může-li zvláštní užívání ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu, také s předchozím souhlasem Ministerstva vnitra, jde-li o dálnici, v ostatních případech se souhlasem Policie České republiky ̶ např. nadrozměrné náklady, umisťování reklamních zařízení, audiovizuální tvorba, stavební práce, použití pásovými vozidly AČR, Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích13 Součásti a příslušenstvíSoučásti a příslušenství ̶ Součásti dálnice, silnice a místní komunikace (§ 12 ZoPK) ̶ všechny konstrukční vrstvy vozovek a krajnic, odpočívky, stavby a technická a jiná zařízení určená k provádění kontrolní činnosti při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, přidružené a přídatné pruhy, včetně zastávkových pruhů ̶ ̶ dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, přidružené a přídatné pruhy, včetně zastávkových pruhů linkové osobní dopravy ̶ mostní objekty (nadjezdy), po nichž je komunikace vedena, včetně chodníků, revizních zařízení, ochranných štítů a sítí na nich, strojní vybavení sklopných mostů, ledolamy, propustky, lávky pro chodce nebo cyklisty ̶ tunely, galérie, opěrné, zárubní, obkladní a parapetní zdi, tarasy, násypy a svahy, dělicí pásy, příkopy a ostatní povrchová odvodňovací zařízení, silniční pomocné pozemky ̶ ̶ zařízení, silniční pomocné pozemky ̶ svislé dopravní značky, zábradlí, odrazníky, svodidla, pružidla, směrové sloupky, dopravní knoflíky, staničníky, mezníky, vodorovná dopravní značení, dopravní ostrůvky, odrazné a vodicí proužky a zpomalovací prahy ̶ únikové zóny, protihlukové stěny a protihlukové valy, pokud jsou umístěny na silničním pozemku ̶ dále např. také součástmi místní komunikace přilehlé chodníky, chodníky pod podloubími, veřejná parkoviště a obratiště, podchody a ̶ ̶ dále např. také součástmi místní komunikace přilehlé chodníky, chodníky pod podloubími, veřejná parkoviště a obratiště, podchody a zařízení pro zajištění a zabezpečení přechodů pro chodce, pokud nejsou samostatnými místními komunikacemi ̶ Příslušenství dálnice, silnice a místní komunikace (§ 13 ZoPK) ̶ ̶ ̶ Příslušenství dálnice, silnice a místní komunikace (§ 13 ZoPK) ̶ přenosné svislé dopravní značky, a dopravní zařízení ̶ veřejné osvětlení, světelná signalizační zařízení sloužící k řízení provozu, ̶ silniční vegetace, zásněžky, zásobníky a skládky údržbových hmot, ̶ objekty a prostranství bezprostředně sloužící výkonu údržby dálnice, silnice nebo místní komunikace (cestmistrovství) nebo k zabezpečení úkolů složek integrovaného záchranného systému a jejich napojení na příslušnou pozemní komunikaci, ̶ ̶ ̶ zabezpečení úkolů složek integrovaného záchranného systému a jejich napojení na příslušnou pozemní komunikaci, ̶ dále různá technická zařízení apod. Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích14 OznačeníOznačení ̶ Označení dálnic, silnic a místních komunikací ̶ upraveno v prováděcí vyhlášce k ZoPK ̶ ̶ ̶ ̶ dálnice a silnice I. třídy se označují čísly od 0 do 99; jde-li o dálnici, uvádí se v evidenci před číslici písmeno „D“ ̶ silnice II. třídy se označují čísly od 100 do 999 ̶ silnice III. třídy se označují jen v evidenci čtyř až pětimístnými čísly podle nejbližší dálnice, silnice I. nebo II. třídy, případně doplněnými indexem malým písmenem ̶ ramena jednosměrných silnic se označují indexem velkým písmenem ̶ ̶ ramena jednosměrných silnic se označují indexem velkým písmenem ̶ silnice stanovené dle zvláštního předpisu [= Evropská dohoda o hlavních silnicích s mezinárodním provozem (Ženeva 1975)] pro mezinárodní provoz se označují též písmenem „E“ a číslem ̶ pro evidenční účely se místní komunikace označují arabskými číslicemi počínaje číslem 1, a to zásadně odděleně pro každou třídu̶ pro evidenční účely se místní komunikace označují arabskými číslicemi počínaje číslem 1, a to zásadně odděleně pro každou třídu místních komunikací; k označení třídy se používá alfabetický znak: ̶ a) pro místní komunikace I. třídy písmeno a, např. 1a, 2a, ̶ b) pro místní komunikace II. třídy písmeno b, např. 1b, 4b, ̶ c) pro místní komunikace III. třídy písmeno c, např. 1c, 8c, ̶ d) pro místní komunikace IV. třídy písmeno d, např. 1d, 12d. ̶ ̶ ̶ d) pro místní komunikace IV. třídy písmeno d, např. 1d, 12d. ̶ upraveno také označování mostních a jiných objektů (podjezdů, tunelů) ̶ současně jsou některé pozemní komunikace také označeny dopravní značkou podle ZoSP ̶ dálnice a silnice pro motorová vozidla ̶ ̶ dálnice a silnice pro motorová vozidla Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště15 Napojení, stavební aspektyNapojení, stavební aspekty ̶ Připojování na pozemní komunikace (§ 10 ZoPK) ̶ navzájem zřizováním křižovatek nebo připojovat na ně sousední nemovitosti zřízením sjezdů nebo nájezdů ̶ podléhá povolení silničního správního úřadu, který si současně vyžádá stanovisko vlastníka pozemní komunikace ̶ ̶ ̶ ̶ podléhá povolení silničního správního úřadu, který si současně vyžádá stanovisko vlastníka pozemní komunikace ̶ zrušena dřívější úprava, podle které byl pro připojení nemovitosti na pozemní komunikaci vyžadován souhlas vlastníka pozemní komunikace - v praxi problematické (zneužitelné) ̶ přímé připojení sousední nemovitosti na pozemní komunikaci není účelovou komunikací ̶ ̶ ̶ Stavební aspekty ̶ stavba dálnice, silnice a místní komunikace není součástí pozemku = samostatnou stavbou ̶ pozemní komunikace nejsou evidovány v katastru nemovitostí ̶ ̶ ̶ ̶ pozemní komunikace nejsou evidovány v katastru nemovitostí ̶ podle stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) vykonávají působnost stavebního úřadu u staveb dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací (s výjimkou pravomoci ve věcech územního rozhodování) speciální stavební úřady ̶ pozemní komunikace reflektovány v územně plánovací dokumentaci ̶ ̶ pozemní komunikace reflektovány v územně plánovací dokumentaci ̶ mimo stavebních předpisů jsou relevantní technické požadavky na pozemní komunikace (viz vyhláška č. 104/1997 Sb. a technická norma ČSN 73 6101) ̶ ZoPK reflektuje také tzv. PPP projekty (koncesionářské smlouvy)̶ ̶ i Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích16 Ochrana pozemních komunikacíOchrana pozemních komunikací ̶ Silniční ochranné pásmo (§ 31 - 33 ZoPK) ̶ k ochraně dálnice, silnice a místní komunikace I. nebo II. třídy a provozu na nich mimo souvisle zastavěné území obcí ̶ prostor ohraničený svislými plochami vedenými do výšky 50 m a ve vzdálenosti ̶ ̶ ̶ ̶ prostor ohraničený svislými plochami vedenými do výšky 50 m a ve vzdálenosti ̶ a) 100 m od osy přilehlého jízdního pásu dálnice anebo od osy větve její křižovatky s jinou pozemní komunikací; pokud by takto určené pásmo nezahrnovalo celou plochu odpočívky, tvoří hranici pásma hranice silničního pozemku, ̶ b) 50 m od osy vozovky nebo přilehlého jízdního pásu silnice I. třídy nebo místní komunikace I. třídy, ̶ c) 15 m od osy vozovky nebo od osy přilehlého jízdního pásu silnice II. třídy nebo III. třídy a místní komunikace II. třídy. ̶ ̶ ̶ ̶ silniční pozemky = pozemky, na nichž je umístěno těleso dálnice, silnice a místní komunikace a silniční pomocný pozemek ̶ stavby vyžadující povolení či ohlášení lze v ochranném pásmu zřizovat jen na základě povolení silničního správního úřadu (územním, stavebním nebo společném územním a stavebním řízení je povolení nahrazeno závazným stanoviskem) ̶ dále omezení pro umisťování objektů či vysazování vegetace pro zajištění rozhledových prostorů ̶ ̶ ̶ dále omezení pro umisťování objektů či vysazování vegetace pro zajištění rozhledových prostorů ̶ ještě přísnější omezení pro reklamní zařízení (viz samostatná prezentace) ̶ omezení vlastníků v ochranném pásmu ̶ oprávnění v silničním ochranném pásmu na nezbytnou dobu a v nezbytné míře vstupovat na cizí pozemky, nebo na stavby na nich stojící, za účelem oprav, údržby, umístění zásněžek, odstraňování následků nehod a jiných překážek omezujících silniční provoz ̶ ̶ ̶ stojící, za účelem oprav, údržby, umístění zásněžek, odstraňování následků nehod a jiných překážek omezujících silniční provoz ̶ povinnost strpět, aby na pozemcích byla provedena nezbytná opatření k zabránění sesuvů půdy, padání kamenů apod. ̶ povinnost v některých případech strpět zřízení věcného břemene za jednorázovou úplatu Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích17 Odpovědnost za škoduOdpovědnost za škodu ̶ Obecná pravidla (§ 27 ZoPK) ̶ uživatelé dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla ze stavebního stavu nebo dopravně technického stavu těchto pozemních komunikací ̶ ̶ ̶ nebo dopravně technického stavu těchto pozemních komunikací ̶ stavební stav = kvalita, stupeň opotřebení povrchu, podélné nebo příčné vlny, výtluky, které nelze odstranit běžnou údržbou, únosnost vozovky, krajnic, mostů a mostních objektů a vybavení pozemní komunikace součástmi a příslušenstvím ̶ dopravně technický stav = technické znaky (příčné uspořádání, příčný a podélný sklon, šířka a druh vozovky, směrové a výškové oblouky) a začlenění pozemní komunikace do terénu (rozhled, nadmořská výška) ̶ na základě stavebního stavu nebo dopravně technického stavu komunikací je nesena odpovědnost pouze vůči vlastníkům sousedních ̶ ̶ na základě stavebního stavu nebo dopravně technického stavu komunikací je nesena odpovědnost pouze vůči vlastníkům sousedních nemovitostí za škody, které jim vznikly v jejich důsledku ̶ nárok na náhradu směrem k vlastníkovi vozidla (či chodci) až v případě, kdy byla příčinnou škody závada ve sjízdnosti (či obdobně závada ve schůdnosti u chodníku) ̶ směřuje vůči vlastníkovi dálnice, silnice, místní komunikace (nebo chodníku) či vůči správci (za kterého vlastník ručí) ̶ ̶ ̶ směřuje vůči vlastníkovi dálnice, silnice, místní komunikace (nebo chodníku) či vůči správci (za kterého vlastník ručí) ̶ ale současně možnost liberace, pokud prokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit, u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky takovou závadu zmírnit, ani na ni předepsaným způsobem upozornit ̶ Závada ve sjízdnosti (§ 26 - 28 ZoPK) ̶ ̶ Závada ve sjízdnosti (§ 26 - 28 ZoPK) ̶ dálnice, silnice a místní komunikace jsou sjízdné, jestliže umožňují bezpečný pohyb silničních a jiných vozidel přizpůsobený stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto pozemních komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkům ̶ závada ve sjízdnosti = taková změna ve sjízdnosti dálnice, silnice nebo místní komunikace, kterou nemůže řidič vozidla předvídat při pohybu vozidla přizpůsobeném stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto pozemních komunikací a ̶ při pohybu vozidla přizpůsobeném stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto pozemních komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkům ̶ pokud byla závada ve sjízdnosti způsobena někým, musí její vznik neprodleně oznámit a uhradit náklady k odstraněné či sám odstranit Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích18 Státní správa na úsekuStátní správa na úseku ̶ Výkon státní správy (§ 40 ZoPK) ̶ státní správu ve věcech dálnice, silnice, místní komunikace a veřejné účelové komunikace vykonávají silniční správní úřady ̶ ̶ ̶ ̶ kterými obecně jsou: ̶ Ministerstvo dopravy - ve vztahu k dálnicím ̶ krajský úřad - ve vztahu k silnicím I. třídy ̶ obecní úřad obce s rozšířenou působností - ve vztahu k silnicím II. a III. třídy a veřejně přístupným účelovým komunikacím ̶ obecní úřad - ve vztahu k místním komunikacím ̶ ̶ ̶ ̶ obecní úřad - ve vztahu k místním komunikacím ̶ ve specifických situacích také celní úřad a újezdní úřad ̶ Státní dozor (§ 41 ZoPK) ̶ ̶ Státní dozor (§ 41 ZoPK) ̶ státní dozor na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích vykonávají silniční správní úřady v rozsahu své působnosti ̶ Vybrané přestupky (§ ̶ ̶ Vybrané přestupky (§ ̶ omezení obecného užívání pozemní komunikace (pokuta do 500000 Kč) ̶ zvláštní užívání bez povolení (pokuta do 500000 Kč) ̶ zřizování nebo provozování reklamního zařízení v silničním ochranném pásmu bez povolení (pokuta do 300000 Kč) ̶ umístění a neodstranění překážky na pozemní komunikaci (pokuta do 300000 Kč) ̶ ̶ ̶ ̶ umístění a neodstranění překážky na pozemní komunikaci (pokuta do 300000 Kč) ̶ užije vozidlo v systému časového zpoplatnění, aniž by byl uhrazen časový poplatek (pokuta do 5000 Kč příkazem na místě) Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích19