Adobe Systems Doprava a životní prostředí Jiří Vodička Ekopolitika 26. 4. 2021 Adobe Systems Osnova ̶Východiska tématu ̶Právní úprava ̶Diskuse Adobe Systems Východiska tématu ̶Jednotlivé prvky v dopravě působící na ŽP ̶Výroba dopravních prostředků ̶Užívání dopravních prostředků – zejména emise skleníkových plynů a znečišťujících látek + zisk paliva a dalších maziv ̶Šrotování použitých dopravních prostředků ̶Výstavba infrastruktury a její opravy (viz nekonečný příběh D1) ̶Omezit výrobu nových dopravních prostředků nebo omezit jejich využívání? ̶Aktuální problémy: ̶Neadekvátní kvalita ovzduší ̶Reálné emise vozidel stále neodpovídají deklarovaným hodnotám ̶EU Green Deal ̶Ochrana ŽP x ekonomický růst Adobe Systems Východiska tématu ̶Průměrné stáří vozidel v ČR k 31. 12. 2020 je 15 let ̶5-10 % (technicky nezpůsobilých) vozidel ve městech způsobuje 60-70% znečištění ̶Jak s tímto bojovat? ̶Častější STK, přísnější vynucování, omezování vjezdu vozidel, pobídky ke koupi nových vozidel, podpora alternativních pohonů, podpora MHD atd.…. Možností je spousta, ale lobby zájmových skupin, neochota/neschopnost zákonodárce (případně ÚSC), neochota/nezájem obyvatel ̶Alternativní paliva – cesta vpřed? ̶ ̶16-22. 9. 2021 Evropský týden mobility (https://mobilityweek.eu/home/) ̶ Adobe Systems Adobe Systems https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2018.08.092 Adobe Systems https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2019.03.196 Adobe Systems Právní prameny – EU ̶Velká roztříštěnost právních předpisů ̶Směrnice x Nařízení ̶Vznikají na různých Generálních ředitelstvích -> nekoordinace při vytváření legislativy ̶Obdobné cíle různých právních pramenů ̶Problém s rámcovými směrnicemi a jejich faktickou implementací ̶Příklady souvisejících, ale vzájemně nekoordinovaných předpisů: ̶Ovzduší: Směrnice 2008/50/ES o kvalitě vnějšího ovzduší Směrnice 2001/81/ES o národních emisních stropech ̶Osobní vozidla: Nařízení 2018/858 – typové schvalování nových vozidel Nařízení č. 715/2007 – Euro normy 5 & 6 Nařízení 2019/631 – CO2 pro nová osobní vozidla Atd.. ̶V rámci EU Green Deal by se měly zejména zpřísňovat emise skleníkových plynů ve všech druzích dopravy….ale co lokální ovzduší? Adobe Systems Vybrané právní prameny – ČR ̶Návaznost na unijní předpisy + neochota zákonodárce příliš omezovat „pilíř ekonomiky“ (auto průmysl) ̶Omezení dopravy lze nalézt v: ̶Z.č. 565/1990 Sb., ̶Z.č. 114/1992 Sb. ̶Z.č. 289/1995 Sb., ̶Z.č. 13/1997 Sb., ̶Z.č. 361/2000 Sb., ̶Z.č. 201/2012 Sb., atd. ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Diskuze ̶Jaké benefity nám přináší doprava? ̶Působí doprava nějaké negativní účinky? Nad touto otázkou se zamyslete v rovině toho, kde žijete (město/vesnice) a v rovině působení na lidský organismus. ̶ ̶Působí doprava na přírodu negativně nebo pozitivně a proč? Zkuste také přijít na situaci, kdy doprava působí pozitivně nebo má pozitivní účinek na ŽP/přírodu. ̶ ̶Na základě odpovědí k výše uvedeným otázkám, zkuste zformulovat, zda jsou pohledy působení na ŽP a člověka stejné či odlišné a případně v čem spatřujete rozdíl. ̶ Adobe Systems Diskuze ̶Lze dle českého právního řádu omezit dopravu za účelem ochrany ŽP nebo lidského zdraví? Zkuste vymyslet či najít konkrétní případ, kdy se to děje. ̶ ̶Existuje v našem právním řádu možnost nějakým způsobem omezit dopravu? ̶ ̶Spatřujete rozdíl v regulaci osobních vozidel a nákladních vozidel. Co podle Vás dává větší smysl regulovat a proč? ̶ ̶Myslíte si, že je lepší regulovat dopravu v rámci ÚSC (např. obec) nebo zaměřit regulaci na opačnou stranu, tj. výrobce/dovozce vozidel či spotřebitele? ̶ Adobe Systems Adobe Systems Zdroje ̶Evropská komise https://ec.europa.eu/info/index_en ̶The International Council on Clean Transportation https://theicct.org/ ̶Transport & Environment https://www.transportenvironment.org/ ̶Vodička - Vozidla jako zdroje znečišťujících látek a skleníkových plynů ve světle právní úpravy, https://is.muni.cz/auth/th/hwodb/ ̶ Jiri.Vodicka@law.muni.cz ̶