Základní strategie k omezení znečišťování životního prostředí Ilona Jančářová VZTAH EKONOMICKÉHO REPRODUKČNÍHO PROCESU A PŘÍRODNÍCH ZDROJŮ I. I.Etapa - od počátku lidské existence do počátku průmyslové revoluce II.Etapa – od poloviny 18. století do počátku vědecko-technické revoluce III.Etapa – od poloviny 20. století do počátku 21. století IV.Etapa – naše současnost PROBLEMATIKA SPOLEČNÉHO VLASTNICTVÍ u uStatky: u veřejné u soukromé u u Technicko – ekonomické hledisko u Institucionální hledisko TECHNICKO - EKONOMICKÉ HLEDISKO u uSoukromý statek u uplná konkurence ve spotřebě uplná vylučitelnost ze spotřeby TECHNICKO - EKONOMICKÉ HLEDISKO uVeřejný statek: uNeexistence konkurence ve spotřebě uNevylučitelnost ze spotřeby u uČisté veřejné statky uVeřejné statky nepravé (existuje jistá konkurence ve spotřebě) INSTITUCIONÁLNÍ HLEDISKO uPřírodní zdroje v dostatečném množství uMožnost neomezeného využívání u u Statky volné u uKonkurence ve spotřebě uOmezená dostupnost u u Statky omezené STRATEGIE K OMEZENÍ ZNEČIŠŤOVÁNÍ ŽP u uBez intervence státu: uOdpovědnost za škodu uSousedská práva u uSe státní intervencí – různé strategie: uTeorie nulového rizika uTeorie požadované technologie uTeorie minimálních výdajů PŘÍSTUPY K REGULACI ZNEČIŠŤOVÁNÍ u uNástroje přímé regulace uEkonomické nástroje (nepřímé) uDobrovolné nástroje uPřímé aktivity státu na ochranu ŽP NÁSTROJE PŘÍMÉ REGULACE uVšeobecné nástroje prevence uLimity znečišťování uPožadované technologie uAdministrativní nástroje (souhlasy, povolení, stanoviska) uZákazy/příkazy (povinnosti subjektů) uPlošné mechanismy ochrany uKontrola, donucení, sankce uPravidla pro odstraňování protiprávních stavů a) Všeobecné nástroje prevence uKoncepční nástroje u - Územní plánování u - Plány odpadového hospodářství u - Lesní hospodářské plány u - Programy ke zlepšení kvality u ovzduší uProcedura posuzování vlivů na ŽP uBezpečnostní programy uHavarijní plánování KLADY A NEDOSTATKY PŘÍMÉ REGULACE u uMakroekonomicky velmi nákladné uSnaha zmrazit rozvoj technologií uAbsence stimulace k překročení stanovených cílů uTvrdé ekonomické dopady na některé subjekty uNutnost rozsáhlého administrativního aparátu Neposkytuje regulovaným subjektům žádnou pobídku k minimalizování celkových společenských nákladů na jednotku produkce KLADY A NEDOSTATKY PŘÍMÉ REGULACE u uRelativně rychlé působení uNenahraditelné v situacích mezního rizika uJednoduše aplikovatelné a kontrolovatelné uSnadno čitelné a pochopitelné EKONOMICKÉ NÁSTROJE uCíl – podporovat ekonomické chování za účelem zlepšení kvality ŽP u uFunkce: umotivační uzdrojová a kompenzační uzajišťovací uinternalizace externalit TEORIE EXTERNALIT uExternalita – externí náklady (výdaje), které nejsou omezeny na subjekt realizující určitou aktivitu u uExternality - pozitivní u - negativní (nechtěné, postraní efekty výroby, vedoucí ke zvýšeným nákladům, které nese jiný subjekt/společnost) TEORIE EXTERNALIT u uCelkové společenské náklady na jednotku produkce u u u usoukromé náklady + externí náklady DŮVODY NEGATIVNÍCH EXTERNALIT u uNeexistence vlastnických práv k určitému zdroji u uVlastnická či užívací práva nejsou jasně definována u uExistující vlastnická práva nejsou dodržována a chráněna SYSTÉM EKONOMICKÝCH NÁSTROJŮ uNástroje negativní stimulace: uPoplatky za znečišťování životního prostředí uPoplatky za využívání přírodních zdrojů uOstatní poplatky, zajišťovací nástroje, obchodovatelná emisní oprávnění SYSTÉM EKONOMICKÝCH NÁSTROJŮ u uNástroje pozitivní stimulace: u uDotace, subvence a granty poskytované z veřejných rozpočtů uZvýhodněné půjčky, úvěry a garance SYSTÉM EKONOMICKÝCH NÁSTROJŮ u uNástroje smíšené stimulace: u uÚlevy při placení poplatků uDaně u POPLATKY a)Poplatky za znečišťování: u uPoplatky za znečišťování ovzduší uPoplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových a podzemních uPoplatky za ukládání odpadů na skládku u u u- úlevy při placení poplatků u POPLATKY ub) Poplatky za využívání přírodních zdrojů: u uPoplatek za odebrané množství podzemní vody uPlatba k úhradě správy vodních toků a správy povodí uOdvody za odnětí půdy ze ZPF uPoplatky za odnětí pozemků z LPF uÚhrady z dobývacího prostoru a vydobytých nerostů uOdvody za kácení dřevin POPLATKY uc) Ostatní poplatky: uPoplatky na likvidaci autovraků uPoplatky za výrobu a dovoz regulovaných látek a výrobků uPoplatky v národních parcích u ud) Obchodovatelná emisní oprávnění u ue) Zajišťovací nástroje uDepozitně refundační systémy uNástroje k zajištění závazků u - environmentální pojištění u - zajišťovací fondy a finanční rezervy DOTACE, SUBVENCE …. u uDotace, subvence a granty (např.kotlíkové dotace) u uZvýhodněné půjčky a úvěry u DAŇOVÝ SYSTÉM u uEkologická daň uDaň z příjmů uDaň spotřební uDaň silniční uDaň z nemovitostí u EKOLOGICKÁ DAŇ u uPředmětem daně je: u uZemní plyn uPevná paliva uElektřina u u- možnosti osvobození od daně u Ekologické daně -23. 2. 2010 | Zdroj: BusinessInfo.cz V souladu s podmínkami členství České republiky v Evropské unii vznikla České republice k 1. lednu 2008 povinnost zavést daň z elektřiny, ze zemního plynu a z pevných paliv. Následující článek vám přináší informace o těchto ekologických daních. Dozvíte se, kdo je plátcem daně, v jakých případech může být plátce od daně osvobozen či jaká legislativa se k ekologickým daním vztahuje. Tato povinnost byla zapracována do zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, čímž došlo k plnému transponování směrnice Rady 2003/96/ES, kterou se mění struktura rámcových předpisů Společenství o zdanění energetických produktů a elektřiny. Předmět daně se liší v závislosti na druhu energetického produktu. Předmětem daně je zemní plyn a některé další plyny uvedené pod kódy nomenklatur (KN) 2711 11, 2711 21, 2711 29 a 2705 pevná paliva - černé uhlí KN 2701, hnědé uhlí KN 2702, koks KN 2704 a ostatní uhlovodíky uvedené pod KN 2706, 2708, 2713 až 2715 elektřina uvedená pod KN 2716 Daň ze zemního plynu a některých dalších plynů Plátcem daně ze zemního plynu je dodavatel, který na daňovém území dodal plyn konečnému spotřebiteli, provozovatel distribuční soustavy, provozovatel přepravní soustavy a provozovatel podzemního zásobníku plynu, fyzická nebo právnická osoba, která použila plyn zdaněný nižší sazbou daně k účelu, kterému odpovídá vyšší sazba daně, fyzická nebo právnická osoba, která použila plyn osvobozený od daně k jiným účelům, než na které se osvobození od daně vztahuje, fyzická nebo právnická osoba, která spotřebovala nezdaněný plyn, s výjimkou plynu osvobozeného od daně. Od daně je osvobozen například plyn určený: pro výrobu tepla v domácnostech k výrobě elektřiny jako pohonná hmota pro plavby na vodách v metalurgických procesech či mineralogických postupech Sazby daně jsou stanoveny v § 6 zákona 261/2007 Sb. a liší se podle druhu plynu. Základem daně je množství plynu v MWh spalného tepla, nelze-li vyjádřit spalné teplo plynu v MWh, stanoví se spalné teplo ve výši 15 MWh na tunu plynu. Daň z pevných paliv Plátcem daně z pevných paliv je dodavatel, který na daňovém území dodal pevná paliva konečnému spotřebiteli, fyzická nebo právnická osoba, která použila pevná paliva osvobozená od daně k jiným účelům, než na které se osvobození od daně vztahuje, fyzická nebo právnická osoba, která spotřebovala nezdaněná pevná paliva, s výjimkou pevných paliv osvobozených od daně. Od daně jsou osvobozena například paliva určená k výrobě elektřiny k výrobě koksu jako pohonná hmota nebo palivo pro plavby na vodách na daňovém území v chemických, metalurgických či mineralogických procesech k technologickým účelům v podniku, ve kterém byla pevná paliva vyrobena Sazba daně činí 8,50 Kč/GJ spalného tepla v původním vzorku. Základem daně je množství pevných paliv vyjádřené v GJ spalného tepla v původním vzorku. Daň z elektřiny Plátcem daně z elektřiny je dodavatel, který na daňovém území dodal elektřinu konečnému spotřebiteli, provozovatel distribuční soustavy a provozovatel přenosové soustavy, fyzická nebo právnická osoba, která použila elektřinu osvobozenou od daně k jiným účelům, než na které se osvobození od daně vztahuje, fyzická nebo právnická osoba, která spotřebovala nezdaněnou elektřinu, s výjimkou elektřiny osvobozené od daně. Od daně je osvobozena například elektřinu, která je: ekologicky šetrná; vyrobená v dopravních prostředcích (pokud je tam i spotřebována); vyrobená ze zdaněných výrobků, pokud jsou předmětem daně ze zemního plynu, daně z pevných paliv nebo spotřební daně Sazba daně činí 28,30 Kč/MWh. Základem daně z elektřiny je množství elektřiny v MWh. Správce daně Správa daně je vykonávána celními orgány, které zároveň vydávají dva typy povolení. Jedním z nich je povolení k nabytí osvobozených energetických produktů a lze jej získat rozhodnutím celního úřadu po přezkoumání podaného návrhu na jeho vydání. Stejně tak je tomu i v případě povolení k nabytí energetických produktů bez daně. Fyzické nebo právnické osobě, která není držitelem povolení, nesmí být energetické produkty bez daně či produkty osvobozené od daně dodány. Místní příslušnost jednotlivých celních úřadů je stanovena zákonem č. 17/2012 Sb., o celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Zdaňovací období a registrace Zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc. Plátce daně má povinnost podat návrh na registraci k dani u celního úřadu nejpozději v den vzniku povinnosti daň přiznat a zaplatit. Plátci jsou povinni předložit daňové přiznání a zaplatit daň do 25. dne po skončení zdaňovacího období, ve kterém tato povinnost vznikla. DAŇ Z PŘÍJMŮ uPříklad osvobození od daně z příjmů (již zrušeno): u umalých vodních elektráren do výkonu 1 MW, uvětrných elektráren, usolárních zařízení, uzařízení na výrobu a energetické využití bioplynu a dřevoplynu, zařízení na výrobu elektřiny nebo tepla z biomasy, uzařízení na výrobu biologicky degradovatelných látek stanovených zvláštním předpisem, uzařízení na využití geotermální energie (dále jen "zařízení"), u u a to v kalendářním roce, v němž byly poprvé uvedeny do provozu, a v bezprostředně následujících pěti letech. DAŇ SPOTŘEBNÍ uPředmětem daně jsou: -minerální oleje, tj. motorové benzíny a letecké pohonné hmoty, střední oleje a těžké topné oleje a další -líh -pivo a víno -tabákové výrobky u DAŇ SILNIČNÍ uPříklad: Od daně silniční jsou osvobozena vozidla pro dopravu osob nebo vozidla pro dopravu nákladů s největší povolenou hmotností méně než 12 tun, která: u u1. mají elektrický pohon, u2. mají hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor, u3. používají jako palivo zkapalněný ropný plyn nebo stlačený zemní plyn, nebo u4. jsou vybavena motorem určeným jeho výrobcem ke spalování automobilového benzínu a ethanolu 85. u uSlevy na dani – kombinovaná doprava u u Z.č. 16/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů f) vozidla pro dopravu osob nebo vozidla pro dopravu nákladů s největší povolenou hmotností méně než 12 tun, která 1. mají elektrický pohon, 2. mají hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor, 3. používají jako palivo zkapalněný ropný plyn nebo stlačený zemní plyn, nebo 4. jsou vybavena motorem určeným jeho výrobcem ke spalování automobilového benzínu a ethanolu 85, DAŇ Z NEMOVITOSTÍ uPříklad osvobození od daně ze staveb : u ustavby kulturních památek na dobu osmi let, počínaje rokem následujícím po vydání kolaudačního souhlasu na stavební úpravy, u ustavby na dobu pěti let od roku následujícího po provedení změny spočívající ve změně systému vytápění přechodem z pevných paliv na systém využívající obnovitelné energie solární, větrné, geotermální, biomasy, nejde-li o přímé spalování. (1) Od daně z pozemků jsou osvobozeny a) pozemky ve vlastnictví České republiky, b) pozemky ve vlastnictví té obce, na jejímž katastrálním území se nacházejí, c) pozemky užívané diplomatickými zástupci pověřenými v České republice, konzuly z povolání a jinými osobami, které podle mezinárodního práva požívají diplomatických a konzulárních výsad a imunity, a to za předpokladu, že nejsou občany České republiky, a že je zaručena vzájemnost, d) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou veřejně přístupného památkového objektu prohlášeného za kulturní památku, který je 1. ve vlastnictví České republiky, nebo 2. přístupný z důvodů výchovně vzdělávacích na základě písemné smlouvy uzavřené mezi Ministerstvem kultury a vlastníkem, e) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou, která je budovou, nebo se zdanitelnou jednotkou sloužící k vykonávání náboženských obřadů registrovaných církví a registrovaných náboženských společností podle zákona upravujícího církve a náboženské společnosti nebo sloužící k výkonu duchovní správy těchto církví a náboženských společností, f) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou, která je budovou, nebo se zdanitelnou jednotkou ve vlastnictví obecně prospěšných společností, spolků, odborových organizací, organizací zaměstnavatelů, mezinárodních odborových organizací a jejich pobočných organizací, g) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou nebo zdanitelnou jednotkou sloužící 1. škole nebo školskému zařízení zapsanému ve školském rejstříku, 2. poskytování péče o děti do 3 let věku na základě oprávnění provozovat živnostenské podnikání, 3. muzeu nebo galerii, které spravují sbírky zapsané do centrální evidence sbírek muzejní povahy vedené Ministerstvem kultury, 4. knihovně vedené v evidenci knihoven, 5. veřejnému archivu podle zákona upravujícího archivnictví a spisovou službu, 6. zdravotnickému zařízení uvedenému v rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb nebo v rozhodnutí o registraci, 7. zařízení sociálních služeb, 8. fundaci nebo ústavu k jimi vykonávané veřejně prospěšné činnosti, h) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou nebo zdanitelnou jednotkou sloužící výlučně 1. k úpravě odpadů pro jejich další využití podle právních předpisů upravujících odpady, 2. k asanaci a rekultivaci skládek odpadů podle právních předpisů upravujících odpady, 3. k asanaci kontaminovaných pozemků, podzemních vod a objektů, 4. pro třídění a sběr odpadů, 5. pro tepelné, biologické, chemické nebo fyzikální zneškodňování odpadů, 6. pro skládky odpadů splňující podmínky stanovené pro provoz skládky podle právních předpisů upravujících odpady, 7. provozu malých vodních elektráren do výkonu 1 MW, 8. provozu výroben elektřiny využívajících energii větru, 9. provozu výroben elektřiny nebo tepla využívajících energie bioplynu, pokud je získaná energie dodávána do sítě nebo dalším spotřebitelům, 10. pro zdroje využívající geotermální energie včetně tepelných čerpadel, které dodávají teplo spotřebitelům, 11. pro čistírny odpadních vod, 12. rozvodnému tepelnému zařízení podle energetického zákona, i) pozemky, na nichž jsou zřízena veřejná a neveřejná pohřebiště podle zákona upravujícího pohřebnictví, j) pozemky území zvláště chráněných podle předpisů o ochraně přírody a krajiny s výjimkou národních parků a chráněných krajinných oblastí; v národních parcích a chráněných krajinných oblastech pozemky zařazené do jejich I. zóny, k) pozemky remízků, hájů a větrolamů a mezí na orné půdě, trvalých travních porostech, pozemky ochranného pásma vodního zdroje I. stupně a pozemky ostatních ploch, které nelze žádným způsobem využívat, l) pozemky veřejně přístupných parků, prostor a sportovišť, m) zemědělské pozemky na dobu pěti let a lesní pozemky na dobu 25 let, počínaje rokem následujícím po roce, kdy byly po rekultivaci technickým opatřením nebo biologickým zúrodňováním vráceny zemědělské nebo lesní výrobě, n) v rozsahu zastavěné plochy uvedených staveb pozemky zastavěné stavbou podle stavebního zákona 1. upravující vodní tok, 2. přehrady, 3. sloužící ochraně před povodněmi, 4. sloužící k závlaze a odvodňování pozemků, 5. vodovodních řadů a vodárenských objektů včetně úpraven vody, 6. kanalizačních stok, kanalizačních objektů nebo čistíren odpadních vod, jakož i určenou k čištění odpadních vod před jejich vypouštěním do kanalizací, nebo 7. přenosové, přepravní nebo distribuční soustavy nebo rozvodného tepelného zařízení podle energetického zákona, o) pozemky zastavěné stavbou podle stavebního zákona, která je dálnicí, silnicí, místní komunikací, veřejnou účelovou komunikací, stavbou drah a na dráze, leteckou, vodních cest a přístavů, pokud jsou v souladu s kolaudačním rozhodnutím nebo kolaudačním souhlasem stavebního úřadu užívány k veřejné dopravě, a to v rozsahu zastavěné plochy těchto staveb, a jiné pozemky určené pro veřejnou dopravu, p) části pozemků, na kterých je zřízena měřická značka bodu bodového pole včetně signalizačního a ochranného zařízení bodu bodového pole, a pásy pozemků v lesích, vyčleněné pro rozvody elektrické energie a plynů, r) pozemky ve vlastnictví veřejných vysokých škol, které slouží k uskutečňování akreditovaných studijních programů, s) pozemky určené k plnění funkcí lesa, na nichž se nacházejí lesy hospodářské pod vlivem imisí, zařazené do dvou nejvyšších pásem ohrožení, t) pozemky ve vlastnictví kraje, které se nacházejí v jeho územním obvodu, u) pozemky ve vlastnictví veřejných výzkumných institucí, v) pozemky orné půdy, chmelnic, vinic, ovocných sadů a trvalých travních porostů, jestliže tak obec stanoví obecně závaznou vyhláškou; pokud obec uvedené pozemky od daně z pozemků takto osvobodí, toto osvobození se nevztahuje na pozemky v zastavěném území podle stavebního zákona nebo v zastavitelné ploše podle stavebního zákona obce, jestliže tak obec stanoví obecně závaznou vyhláškou, ve které současně vymezí tyto pozemky jejich parcelním číslem s uvedením názvu katastrálního území, ve kterém leží, w) pozemky tvořící funkční celek s veřejnou monitorovací sítí zajišťující informace o stavu jednotlivých složek životního prostředí financované z veřejných rozpočtů, x) nejdéle na dobu 5 let pozemky ve vládou schválené zvýhodněné průmyslové zóně podle zákona upravujícího investiční pobídky pořízené pro účely realizace investiční akce, pro kterou je vydáno rozhodnutí o příslibu investiční pobídky ve formě osvobození od daně z nemovitých věcí, jestliže obec zcela nebo částečně osvobodí pozemky ve zvýhodněné průmyslové zóně obecně závaznou vyhláškou. § 9 [Komentář WK] [DZ] Osvobození od daně (1) Od daně ze staveb a jednotek jsou osvobozeny a) zdanitelné stavby nebo zdanitelné jednotky ve vlastnictví České republiky, b) zdanitelné stavby nebo zdanitelné jednotky ve vlastnictví té obce, na jejímž katastrálním území se nacházejí, c) zdanitelné stavby nebo zdanitelné jednotky ve vlastnictví jiného státu užívané diplomatickými zástupci pověřenými v České republice, konzuly z povolání a jinými osobami, které podle mezinárodního práva požívají diplomatických a konzulárních výsad a imunity, a to za předpokladu, že nejsou občany České republiky, a že je zaručena vzájemnost, d) zdanitelné stavby veřejně přístupného památkového objektu prohlášeného za kulturní památku, který je 1. ve vlastnictví České republiky, nebo 2. přístupný z důvodů výchovně vzdělávacích na základě písemné smlouvy uzavřené mezi Ministerstvem kultury a vlastníkem; ve smlouvě musí být uveden časový a prostorový rozsah zpřístupnění a stanoven jeho režim v souladu s památkovou hodnotou a dalšími způsoby využití objektu, e) zdanitelné stavby, které jsou budovou, nebo zdanitelné jednotky ve vlastnictví registrovaných církví a registrovaných náboženských společností podle zákona upravujícího církve a náboženské společnosti sloužící k vykonávání náboženských obřadů a k výkonu duchovní správy těchto církví a náboženských společností, f) zdanitelné stavby, které jsou budovou, nebo zdanitelné jednotky ve vlastnictví obecně prospěšných společností, spolků, odborových organizací, organizací zaměstnavatelů, mezinárodních odborových organizací a jejich pobočných organizací, i) zdanitelné stavby 1. vodárenských objektů včetně úpraven vody, 2. kanalizačních objektů nebo čistíren odpadních vod, jakož i zdanitelné stavby určené k čištění odpadních vod před jejich vypouštěním do kanalizací, 3. k závlaze a odvodňování pozemků, 4. přenosové, přepravní nebo distribuční soustavy nebo rozvodného tepelného zařízení podle energetického zákona, j) zdanitelné stavby drah a na dráze, letecké, vodních cest a přístavů, pokud jsou v souladu s kolaudačním rozhodnutím nebo kolaudačním souhlasem stavebního úřadu užívány k veřejné dopravě, k) zdanitelné stavby nebo zdanitelné jednotky sloužící 1. školám a školským zařízením zapsaným ve školském rejstříku, 2. poskytování péče o děti do 3 let věku na základě oprávnění provozovat živnostenské podnikání, 3. muzeím a galeriím, které spravují sbírky zapsané do centrální evidence sbírek muzejní povahy vedené Ministerstvem kultury, 4. knihovnám vedeným v evidenci knihoven, 5. veřejným archivům podle zákona upravujícího archivnictví a spisovou službu, 6. zdravotnickým zařízením uvedeným v rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb nebo v rozhodnutí o registraci, 7. zařízením sociálních služeb, 8. fundaci nebo ústavu k jimi vykonávané veřejně prospěšné činnosti, 9. spolkům zdravotně postižených občanů. l) zdanitelné stavby nebo zdanitelné jednotky sloužící k zajištění hromadné osobní přepravy, m) zdanitelné stavby nebo zdanitelné jednotky sloužící výlučně 1. k úpravě odpadů pro jejich další využití podle právních předpisů upravujících odpady, 2. k asanaci a rekultivaci skládek odpadů podle právních předpisů upravujících odpady, 3. k asanaci kontaminovaných pozemků, podzemních vod a objektů, 4. pro třídění a sběr odpadů, 5. pro tepelné, biologické, chemické a fyzikální zneškodňování odpadů, 6. pro skládky odpadů splňující podmínky stanovené pro provoz skládky podle právních předpisů upravujících odpady, 7. provozu malých vodních elektráren do výkonu 1 MW, 8. provozu výroben elektřiny využívajících energii větru, 9. provozu výroben elektřiny nebo tepla využívajících energie bioplynu, pokud je získaná energie dodávána do sítě nebo dalším spotřebitelům, 10. pro zdroje využívající geotermální energie včetně tepelných čerpadel, které dodávají teplo spotřebitelům, nebo 11. jako zdroje energie z biomasy, nejde-li o její přímé spalování, n) zdanitelné stavby, které jsou budovou obytného domu, nebo zdanitelné jednotky ve vlastnictví držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P, který je příjemcem příspěvku na živobytí nebo je osobou společně posuzovanou s příjemcem příspěvku na živobytí, a to v rozsahu, v jakém slouží k jejich trvalému bydlení, o) zdanitelné stavby, které jsou budovou pro rodinnou rekreaci a jsou ve vlastnictví 1. držitele průkazu ZTP, který je buď příjemcem příspěvku na živobytí nebo osobou společně posuzovanou s příjemcem příspěvku na živobytí, nebo 2. držitele průkazu ZTP/P, p) zdanitelné stavby nebo zdanitelné jednotky kulturních památek po provedení stavební úpravy, počínaje rokem následujícím po vydání kolaudačního souhlasu, a to na dobu 8 let, r) zdanitelné stavby nebo zdanitelné jednotky na dobu pěti let od roku následujícího po provedení změny spočívající ve změně systému vytápění přechodem z pevných paliv na systém využívající obnovitelné energie solární, větrné, geotermální, biomasy, nejde-li o její přímé spalování, t) zdanitelné stavby nebo zdanitelné jednotky ve vlastnictví kraje, které se nacházejí v jeho územním obvodu, u) zdanitelné stavby nebo zdanitelné jednotky ve vlastnictví veřejných výzkumných institucí, v) zdanitelné stavby nebo zdanitelné jednotky ve vlastnictví veřejných vysokých škol, w) nejdéle na dobu 5 let zdanitelné stavby ve vládou schválené zvýhodněné průmyslové zóně podle zákona upravujícího investiční pobídky pořízené nebo zřízené pro účely realizace investiční akce, pro kterou je vydáno rozhodnutí o příslibu investiční pobídky ve formě osvobození od daně z nemovitých věcí, jestliže obec zcela nebo částečně osvobodí zdanitelné stavby ve zvýhodněné průmyslové zóně obecně závaznou vyhláškou. KLADY A NEDOSTATKY uDaň ustimuluje ke snížení té výroby, která výrazně znečišťuje ŽP urealokace zdrojů z produkce výrobků s vysokými externalitami k produkci jiného zboží unevyžaduje rozsáhlou kontrolu KLADY A NEDOSTATKY uPoplatky: uStát formálně stanoví svá vlastnická práva k životnímu prostředí uRůst nákladů na výrobu ohrožuje dosažení zisku, vytváří tlak na růst cen, zvyšuje nebezpečí bankrotu podniku uFlexibilní uNevhodné pro regulaci nebezpečných látek, které je třeba vyloučit KLADY A NEDOSTATKY uDotace, subvence: uFungují jako úplata za to, že podnik nebude vypouštět znečišťující látky uPrávo znečišťovat je přiznáváno podnikajícím subjektům KLADY A NEDOSTATKY NEPŘÍMÉ REGULACE u uZvýšení efektivnosti nákladů na ochranu ŽP uStimulace ke snížení poškozování ŽP na základě ekonomického chování uZvýšení pružnosti chování subjektů uNejsou vhodné pro rizikové situace, kdy hrozí poškození ŽP