Adobe Systems Diskreční pravomoc veřejné správy Radislav Bražina Adobe Systems 2 Podmínky ukončení předmětu Ø Podmínkou pro úspěšné zvládnutí předmětu je: 1. příprava na semináře dle zadání vyučujícího, 2. prezentace rozboru vybraného judikátu z oblasti diskreční pravomoci na příslušném semináři. Určení tematického zaměření prezentace bude vycházet z programu výuky. ̶ Adobe Systems 3 Podmínky ukončení předmětu §Prezentace (rozbor judikátu) musí být zpracován logicky, poskytovat nejprve informaci o problematice, kterou se zvolená kauza zabývá. §Následuje stručný popis vývoje kauzy, hlavní body skutkové stránky, následně právní stránky, hlavní body argumentace účastníků a posouzení soudem. §Následně student poskytne vlastní hodnocení, názory, komentáře. Vyznění může být, samozřejmě, diskuzního charakteru. Následuje obecná diskuze. Adobe Systems 4 Podmínky ukončení předmětu §Práce bude ústně představena s využitím prezentace v tematicky odpovídajícím semináři. Časový rozsah prezentace činí maximálně 8 minut. § §Student musí být schopen reagovat na dotazy nejen k vlastní kauze, ale také k obecným (teoretickým) základům předmětné problematiky, které budou uvedeny v úvodu či závěru prezentace. § §POZOR! Písemná verze rozboru vybraného judikátu (postačuje vložení prezentace) bude odevzdána do Odevzdávárny v IS, a to nejpozději týden před seminářem, na kterém bude práce prezentována. ̶ ̶ Adobe Systems 5 Podmínky ukončení předmětu 3. splnění úkolů v rámci interaktivní osnovy: §2 krátké testy – 10 otázek s výběrem možností správné odpovědi ověřující teoretické znalosti získané v rámci předmětu formou testu na PC následující po 3. a 5. semináři. U testů ověřujících teoretické znalosti je nezbytné získat alespoň 6 bodů. ̶ ̶ Adobe Systems 6 Úvodní východiska Veřejná správa je projevem výkonné moci. Moc výkonná se uplatňuje ve vztahu k moci zákonodárné a soudní - > vázanost zákony a kontrola právnosti (zákonnosti). Absolutní vázanost však není možná, ani žádoucí. Veřejné správě musí být dán „prostor“ pro adekvátní reakci. Pro rozhodování veřejné správy platí, že musí chránit veřejné zájmy, což se děje v konkrétních případech diferenciovanými postupy. Adobe Systems 7 Úvodní východiska Správní uvážení není přesně definováno žádným zákonem. Je však vtěleno do řady právních předpisů a k jeho identifikaci je potřebné dospět interpretací, což způsobuje obtížnou či spornou identifikovatelnost správního uvážení při interpretaci a aplikaci příslušných právních předpisů. Jedná se o rozhodování, které nemá jediné správné řešení. Potřeba pružně reagovat na dynamiku vývoje bez neustálých změn zákonů Adobe Systems 8 Definice správního uvážení Správní uvážení je představováno situací, kdy se vznikem nebo existencí určitých podmínek (skutkovým stavem) nespojuje příslušné ustanovení právního předpisu nutnost nastoupení jediného možného právního následku a naopak ponechává správnímu orgánu určitý (větší či menší) prostor pro volbu určitého řešení, resp. rozhodnutí. Jedná se o činnost vědomou a záměrnou. Adobe Systems 9 Správní uvážení (označování) Uvážení bývá často spojováno i s rozhodováním soudním. V literatuře se objevují i pojmy jako volné uvažování, správní uvažování, volné uvážení. Správní uvážení Diskreční pravomoc Správní uvážení bývá spojováno primárně s individuálními správními akty, diskreční pravomoc s normativními správními akty. Adobe Systems 10 Správní uvážení Primárně je však předmětem zkoumání rozhodovací proces (správní uvážení). Správní řízení je chápáno jako celek (odvolací orgán doplňuje/nahrazuje/přezkoumává? úvahu prvostupňového orgánu). Nejedná se o čistě český fenomén (je známo i v prostředí angloamerické – administrative discretion i v okolních zemích – das Ermessen, uznanie administracyjne). Adobe Systems 11 Správní uvážení Jedná se o uvážení povinnostní a nikoliv neomezené či absolutní. Rubem diskrečního oprávnění správního orgánu je povinnost správního orgánu volné úvahy využít (VS v Praze) Klíčová otázka je, jak zajistit soulad mezi požadavkem na pružnost rozhodování a minimalizaci zásahů do sféry veřejných subjektivních práv adresátů veřejné správy, resp. dalšími požadavky na rozhodování v souladu s principy demokratického právního státu. Adobe Systems 12 Správní uvážení Jedná se o komplikovanou problematiku jak z pohledu zákonodárce (normotvorba), tak i správních orgánů (oblast interpretačně-aplikační). Riziko právní nejistoty a nepředvídatelnosti rozhodování veřejné správy. Adobe Systems 13 Neurčité právní pojmy Neexistuje přesná právní definice. Slouží rovněž tomu, aby veřejná správa mohla reagovat na konkrétní okolnosti případu a zároveň se využila i její odbornost. Hranice mezi pojmy určitými a neurčitými není ostrá, přičemž každý právní pojem má svou míru neurčitosti - > vykládány musí být i zdánlivě jasné pojmy. Adobe Systems 14 Neurčité právní pojmy Zákonodárce vytváří prostor, aby veřejná správa mohla zhodnotit, zda konkrétní situace spadá do rozsahu neurčitého pojmu. Za situace, kdy správní orgán má za to, že daná situace spadá pod rozsah neurčitého pojmu, musí dále postupovat tak, jak předpokládá příslušná právní norma. Může se jednat o podstatná jména, přídavná jména i slovesa. Nadužívání zejména odborných pojmů však způsobuje problémy. Adobe Systems 15 Neurčité právní pojmy Z hlediska jasnosti právní úpravy je potřebné, aby občan mohl podle právního předpisu korigovat své chování a v případě potřeby, na základě odborné rady předvídat důsledky, které může jeho činnost vyvolat. Zásada ignoratia iuris neminem excusat. Nemají být součástí sankce. ̶ Adobe Systems 16 Správní uvážení a neurčité právní pojmy Podobný účel. Neurčitý pojem je spojen především ve stádiích předcházejícím vydání rozhodnutí, správní uvážení je spojeno ve vztahu k vlastnímu rozhodnutí (v rozhodovacím stádiu). Mohou se setkat v jedné normě. Adobe Systems 17 Správní uvážení a neurčité právní pojmy Pro oba instituty jsou spojeny s požadavkem na řádné odůvodnění. Na rozdíl od omezeného soudního přezkumu správního uvážení (§ 78 odst. 1 druhá věta s. ř. s.), výklad neurčitého právního pojmu a jeho aplikace na konkrétní skutkový stav jsou v souladu s § 75 s. ř. s. plně ameritorně přezkoumatelné soudem. Adobe Systems 18 Definujte obsah následujících pojmů Veřejný zájem, veřejný pořádek, přiměřená lhůta, množství větší než malé, zdravé životní podmínky, případ hodný zvláštního zřetel. Je žádoucí uvádět v zákonech definice neurčitých právních pojmů? Jak postupovat, pokud různé předpisy definují stejný pojem odlišně? Jaká je role judikatury, resp. podzákonné normotvorby? Adobe Systems 19 Veřejná subjektivní práva Práva na zdržení se zásahů ze strany veřejné správy. Práva na plnění od veřejné správy. Práva stanovující účast osob na veřejné správě. Veřejné subjektivní právo je někdy chápáno jako nárok – u něj je v zásadě vyloučeno správní uvážení. Adobe Systems 20 Veřejná subjektivní práva Můžeme uvažovat o veřejných subjektivních právech spadajících do sféry základních práv a svobod a dále o „ostatních“ právech. Ochrany požívají všechna veřejná subjektivní práva – značný význam soudní kontroly (čl. 36 odst. 2 LZPS), ale i dalších „kontrolorů“. Adobe Systems 21 Správní uvážení Je navázáno na jednotlivé formy činnosti veřejné správy. Uvážení jednání Uvážení obsahu Adobe Systems 22 Problematika vhodných termínů §může, je oprávněn, rozhoduje, … Adobe Systems 23 Správní uvážení prakticky Sledujte pozorně následující video z hlediska využití správního uvážení. Jedná se zde o správní uvážení? S jakou formou činnosti je spojeno? Jaké zásady se zde uplatní? Adobe Systems 24 Donucovacími prostředky jsou a) hmaty, chvaty, údery a kopy, b) slzotvorný, elektrický nebo jiný obdobně dočasně zneschopňující prostředek, c) obušek a jiný úderný prostředek, d) vrhací prostředek mající povahu střelné zbraně podle jiného právního předpisu s dočasně zneschopňujícími účinky, e) vrhací prostředek, který nemá povahu zbraně podle § 56 odst. 5, f) zastavovací pás, zahrazení cesty vozidlem a jiný prostředek k násilnému zastavení vozidla nebo zabránění odjezdu vozidla, g) vytlačování vozidlem, h) vytlačování štítem, i) vytlačování koněm, j) služební pes, k) vodní stříkač, l) zásahová výbuška, m) úder střelnou zbraní, n) hrozba namířenou střelnou zbraní, o) varovný výstřel, p) pouta, q) prostředek k zamezení prostorové orientace. Adobe Systems 25 V jakém významu jsou zde využita slovesa? Orgány obce a kraje vykonávají působnost ve věcech územního plánování podle tohoto zákona jako působnost přenesenou, nestanoví-li zákon, že o věci rozhoduje zastupitelstvo obce nebo kraje. Adobe Systems 26 O výjimce z obecných požadavků na využívání území při pořizování územního plánu a regulačního plánu rozhoduje příslušný pořizovatel. Adobe Systems 27 Správce daně povolí ze závažného důvodu navrácení lhůty stanovené daňovým zákonem nebo správcem daně v předešlý stav, pokud před podáním žádosti lhůta již uplynula, a nově stanoví den jejího uplynutí. Adobe Systems 28 Místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích a užití zařízení pro provozní informace stanoví a) na dálnici ministerstvo, b) na silnici I. třídy krajský úřad, … Adobe Systems 29 Na žádost daňového subjektu stanoví správce daně přiměřenou lhůtu, ve které se může daňový subjekt vyjádřit k výsledku kontrolního zjištění a navrhnout jeho doplnění. Adobe Systems 30 Stavební úřad je oprávněn ve veřejném zájmu a) provádět kontrolní prohlídky stavby, b) nařizovat neodkladné odstranění stavby, c) nařizovat nutné zabezpečovací práce na stavbě, … Adobe Systems 31 Příslušný správní orgán může usnesením dožádat podřízený nebo nadřízený správní orgán anebo jiný věcně příslušný správní orgán (dále jen "dožádaný správní orgán") o provedení úkonu, který by sám mohl provést jen s obtížemi nebo s neúčelnými náklady anebo který by nemohl provést vůbec.