Seminář č. 5: Podzákonné předpisy (19. dubna)
Upozornění
Jelikož na mimořádném semináři 12. 3. se nás moc nesešlo, přesouvá se celý program (včetně aktuality) na 19. 4. ve standardní čas a zároveň se pokusíme domluvit, kdy by nám náhrada všem vyhovovala lépe.
Aktualita
Prostor dostanou Marie Gavendová a Vojtěch Hejtmánek
Cíl a program semináře:
Cílem semináře je ponořit se do tajů podzákonných předpisů.
Tematické vymezení:
- nařízení vlády a vyhlášky ministerstev
- podmínky pro vydání podzákonných předpisů
- obsah a forma zmocňovacích ustanovení
- srovnání s jinými státy EU
Povinné výukové materiály:
- Legislativní proces (teorie a praxe). Praha: Ministerstvo vnitra, 2011, s. 115-123.
- Nález ÚS Pl. ÚS 26/16, body 104-119.
Pro zájemce (praktické příklady):
- Kněžínek, Jan a kol. Příprava návrhů právních předpisů: Praktická pomůcka pro legislativce. Praha: Úřad vlády, 2010, s. 83-98.
- Zářecký, Pavel. Zákonná zmocnění pro vládu, ministerstva a jiné správní úřady k vydávání prováděcích právních předpisů. Správní právo, 2007, č. 2, s. 66 a násl. (je to tuším přístupné v ASPI)
Otázky k domácímu zamyšlení:
a) Promyslete si odpovědi na následující otázky:
- Má mít vláda široký či úzký prostor pro vydávání sekundární legislativy?
- Jaký má být vzájemný vztah zákonů a podzákonných předpisů?
- Souhlasíte s přísným přístupem Ústavního soudu k formulaci zmocňovacích ustanovení?
Dále si vyberte jeden z následujících úkolů:
a) Přečtěte si nález ÚS k EET, vedoucí ke zrušení nařízení vlády č. 367/2017 Sb. (body 104-119). Zamyslete se, zda byl přístup ÚS přesvědčivý, stejně jako jeho dosavadní judikatura.
b) Najděte a pročtěte si opatření, dle které jsou nyní uzavřeny školy v ČR. O jaký druh právního aktu jde? Na základě čeho byl vydán? Jde také o podzákonný právní předpis? Dotýká se nějakých základních práv a pokud ano, jak to lze právně zdůvodnit?
Nebudu tentokrát vyžadovat písemnou formu, ale počítejte s tím, že se vším budeme na semináři zabývat :-)