Seminář č. 1 (8. března 2021): Tvorba legislativy v ČR - současný stav a přehled problémů
Cíl semináře:
Cílem semináře je v zásadě seznámit osazenstvo se šíří problematiky, kterou předmět pokrývá a zjistit, které záležitosti považujete za nejzajímavější, případně nejvíce hodné pozornosti.
Tematické vymezení:
- tvorba legislativy v ČR - problémové aspekty
- hypetrofie práva a její dopady
- vady legislativního procesu
Otázky k diskusi:
- Které pozitivní a negativní aspekty tvorby práva jsou v ČR přítomny?
- Platí ještě v ČR zásada Ignorantia Iuris Non Excusat?
- Co by vás konkrétně v předmětu zajímalo a čím byste chtěli v seminářích trávit čas.
Povinné výukové materiály:
- Petr Bezouška: Nařízení jsou složitá a chybí jim odůvodnění. Chtěli jsme pomoct, nikdo se neozval, říká legislativec (12.12. 2020). Dostupné na https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/koronavirus-v-cesku-rozhovor-vladni-narizeni-chyby-petr-bezouska_2012120600_vtk
- Šéf Nejvyššího soudu Šámal: Zákony jsou džungle, nikdo je nezná všechny. Je to kritické (28. ledna 2019). Dostupné na https://www.info.cz/pravo/sef-nejvyssiho-soudu-samal-zakony-jsou-dzungle-nikdo-je-nezna-vsechny-je-to-kriticke-39854.html
- Josef Baxa: Zákony dnes píší děti (21. ledna 2014). Dostupné na https://www.ceska-justice.cz/2014/01/josef-baxa-zakony-dnes-pisi-deti/
- Mynář dostal lekci, Ovčáčkovy urážky nemají v civilizovaném světě obdoby. Překvapuje mě, co Zeman snáší a podporuje, říká Rychetský (29. ledna 2019). Dostupné na https://denikn.cz/64197/mynar-dostal-lekci-ovcackovy-urazky-nemaji-v-civilizovanem-svete-obdoby-prekvapuje-me-co-zeman-snasi-a-podporuje-rika-rychetsky/ (stačí ona volná ukázka)
- Video: Kdo bydlí, kdo staví a kdo k tomu píše zákony? (Otázky Václava Moravce z 9. 12. 2019). Dostupné na https://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce/219411030501208/
Písemný úkol:
Přečtěte si níže rozhovory se třemi předsedy (některými samozřejmě již bývalými) vrcholných českých soudů, ve kterých se velmi kriticky vyjadřují ke stavu legislativy u nás. Podívejte se také na námitky proti legislativní snaze exekutivy v posledních krizových měsících. Nejen na jejich základě, ale například i vlastních zkušeností či znalostí zkuste na jednu stranu A4 vyjádřit, co (potažmo koho :-)) považujete za největší problém tvorby legislativy v ČR a proč. Ideální by bylo, kdybyste k tomu přidali také konkrétní příklad(y). Zároveň prosím napište dvě až tři záležitosti, které byste považovali za užitečné či zajímavé v seminářích řešit.
Odevzdání proveďte přes odevzdávárnu níže do 5.3.