Zadávací dokumentace z pohledu zadavatele Mgr. Romana Derková Mgr. Mária Kopecká Mgr. Marek Jaroš Ing. Mgr. Matúš Holubkovič Brno 17. 3. 2021 Právní úprava veřejných zakázek § §Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek § §Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ) § x § §Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách § 2 §Vynakládání veřejných prostředků §Zadáním veřejné zakázky se rozumí uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost dodavatele poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce… (§ 2 ZZVZ). §prvek úplatnosti může být i skrytý (např. nájem prostor s protiplněním – rekonstrukce, směna pozemků apod.) • § Ø § § Základní pojmy veřejného zadávání Osoba zadavatele (§ 4 ZZVZ) §veřejný zadavatel ØČeská republika a organizační složky státu Østátní příspěvkové organizace Øúzemní samosprávný celek nebo jím zřizovaná, příspěvková organizace Øjiná právnická osoba §„dotovaný“ zadavatel – právnická, nebo fyzická osoba zadávající zakázku hrazenou z více jak 50% z veřejných zdrojů §„sektorový“ zadavatel – vykonávající tzv. relevantní činnost (§ 151 a násl.) 3 §účastník §vybraný dodavatel § Ø Dodavatel § 5 ZZVZ Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ministerstvo pro místní rozvoj §dohledový orgán §sbírky rozhodnutí §www.uohs.cz § §věcný gestor ZZVZ §výkladová stanoviska §http://www.portal-vz.cz/ 4 Základní zásady §transparentnost §přiměřenost §rovné zacházení §zákaz diskriminace §odpovědné veřejné zadávání (od 1/2021) Øsociální Øenvironmentální Øinovativní § § § Principy 3E §efektivnost §hospodárnost §účelnost 5 Proces zadávání veřejných zakázek 6 Předpokládaná hodnota veřejné zakázky §určení režimu veřejné zakázky Ønadlimitní •limit dle nařízení vlády č. 172/2016 Sb. •nejpřísnější režim •povinnost postupovat v zadávacím řízení dle ZZVZ (otevřené řízení, užší řízení, JŘSU, JŘBU, řízení se soutěžním dialogem, řízení o inovačním partnerství, koncesní řízení, zjednodušený režim) Øpodlimitní •limit dle nařízení vlády č. 172/2016 Sb. •povinnost postupovat v zadávacím řízení dle ZZVZ •možnost postupovat ve zjednodušeném podlimitním řízení Øveřejná zakázka malého rozsahu •dodávky a služby ≤ 2 mil. Kč •stavební práce ≤ 6 mil. Kč •výjimka z povinnosti postupovat v režimu ZZVZ •povinnost dodržet základní zásady Obsah obrázku text, bílá tabule Popis byl vytvořen automaticky 7 Předpokládaná hodnota veřejné zakázky §způsob stanovení PH (§ 18 – 23) Øna základě údajů a informací o zakázkách stejného či podobného předmětu plnění, popř. Øza dobu trvání smlouvy, popř. za 48 měsíců (dodávky a služby) Øpodle informací získaných: •průzkumem trhu, •předběžnými tržními konzultacemi •jiným vhodným způsobem §povinnost sčítat předpokládané hodnoty souvisejícího plnění (§ 18) Øčasová souvislost Øplnění tvořící funkční celek •místní souvislost •další typu urbanistická, věcná apod. § 8 Zadávací dokumentace §základní dokument zadávacího řízení §Zadávací dokumentací se rozumí veškeré písemné dokumenty obsahující zadávací podmínky, sdělované nebo zpřístupňované účastníkům zadávacího řízení při zahájení zadávacího řízení, včetně formulářů podle § 212 a výzev uvedených v příloze č. 6 k tomuto zákonu [§ 28 odst. 1 písm. b) ZZVZ]. § § Obsah obrázku text, patro, interiér Popis byl vytvořen automaticky 9 Předmět veřejné zakázky §dělení dle druhu VZ (§ 14) §dodávky Øvěci, zvířata nebo ovládatelné přírodní sily, pokud nejsou součástí veřejné zakázky na stavební práce §stavební práce Øvybrané činnosti dle slovníku jednotného klasifikačního systému Øzhotovení stavby ve smyslu stavebního zákona Øsouvisející projektové činnosti, pokud jsou součástí výše uvedených činností §služby Øposkytování jiných činností než v případě veřejné zakázky na stavební práce Ø 10 Předmět veřejné zakázky §rozdělení veřejné zakázky na části (§ 101) Ørozdělení předmětu plnění na části tak, aby se o každou část zakázky mohl ucházet maximální počet dodavatelů a přitom byly dodrženy ostatní zákonné povinnosti §obecné výjimky z povinnosti postupu dle ZZVZ (§ 29) Ønapř. právní služby při zastupování v soudním, správním řízení Ønabytí, nájem nebo pacht nemovitých věcí Øveřejná přeprava cestujících po železniční dráze a další §výjimky pro podlimitní zakázky (§ 30) 11 Technická specifikace (§ 89 a násl.) 12 13 14 Technická specifikace §Na co si dát pozor? Øodkazy na konkrétní výrobce a výrobky Økonkretizace nároků na jednotlivé parametry a funkce Økombinace požadavků Øodůvodnitelnost objektivními potřebami zadavatele Øzákladní zásady 15 Jak moc důležitá je správná specifikace? §Dopravní společnost ÚK §nákup autobusů pro dopravu v Ústeckém kraji § §uložen zákaz plnění smlouvy §diskriminační požadavek na objem palivové nádrže (rozporováno cca 15 parametrů) § ČEPS a.s. výroba stožárů pro elektrické vedení 400kV §zadávací řízení zrušeno §odkaz na konkrétního výrobce matice § C:\Users\matus.holubkovic\Desktop\stozar.jpg 3 mld. Kč § 700 Kč/ks § C:\Users\matus.holubkovic\Desktop\autobus.jpg 4,8 mil. Kč/bus 550 mil. Kč celkem § 3.000 Kč/ks § 16 Podmínky účasti v ZŘ (§ 37) §nutná souvislost s předmětem VZ §možnost zadavatele stanovit podmínky účasti jako: Øpodmínky kvalifikace •definují způsobilého dodavatele Øtechnické podmínky •definují předmět veřejné zakázky (specifikace) Øobchodní a jiné smluvní podmínky •např. platební podmínky, termíny plnění, sankce apod. •používání závazného návrhu smlouvy Øzvláštní podmínky •zejm. „sociální a zelené“, inovace •další podmínky pro uzavření smlouvy (§ 104) – zkoušky, doklady, SPV § 17 Kvalifikace (§ 73 a násl.) §způsobilost a schopnost plnit VZ §v nadlimitním režimu lze požadovat pouze: §povinně: Øzákladní způsobilost (§ 74) •bezúhonnost ve vztahu k vybraným TČ •neexistence daňových nedoplatků •neexistence nedoplatků na VZP •neexistence nedoplatků na platbách sociálního zabezpečení •neexistence likvidace, úpadku apod. Øprofesní způsobilost (§ 77) •povinně výpis z OR či obdobné evidence •fakultativně podnikatelské (živnostenské oprávnění), členství v profesních komorách (např. ČAK), odborná způsobilost (např. certifikace ČKAIT) § 18 Kvalifikace (§ 73 a násl.) Obsah obrázku interiér Popis byl vytvořen automaticky 19 Fakultativní instituty §zadávací lhůta (§ 40) Ølhůta od konce lhůty pro podání nabídek, po kterou účastníci nesmí odstoupit ze ZŘ Øpřiměřenost s ohledem na druh ZŘ a předmět VZ Øpovinnost oznámit výběr dodavatele v zadávací lhůtě (jinak ukončení ZŘ a vznik povinnosti zadavatele hradit účastníkům účelně vynaložené náklady) Ølze současně požadovat jistotu (není povinnost) §jistota (§ 41) Øpouze při stanovení zadávací lhůty Ømaximálně 2 % PH (u elektronické aukce 5 %) Øsložení na účet / bankovní záruka / pojištění záruky Øvrácení po uplynutí zadávací lhůty Øplnění z jistoty •neuzavření smlouvy ze strany dodavatele •nepředložení dokladů před podpisem smlouvy 20 Závaznost zadávací dokumentace §dostupnost (§ 96) Øna profilu zadavatele Øpo dobu ZŘ §vysvětlení (§ 98) Øz vlastní vůle zadavatele Øna dotaz dodavatele §změna nebo doplnění (§ 99) Øpovinnost oznámení stejným způsobem jako původní Øprodloužení x přiměřené prodloužení x prodloužení na celou původní délku lhůty pro podání nabídek § Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky 21 Povinnost elektronické komunikace §nabídky povinně přes elektronický nástroj ØNEN, Tenderarena, E-ZAK Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø § §listinné nabídky (potenciálně u VZMR) 22 Hodnocení nabídek (§ 114 a násl.) §ekonomická výhodnost §způsoby hodnocení: Ønejvýhodnější poměr nabídkové ceny / kvality / nákladů životního cyklu Ønejnižší nabídková cena / náklady životního cyklu Økritéria kvality •technická úroveň •estetické nebo funkční vlastnosti •úroveň servisních služeb •termín plnění a další § možnost nejdříve hodnotit, pak posoudit nabídky Ønedává smysl v JŘSU / JŘBU (nejdříve předběžná nabídka, jednání) §pravidla hodnocení: kritéria hodnocení, metoda, váha kritérií 23 Praktický přístup k hodnocení §dle odborných diskuzí při výběru kritérií klást důraz na: Ørelevanci – hodnocený parametr je podstatný pro dosažení cíle Øzákonnost – soulad se zákonem Øselektivitu – kvalitativní odlišení nabídek, nesnadné dosažení maxima (např. záruku 5 let mohou nabídnout všichni) Øvyhodnotitelnost – dobře popsaná metoda hodnocení Ønezneužitelnost – neumožňuje umělou manipulaci s hodnocením, i v kombinaci s ostatními kritérii či smluvními podmínkami (dříve často např. záruka 1 000 let nebo malé smluvní pokuty za nedodržení) Øsmluvní vymahatelnost – nezbytné zohlednit ve smlouvě, plnění pod sankcemi – nesmí se vyplatit nabídnout s cílem nedodržet 24 Mgr. Romana Derková romana.derkova@havelpartners.cz Mgr. Mária Kopecká maria.kopecka@havelpartners.cz Mgr. Marek Jaroš marek.jaros@havelpartners.cz Ing. Mgr. Matúš Holubkovič matus.holubkovic@havelpartners.cz Let‘s Make Procurement Great Again!