Činnost veřejné správy NP201Zk Činnost veřejné správy III. blok konzultace 9.4.2021 V. kolektivní konzultace 1.téma: Participace občanů na veřejné správě. doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. I. Obecná východiska •Podíl občanů: •náleží k předpokladům a znakům moderního demokratického a právního státu, •předpokladem přímé, a také zastupitelské demokracie v podmínkách veřejné správy. • •Občanům je dána možnost projevit své zájmy (individuální či skupinové), nebo uplatňovat názory. • •Jde o nastavení institucionálních a také procesních nástrojů k nacházení společenského konsenzu, resp. řešení rozporů. • •Z pohledu efektivního výkonu veřejné správy může jít také o určitou zpětnou vazbu, resp. signály ze strany společnosti o dopadech působení či záměrů veřejné správy. I. Obecná východiska •Občané se mohou podílet na rozhodování veřejné správy přímo, nebo zprostředkovaně. •K tomu - Čl. 21 odst. 1 Listiny základních práv a svobod : „Občané mají právo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo svobodnou volbou svých zástupců.“ • •Podíl občanů na správě věcí veřejných - právem stanoven a také zaručen, •až po event. soudní ochranu - dle povahy a založení jednotlivých forem. •Problematika ochrany práva podílet se na výkonu veřejné správy náleží svým obsahem rovněž do oblasti právních záruk ve veřejné správě. • I. Obecná východiska •Odlišuje se možnost podílu občanů na výkonu správy státní, a na výkonu samosprávy. • •Rozdíl vyplývá z odlišné povahy a rozdílných základů obou součástí, resp. subsystémů veřejné správy. •spojen typicky a převážně s výkonem územní samosprávy – při výkonu samostatné působnosti. •--------------------------------------------------------------------------------- • /Pozn.: Od „práva podílet se“ na výkonu veřejné správy nutno rozlišovat možnost, resp. právo ovlivňovat výkon a rozhodování veřejné správy prostřednictvím zejména svobody projevu, práva shromažďovacího, sdružovacího, a dalšími legálními prostředky./ II. „Podíl“ na výkonu státní správy -předznamenán skutečností, že jde o realizaci výkonné moci, a to podzákonné povahy. V rámci plnění tzv. mocensko-ochranné funkce jde o činnost povahy nařizovací. - •Státní správa realizována většinově správními úřady, v hierarchicky uspořádaném systému, přičemž výkon správních agend zajištěn převážně úředníky v režimu státní služby. • •V úvahu připadá event. zapojení občanů do orgánů odborných, poradní povahy (např. rozkladová komise ministra). • II. „Podíl“ na výkonu státní správy •V oblasti státní správy lze využít obecné prostředky: • 1.Právo na informace ( = základ nastavení transparentnosti veřejné správy): 2. -Ústavní základ - čl.17 Listiny základních práv a svobod, - •- obecná úprava práva na informace – z.č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších změn a doplnění. • •Představuje pro občany („žadatele“) základ pro event. uplatnění dalších postupů vůči veřejné správě. • •Správní orgány jako tzv. „povinné subjekty“ – povinny poskytovat přiměřeným způsobem informace o své činnosti, se stanovenými výjimkami. • •Nastavena ochrana před nečinností, přezkum rozhodnutí nadřízeným orgánem, informační příkaz. Soudní přezkum v rámci správního soudnictví. • • II. „Podíl“ na výkonu státní správy •Dalšími obecnými prostředky jsou: • 2. podání petice. •Základ - čl.18 Listiny základních práv a svobod •Zákon č.85/1990 Sb., o právu petičním - „Každý má právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány se žádostmi, návrhy a stížnostmi ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, které patří do působnosti těchto orgánů (dále jen "petice")“. • •Občané mohou vytvořit petiční výbor, úprava shromažďování podpisů. •Znakem – lze podat jednotlivě nebo společně, na rozdíl od stížnosti však pouze ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu. • •Správní orgán povinen petici přijmout, a ve stanovené lhůtě odpovědět. • II. „Podíl“ na výkonu státní správy •3. Podání stížnosti: -(Vedle petice) v rámci postupů podle správního řádu (stížnost na postup správního orgánu, nebo na chování úřední osoby ) – obecná úprava - § 175 z.č.5 00/2004 Sb.). - -Neformální podání, není opravným prostředkem. Na rozdíl od petice stěžovatel podává ve „své“ věci. • • + speciální úprava v některých zvláštních zákonech (např. tzv. „infostížnost“ - § 16a z.č.106/1999 Sb.). • •Důležité: •Stížnosti a petice lze podat v souvislosti s výkonem státní správy, včetně přenesené působnosti obcí a krajů a také v souvislosti s výkonem samostatné působnosti územních samosprávných celků. •Obecně lze uplatnit také právo na informace. • III. Participace občanů na územní samosprávě •Povaha a formy vycházejí z povahy a obecných znaků územní samosprávy: • •je výrazem decentralizace veřejné moci a správy, •ÚSC nejsou součástí hierarchického systému státní správy, •zasahovat do výkonu územní samosprávy lze pouze na základě zákona, •stát vykonává vůči ÚSC nikoliv řídící, ale dozorovou činnost, resp. může být uplatněn soudní přezkum ( „žaloby ve věcech samosprávy“ - § 67 s.ř.s.), •ÚSC jsou veřejnoprávními korporacemi, s vlastním majetkem, samostatně hospodařící. •osobní základ územní samosprávy – tvořený občany obce, kraje. • III. Participace občanů na územní samosprávě •-vedle shora uvedených prostředků podílu na výkonu veřejné správy (právo na informace, petice, stížnosti) lze podíl uplatnit: • •prostřednictvím práv občana obce, resp. kraje - dle zákona o obcích (§ 16), zákona o krajích (§ 13): • •účast na volbách do zastupitelstva obce, resp. kraje •(zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /vztahuje se i na volby v hl.m. Praze/, zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů). • III. Participace občanů na územní samosprávě •hlasováním v místním či krajském referendu •(zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu, a o změně některých předpisů, ve znění pozdějších předpisů, z.č. 118/2010, o krajském referendu, a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů). •- pouze v otázkách samostatné působnosti (nepřípustné u stanoveného okruhu záležitostí), -požadován potřebný počet podpisů tzv. podporovatelů (u obce podle počtu obyvatel obce v rozmezí 6-30 %, u krajů jednotně 6 %). •U sloučení obcí nebo návrhu na oddělení části obce – vyžaduje zákon obcích. • •Právo hlasovat v referendu má každá osoba, která má zároveň právo volit do zastupitelstva příslušného ÚSC (tzv. „oprávněná osoba“). • •Právo volební a místní a krajské referendum – pod soudní ochranou: „Soudnictví ve věcech volebních a ve věcech místního a krajského referenda „ (§§ 88 – 93 s.ř.s.). • III. Participace občanů na územní samosprávě •Další práva občanů obce, resp. kraje: • •účast na zasedání zastupitelstva a právo vyjadřovat zde svá stanoviska k projednávaným věcem, •právo nahlížet do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva obce, do usnesení rady obce, výborů zastupitelstva obce a komisí rady obce a pořizovat si z nich výpisy, •právo nahlížet do rozpočtu obce a do závěrečného účtu obce za uplynulý kalendářní rok, •právo požadovat ( za stanovených podmínek) projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou obce nebo zastupitelstvem obce •právo podávat orgánům obce návrhy, připomínky a podněty (vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, z působnosti zastupitelstva - do 90 dnů). • • • • III. Participace občanů na územní samosprávě • + projev pasivního volebního práva - právo podílet se činnosti ÚSC v rámci: •výkonu funkce člena zastupitelstva obce či kraje, •výkonu funkce člena rady, výboru, komise či zvláštního orgánu obce nebo kraje. •--------------------------------------------------------------------------------------------- • •POZN. ad Profesní samospráva: •- specifické znaky - odlišné od státní správy, a od ÚSC. •Osobní základ – specificky upraveno členství – povinné pro výkon povolání. Stavovské předpisy. Kárná odpovědnost. •Právo zapojit se do činnost komory, podílet se na volbě orgánů komory a na jejich činnosti. • •