Finanční správa Obecně teoretický blok pro NVES Osnova: 1.Pojem „finanční správa“ 2.Systém finanční správy 3.Modely fungování finanční správy 4.Zásady činnosti finanční správy 5.Působnost, pravomoc a příslušnost finanční správy 6.Entity ve finanční správě Prameny •Jackiewicz, A. I.: Prawo do dobrej administracji jako standard europejski. Toruń: Adam Marszałek 2008 •Bogucka, I., Pietrzykowski, T.: Etyka w administracji publicznej. Warszawa: LexisNexis.2009 •Gilowska, Z., Izdebski, H., Raczkowski, K. (eds.): Efektywna administracja skarbowa. Warszawa: Ministerstwo Finansów. 2007 •Gilowska, Z., Tadeuszewicz, R., Tchórzewski, J. (eds.): Nowoczesna administracja skarbowa. Warszawa: Ministerstwo Finansów. 2007 •Gilowska, Z., Pogonowski, P., Sobczyk, I. (eds.): Przyjazna administracja skarbowa. Warszawa: Ministerstwo Finansów 2007 •Hendrych, Dušan a kol. Správní právo – obecná část. 7. vyd. Praha: C.H.Beck 2009 •Hrabcová, D. (ed.): Principy dobré správy. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv a Masarykova univerzita 2006 •Knapp, Viktor. Teorie práva. Praha: C.H.Beck 1995 •Skulová, S. a kol.: Správní právo procesní. Plzeň: Čeněk2008 •Mrkývka, P.: Propedeutika finančního práva I – Obecná část. Brno: MUNI. 2014 •Mrkývka, P., Blažek, J., Tomášková, E., Schweigl, J: Vybrané právní otázky fiskální odpovědnosti státu. Brno: MUNI 2020 •Průcha, Petr Základy správního práva. Brno: MUNI 2016 • 1. Pojem „finanční správa“ Zápatí prezentace 5 Pojem finanční správy •Finanční správa = specifický úsek veřejné správy jehož posláním je péče o materiální základ poskytování veřejných statků a dozor (dohled) nad finančními činnostmi • Finanční správa – nástin geneze •Prastaré pojítko mezi financemi a veřejnou správou, správním právem a finančním právem. •Adolf Merkel: pomocná funkce - slouží realizaci ostatních činností státu, negoval její samostatnost (Merkel, A. Obecné právo správní. Díl II. Praha – Brno: Orbis 1932) •X Jaroslav Pošvář: samostatný díl veřejné správy •Josef Siblík: nástroj zajišťování dostatku peněžních prostředků pro státní správu, ale také jako bankovní dohled, dohled nad spořitelnami a pojišťovnami, správu majetku státu … (Siblík, J. Veřejné finance Československa, Praha: Orbis 1947) Průsečík •Správněprávní orgány (výkon veřejné moci) a finančněprávní předmět (nakládání s peněžní masou) •Správa daní a SŘ… •Finanční činnost – alokace, distribuce a neutrální (pohyb peněz) •Správní činnost – dohled, dozor, autorizace (byrokracie) •Právo a jeho specializace a dělba nemá sledovat pouze cíl právního odvětví, ale práva jako takového => zastávání striktních/rigidních doktrín nevede k rozvoji (právo je živý systém – evolutivní výklad). Jiné vědy humánní (medicína, biologie) Zápatí prezentace 7 Z charakteristiky finanční správy 1.Veřejná správa součást metody regulace ve finančním právu 2.Realizace finančního práva prostřednictvím metod a forem veřejné správy 3.Součást veřejné finanční činnosti 4.Různorodost segmentů veřejné finanční činnosti vyžaduje rozmanitost v implantaci prvků veřejné správy •Charakteristika finančního práva viz: MRKÝVKA, Petr Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MUNI 2016. ISBN: 978-80-210-7745-4 • Vhodnost veřejné správy •Moderní veřejná správa je chápána jako veřejná služba = •Lidská aktivita, pro kterou jsou charakteristické čtyři základní rysy: 1. Společensky užitečná a všeobecně potřebná aktivita •Při existenci podmínky trvalé veřejné potřeby a veřejného zájmu nedává charakter veřejné finanční činnosti možnost privátní iniciativě a realizaci, a to z důvodu: a)Nezájmu či neschopnosti soukromého sektoru, nebo b)Škodlivosti (dosažení privátního profitu) – homo oekonomicus x régime égalitaire • •Výdělek – výsledek činnosti, NE cíl/účel 2. Stálost, trvalost, nepřerušitelnost •Veřejná finanční činnost je nezbytná pro zajištění plnění funkcí státu •Není možné ji jakkoliv přerušit, ani v případě krizí velkého rozsahu •VS garant stálého, trvalého, nepřerušitelného poskytování veřejné služby 3. Obligatorní poskytování •Veřejná finanční činnost vykazuje znaky obligatorní činnosti uvalené na konkrétní instituce a osoby, a to včetně státu, ústavním pořádkem a zákony •Veřejná správa je veřejnou službou povinně vykonávanou příslušnými orgány veřejné moci, kdy stát garantuje naplnění parametrů služby – formální a materiální základ veřejné správy •Privilegium spravovat → povinnost sloužit 4. Garance správnosti •Veřejná finanční činnost je složitým konglomerátem činností realizovaných v zákonném rámci •Veřejná správa – zásada legality, legitimity, zásada legitimního očekávání etc. •Veřejná správa je podrobena veřejné kontrole •Veřejná správa je materiálně závislá na „čistých“ penězích Předmět finanční správy a předmět finančního práva •Předmět finančního práva •> •Předmět finanční správy •Ne všechny společenské vztahy tvořící předmět finančního práva jsou přímo vystaveny působení veřejné správy. Ne všechny normy finančního práva jsou realizovány formami a metodami veřejné správy (nezasahuje do nich – dohled, dozor, vliv). 2. Systém finanční správy • •Systém finanční správy není totožný se systémem finančního práva Systém finančního práva •Obecná část - problém nekodifikovaného odvětví •Zvláštní část -Fiskální část finančního práva – Rozpočtové právo, Berní právo, Právní regulace veřejných výdajů, Bilanční právo -Nefiskální část finančního práva – Měnové právo, devizové právo, právo finančního trhu (veřejné bankovní a pojišťovnické právo), puncovní právo •Jiné segmenty finančního práva: •Finanční právo procesní •Finanční právo správní (organizační) •Finanční právo trestní •Srovnej systematiku finančního práva s vymezením veřejné finanční činnosti v publikaci PROPEDEUTIKA FINANČNÍHO PRÁVA! Zápatí prezentace 17 Finanční správa sensu largo •veškerá činnost, která metodami a formami VS působí na materiální základ veřejného sektoru včetně dopadů na soukromý sektor • Zápatí prezentace 18 Finanční správa sensu stricto •činnost dekoncentrovaných orgánů, do jejichž působnosti patří realizace výkonné moci při nakládání s veřejnými peněžními prostředky •jedná se de facto pouze o správu veřejných financí •Tj. i správa daní – daň ve smyslu zkratky dle DŘ – daně, cla, poplatky, pokuty, atd.. • Zápatí prezentace 19 Finanční správa sensu stricticimo •Od 1.1.2013 (zákon o Finanční správě ČR) •Finanční správa sensu stricticimo = Finanční správa České republiky •Nástupce územních finančních orgánů • •sensu stricticimo = v nejužším smyslu • Zápatí prezentace 20 Pojetí finanční správy Finanční správa ve smyslu organizačním ve smyslu funkčním Činnost Instituce •Stejně je možné pojímat celou veřejnou správu i jednotlivé její díly (tj. i pro daňovou správu sensu largo) •Finanční správa je specifickým a výjimečným dílem veřejné správy – v čem? ► Organizační a funkční pojetí finanční správy •Systém správních úřadů a subjektů s postavením správního úřadu vykonávajícího veřejnou správu, při které se realizuje metodou administrativního působení na adresáty veřejné správy finanční právo hmotné •Soubor správních činností zajišťujících tvorbu materiálního základu poskytování veřejných statků (správa fiskální) a soubor správních činností zabezpečujících veřejnoprávní dohled (dozor) nad realizací finančních činností nefiskálního charakteru Specifika a výjimečnost finanční správy •Finanční správa je nástrojem realizace finančního práva za podmínky, že zákonodárce předpokládá pro uskutečnění finančního práva formy a metody vlastní veřejné správě. •Finanční správa je výjimečná svým předmětem, svojí právní regulací a tím, …. že je všude! ► • • …..FINANCE…. Soubor společenských vztahů souvisejících se shromažďováním a vydáváním peněžních prostředků v procesu směny a rozdělování peněžních zásob (objekt - peníze) Zápatí prezentace 23 Šíře předmětu finanční správy •Je dána šíří záběru finančního práva ► •►různorodost forem a metod správních ingerencí •►institucionální rozmanitost •►obtížná systematizace •►dekoncentrace vykonavatelů finanční správy. • • 3. Modely fungování a organizace finanční správy Typologie 1.Správa vrchnostenská x nevrchnostenská 2.Správa vázaná x volná (diskrece) 3.Státní (vládní) správa x samospráva 4.Členění podle úkolů 5.Rezortní správa 6.Primární x sekundární správa Primární a sekundární finanční správa •Primární finanční správa: MF, ČNB, NKÚ, FSČR, CSČR, státní fondy •Sektor veřejných financí: P+S •Sekundární finanční správa: 1.Primární předmět činnosti – ne realizace VFČ 2.Návaznost VFČ na primární předmět 3.Nerespektuje dělbu moci (orgán veřejné moci) – soudy 4.Veřejná kontrola - … rezortní, FSČR, MF … 5.Netvoří obecnou strategii VFČ Prostředí realizace finanční správy Finanční správa PRIMÁRNÍ SEKUNDÁRNÍ Finanční správa Ministerská (vládní) Centrální banka s postavením správního úřadu jiná Finanční správa Správa veřejných financí Správa peněžního systému Správa finančního trhu Správa veřejných příjmů Správa veřejných výdajů Správa daní Správa cel Správa ostatních příjmů Teritoriální principy •Centrální finanční správa – MF, ČNB •Administrativní členění státu – obec, okres, kraj (1960) •Obvody podle systému územních samosprávných celků – obec (typ), VÚSC •Vlastní obvody podle potřeb realizace finanční správy •Kombinovaný systém teritoriální a funkční (ČNB) • Koncentrace x dekoncentrace •Relativní •Koncentrace klasicky v systému národních výborů •Dekoncentrace – vytváření speciálních orgánů k výkonu finanční správy •Tendence dílčí koncentrace – specializace – specializované a odvolací fin. ředitelství Centralizace x decentralizace •Centralizovaná finanční správa – pobočky •ČNB •Fondy •Decentralizace – fiskální federalismus •Správa státních financí •Správa financí územních samospráv •Správa financí profesních (zájmových) veřejných korporací Duální správa •Správa vykonávaná dvěma orgány finanční správy bez vzájemného vrchnostenského vztahu •Určující kritérium působnosti/příslušnosti: charakter (statut) adresáta FS •Příklady: devizové orgány – MF, ČNB • FSČR: obecné FÚ, Specializovaný FÚ • •NEZAMĚŇOVAT duální správu a dělenou správu! Dělená správa – funkční princip •§§ 161-162 Daňového řádu •Procesně dělená správa •Institucionálně dělená správa • •Nalézací řízení • •Inkasní správa • •Vymáhání 4. Zásady činnosti finanční správy Potřeby finanční správy •Jednotné zásady fungování finanční správy, zejména v případě správy veřejných financí •Splnění požadavků dobré správy •Efektivnost •Hospodárnost •Stabilita Katalogy zásad •Zásady činnosti veřejné správy - § 2 – 8 SŘ (zákon č. 500/2004 Sb., v platném znění) •Zásady správy daní § 5 – 9 DŘ (zákon č. 280/2009 Sb., v platném znění) •Doktrinální zásady •Soft law – doporučení … Dobrá veřejná správa a dobrá finanční správa Východiska •Postavení jedince ve státě •Stát jako nebezpečí •Stát jako garant práv jednotlivce •Právní stát Dobrá správa •dobré mravy veřejné správy •nestrannost - impartiallness •správnost – fairness •včasnost –reasonable time Roy Perry •*1943 •Konzervativní politik •poslanec Evropského parlamentu •tvůrce myšlenky Kodexu dobré správy (1998) • RPerry Formování obsahu dobré správy •doktrína •judikatura •▼ •Právo na dobrou správu •Listina základních práv Evropské unie čl.41 (7.12.2000) • Listina 2007 •(2007/C 303/01) •Právo na řádnou správu •1. Každý má právo na to, aby jeho záležitosti byly orgány, institucemi a jinými subjekty Unie řešeny nestranně, spravedlivě a v přiměřené lhůtě. •2. Toto právo zahrnuje především: • a) právo každého být vyslechnut před přijetím jemu určeného individuálního opatření, které by se jej mohlo nepříznivě dotknout; • b) právo každého na přístup ke spisu, který se jej týká, při respektování oprávněných zájmů důvěrnosti a profesního a obchodního tajemství; •c) povinnost správních orgánů odůvodňovat svá rozhodnutí. •3. Každý má právo na to, aby mu Unie v souladu s obecnými zásadami společnými právním řádům členských států nahradila škodu způsobenou jejími orgány nebo jejími zaměstnanci při výkonu jejich funkce. •4. Každý se může písemně obracet na orgány Unie v jednom z jazyků Smluv a musí obdržet odpověď ve stejném jazyce. Text Listiny •http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2007:303:0001:0016:CS:PDF • Právo na dobrou správu •v katalogu občanských práv LZPEU •„lidské právo“ - …Každá osoba …. •vztahuje se na orgány EU • • • Jacob-Magnus Söderman •*1938 •člen švédské sociální demokracie ve Finsku •evropský ombudsman (1995-2003) •návrh Kodexu dobré správy (2001) Jacke%20Soderman%20hemsida Kodex dobré správy •Morální kodex veřejné správy EU •Inspirace pro vnitrostátní kodexy veřejné právy JUDr. Otakar Motejl •10.9.1932 – 9.5.2010 •Právník a politik •Advokát, soudce •Ministr spravedlnosti •Předseda NS •1. Veřejný ochránce práv •Se svými spolupracovníky vytvořil Principy dobré správy VOP • Zemřel ombudsman Otakar Motejl - Novinky.cz Principy dobré správy Veřejného ochránce práv 1.Soulad s právem 2.Nestrannost 3.Včasnost 4.Předvídatelnost 5.Přesvědčivost 6.Přiměřenost 7.Součinnost 8.Odpovědnost 9.Otevřenost 10.Vstřícnost • • Stránky VOP • • • •https://www.ochrance.cz/stiznosti-na-urady/principy-dobre-spravy/ • Princip „dobré správy“ ve SŘ •§ 8 odst. 2 •…správní orgány spolupracují v zájmu dobré správy… • (nepochopení tohoto principu zákonodárcem) Kolize •Dobrá správa •X •Veřejný zájem Dobré vládnutí •Vyšší stupeň •Dobrá správa složka dobrého vládnutí •Ekonomicky: vyšší efektivita •Politicky a právně: těsnější vazby politických a správních institucemi na občany •Dobrá správa dobré vládnutí Personální principy státní služby 1.Princip politické neutrality 2.Princip zákonnosti 3.Princip transparentního zaměstnání 4.Princip transparentního a rovného odměňování 5.Princip rovného zacházení 6.Princip efektivního řízení 7.Princip nestrannosti 8.Princip profesionality 9. •Srovnej Zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě •a •Zákon č. 55/2017 Z.z. o štátnej službe Dobrá finanční správa •Dobrá správa veřejných financí, peněžního systému a dohledu nad finančním trhem •Efektivní •Přátelská •Moderní •Etické kodexy daňové správy Zásady finanční správy •Zásady činnosti působící na venek – tj. vůči adresátům finanční správy •Vnitřní zásady správy •Zásady nakládání s veřejným majetkem •Zásady použití veřejných prostředků •Zásady účetnictví •Zásady evidence •….. Zásady vyplývající z povahy veřejné finanční činnosti •Zásada účelovosti, •Zásada plánovitosti, •Zásada priority vyrovnanosti veřejných rozpočtů, •Zásada efektivnosti a hospodárnosti, •Zásada veřejnosti a přehlednosti veřejných fondů, •Zásada účtování (bilancování), •Zásada kontroly, •Zásada nadřazenosti finančních zájmů státu nad individuálními zájmy, •Zásada fiskálního federalizmu, •Zásada finanční disciplíny. Kodifikované katalogy zásad činnosti •Obecné zásady vztahující se k výkonu veřejné moci •Obecné zásady činnosti veřejné správy – správní řád •Obecné zásady správy daní – daňový řád •Zásady činnosti vztahující se k prostředí realizace finanční správy , zvláštní význam v případě sekundární finanční správy – např. finanční správa uskutečňovaná v rámci justice Vztah správního řádu a daňového řádu •SŘ § 1 •SŘ upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků a jiných orgánů, právnických a fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy (dále jen "správní orgán"). •SŘ nebo jeho jednotlivá ustanovení se použijí, nestanoví-li zvláštní zákon jiný postup. • SŘ se nevztahuje na právní jednání prováděná správními orgány a na vztahy mezi orgány téhož územního samosprávného celku při výkonu samostatné působnosti. •DŘ § 262 •Při správě daní se správní řád nepoužije. •Pozn.: Správa daně je postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady. (§ 1/2 DŘ) § 177 odst. 1 správního řádu •Základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje. Zásada legality •SŘ § 2/1 •Správní orgán postupuje v souladu se zákony a ostatními právními předpisy, jakož i mezinárodními smlouvami, které jsou součástí právního řádu (dále jen "právní předpisy"). Kde se v tomto zákoně mluví o zákoně, rozumí se tím též mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu. •DŘ § 5/1 •Správce daně postupuje při správě daní v souladu se zákony a jinými právními předpisy (dále jen „právní předpis“). Zákonem se pro účely tohoto zákona rozumí též mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu. Zásada legitimity •SŘ § 2/2 •Správní orgán uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena. •= zákaz zneužití správního uvážení •DŘ § 5/2 •Správce daně uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena. Zásada proporcionality (přiměřenosti) – zásada ochrany dobré víry a oprávněných zájmů •SŘ § 2/3 •Správní orgán šetří práva nabytá v dobré víře, jakož i oprávněné zájmy osob, jichž se činnost správního orgánu v jednotlivém případě dotýká (dále jen "dotčené osoby"), a může zasahovat do těchto práv jen za podmínek stanovených zákonem a v nezbytném rozsahu. •DŘ § 5/3 • Správce daně šetří práva a právem chráněné zájmy daňových subjektů a třetích osob (dále jen „osoba zúčastněná na správě daní“) v souladu s právními předpisy a používá při vyžadování plnění jejich povinností jen takové prostředky, které je nejméně zatěžují a ještě umožňují dosáhnout cíle správy daní. Zásada legitimního očekávání •SŘ § 2/4 •Správní orgán dbá, aby přijaté řešení bylo v souladu s veřejným zájmem a aby odpovídalo okolnostem daného případu, jakož i na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly. •DŘ § 8/2 •Správce daně dbá na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly. Zásada materiální pravdy •SŘ § 3 •Nevyplývá-li ze zákona něco jiného, postupuje správní orgán tak, aby byl zjištěn stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti, a to v rozsahu, který je nezbytný pro soulad jeho úkonu s požadavky uvedenými v § 2. •DŘ § 8/1, § 8/3 •Správce daně při dokazování hodnotí důkazy podle své úvahy. Správce daně posuzuje každý důkaz jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti; přitom přihlíží ke všemu, co při správě daní vyšlo najevo. •Správce daně vychází ze skutečného obsahu právního jednání nebo jiné skutečnosti rozhodné pro správu daní. Zásada service publique •SŘ § 4/1 •Veřejná správa je službou veřejnosti. Každý, kdo plní úkoly vyplývající z působnosti správního orgánu, má povinnost se k dotčeným osobám chovat zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc. •DŘ § 6/4 •Správce daně podle možností vychází osobám zúčastněným na správě daní vstříc. Úřední osoby jsou povinny vyvarovat se při správě daní nezdvořilostí. Zásada edukační •SŘ § 4/2 •Správní orgán v souvislosti se svým úkonem poskytne dotčené osobě přiměřené poučení o jejích právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu a osobním poměrům dotčené osoby potřebné. •DŘ § 6/3 •Správce daně umožní osobám zúčastněným na správě daní uplatňovat jejich práva a v souvislosti se svým úkonem jim poskytne přiměřené poučení o jejich právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu potřebné nebo stanoví-li tak zákon. Zásada kvalifikované procesní informace •SŘ § 4/3 •Správní orgán s dostatečným předstihem uvědomí dotčené osoby o úkonu, který učiní, je-li to potřebné k hájení jejich práv a neohrozí-li to účel úkonu. • • Zásada vstřícnosti k právům a oprávněným zájmů dotčených osob •SŘ § 4/4 •Správní orgán umožní dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy. •DŘ § 6/3 •Správce daně umožní osobám zúčastněným na správě daní uplatňovat jejich práva a v souvislosti se svým úkonem jim poskytne přiměřené poučení o jejich právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu potřebné nebo stanoví-li tak zákon. Zásada subsidiarity •SŘ § 5 •Pokud to povaha projednávané věci umožňuje, pokusí se správní orgán o smírné odstranění rozporů, které brání řádnému projednání a rozhodnutí dané věci. • • Zásada včasnosti •SŘ § 6/1 •Správní orgán vyřizuje věci bez zbytečných průtahů. Nečiní-li správní orgán úkony v zákonem stanovené lhůtě nebo ve lhůtě přiměřené, není-li zákonná lhůta stanovena, použije se ke zjednání nápravy ustanovení o ochraně před nečinností (§ 80). •DŘ § 7/1 •Správce daně postupuje bez zbytečných průtahů. Zásada procesní hospodárnosti •SŘ § 6/2 •Správní orgán postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady, a dotčené osoby co možná nejméně zatěžuje. Podklady od dotčené osoby vyžaduje jen tehdy, stanoví-li tak právní předpis. Lze-li však potřebné údaje získat z úřední evidence, kterou správní orgán sám vede, a pokud o to dotčená osoba požádá, je povinen jejich obstarání zajistit. Při opatřování údajů podle tohoto ustanovení má správní orgán vůči třetím osobám, jichž se tyto údaje mohou týkat, stejné postavení jako dotčená osoba, na jejíž požádání údaje opatřuje. •DŘ § 5/3, § 7/2 • Správce daně šetří práva a právem chráněné zájmy daňových subjektů a třetích osob (dále jen „osoba zúčastněná na správě daní“) v souladu s právními předpisy a používá při vyžadování plnění jejich povinností jen takové prostředky, které je nejméně zatěžují a ještě umožňují dosáhnout cíle správy daní. •Správce daně postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady. Z důvodu hospodárnosti může konat správce daně úkony pro různá řízení společně. Ze spisu, popřípadě z rozhodnutí vydaného na základě těchto úkonů, musí být zřejmé, ke které povinnosti a s jakým výsledkem byly úkony učiněny. • Zásada procesní rovnosti a nestrannosti postupu správních orgánů •SŘ § 7/1, 2 (1)Dotčené osoby mají při uplatňování svých procesních práv rovné postavení. Správní orgán postupuje vůči dotčeným osobám nestranně a vyžaduje od všech dotčených osob plnění jejich procesních povinností rovnou měrou. (2)Tam, kde by rovnost dotčených osob mohla být ohrožena, správní orgán učiní opatření potřebná k jejímu zajištění. •DŘ § 6/1 •Osoby zúčastněné na správě daní mají rovná procesní práva a povinnost Zásada souladnosti postupů •SŘ § 8/1 •Správní orgány dbají vzájemného souladu všech postupů, které probíhají současně a souvisejí s týmiž právy nebo povinnostmi dotčené osoby. Na to, že současně probíhá více takových postupů u různých správních orgánů nebo u jiných orgánů veřejné moci, je dotčená osoba povinna správní orgány bezodkladně upozornit. • • Zásada spolupráce správních orgánů •SŘ § 8/2 • Správní orgány vzájemně spolupracují v zájmu dobré správy. • • Zásada spolupráce subjektů správy daní • • •DŘ § 6/2 •Osoby zúčastněné na správě daní a správce daně vzájemně spolupracují. Zásada neveřejnosti a mlčenlivosti • • •DŘ § 9/1 •Správa daní je neveřejná. Osoby zúčastněné na správě daní a úřední osoby jsou povinny za podmínek stanovených tímto nebo jiným zákonem zachovávat mlčenlivost o všem, co se v souvislosti se správou daní dozvěděly. Zásada správy daňových pohledávek • • •DŘ § 9/2, 3 •Správce daně soustavně zjišťuje předpoklady pro vznik nebo trvání povinností osob zúčastněných na správě daní a činí nezbytné úkony, aby tyto povinnosti byly splněny. •Správce daně může shromažďovat osobní údaje a jiné údaje, jsou-li potřebné pro správu daní, a to jen v rozsahu, který je nezbytný pro dosažení cíle správy daní. 4. Působnost, pravomoc a příslušnost finanční správy Působnost a pravomoc •Působnost = okruh vymezených úkolů •Pravomoc = prostředky (právní) k realizaci působnosti • •Nález ÚS č. 117/2003 Usn. Sv. 31: „pravomoc státního orgánu je třeba chápat jako samostatnou realizaci státní moci v příslušné formě … zatímco kompetence jsou již zcela konkrétním věcným vymezením otázek realizovaných v procesu výkonu pravomoci“ (Hendrych: 117) • •Pravomoc - kompetence Působnost •Působnost je institutem hmotného práva x příslušnost •Působnost: 1.Věcná (reálná) 2.Územní 3.Osobní • •Zásada legality •Zásada legitimity Pravomoc •Oprávnění orgánu vykonávat veřejnou moc •Autoritativní rozhodování o právech a povinnostech •Určené formy a metody působení na adresáty Řetězení realizace veřejné správy (Průcha) • •Cíle •(účel) •↓ •Úkoly •(postuláty) •↓ •Funkce •↓ •Metody •↓ •Formy realizace Cíl finanční správy •Ideální stát – maximální sociální užitečnost pro občany •Hugh Dalton, Základy veřejných financí (1930): stát, který umí hospodařit, není držgrešle, ale není prostopášný, nemyslí jen na současnost, ale i na budoucnost, zajistí občanům bezpečí, svobodu vlastního rozvoje a sociální jistotu zejména v nemohoucnosti a stáří … • Cíl •Koresponduje s účelem existence veřejné finanční činnosti: 1.Zabezpečení odpovídajícího materiálního základu k plnění funkcí státu a veřejné samosprávy 2.Zabezpečení funkcí státního intervencionalizmu – redistribuční, stabilizační, adaptační, alokační, koordinační •3. Zajištění stability měny a peněžního systému •4. Zajištění hospodářských funkcí státu Funkce finanční správy •Obecné funkce VS : organizační, regulační, ochranná •Speciální funkce FS: •Plánovací, •Rozhodovací, •Přikazovací, •Kontrolní, •Koordinační, •Kooperační, • • • • •Stimulační, edukační, servisní, •Konzultační, •Informační, •Depozitní, •Evidenčně-účetní •hospodářská • Metody finanční správy •Metody veřejné správy = způsoby činností, které realizují úkoly uložené veřejné správě •Obecné metody veřejné správy – metody řízení, regulace, přesvědčování a donucení •Metoda veřejné služby •Specifické metody – metody administrativní, ekonomické, organizační •Metody finančního působení veřejné správy •Metody správy veřejných financí Formy •Normativní akty reagují vymezením působnosti a pravomoci na daný segment veřejné finanční činnosti a stanoví působnost a pravomoc podle prostředí realizace veřejné finanční činnosti •Věcná působnost – např. zákon č. 2/1969 Sb., zákon č. 6/1993 Sb. ….. •Pravomoc – kompetenční normy Příslušnost •Příslušnost je institutem procesního práva •Vychází z působnosti a pravomoci •Příslušnost: 1.Věcná 2.Funkční 3.Instanční 4.Místní 5.Osobní • • 6. Entity finanční správy Pojem entita •Původně filozofický pojem – cokoli, co vykazuje nějaké znaky předpokladu existence •V právu – z anglosaských zdrojů – „jednotka“ vykazující určité znaky, charakteristické rysy, které ji spojují s jinými entitami, a mající určité znaky a rysy, které ji od jiných entit oddělují. •Subjekt v právu – očekává se jeho přirozená nebo získaná subjektivita •Entita – něco …. Např. daňový subjekt, účetní jednotka, osoba, korporace, organizace, organizační útvar, vládní orgán, úřad, trust, kartel, fond …. • Entity finanční správy •Vykonavatelé finanční správy •Např.: •Úřady, správci „daně“ …. •Úřední osoby •Osoby s delegovanou působností ve finanční správě •Správci kapitol •Správci dotací … •Tj. entity v postavení +- vrchnostenském – entity povinné FS konat •Adresáti finanční správy •Např.: •Daňové subjekty •Jiné osoby zúčastněné na správě daní •Příjemci dotací •Finanční instituce •Směnárníci •Finanční zprostředkovatelé … •Tj. entity povinné výkon FS strpět • Mix entit •Entita v postavení vykonavatele finanční správy (A) •Entita v postavení adresáta finanční správy (B) •Entita v postavení A1 vůči B1 a současně v postavení B2 k A2 • •Lidsky: •Krajský úřad je vykonavatelem finanční správy při kontrole hospodaření obcí •Krajský úřad je adresátem finanční správy při dohledu nad výkonem auditu (vykonavatel MF, FSČR) Partnerství entit •Nepravé partnerství – vynutitelné, zásada spolupráce, zásada součinnosti •Pravé partnerství – ze smlouvy • •Pozor na subjektivitu, resp. nositele subjektivity Mozkocvična Interpretujte: •§ 10 odst. 3 DŘ: •„Správce daně má způsobilost být účastníkem občanského soudního řízení ve věcech souvisejících se správou daní a v tomto rozsahu má i procesní způsobilost.“ • •§ 19 OSŘ (zákon č. 99/1963 Sb., v platném znění) •„Způsobilost být účastníkem řízení má ten, kdo má právní osobnost; jinak jen ten, komu ji zákon přiznává.“ •§ 20 OSŘ •(1) Každý může před soudem jako účastník samostatně právně jednat (procesní způsobilost) v tom rozsahu, v jakém je svéprávný. •(2) Přiznává-li zvláštní právní předpis namísto státu někomu jinému způsobilost samostatně jednat před soudem ve věci týkající se majetku státu, jedná tato osoba jako účastník. Interpretujte: •§ 5 Zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), v platném znění: •„Stát odpovídá za podmínek stanovených tímto zákonem za škodu, která byla způsobena •a) rozhodnutím, jež bylo vydáno v občanském soudním řízení, ve správním řízení, v řízení podle soudního řádu správního nebo v řízení trestním, •b) nesprávným úředním postupem.“ Z komentáře WK ASPI – extenzivní výklad „správního řízení“ – správní řízení sensu largo •Rozhodnutí vydaná ve správním řízení jsou všechna ta, která byla vydána správním orgánem při výkonu státní správy, a nikoliv tedy samosprávy, nešlo-li o výkon přenesené působnosti. Postup podle správního řádu není se zřetelem k jeho obecné a podpůrné povaze nezbytnou podmínkou pro to, aby šlo o správní rozhodnutí, za taková jsou pokládána i rozhodnutí podle zvláštního zákona, např. podle daňového řádu. Jsou jimi i rozhodnutí vydaná osobami při výkonu státní správy jinými orgány nebo právnickými či fyzickými osobami, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy Finanční správa jako správa majetku •MAJETEK (§ 495 OZ): „Souhrn všeho, co osobě patří, tvoří její majetek. Jmění osoby tvoří souhrn jejího majetku a jejích dluhů.“ •Čl. 11 LZPS: •(1) Každý má právo vlastnit majetek. Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. Dědění se zaručuje. •(2) Zákon stanoví, který majetek nezbytný k zabezpečování potřeb celé společnosti, rozvoje národního hospodářství a veřejného zájmu smí být jen ve vlastnictví státu, obce nebo určených právnických osob; zákon může také stanovit, že určité věci mohou být pouze ve vlastnictví občanů nebo právnických osob se sídlem v České a Slovenské Federativní Republice. • (3) Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem. • (4) Vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu. • (5) Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona. • Organizační složka státu •Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů: 1.ministerstva a jiné správní úřady státu, 2.Ústavní soud, 3.soudy, 4.státní zastupitelství, 5.Nejvyšší kontrolní úřad, 6.Kancelář prezidenta republiky, 7.Úřad vlády České republiky, 8.Kancelář Veřejného ochránce práv, 9.Akademie věd České republiky, 10.Grantová agentura České republiky 11.jiná zařízení, o kterých to stanoví zákon •POZN.: obdobné postavení jako organizační složka státu má Kancelář Poslanecké sněmovny a Kancelář Senátu. Charakteristika OSS •Není právnickou osobou. •Tím není dotčena její působnost nebo výkon předmětu činnosti podle zvláštních právních předpisů a její jednání v těchto případech je jednáním státu •Je účetní jednotkou*, pokud tak stanoví zákon. •Ministerstvo může zřídit organizační složku státu se souhlasem MF! •OSS hospodaří s vyčleněným majetkem státu. •Hospodaření s majetkem – Zákon o majetku ČR •Finanční hospodaření – Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) • *) Účetní jednotka •Entita, která vede účetnictví podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů •právnické osoby - tuzemci, •zahraniční právnické osoby a zahraniční jednotky, které jsou podle právního řádu, podle kterého jsou založeny nebo zřízeny, účetní jednotkou nebo jsou povinny vést účetnictví, pokud na území České republiky podnikají nebo provozují jinou činnost podle zvláštních právních předpisů, •organizační složky státu, •fyzické osoby, které jsou jako a) podnikatelé zapsány v obchodním rejstříku; b) ostatní fyzické osoby, které jsou podnikateli, pokud jejich obrat podle zákona o dani z přidané hodnoty, včetně plnění osvobozených od této daně, jež nejsou součástí obratu, v rámci jejich podnikatelské činnosti přesáhl za bezprostředně předcházející kalendářní rok částku 25 000 000 Kč, a to od prvního dne kalendářního roku; c) ostatní fyzické osoby, které vedou účetnictví na základě svého rozhodnutí; d) ostatní fyzické osoby, které jsou podnikateli a jsou společníky sdruženými ve společnosti, pokud alespoň jeden ze společníků sdružených v této společnosti je účetní jednotkou, d) ostatní fyzické osoby, kterým povinnost vedení účetnictví ukládá zvláštní právní předpis, •Fondy: svěřenské podle občanského zákoníku, fondy obhospodařované penzijní společností podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření, investiční fondy bez právní osobnosti podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy, nebo ty, kterým povinnost sestavení účetní závěrky stanoví zvláštní právní předpis nebo které jsou účetní jednotkou podle zvláštního právního předpisu. Příspěvková organizace státu •Státní právnické osoby •Obecně – veřejný ústav (NOZ) •Úprava SPO roztříštěná: •Hospodaření s majetkem – Zákon o majetku ČR (§ 54 •Finanční hospodaření – Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) •Zvláštní předpisy – některé PO přímo ze zákona •Podpůrně úprava pro OSS •Zřizovatel – organizační složka státu • • Organizace územních samosprávných celků •Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů •Druhy: •1. organizační složky - zařízení bez právní subjektivity - RPÚR •2. příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytvářejí zisk - RPÚR •3. obchodní společnosti, a to akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným - ZOK •4. ústavy podle NOZ, •5. školské právnické osoby podle školského zákona – 561/2004 Sb. •6. veřejné výzkumné instituce podle zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích VEŘEJNÉ FONDY Pojem „veřejný fond“ ►Laštovka (1927): „Veřejný fond je samostatné, účelům veřejné správy věnované jmění“ (Slovník veřejného práva) ►Právní subjektivita ►Konglomerát veřejného majetku ►Účel • Charakteristika §Součást veřejných financí §Součást veřejných rozpočtů §Alternativní financování x přímé dotace z rozpočtu §Přímá kontrola veřejnou mocí – parlament, vláda, ministerstvo Kategorie veřejných fondů ►Veřejné fondy sensu largo: ►Státní rozpočet, územní rozpočty, rozpočty komor ►Státní fondy ►Národní fond ►Účelové fondy ÚSC a jiných VP korporací ►Veřejné asekurační instituce (netržní veřejné pojistné, garanční a zajišťovací fondy) ►