PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Organizační struktura EU Aktualizováno 2021 (zahrnuje změny po Brexitu) K o m i s e R a d a Schéma principu nadstátnosti orgán EU orgán členských států rozhodování o návrhu povinný návrh R a d a E U Evropská k o m i s e Evropský parlament Soudní dvůr EU Účetní dvůr Evropská centrální banka Evropská rada Schéma organizační struktury EU Evropská komise •Evropská komise je nadnárodní orgán Evropské unie, –nezávislý na členských státech a –hájící zájmy Unie. –Dva významy: kolegium 27 komisařů nebo toto kolegium s celým administrativním aparátem (+ 35 000 úředníků a překladatelů). • •Pravomoci: •1. iniciativní •2. výkonná •3. kontrolní •4. zastupování EU navenek Evropská komise základní informace •Činnost Komise je zabezpečována prostřednictvím Generálních ředitelství. GŘ je odpovědný jednomu z komisařů. O celkový chod Komise se stará Generální sekretariát. •Celkem má Komise přibližně 35 000 zaměstnanců, z nichž asi patnáct procent tvoří překladatelská a tlumočnická služba. •Předsedu Komise musí schválit Rada EU a Evropský parlament. 8 místopředsedů. •Komisaře nominují a jmenují dohodou jednotlivé členské státy, celkový počet = 27. Komisaři nejsou reprezentanty státu, který je delegoval. •Každému z komisařů je předsedou Komise přidělen jeden resort. •Evropskou komisi nakonec jako celek schvaluje Evropský parlament. •Komise je politicky zodpovědná Parlamentu, který jí jako celku může vyjádřit nedůvěru. Rada EU • •Složení: zástupci člen. států (ministři – 10 různých sektorových variant podle agendy) •Předsednictví: po 6 měsících •Pravomoci: rozhodovací, legislativní •Hlasování: –vážené –kvalifikovaná většina nebo jednomyslnost •COREPER I a II • Rada EU Název sektorové rady Zkratka Rada pro všeobecné záležitosti GAC Rada pro zahraniční věci FAC Rada pro hospodářské a finanční záležitosti ECOFIN Rada pro spravedlnost a vnitřní věci JHA Rada pro zaměstnanost, sociální politiku, zdravotnictví a spotřebitelské záležitosti EPSCO Rada pro konkurenceschopnost CC Rada pro dopravu, telekomunikace a energetiku TTE Rada pro zemědělství a rybolov AGRI Rada pro životní prostředí ENVI Rada pro školství, mládež, kulturu a sport EYC • • Kvalifikovaná většina v Radě podle Lisabonu (současnost) •55% členských států a současně alespoň •65% obyvatel EU (součet obyvatel ve státech hlasujících kladně) • = kumulativní podmínky •Blokační menšina - tzv. ioanninský kompromis: –Nesmí ji tvořit jen 3 státy, i kdyby představovaly 35% obyv. –Menšina musí být tvořena minimálně 4 zeměmi (případně takovým počtem členů, jenž zastupuje nejméně 35 % obyvatelstva zúčastněných členských států plus ještě jeden člen), jinak se kvalifikovaná většina považuje za dosaženou. –Tato změna byla zakotvena ve prospěch ochrany malých členských zemí, které by jinak mohly být blokovány třemi velkými členskými státy EU, které tvoří 35 % obyvatel EU. • • SHRNUTÍ INFORMACÍ O KVALIFIKOVANÉ VĚTŠINĚ •Kvalifikovaná většina •Hlasuje-li Rada o návrhu Komise nebo vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku, kvalifikované většiny je dosaženo, jsou-li splněny dvě podmínky (tzv. dvojí většina): •55 % členských států hlasuje pro návrh – v praxi to znamená 15 z 27 států, •návrh podporují členské státy zastupující nejméně 65 % celk. počtu obyvatel EU. •Blokační menšina: Blokační menšinu musejí tvořit nejméně čtyři členové Rady, kteří zastupují více než 35 % obyvatelstva EU. •Zvláštní případy: V případech, kdy se na hlasování nepodílejí všichni členové Rady – například z důvodu udělení výjimky v určitých oblastech politiky – se procenta počítají jen ze zúčastněných členů Rady. •Další výjimka: Rozhoduje-li Rada o návrhu, který nebyl předložen Komisí nebo Vysokým představitelem, je rozhodnutí přijato, když: •pro návrh hlasuje nejméně 72 % členů Rady, •tito členové zastupují nejméně 65 % obyvatelstva EU. •Zdržení se hlasování •Zdržení se hlasování se při hlasování kvalifikovanou většinou považuje za hlas proti návrhu. Zdržení se hlasování neznamená totéž co neúčast na hlasování. Hlasování se může kdykoli zdržet kterýkoli člen Rady. • Hlasovací váha jednotlivých členských států v Radě EU u kvalifikované většiny (podle počtu obyvatel) Austria 1.98% Belgium 2.56% Bulgaria 1.56% Croatia 0.91% Cyprus 0.20% Czech Republic 2.35% Denmark 1.30% Estonia 0.30% Finland 1.23% France 14.98% Germany 18.54% Greece 2.40% Hungary 2.18% Ireland 1.10% Italy 13.65% Latvia 0.43% Lithuania 0.62% Luxembourg 0.14% Malta 0.11% Netherlands 3.89% Poland 8.49% Portugal 2.30% Romania 4.34% Slovakia 1.22% Slovenia 0.47% Spain 10.49% Sweden 2.29% Evropská unie a Rada Evropy • Evropská rada (summit) Evropská Unie Rada Evropy Evropská komise Rada EU (Rada ministrů) EvropskýParlament Evropský soud pro lidská práva (Štrasburk) Soudní dvůr EU (Lucemburk) Evropská rada •určuje celkové směry rozvoje a politické priority Unie •volí Vysokého představitele pro zahraniční a bezpečnostní politiku •Neplést si Evropskou radu s Radou EU nebo s Radou Evropy. •Skládá se z –hlav členských států nebo předsedů vlád, –předsedy (jmenovaného Evropskou radou na 2,5 roku) –a předsedy (předsedkyně) Evropské komise – Evropská rada •Povaha: vrcholný politický orgán, přijímá zásadní rozhodnutí o dalším vývoji Unie, řeší stěžejní politické otázky, přijímá koncepční a strategické závěry. Nevytváří legislativu. •Řádné zasedání 2x ročně, mimořádná podle potřeby (ve skutečnosti častěji) •Rozhodování: konsensem (nelze žádný členský stát přehlasovat) Evropský parlament •Složení (2020): 705 poslanců – přímé volby •Brexit: z původních 751 ubylo 46 poslanců, přerozdělení 27 uvolněných míst (přidáno bylo zejména Francii a Španělsku – po 3) –jednokomorový •Hlavní pravomoci: –spolurozhodování s Radou EU (legislativní činnost) –demokratický dohled nad Komisí (nedůvěra) –rozpočtová pravomoc Zasedání EP •Parlament má tři oficiální sídla. •1. Ve Štrasburku se europoslanci scházejí jeden týden v měsíci na plenárním zasedání. •2. Stálé výbory Evropského parlamentu se scházejí mezi plenárními zasedáními v Bruselu, kde se konají také "miniplenární zasedání". •3. Předsednictvo Evropského parlamentu a generální sekretariát sídlí v Lucemburku. •Mezi Bruselem a Štrasburkem poslanci s celým svým aparátem několikrát ročně pendlují. Výbory a frakce EP • •Parlamentní výbory vypracovávají a přijímají zprávy o legislativních návrzích či přicházejí se zprávami z vlastního podnětu. Výbory připravují materiály pro plenární zasedání Parlamentu. Dále posuzují a předkládají pozměňovací návrhy směrnic a nařízení vypracovaných Evropskou komisí. Vedle stálých výborů může Evropský parlament zřídit i výbory dočasné a vyšetřovací •Vedle výborů poslanci zasedají také v politických skupinách (frakcích), kde jsou sdruženi podle politické, nikoli státní příslušnosti. •Politické skupiny mají obdobnou strukturu jako národní strany. Volí si předsedu (v některém případě i dva předsedy) a místopředsedy. V jednacím sále zasedají poslanci podle politické příslušnosti, a to zleva doprava. •Politické skupiny rozhodují o agendě plenárního zasedání a předkládají pozměňovací návrhy, o nichž se bude společně hlasovat. Tzv. koordinátoři skupiny působí jako kontaktní osoby mezi skupinami a výbory a hledají podporu při hlasování o návrzích. •V Evropském parlamentu je v současnosti 8 politických skupin. Někteří poslanci jsou tzv. nezařazenými poslanci, tj. nejsou členy žádné politické skupiny. • Evropský soudní dvůr podle Lisabonu Speciali- zované soudy (do 2016) Soudní dvůr EU: Soudní dvůr Tribunál Složení SD EU: • •1. Soudní dvůr – 27 soudců, 11 generálních advokátů •2. Tribunál – 54 soudců (2019) •3. Soud pro veřejnou službu – zrušen 2016 (sloučen s Tribunálem) Základní funkce Soudního dvora • •1. Klasické řešení sporů, ukládání sankcí • •2. SDEU jako ústavní (správní) soud • •3. Sjednocování výkladu práva EU v členských zemích