Vybrané otázky správního procesu

1. kolektivní konzultace 25. února 2022

přednášející:  JUDr. Alena Kliková, Ph.D

Rozhodovací procesy podle stavebního zákona s důrazem na úpravu stavebního řádu, a to na územní řízení, specifika územního řízení, zjednodušené postupy – územní souhlas a zjednodušené územní řízení (postupy a podmínky), ohlašování staveb, povolování staveb, specifika stavebního řízení, kolaudace staveb, změna ve způsobu užívání, odstraňování staveb, příklady z praxe, judikatura.


Doporučená literatura:

PRŮCHA, Petr a Alena KLIKOVÁ. Veřejné stavební právo. 2., aktualizované vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 189 s. Edice Učebnice Právnické fakulty MU, sv. č. 547. ISBN 978-80-210-9362-1


Procesy dle stavebního zákona


  • opatření obecné povahy (územní plán, stavební uzávěra, aj.)
  • veřejnoprávní smlouvy na místo rozhodnutí (§ 78a, § 116)
  • správní akty dle části IV. správního řádu - souhlasy 
  • správní rozhodování (územní řízení, stavební řízení, kolaudační řízení, řízení o odstranění stavby, aj.)





Pro povolování výstavby je nutné upozornit, že po umístění stavby většinou následuje další povolovací proces, a to povolování realizace stavby (stavební povolení). Tomuto dalšímu procesu se budeme věnovat v navazující kapitole Povolování staveb. 

Územní rozhodování


Stávající stavební zákon, jak bylo již ostatně zmíněno, zahrnuje do územního plánování v tzv. širším slova smyslu také problematiku tzv. územního rozhodování. Při vymezování soustavy nástrojů územního plánování mezi ně stavební zákon zařadil i územní rozhodnutí a dále také i tzv. územní souhlasy. Jedná se o nástroje územního plánování v nejkonkrétnější poloze, přičemž tato problematika má jak ve věcném, tak potom zejména v procedurálním pojetí v daném systému územního plánování relativně samostatné postavení.

Platná právní úprava územního rozhodování vychází z toho, že umisťovat stavby nebo zařízení, jejich změny, měnit jejich vliv na využití území, měnit využití území a chránit důležité zájmy v území lze jen na základě územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, nestanoví-li zákon jinak.

Stavební zákon v ustanovení § 4 odst. 1 stanoví povinnost přednostně využívat zjednodušující postupy tak, aby dotčené osoby byly co nejméně zatěžovány a aby v případě, kdy lze za podmínek tohoto zákona vydat v dané věci, zejména u jednoduchých staveb, pouze jedno rozhodnutí, bylo upuštěno od dalšího povolování záměru. 

Vzhledem ke složitosti daného procesu je nutné předem vymezit varianty, které je možné využít pro umísťování staveb  a v navazující kapitole pak vymezíme varianty pro proces povolování staveb. 

Varianty umístění stavby:

1. stavby nevyžadující povolení k umístění § 79 odst. 2 

2. stavby, u nichž postačí územní souhlas k umístění § 96 

3. stavby vyžadující územní rozhodnutí o povolení umístění

    - územní rozhodnutí

    - zjednodušené územní řízení § 95 

    - lze jej nahradit veřejnoprávní smlouvou § 78a

Povolování realizace staveb

Povolování realizace staveb navazuje na první fázi povolovacích procesů, a to na povolování umístění staveb. Stávající stavební zákon stanovuje pravidlo tzv. dvojího povolování staveb, kdy v první fázi se posuzuje soulad navrhované stavby s územním plánováním v rámci územního řízení či zjednodušených postupů směřujících k povolení umístění stavby. V druhé fázi dochází k posuzování souladu stavby s obecnými požadavky na výstavbu, zda je zajištěn přístup ke stavbě, včasné vybudování technického, popř. jiného vybavení potřebného k řádnému užívání stavby vyžadovaného zvláštním právním předpisem, také se posuzují účinky budoucího užívání stavby. Tato druhá fáze by měla s výjimkami danými zákonem navazovat na předchozí fázi. 

 Povolování realizace staveb upravuje část čtvrtá, hlava první stavebního zákona. Povolení realizace staveb může být v tzv. „klasické“ formě formou vydání stavebního povolení, popř. zjednodušenými způsoby, a to ohlášením, veřejnoprávní smlouvou či vydáním certifikátu autorizovaného inspektora.

 Zákon vymezuje okruh staveb, které nepodléhají stavebnímu povolení ani ohlášení, dále vymezuje konkrétní okruh staveb, jež je možné realizovat na základě ohlášení. Zda stavba podléhá povolovacímu nebo ohlašovacímu režimu závisí na kategorii, typu stavby a také na jejím umístění.

V případě povolování realizace staveb přichází v úvahu tyto možnosti:

1. stavby bez povolení a ohlášení § 103

2. stavby, u kterých postačí ohlášení § 104 

3. stavby vyžadujících stavební povolení 

    - lze nahradit veřejnoprávní smlouvou § 116

    - lze nahradit certifikátem autorizovaného inspektora § 117 

Kolaudace


Kolaudace většinou nastupuje po dokončení stavby, neboť samotným účelem výstavby je na závěr možnost užívání stavby. V řadě případů je možné stavbu začít užívat po jejím dokončení. V ostatních případech je však vyžadováno úřední povolení k užívání, a to kolaudační souhlas nebo kolaudační rozhodnutí. Dále je možné změnit způsob užívání i v průběhu jejího užívání. Taktéž je možné získat povolení k předčasnému užívání u staveb nedokončených.  

Pojmem kolaudace můžeme obecně označit uvádění staveb do užívání, bez ohledu na formu jakou bude stavba uvedena do užívání. Z aktuální právní úpravy vyplývá, že se nemusí jednat o úřední potvrzení, ale o pouhý fakt, že stavba je schopna užívání. Užívání stavby lze označit za završení a dokončení procesu výstavby a za samotný důvod realizace stavby.

Užívat lze pouze stavbu dokončenou, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání. Stavbu dokončenou je možné užívat buďto bez jakéhokoliv posouzení stavebního úřadu nebo na základě autoritativního ověření stavebním úřadem, a to na základě kolaudačního souhlasu nebo na základě kolaudačního rozhodnutí. 

Odstraňování staveb


Problematiku odstraňování staveb je možné rozdělit na dva základní okruhy, a to povolení odstranění stavby, kdy odstraní stavby je závislé na vůli vlastníka a nařízení odstranění stavby stavebním úřadem, kdy k odstranění stavby dochází bez vůle vlastníka stavby. Má-li dojít k odstranění stavby z vůle vlastníka, je dále nutné rozdělit způsoby získání oprávnění k odstranění stavby. Dle konkrétního typu stavby a dle umístění stavby lze případy rozdělit do tří kategorií:

 ·         Odstranění staveb bez povolení či ohlášení stavebnímu úřadu.

·         Odstranění staveb na ohlášení stavebnímu úřadu.

·         Odstranění staveb na povolení stavebního úřadu.

Pokud nastanou zákonem předpokládané důvody, které určují nutnost odstranění stavby proti vůli vlastníka stavby, stavebníka či jejího uživatele, musí stavební úřad zahájit řízení o nařízení odstranění stavby, jehož výsledkem může být nařízení odstranění stavby završené nuceným výkonem odstranění stavby. Exekuce odstranění stavby připadá v úvahu v případě, že vlastník stavby nesplní ve stanovené lhůtě nařízenou povinnost odstranit stavbu.



Potřebuji pro umístění stavby vždy územní rozhodnutí?

Za prvé je možné vydat územní rozhodnutí. Toto územní rozhodnutí lze vydat v řádném, resp. úplném územním řízení nebo v tzv. zjednodušeném územním řízení. Územní rozhodnutí lze nahradit veřejnoprávní smlouvou uzavřenou mezi stavebním úřadem a navrhovatelem.

Jedná-li se o realizaci nepříliš náročných staveb v zastavěném území nebo v zastavitelné ploše, pro jejichž umístění nestanoví dotčené orgány státní správy žádné podmínky, může stavební úřad na místo územního rozhodnutí vydat územní souhlas. Podmínkou vydání územního souhlasu je ale souhlas tzv. dotčených sousedů se stavbou.

Dále ustanovení § 79 odst. 2 vyjmenovává stavební záměry, které nevyžadují k umístění žádnou formu povolení. 

Kdo je účastníkem územního řízení?

Účastníky územního řízení vymezuje ustanovení § 85 stavebního zákona. Účastníkem každého územního řízení je žadatel a obec, na jejímž území má být záměr uskutečněn (účastníci podle ustanovení § 85 odst. 1 stavebního zákona). Žadatelem je ten, kdo podá žádost o vydání územního rozhodnutí. Žadatelem může být jakákoli fyzická či právnická osoba.

Dalšími účastníky řízení jsou vlastníci pozemků nebo staveb, na kterých má být požadovaný záměr uskutečněn, nebo ten, kdo má jiné věcné právo k tomuto pozemku nebo stavbě (zjednodušeně vlastníci pozemků pod stavbou).

Dále jsou to osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám anebo sousedním pozemkům či stavbám na nich může být územním rozhodnutím přímo dotčeno. Vyhodnotit přímé dotčení přísluší stavebnímu úřadu; přitom za sousední pozemek či stavbu nelze považovat pouze pozemek či stavbu na pozemku přímo sousedícím s pozemkem, pro nějž je rozhodnutí vydáváno, ale je nutné zvažovat dopady stavby či záměru do širšího okolí.


Souhlasy vydávané dle stavebního zákona.

Souhlasy vydávané dle stavebního zákona jsou územní souhlas, souhlas s ohlášením stavby, kolaudační souhlas a souhlas s odstraněním stavby. 

Souhlasy vydávané dle stavebního zákona nemají charakter rozhodnutí. Vydávají se podle části IV. správního řádu. 

Příklad:


Manželé Novákovi se rozhodli, že si postaví nájemní bytový dům o 4 nadzemních podlažích a velikosti 300 m2. Dále chtějí postavit k bytovému domu společnou garáž o velikosti 70 m2. 

 Otázky k diskusi:

  1. Jaké typy povolení potřebují manželé Novákovi k postavení výše uvedených staveb?
  2. Jaké podklady musí manželé Novákovi doložit k předmětné žádosti o povolení realizace stavby domu?
  3. Může stavební úřad zakázat manželům Novákovým realizaci stavby domu? Garáže? Jestliže ano, jakým způsobem?
  4. Co musí být obsahem žádosti o povolení stavby? 
  5. Jak bude stavební úřad postupovat v případě, pokud žádost nebude mít potřebné náležitosti?
  6. Jak bude stavební úřad postupovat, pokud žádost nebude doložena potřebnými přílohami?
  7. Jaká mají procesní práva účastníci stavebního řízení?