- opatření obecné povahy (územní plán, stavební uzávěra, aj.)
- veřejnoprávní smlouvy na místo rozhodnutí (§ 78a, § 116)
- správní akty dle části IV. správního řádu - souhlasy
- správní rozhodování (územní řízení, stavební řízení, kolaudační řízení, řízení o odstranění stavby, aj.)
1. kolektivní konzultace 25. února 2022
přednášející: JUDr. Alena Kliková, Ph.D
Rozhodovací procesy
podle stavebního zákona s důrazem na úpravu stavebního řádu, a to na
územní řízení, specifika územního řízení, zjednodušené postupy – územní souhlas
a zjednodušené územní řízení (postupy a podmínky), ohlašování staveb,
povolování staveb, specifika stavebního řízení, kolaudace staveb, změna ve
způsobu užívání, odstraňování staveb, příklady z praxe, judikatura.
Doporučená literatura:
Stávající stavební zákon, jak bylo již ostatně zmíněno, zahrnuje do územního plánování v tzv. širším slova smyslu také problematiku tzv. územního rozhodování. Při vymezování soustavy nástrojů územního plánování mezi ně stavební zákon zařadil i územní rozhodnutí a dále také i tzv. územní souhlasy. Jedná se o nástroje územního plánování v nejkonkrétnější poloze, přičemž tato problematika má jak ve věcném, tak potom zejména v procedurálním pojetí v daném systému územního plánování relativně samostatné postavení.
Platná právní úprava územního rozhodování vychází z toho, že umisťovat stavby nebo zařízení, jejich změny, měnit jejich vliv na využití území, měnit využití území a chránit důležité zájmy v území lze jen na základě územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, nestanoví-li zákon jinak.
Vzhledem ke složitosti daného procesu je nutné předem vymezit varianty, které je možné využít pro umísťování staveb a v navazující kapitole pak vymezíme varianty pro proces povolování staveb.
Varianty umístění stavby:
1. stavby nevyžadující povolení k umístění § 79 odst. 2
2. stavby, u nichž postačí územní souhlas k umístění § 96
3. stavby vyžadující územní rozhodnutí o povolení umístění
- územní rozhodnutí
- zjednodušené územní řízení § 95
- lze jej nahradit veřejnoprávní smlouvou § 78a
Povolování realizace staveb navazuje na první fázi povolovacích procesů, a to na povolování umístění staveb. Stávající stavební zákon stanovuje pravidlo tzv. dvojího povolování staveb, kdy v první fázi se posuzuje soulad navrhované stavby s územním plánováním v rámci územního řízení či zjednodušených postupů směřujících k povolení umístění stavby. V druhé fázi dochází k posuzování souladu stavby s obecnými požadavky na výstavbu, zda je zajištěn přístup ke stavbě, včasné vybudování technického, popř. jiného vybavení potřebného k řádnému užívání stavby vyžadovaného zvláštním právním předpisem, také se posuzují účinky budoucího užívání stavby. Tato druhá fáze by měla s výjimkami danými zákonem navazovat na předchozí fázi.
V případě povolování realizace staveb přichází v úvahu tyto možnosti:
1. stavby bez povolení a ohlášení § 103
2. stavby, u kterých postačí ohlášení § 104
3. stavby vyžadujících stavební povolení
- lze nahradit veřejnoprávní smlouvou § 116
- lze nahradit certifikátem autorizovaného inspektora § 117
Kolaudace většinou nastupuje po dokončení stavby, neboť samotným účelem výstavby je na závěr možnost užívání stavby. V řadě případů je možné stavbu začít užívat po jejím dokončení. V ostatních případech je však vyžadováno úřední povolení k užívání, a to kolaudační souhlas nebo kolaudační rozhodnutí. Dále je možné změnit způsob užívání i v průběhu jejího užívání. Taktéž je možné získat povolení k předčasnému užívání u staveb nedokončených.
Pojmem kolaudace můžeme obecně označit uvádění staveb do užívání, bez ohledu na formu jakou bude stavba uvedena do užívání. Z aktuální právní úpravy vyplývá, že se nemusí jednat o úřední potvrzení, ale o pouhý fakt, že stavba je schopna užívání. Užívání stavby lze označit za završení a dokončení procesu výstavby a za samotný důvod realizace stavby.
Užívat lze pouze stavbu dokončenou, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání. Stavbu dokončenou je možné užívat buďto bez jakéhokoliv posouzení stavebního úřadu nebo na základě autoritativního ověření stavebním úřadem, a to na základě kolaudačního souhlasu nebo na základě kolaudačního rozhodnutí.
Problematiku odstraňování staveb je možné rozdělit na dva základní okruhy, a to povolení odstranění stavby, kdy odstraní stavby je závislé na vůli vlastníka a nařízení odstranění stavby stavebním úřadem, kdy k odstranění stavby dochází bez vůle vlastníka stavby. Má-li dojít k odstranění stavby z vůle vlastníka, je dále nutné rozdělit způsoby získání oprávnění k odstranění stavby. Dle konkrétního typu stavby a dle umístění stavby lze případy rozdělit do tří kategorií:
· Odstranění staveb na ohlášení stavebnímu úřadu.
· Odstranění staveb na povolení stavebního úřadu.
Pokud nastanou zákonem předpokládané důvody, které určují nutnost odstranění stavby proti vůli vlastníka stavby, stavebníka či jejího uživatele, musí stavební úřad zahájit řízení o nařízení odstranění stavby, jehož výsledkem může být nařízení odstranění stavby završené nuceným výkonem odstranění stavby. Exekuce odstranění stavby připadá v úvahu v případě, že vlastník stavby nesplní ve stanovené lhůtě nařízenou povinnost odstranit stavbu.
Potřebuji pro umístění stavby vždy územní rozhodnutí?
Kdo je účastníkem územního řízení?
Souhlasy vydávané dle stavebního zákona.
Manželé Novákovi se rozhodli, že si postaví nájemní bytový dům o 4 nadzemních podlažích a velikosti 300 m2. Dále chtějí postavit k bytovému domu společnou garáž o velikosti 70 m2.
- Jaké typy povolení potřebují manželé Novákovi k postavení výše uvedených staveb?
- Jaké podklady musí manželé Novákovi doložit k předmětné žádosti o povolení realizace stavby domu?
- Může stavební úřad zakázat manželům Novákovým realizaci stavby domu? Garáže? Jestliže ano, jakým způsobem?
- Co musí být obsahem žádosti o povolení stavby?
- Jak bude stavební úřad postupovat v případě, pokud žádost nebude mít potřebné náležitosti?
- Jak bude stavební úřad postupovat, pokud žádost nebude doložena potřebnými přílohami?
- Jaká mají procesní práva účastníci stavebního řízení?