Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště1 Státní služba. Postavení úředníků územních samosprávných celků Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III 6. přednáška 11.3.2022 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště2 Základem dobré veřejné správy: lidský činitel, resp. personální základ. ̶ zabezpečuje a ovlivňuje výkon veřejné správy a působení veřejné správy ve společnosti. ̶ Uznáváno od počátků vývoje veřejné správy- význam dobrého správce. ̶ V moderním právním státě – veřejná správa nastavena jako = služba pro občany, resp. pro společnost = veřejná služba. Základ: - Ústava ČR čl. 2 odst. 3: „Státní moc slouží všem občanům,….“ - konkrétněji: § 4 odst. 1 správního řádu: „Veřejná správa je službou veřejnosti…“ Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště3 Pojem „veřejná služba“: ̶ Vykonávána konkrétními fyzickými osobami, jež se stanou vykonavateli veřejné moci a služby. = specifické postavení vůči adresátům svého působení. ̶ Vázáni principem zákonnosti, a dalšími principy, resp. zásadami. ̶ Jsou reprezentanty veřejné moci, a jednají ve veřejném (nikoliv vlastním, resp. soukromém) zájmu. ̶ Tím založeny zvýšené nároky na jejich činnost, a také specifický režim, kontrola, odpovědnost. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště4 Požadavky na veřejnou službu v moderním právním státě : Obecně - poskytovat kvalitní = odborný – profesionální, nestranný, transparentní, odpovědný výkon veřejné správy, a to kontinuálně, stabilně, předvídatelně, spolehlivě. Jaké jsou evropské standardy ? (z dokumentů Rady Evropy – „RE“) - tvoří určitý vnitřně propojený celek: - rovný přístup k veřejným funkcím, - vykonávána jako služba veřejnosti, - nestranný výkon, - stabilita, kontinuita, předvídatelnost, - odbornost řešení, profesionalita ve výkonu a přístupu, - odpovědnost vlády (státu) za výkon veřejné služby, - právní postavení a ochrana osob vykonávajících veřejnou službu. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště5 Jak jsou zvýšené požadavky na veřejnou službu zajištěny: ̶ právní úpravou (národní + status úředníků EU), = úprava povinností úředníka, odpovědnosti disciplinární i trestní, střetu zájmů, + zajištění podmínek výkonu, práv, vzdělávání. ̶ soft-law Rady Evropy - zejména Doporučení VM RE: k postavení úředníků v Evropě, k předpokladům veřejné služby,…), ̶ etickými kodexy a etickou infrastrukturou. Jakými cestami bylo toho o stavu dosaženo ? Jaký byl vývoj veřejné služby ? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště6 Platná úprava rozlišuje : ̶ úředníky územních samosprávných celků (jsou zaměstnanci daného ÚSC) - z.č. 312/2002 Sb. (k němu podpůrně - zákoník práce) - NEJDE O STÁTNÍ SLUŽBU. --------------------------------------------------------------------------- ̶ úředníky státní (z.č.234/2014 Sb., zákon o státní službě /“ZOSS“/) – jsou zaměstnanci státu, ve služebním poměru. ̶ příslušníky bezpečnostních sborů (z.č.361/2003 Sb.) – PČR, HZS, CS, VS, GIBS, BIS, ÚZSI = rovněž ve služebním poměru (ještě užší vztah ke státu). ̶ vojáky z povolání (z.č. 221/1999 Sb.) – rovněž ve služebním poměru. Významy pojmu „státní služba“ Zápatí prezentace7 ̶ A) označení právních, „státně služebních“, poměrů (vztahů) zaměstnanců působících ve státní správě. Jde o právní vztah těchto osob ke státu. ̶ B) označení okruhu těchto zaměstnanců (osob), ̶ C) označení „služební“, resp. úřední činnosti shora uvedených osob. -------------------------------------------------------------- Čl. 79 odst. 2 Ústavy - „Právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon.“ Pojem a znaky „státní služby“ Vyvinula se jako: - veřejnoprávní vztah (na rozdíl od pracovního poměru v soukromé sféře), a to mezi státem a zaměstnancem (úředníkem). - Řízení ve věcech služebního poměru upraveno zákonem. - Rozhodnutí ve věcech služebního poměru podléhají soudnímu přezkumu. Uvedené znaky zachovány i v současném pojetí. Zápatí prezentace8 Znaky „státní služby“ (státně služebního poměru) - 1. Zápatí prezentace9 ➢ Vzniká jednostranným úkonem - jmenováním do funkce (nikoliv smluvně jako v soukromém sektoru), /§ 31 ZOSS/ ➢ Vyšší nároky na zaměstnance (rozsah povinností, včetně např. loajality, služební pohotovost, omezení podnikatelské činnosti, politické angažovanosti,zákaz přijímaní darů (?), mlčenlivost…) /Část III. ZOSS – Povinnosti a práva st. zaměstnanců,…/ ➢Disciplinární (kázeňská, kárná) odpovědnost ( krajní sankce = zrušení služebního poměru) – řízení před služebním orgánem (kárná komise, kárné řízení) /část IV. ZOSS/. Znaky „státní služby“ (státně služebního poměru) - 2. Zápatí prezentace10 Vyšší požadavky kompenzovány určitými výhodami, právy: ➢ Vyšší stabilita poměru (omezené možnosti zrušení, skončení poměru), ➢ Plat ( nikoliv mzda), stanovený zákonem, určený zpravidla tarifem + třídami, + další náležitosti k platu ( příplatky, odměny), ➢ Podpora při výkonu služby ( vč. stížnosti), ➢ Stanovení podmínek výkonu služby, ➢ celoživotní vzdělávání (placené, studijní volno, odborná literatura) + zároveň povinnost. Zápatí prezentace11 Zákonná úprava státní služby Ústavní základ: ̶ Čl. 79 odst. 2 Ústavy ČR: „Právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon. “ Geneze: ̶ Požadavek EU na zefektivnění, profesionalitu a depolitizaci VS - jedno z předvstupních kritérií do EU. - Zákon přijat, leč: smutný osud zákona č. 218/2002 Sb. (o státní službě) – účinnosti nenabyl - 5x odložena. Zrušen a nahrazen: zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě. Zákon o státní službě ➢ Účinnost - obecně od 1. 1. 2015 Významná přechodná ustanovení („náběh“ režimu pro stávající úředníky). ➢ Jako zákon o depolitizaci veřejné správy - jeho tvorba a schválení spojeny s politickými otázkami. Obdobné platí i pro aktuální návrhy, resp. změny. ➢ Přijat v rámci tzv. „komplexního pozměňovacího návrhu“ k původnímu znění zákona č. 218/2002 Sb. – avšak ➢ projednáván byl však zcela nový návrh zákona, jenž byl v opakovaném třetím čtení 10.9.2014 schválen v PS, Senátem schválen 24.9. 2014. Zápatí prezentace12 Zákon o státní službě Znaky: ̶ Jde o předpis veřejnoprávní, upravuje veřejnoprávní vztahy, NIKOLIV pracovněprávní. ̶ I když zároveň - delegovaná úprava – odkazuje na více místech na konkrétně uvedená ustanovení zákoníku práce (věci stanovení podmínek výkonu práce, apod.) . ̶ 22 zmocňovacích ustanovení – zejm. k vydání prováděcích předpisů, zejm. nařízení vlády či vyhlášek ministerstva. Postupně byly vydány (např. o oborech služby, o katalogu správních činností, o služebním hodnocení,…). Zápatí prezentace13 Zákon o státní službě - předmět úpravy: ̶ právní poměry 1) státních zaměstnanců vykonávajících 2) ve správních úřadech 3) státní správu. ̶ Dále upravuje: - organizační věci státní služby, - služební vztahy státních zaměstnanců, - odměňování státních zaměstnanců, - řízení ve věcech služebního poměru, + organizační věci týkající se (dalších) zaměstnanců ve správních úřadech, kteří pracují v základním pracovněprávním vztahu (tedy nikoliv ve státní službě). Zápatí prezentace14 Zákonem zavedené pojmy: ̶ 1) „Státní zaměstnanec“ (§ 6) ̶ fyzická osoba, která byla přijata do služebního poměru a zařazena na služební místo nebo jmenována na služební místo představeného k výkonu některé z činností uvedených v § 5 (služba). ̶ 2) Správní úřad (§ 3) = „služební úřad“ (§ 4) ( v něm působí státní zaměstnanci): ̶ ministerstvo a jiný správní úřad, jestliže je zřízen zákonem a je zákonem výslovně označen jako správní úřad nebo orgán státní správy. Zápatí prezentace15 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště16 Zákonem zavedené pojmy: ̶ 3) Státní správa = „služba“ ̶ Podrobně vymezena v § 5 – „Služba a obory služby“. ̶ Služba = v podstatě druhy činností /např. příprava a provádění správních úkonů včetně kontroly, audit, zadávaní veřejných zakázek,…) ̶ Obory služby stanoví vláda nařízením - s tím provázána služební místa /vytvořena systemizace služebních místpro každý služební úřad/, Organizace státní služby ̶ NÁMĚSTEK PRO STÁTNÍ SLUŽBU (pouze JEDINÝ, zastřešuje celý systém). ̶ Jmenuje vláda na návrh premiéra na základě výběrového řízení ̶ Stojí v čele sekce Ministerstva vnitra pro státní službu, vydává služební předpisy, není kárně odpovědný,… (aktuálně doc. JUDr. Petr Hůrka, Ph.D.) ̶ Zastoupen personálním ředitelem sekce MV pro státní službu Zápatí prezentace17 Organizace státní služby - pokračování ̶ VEDOUCÍ SLUŽEBNÍHO ÚŘADU (V KAŽDÉM ÚŘADĚ) - § 14 ̶ ten, kdo podle jiného zákona stojí v čele tohoto správního úřadu a tento úřad řídí, bez ohledu na to, zda je státním zaměstnancem (ministr, předseda ÚOHS, atd.), ̶ řídí činnosti související se zajišťováním organizačních věcí služby, správy služebních vztahů a odměňování státních zaměstnanců a vedoucího podřízeného služebního úřadu. Zápatí prezentace18 Organizace státní služby ➢PŘEDSTAVENÝ (V KAŽDÉM ÚŘADĚ) ̶ státní zaměstnanec, který je oprávněn vést podřízené státní zaměstnance, ukládat jim služební úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat výkon jejich služby a dávat jim k tomu příkazy. ➢V ministerstvech a na Úřadě vlády : náměstek pro řízení sekce (také „státní tajemník“) – personální pravomoci, dále ředitel odboru, vedoucí oddělení. ➢V jiných správních úřadech - vedoucí služebního úřadu, ředitel sekce, ředitel odboru, vedoucí oddělení. Zápatí prezentace19 Organizace státní služby ➢PŘEDSTAVENÝ (V KAŽDÉM ÚŘADĚ) ̶ státní zaměstnanec, který je oprávněn vést podřízené státní zaměstnance, ukládat jim služební úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat výkon jejich služby a dávat jim k tomu příkazy. ➢V ministerstvech a na Úřadě vlády : ̶ náměstek pro řízení sekce (také „státní tajemník“) – personální pravomoci, dále ředitel odboru, vedoucí oddělení. ➢V jiných správních úřadech - vedoucí služebního úřadu, ředitel sekce, ředitel odboru, vedoucí oddělení. Zápatí prezentace20 Vznik služebního poměru ̶ Služba se vykonává ve služebním poměru na dobu neurčitou nebo na dobu určitou. ̶ veřejné výběrové řízení – podává se žádost, resp. přihláška ̶ Požadavky (= fakticky předpoklady): -18 let, - bezúhonnost, - občan EU, - svéprávnost, - zdravotní způsobilost, - požadované vzdělání. ̶ vzniká na základě rozhodnutí o přijetí do služebního poměru, zároveň služební orgán rozhodne o zařazení zaměstnance ̶ služební slib. ̶ do služebního poměru lze přijmout pouze osobu, u které lze předpokládat, že bude ve službě dodržovat demokratické zásady ústavního pořádku České republiky a řádně vykonávat službu + složení úřednické zkoušky. Zápatí prezentace21 Skončení služebního poměru ̶ smrtí státního zaměstnance nebo jeho prohlášení za mrtvého, ̶ uplynutí doby určité, ̶ ze zákona – § 74 – např. pravomocné odsouzení pro úmyslný TČ, zbavení svéprávnosti, atd., ̶ rozhodnutím služebního orgánu – § 72, ̶ na základě žádosti státního zaměstnance – § 73. ̶ rozhodnutí o skončení služebního poměru je správním rozhodnutím Zápatí prezentace22 Povinnosti státních zaměstnanců (§ 77) Typické a hlavní: ̶ Mlčenlivost ̶ Nestrannost ̶ Dodržování právních předpisů a služební kázně ̶ Plnění úkolů osobně, řádně a včas ̶ Zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními ̶ Nepřijímat dary nad 300 Kč (?!) ̶ A další… Zápatí prezentace23 Práva státních zaměstnanců (§ 79) ̶ vytvoření podmínek pro řádný výkon služby, ̶ odmítnout vyřizovat služební úkoly za určitých podmínek, ̶ podat stížnost ve věcech výkonu služby a služebních vztahů (§ 157) ̶ A další … Zápatí prezentace24 Omezení práv státních zaměstnanců ̶ nelze funkce v politické straně nebo politickém hnutí ̶ zápověď členství v řídícím nebo kontrolním orgánu obchodní korporace ̶ jiná výdělečná činnost jen se souhlasem služebního orgánu (výjimky § 81 odst. 2) ̶ představený nemá právo na stávku. ̶ zákaz konkurence. Zápatí prezentace25 Kárná odpovědnost - § 88 a n. ̶ Kárné provinění = zaviněné porušení služební kázně ̶ Služební kázeň = řádné plnění povinností státního zaměstnance vyplývajících mu z právních předpisů, které se vztahují ke službě v jím vykonávaném oboru služby, ze služebních předpisů a z příkazů. ̶ Kárná opatření ̶ písemná důtka, ̶ snížení platu až o 15 % na dobu až 3 kalendářních měsíců, ̶ odvolání z místa představeného, ̶ krajní = propuštění ze služeb. poměru. Zápatí prezentace26 Kárná pravomoc ̶ 3 členné komise – alespoň 1 magisterské vzdělání v oboru právo ̶ Kárné komise prvního stupně ̶ Kárná komise druhého stupně ̶ odvolání ̶ zřízena u MV. Zápatí prezentace27 Podmínky výkonu služby ̶ Z velké částí vychází ze zákoníku práce (odkazuje se na použití ZP – přímé či obdobné ) ̶ rovné zacházení a zákaz diskriminace ̶ služební dobu a dobu odpočinku ̶ služební volno ̶ vzdělávání státních zaměstnanců ̶ náhradu výdajů v souvislosti s výkonem služby ̶ bezpečnost a ochranu zdraví při výkonu služby ̶ podmínky pro výkon služby a zabezpečení státního zaměstnance ̶ podmínky pro sladění rodinného a osobního života státních zaměstnanců s výkonem služby. Zápatí prezentace28 Vzdělávání úředníků ̶ Prohlubování vzdělávání ̶ vstupní vzdělávání, ̶ průběžné vzdělávání, ̶ vzdělávání představených a ̶ jazykové vzdělávání. ̶ Zvýšení vzdělávání. ̶ 6 dní služebního volna pro tyto účely ročně. Zápatí prezentace29 Odměňování ̶ platové třídy a platové tarify ̶ zvláštní úprava: - pro příplatek za vedení, za službu přesčas, - zvláštní příplatek, osobní příplatek, - odměny, - odměny za služební pohotovost. Zápatí prezentace30 Postavení úředníků územních samosprávných celků – zákon č. 312/2002 Sb., v platném znění - Zákon upravuje pracovní poměr a vzdělávání těchto úředníků, kteří jsou v pracovním poměru ke „svému“zákoník práce. - Úředníci jsou tedy zaměstnanci ÚSC. - územnímu samosprávnému celku (ÚSC) . Podpůrně se uplatňuje - Úředníkem se rozumí zaměstnanec ÚSC podílející se na výkonu správních činností zařazený do obecního úřadu. Na ÚSC působí tedy také další zaměstnanci, na které se zákon č. 312/2002 Sb. nevztahuje. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště31 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště32 Postavení úředníků územních samosprávných celků – zákon č. 312/2002 Sb., v platném znění - Úředníkem se může stát fyzická osoba, která je státním občanem České republiky, popřípadě fyzická osoba, která je cizím státním občanem a má v České republice trvalý pobyt, dosáhla věku 18 let, je způsobilá k právním úkonům, je bezúhonná, ovládá jednací jazyk a splňuje další předpoklady pro výkon správních činností stanovené zvláštním právním předpisem. - Zákon stanoví „klasické“ povinnosti úředníka, dále zkoušku odborné způsobilosti, a vstupní a průběžné vzdělávání (v podstatě celoživotní, poskytované akreditovanými institucemi, v akreditovaných programech. - Úloha ministerstva vnitra. Exkurz 1: Základ právního rámce úpravy povinností úředníků: • Pro státní úředníky: zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě (§ 77) • Pro úředníky obcí a krajů (ÚSC) - zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků (§ 16), • zákoník práce (obecně podpůrná působnost ve vztahu ke shora uvedeným úpravám povinností úředníků, a mimo tento rámec zejména § 303 - povinnosti a omezení pro stanovený okruh zaměstnanců a vedoucích zaměstnanců). Významná také: úprava povinností volených zastupitelů, a také znění jejich slibu (srov. zákon o obcích, zákon o krajích. Exkurz: Související předpisy: Podporováno dalšími zákony upravujícími činnost veřejné správy: • zákon o finanční kontrole • zákon o střetu zájmů • zákon o svobodném přístupu k informacím • úprava ochrany osobních údajů v GDPR a zákoně o zpracování osobních údajů, • zákon o Veřejném ochránci práv,…, • ale také sankcionováno v trestním zákoníku - „Trestné činy úředních osob“ : § 329 – 334. + Obecně platí pro výkon veřejné správy: základní zásady činnosti správních orgánů ve správním řádu, zejm. § 2, 4, 7. V ČR - Etický kodex zaměstnanců ve veřejné správě  etický kodex úředníků veřejné správy poprvé přijat usnesením vlády č. 270/2001.  Nyní platný: schválen usnesením vlády ČR č. 331 z 9.5.2012.  Pro státní zaměstnance: Služební předpis náměstka ministra vnitra pro státní službu č. 13 ze dne 14. prosince 2015, kterým se stanoví pravidla etiky státních zaměstnanců. Ale také: Principy dobré správy (dle Veřejného ochránce práv) - tzv „desatero“ (z roku 2006): • dodržování právního řádu • nestrannost, • včasnost, • předvídatelnost, • přesvědčivost, • přiměřenost, • součinnost, • odpovědnost, • otevřenost a • vstřícnost. Exkurz 2: Problematika střetu zájmů (= střetu zájmu veřejného a zájmů soukromých) ̶ Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů (slouží ochraně veřejného zájmu formou umožnění veřejné kontroly určitých informací o veřejných funkcionářích), účinný od 1. 1. 2007, ̶ moderační novela v r. 2008… Reflektují i další právní předpisy, zejména v úpravě podjatosti, resp. vyloučení osob: ̶ ve správním řízení a dalších procesních postupech, ̶ při jednání orgánů obce, kraje, ̶ při výběrových řízeních, veřejných zakázkách… Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů: ̶ vymezuje pojem „veřejný funkcionář“, ̶ Stanoví povinnosti – obecně - nesmí ohrozit veřejný zájem stanoveným způsobem a v určitých případech (srov. § 3). ̶ oznamovací povinnost o osobním zájmu, o podnikatelských činnostech, o nabytém majetku, darech a závazcích. ̶ omezení některých činností (podnikatelská, výkon funkcí v řídících a kontrolních orgánech společností, + neslučitelnost funkcí. Předmětem častých novelizací (srov. např. § 4a, 4b a 4c novely č. 14/2016 Sb.) Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště38 Základní prameny ke studiu: ̶ Hendrych, D., a kol.: Správní právo. Obecná část. 9. vydání. Praha: C.H.Beck, 2016, s. 331 – 357. ̶ Kopecký, M.: Správní právo, obecná část. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 125 – 145. ̶ Skulová, S. a kol. Základy správní vědy. Brno: MU, 2014, s. 121 – 142. ̶ Hendrych, D. Správní věda, 4. vydání, Wolters Kluwer, 2014, s. 178 – 187. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 39 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště40 Děkuji za pozornost