Fiskální politika Fiskální zřízení ČR Rozpočty daně Ivana Pařízková Droplets-HD-Content-R1d.png Fiskální politika (rozpočtová) uje součást hospodářské politiky státu. uFiskální politikou rozumíme proces utváření daňové soustavy a veřejných výdajů s dvěma cíli. u1. pomoc utlumit výkyvy hospodářského cyklu a u2. přispět k zachování rostoucí ekonomiky s vysokou zaměstnaností bez vysoké a kolísavé inflace. uNa rozdíl od monetární politiky, která pečuje o stabilitu měny, je fiskální politika nástrojem aktivního zasahování státu do hospodářství. Hospodářská politika státu ujedná se o zásahy státu do ekonomiky uvolba cílů, strategie a nástrojů k ovlivňování celkové ekonomiky státu utržní ekonomika v čisté podobě neexistuje, jedná se o smíšenou ekonomiku = tržní ekonomika + zásahy státu do ekonomiky (v větší či menší míře) uOblasti HP u rozpočtová (fiskální) u měnová (monetární) u důchodová a cenová u zahraniční Fiskální politika uje nástroj hospodářské politiky, kterou používá sektor vlády k ovlivňování makroekoenomických veličin prostřednictvím daní (daně mínus transferové platby) a vládních výdajů na nákup statků služeb. u uZákladní funkcí fiskální politiky uje stabilizace makroekonomických veličin v rámci hospodářského cyklu a podpora ekonomického růstu s vysokou mírou zaměstnanosti a stabilní cenovou hladinou. u Fiskální a monetární politika utyto dva typy politiky jsou hlavními metodami, jimiž stát ovlivňuje svoji ekonomiku v krátkodobém horizontu. u uFiskální politika se věnuje otázce výše daní, státních výdajů, aj. uEkonomickou aktivitu pak ovlivňuje výší těchto proměnných, vedením deficitního, či naopak přebytkového rozpočtu, používáním fiskálních stimulů a dalších metod k ovlivnění agregátní poptávky. uV západních demokraciích je za vedení fiskální politiky typicky zodpovědná vláda pod dohledem legislativy. Je zde tedy velmi patrné rozhodování na základě politiky a vliv voličů. Fiskální a monetární politika uMonetární politika se naopak zabývá výškou inflace a stabilitou měny. Ekonomickou aktivitu ovlivňuje svěřenými nástroji jako jsou například výše úrokových sazeb v ekonomice a prováděním operací na otevřeném trhu. uV moderních zemích je proto monetární politika typicky vedena národní (centrální) bankou s různící se mírou nezávislosti na vládě a politicích. uNejvětšího účinku je pak typicky dosaženo pokud obě tyto politiky pracují v souznění!!!! u Vítejte v řečišti veřejných peněz! Pojem FISKÁLNÍ u u u u u uPOJEM FISKÁLNÍ pochází z lat. fiscus, u upůvodně košík, později státní pokladna, a vyjadřuje spojitost s daněmi. DANĚ uDaně původně sloužily k pokrytí potřeb panovnického dvora a armády, později i pro financování veřejně prospěšných staveb (silnice, průplavy, železnice, školy atd.) a pro financování veřejných statků (bezpečnost a policie, zdravotnictví, školství, ochrana prostředí a další). u Zápatí prezentace 9 Suverenita státu fiskální suverenita urozumíme nezávislost a neomezenost státní moci na jakékoliv jiné vnější nebo vnitřní moci. u uMezi znaky, kterými se výsostná povaha státní moci, ve vztahu k určitému území, řadíme: u u• neomezenost - při jejím uplatňování u• výlučnost – tedy fakt, že existuje jediná státní moc = územní výsost u• nezávislost – na jiné státní moci nebo veřejné moci jiných institucí uDruhý segment finanční suverenity státu: 1.Monetární suverenita 2.Fiskální suverenita = u= stav, kdy společenství zorganizované ve stát je schopno qregulovat veřejné finance, qhospodařit se svými prostředky samostatně a nezávisle, qrozhodovat o svých veřejných příjmech a výdajích, qorganizovat si své vlastní centralizované i decentralizované fondy. Fiskální suverenita uSoučást fiskální suverenity uSchopnost státu ukládat, vybírat, vymáhat daně a výnos z nich rozdělovat do jím určených fondů. Daňová suverenita uStav z hlediska práva = fiskální část finančního práva, jako specifická regulace výkonu veřejné finanční činnosti v oblasti veřejných financí. uSubsystém finančního práva uPrávní regulace fiskálních vztahů = společenské vztahy, které vznikají, realizují se a zanikají v procesu tvorby, rozdělování, přerozdělování veřejných peněžních fondů → veřejné finance u u Fiskální suverenita ČR u u uPomocí fiskální politiky může veřejná správa ovlivnit: u urozdělení příjmů (přerozdělování) uagregátní poptávku uúroveň ekonomické aktivity ua v důsledku toho i zaměstnanost uzpůsob využívání zdrojů (například ekologické a energetické daně). u Nástroje fiskální politiky qAutomatické stabilizátory – působí stále a automaticky vyrovnávají výkyvy agregátní poptávky a nabídky např. progresivní daň z příjmu, pojištění v nezaměstnanosti… qZáměrná opatření – jednorázové opatření, které ovlivňují agregátní nabídku i poptávku (změna daňové sazby, změna struktury výdajů z rozpočtu…) qDaně – představují příjmy do státního rozpočtu qTransfery – dotace do podnikatelské sféry, podpora v nezaměstnanosti nebo zdravotně postižených… qVládní výdaje na nákup zboží a služeb – představují výdaje ze státního rozpočtu u Typy fiskální politiky u u uPodle poměru příjmů a výdajů státního rozpočtu můžeme fiskální politiky uteoreticky rozdělit na tři typy: u u 1.EXPANZIVNÍ 2. 2.NEUTRÁLNÍ 3. 3.RESTRIKTIVNÍ u uExpanzivní fiskální politika u Veřejné výdaje jsou větší než vybrané daně, takže vzniká schodek (deficit) státního rozpočtu, čímž roste státní dluh. u uNeutrální fiskální politika u Veřejné výdaje se rovnají vybraným daním, státní rozpočet je tudíž vyrovnaný.. u uRestriktivní fiskální politika u Veřejné výdaje jsou menší než daně, takže se snižuje státní dluh. Restriktivní fiskální politika má smysl tehdy, má-li stát veliký státní dluh; jinak by totiž znamenala, že stát vybírá zbytečně vysoké daně. Zápatí prezentace 17 Právní hledisko uPříjmy a výdaje státního rozpočtu uPříjmy a výdaje rozpočtů ÚSC-obce, kraje, apod. uDaně a poplatky, odvody uCla uOstatní příjmy veřejných peněžních fondů u u -se zabývá tzv. FISKÁLNÍ část FP u u Zápatí prezentace 18 Cíle fiskální politiky ubezprostřední – regulace agregátní nabídky a poptávky ukonečné – regulace zaměstnanosti a dosažení cenové stability u Metody získávání prostředků uK vedení své politiky potřebuje stát získávat prostředky na její financování. Mezi tyto prostředky patří: uPřímé a nepřímé daně uRažebné uVydávání dluhu uRozpouštění rezerv uProdej aktiv (hmotných či nehmotných) uVýnosy z vlastnictví aktiv (například dividendy z podílů ve společnostech) uFondy z mezinárodních institucí u uRelativně samostatný ucelený subsystém finančního práva. uInkorporovaný soubor finančněprávních norem, které upravují společenské vztahy vznikající, realizující se a zanikající v procesu tvorby, rozdělování a užití veřejných peněžních fondů uFiskální vztahy = veřejné finance = předmět regulace fiskálního práva Fiskální právo Ø Berní právo Ø Rozpočtové právo ØCelní právo Zvláštní část FP FISKÁLNÍ TOK PENĚZ u Příjmy Výdaje MCj02380290000[1] Veř.peněžní Fond SR Daně Poplatky Veřejné statky Poplatník Plátce Daňová soustava ČR uSystém daní Co je Daňová a poplatková soustava ČR u u uje pojem z oblasti ekonomiky, financí a práva, který v České republice označuje soustavu daní a poplatků státu. uje vytvářena jako provázaný systém us cílem zabezpečit příjmy státního rozpočtu, popř. příjmy rozpočtu krajů, měst a obcí, vybíráním daní a poplatků. uZískané prostředky jsou pak používány na zabezpečení chodu státní správy a veřejného sektoru-Veřejné statky uV moderním pojetí chápeme daně a poplatky jako spoluúčast občanů a dalších ekonomických subjektů na státních veřejných výdajích. uDaňová politika státu je součástí hospodářské politiky státu. Poplatek uZákonem stanovená uPovinná uNenávratná platba uPlynoucí do veřejného peněžního fondu uS nárokem na ekvivalentní protiplnění ze strany státu DAŇOVÁ SOUSTAVA ČR rozlišuje Přímé a nepřímé daně daně přímé - jsou vázány na konkrétní fyzickou nebo právnickou osobu. Zdaňují její příjem nebo majetek daně nepřímé - jsou vázány na jednotlivé druhy výrobků nebo služeb (dříve byly daně majetkové). Podíl nepřímých daní bude stále větší, měl by být! 1993 Stávající daňová soustava Spotřební daně • daň z minerálních olejů • daň z lihu • daň z piva • daň z vína a meziproduktů • daň z tabákových výrobků • daň ze surového tabáku •daň ze zahřívaných tabákových výrobků EKO daně - daně k ochraně životního prostředí udaň z elektřiny udaň z pevných paliv udaň ze zemního plynu a některých dalších plynů u Daň z hazardních her u uObce obecně závaznou vyhláškou mohou stanovit místa a čas provozování vybraných hazardních her, případně jejich zákaz u uVýnos daně je částečně příjmem dané obce (sdílená daň) Poplatková soustava Základní daňové pojmy upoplatník daně - PO, FO, která nese daňové břemeno uplátce daně - FO, PO, která je povinna daň vypočítat a odvést do veřejného rozpočtu pod svou majetkovou odpovědností uu přímých daní je často poplatník a plátce ta samá osoba usprávce daně - je to příslušný finanční úřad, který kontroluje správnost výpočtu a odvádění daní a daň vymáhá. u upředmět daně - u přímých daní je to příjem nebo majetek, který podléhá zdanění. U nepřímých daní jsou to výrobky nebo služby. uzáklad daně - je předmět daně vyjádřený v peněžních nebo naturálních jednotkách, z něhož se počítá daň usazba daně - % daně ze základu daně uNěkterý předmět daně může být od daně osvobozen (např.: vývoz zboží je osvobozen od DPH) usleva na dani - částka nebo procentní podíl snižující základ daně v zákonem stanovených případech uzdaňovací období - období, za které je plátce daně povinen daň vypočítat a odvést. U přímých daní - buď kalendářní rok (FO, PO) nebo hospodářský rok (PO). U nepřímých daní - měsíc nebo čtvrtletí u Daň z příjmů 1. zákonem upraveny dvě daně: ØDaň z příjmů fyzických osob ØDaň z příjmů právnických osob Daň z příjmů fyzických osob z.č.586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších změn a doplňků Charakteristika DPFO ØDaň přímá u – subjekt - osoba POPLATNÍKA ØDaň důchodová u - zdaňuje se PŘÍJEM ØKomplexní daň u - zdaňuje občany, podnikatele u - fyzické a právnické osoby Ø Základní konstrukční prvky DPFO ØSubjekty daně ØPředmět daně ØZáklad daně ØSazba daně ØSplatnost daně ØPodávání daňových přiznání ØSpráva daně Korekční prvky DPFO u Ø ØOsvobození od daně ØNezdanitelná část základu daně § 15 ØSleva na dani §35 a násl. ØOdpisy hmotného a nehmotného majetku ØDaňové zvýhodnění sleva na dani x daňový bonus ØPoložky odčitatelné od základu daně §34 u Koncepce zákona o daních z příjmů vprvní část se zabývá zdaněním příjmů FO vdruhá část formuluje podmínky pro zdanění příjmů PO vtřetí část zákona obsahuje daňové podmínky, které jsou pro fyzické a právnické osoby společné včtvrtá část je přejatou částí ze zákona o správě daní a poplatků nesoucí název “Zvláštní ustanovení pro vybírání daně z příjmů” včást pátá -Registrace včást šestá –Pravomoci vlády a MF vČást sedmá-přechodná a z. ust. SUBJEKTY DPFO u Øpoplatník Øplátce u u Rozpočtové právo u usouhrn právních norem, které se zabývají chováním subjektů finančně právních vztahů k veřejným peněžním fondům, resp. veřejným rozpočtům u usouhrn finančně právních norem upravujících u rozpočtovou soustavu, u rozpočtový proces, u každoročně státní rozpočet POJEM ROZPOČET u u u u uBUDGET=anglické slovo, vzniklo ze starofrancouzského boulgette uV nejširším pojetí-přehled příjmů a vydání soukromého nebo veřejného hospodářství pro určité období rozpočtové období uDefinici nelze jednoznačně stanovit a to z důvodu, že rozpočet ve společnosti hraje roli hospodářskou a státoprávní uNejčastěji je posuzován ze stránky hospodářské u MCj02374060000[1] ROZPOČET z hospodářské stránky u uČíselný plán pro určité, časově omezené období, jehož náplní jsou PŘÍJMY a VÝDAJE uZ historického pohledu lze rozpočet chápat jako produkt historického vývoje společnosti a její ekonomiky uVztah příjmů a výdajů pro určité období – u časový úsek, jedná se o takový vztah, který vychází z počáteční situace(stavu) P+V a z cílové vize P+V u u u u u u Malé nahlédnutí do historie rozpočetnictví u uVznik rozpočtů je spojen s vývojem jednotlivých společensko-ekonomických formací-prvotní formy rozpočtů-otrokářská společnost-vše naturální podoba u uStarověk- Babylónie, Asýrie, Egypt, Persie, Fénicie, městské státy antického Řecka, Makedonie, otrokářský Řím- naturální podoba u u u MCj03536060000[1] „ Bez poznání minulosti bychom nepochopili přítomnost.“ Historie rozpočetnictví u uVznik kovových peněz znamenal zdokonalování státního hospodářství a vedl k jejich hromadění do státní pokladny - Čína, Egypt, Řecko, u uotrokářský Řím-vznik prvních poplatků – za užívání podmaněných státních území-AGER PUBLICUS u a vznik prvních daní u u -pozemková daň(tributum soli) u -naturální daň z části úrody(stipendium) u -poplatky z řemesel a jiného podnikání(vectigalia) u u Historie rozpočtů v České republice uSt.rozpočet dnešního typu vznikl 17. října 1863- rozpočtové řízení u u1867 v Ústavě první právní úprava rozpočtu jako takového u uRecepce zákonných norem Rakouska-Uherska do československého právního řádu , která byla provedena z.č.11/1918 Sb., znamenala i převzetí rakouských rozpočtových norem u uProsinec 1918 přijat zákon č. 95/1918 Sb., zákon o rozpočtovém provizoriu, naše první samostatná rozpočtová norma u u u u Rozpočty po roce 1945 uR.1945-1946 stagnace uStruktura rozpočtů zůstala zachována do roku 1947 uZměny rozpočetnictví od r.1948-spojování rozpočtů podniků(tzv. finanční plány) s rozpočty NV a ministerstev v jednom státním rozpočtu u uZ. č. 8/1959 Sb., Stanovil základní pravidla státního rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky u u1970 nová pravidla-reakce na federativní stát+každá republika svoje pravidla u u1990- z.č. 576/1990 Sb., pravidla hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR, platila až do roku 2000. u u u Prameny rozpočtového práva uÚstavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. uUsnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů u uÚZ č.347/1997 Sb., o vytvoření VÚSC u uZákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. Prameny rozpočtového práva uZákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů u uZákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů u uZákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů Rozpočtová soustava uSoustava veř. rozpočtů se člení na základě uFINANCÍ SOUKROMÉ VEŘEJNÉ FO, rodiny soukromoprávní korporace CENTRÁLNÍ ÚROVEŇ ÚZEMNÍ-MÍSTNÍ-MUNICIPÁLNÍ Centrální rozpočty uStátní rozpočet uRozpočty státních fondů uRozpočet Národního fondu uFondy organizačních složek uFondy příspěvkových organizací uStátní finanční aktiva a pasiva uRozpočet bezpečnostní informační služby uRozpočty sociálního zabezpečení u Územní rozpočty uRozpočty krajů uRozpočty obcí uRozpočty dobrovolných svazků obcí uRozpočty městských částí a městských obvodů uRozpočet hl. města Prahy uRozpočty regionálních rad reg. soudržnosti Funkce a zásady tvorby rozpočtů u uFUNKCE 1)Fiskální 2)Alokační 3)Redistribuční u uZÁSADY 1)Plánovitosti 2)Jednotnosti 3)Neúčelovosti P 4)Účelovosti V 5)Úplnosti 6)Reálnosti 7)Včasnosti 8)Veřejnosti 9)vyrovnanosti 10) Společné rysy veřejných rozpočtů 1)Právní úprava-zákony 2)Společná vnitřní struktura 3)Základní zásady v pravidlech hospodaření 4)Povinnost strpět kontrolní dozor 5)Právní ochrana před neoprávněným použitím rozpočtových prostředků 6)Povinnost předkládat o sobě ůdaje Státní rozpočet u uStátní rozpočet je vrcholným nástrojem finanční politiky státu, jím se řídí veškeré finanční hospodaření. u uV nejobecnějším pojetí státního rozpočtu jsou jeho obsahem veškeré příjmy a výdaje, jakož i vazba na rozpočty ostatní. Těmito vazbami jsou finanční vztahy v podobě dotací, návratných finančních výpomocí či naopak odvodů. u Státní rozpočet slovy RP uSR představuje finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce. K tomuto účelu SR soustřeďuje rozpočtové příjmy vymezené rozp. pravidly nebo jiným zákonem uSR obsahuje očekávané P+V v rozpočtovém roce a financující položky uSR jako souhrn finančních dokumentů zahrnuje zákon o SR, rozpis ukazatelů SR, podrobné rozpočty Org. složek a změny těchto dokumentů Zápatí prezentace 64 uDalší pojmové vymezení SR u ufinanční plán nebo program státu na určité období u nás na fiskální tj. kalendářní rok, který je každoročně sestavován a schvalován ve formě zákona a podle kterého se vytváří a rozděluje všeobecný respektive ústřední peněžní fond státu, určený na úhradu jeho potřeb. u uRozpočet lze také charakterizovat jako systém financování nebo potřeba financovat stát jako celek a dále města, obce a kraje. u Střednědobý výhled uStřednědobý výhled je pomocným nástrojem státu uOčekávané příjmy a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na jednotlivá léta, na která je sestavován, a předpoklady a záměry, na základě nichž se tyto příjmy a výdaje očekávají a plánují, a to v rozsahu Výdajový rámec utvoří celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů na každý z roků, na které je sestavován střednědobý výhled, a stanoví jej na návrh vlády Poslanecká sněmovna v usnesení k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU u uVýnosy daní včetně příslušenství uPojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti uVýnosy z podílu na clech uPříjmy z činnosti organizačních složek státu u uOdvody příspěvkových organizací uOdvody ze zbývajícího zisku ČNB uSankce za porušení rozpočtové kázně uSprávní a soudní poplatky uÚhrady spojené s realizací státních záruk uPříjmy z prodeje a pronájmu majetku ČR uVýnosy z majetkových účastí státu uVýnosy z cenných papírů uPenále uPokuty u VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU uVýdaje na činnost organizačních složek státu a příspěvky na provoz příspěvkových organizací státu u uV. na dávky důchodového pojištění u uDotace a návratné finanční výpomoci u uDotace a návratné finanční výpomoci FO a PO na podnikatelskou činnost u uDotace státním fondům uDotace nadacím uDotace dobrovolným svazkům obcí uNákup cenných papírů u uPeněžní dary poskytnuté do zahraničí uVklady a příspěvky mezinárodním organizacím uVýdaje na dluhovou službu uVládní úvěry uDalší výdaje Státní fondy uPro zvláštní finanční zabezpečení úkolů a hospodaření s prostředky pro fondy určenými uPrávnická osoba uZřízen zákonem – orgán, do jehož působnosti f. patří u zdroje, použití, správní výdaje uV názvu „Státní fond“ Zápatí prezentace 75 Pojem a charakteristika ►Legální definice: Ø ►Právnická osoba zřízená zákonem ►Účelové veřejné fondy dotací vázané na státní rozpočet ►Obligatorní název „státní fond“ ►Obecná úprava: ZRP (218/2000 Sb.) § 28 Zákon o státním fondu - konstrukce ►Zřízení fondu – název státního fondu ►Stanovení orgánu působnosti ►Finanční zdroje ►Způsob použití ►Způsob financování správních výdajů ► Správní výdaje ►Výdaje spojené s činností zaměstnanců ►Úhrady členům orgánů sf stanovené zákonem ►Správní výdaje financované z dotací ze státního rozpočtu: pravidla hospodaření oss ► Stávající státní fondy ►SF Státní fond podpory investic (SF rozvoje bydlení) ►SF životního prostředí ►SF kultury ►SF dopravní infrastruktury ►SF kinematografie ►Státní zemědělský intervenční fond ► ► Historické státní fondy uStátní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie uStátní fond pro zúrodnění půdy uStátní fond ochrany ovzduší uStátní fond ochrany vod uStátní meliorační fond … Nerealizované fondy uStátní fond obnovy vodohospodářské infrastruktury (návrh Asociace krajů ČR – 2008) uStátní fond rozvoje lesního hospodářství (poslanecký návrh 2002) u u u Děkuji za pozornost.