Vybraná ustanovení správních poplatků s komentářem
§ 1 Předmět úpravy
Právní stav komentáře je ke dni 1.8.2017.
Přehled výkladu:
I. Předmět úpravy obecně
II. Výhrada zákona
III. Vývoj právní úpravy správních poplatků
IV. Správní a jiné poplatky
V. Daně a poplatky
VI. Předmět úpravy
VII. Vztah zákona o správních poplatcích a jiných zákonů
I. Předmět úpravy obecně
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, jak vyplývá z názvu
tohoto zákona a konkrétněji z obsahu komentovaného ustanovení, upravuje
problematiku správních poplatků, a to v rovině jejich právního zakotvení
a správy.
Tento zákon nejenom, že správní poplatky výslovně definuje jejich
předmětem, když stanoví, že některé úkony související s výkonem státní
správy poplatkové povinnosti (zpoplatnění) obecně podléhají (srov. § 2)
a stanoví tím jejich mj. fiskální funkci, tak správní poplatky přímo
zavádí jejich druhem a výší obsaženou v Sazebníku správních poplatků
(srov. § 4 a přílohu zákona). Kromě toho zákon o správních poplatcích
upravuje jejich správu, tedy režim jejich vyměření, vybírání a placení
(srov. § 5), vracení poplatku (srov. § 7), jakož i možné osvobození od
poplatku (srov. § 8 a § 12). Vedle vlastního "poplatkového obsahu" a
správy poplatků zákon obsahuje i dohledové oprávnění (srov. § 10) nad
výkonem poplatkové agendy a správy poplatků.
Obecně je třeba v souvislosti se správními poplatky uvést, že
jednak správní orgány vedou správní řízení a uskutečňují další procesní
postupy a úkony, které podléhají poplatkové povinnosti (zpoplatnění,
srov. komentář k § 2 a § 4). Současně vedle toho vedou řízení ve věcech
těchto správních poplatků a provádějí správu správních poplatků. Zde se
příslušné úřady dostávají do režimu tzv. dělené správy a vedle tohoto
zákona také pod rozsah působnosti zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád,
což bude na příslušných místech komentáře zdůrazněno. Proto se správní
orgán jako vykonavatel určité správní činnosti (k pojmu "správní orgán"
blíže srov. § 1 odst. 1 spr. řádu), která podléhá správnímu poplatku,
stává správním úřadem, jak jsou tímto zákonem označeny orgány, jejichž
činnost podléhá poplatkové povinnosti (k tomu srov. komentář dále v
textu), vykonává správu poplatku, což vyplývá z komentovaného
ustanovení, a díky tomu se stává rovněž správcem daně. Tyto orgány,
jejichž činnost či úkony podléhají zpoplatnění ze strany správních
poplatků, díky tomu vystupují v trojjediném postavení (správní orgán -
správní úřad - správce daně). Jak uvedla shodně i judikatura, byť na
bázi předcházející právní úpravy správy daní (srov. rozsudek NSS, sp.
zn. 5 As 34/2010), "vede-li správní orgán řízení podle zvláštního
předpisu a toto řízení je dle sazebníku předmětem správního poplatku,
provádí zcela nepochybně dvojí řízení. V první řadě je to řízení
správní, které patří do jeho působnosti ..., a dále řízení daňové". V
tomto judikátu Nejvyšší správní soud výslovně konstatoval, a to i za
použití zmíněného daňového řádu, že správní úřad má při placení a
vybírání správního poplatku postavení správce daně, a proto na něj
dopadá daňový řád. V návaznosti na to Nejvyšší správní soud doplnil, že
zákon o správních poplatcích je vůči daňovému řádu lex specialis.
II. Výhrada zákona
Zákon o správních poplatcích vychází z tzv. výhrady zákona
představované čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod. Podle něj
daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona. Tímto zákonem je v
současné době (od 16.1.2005, srov. účinnost a komentář k § 14) zákon č.
634/2004 Sb. Od doby jeho účinnosti již byl mnohokrát novelizován,
přičemž novely se dotkly přílohy zákona, kde je obsažen sazebník.
Na výhradu zákona navazuje i zmocňovací ustanovení obsažené v § 12.
To umožňuje provést buďto úpravu předmětu a sazeb poplatku, nebo jejich
osvobození pro úzce vymezené kategorie subjektů. K těmto úpravám však
lze přistoupit toliko v mezích zákona a při respektování obsahu
Sazebníku správních poplatků. Proto je zcela vyloučeno, aby byly
zavedeny poplatky nové, aniž by jejich zavedení mělo formu zákona. K
této problematice blíže srov. komentář k § 12 a obsah položek
jednotlivých správních poplatků obsažených v sazebníku. Ten v
jednotlivých položkách mj. obsahuje případné osvobození od poplatku,
zmocnění správního úřadu při stanovení výše poplatku, popřípadě
poznámky, které upravují podrobnosti k jednotlivým úkonům podléhající
zpoplatnění.
III. Vývoj právní úpravy správních poplatků
Z hlediska historie není zákon o správních poplatcích na našem
území žádnou novinkou. Jeho počátky by se daly spatřovat již v tzv.
regálech, které představovaly příjem panovníka z výkonu určitých
činností. Větší propracovanosti se oblast poplatků počala těšit v období
absolutistického státu a rozvoje "státu správního" v 19. století. Z
množství jednotlivých poplatků se postupně vydělila relativně svébytná
kategorie správních poplatků, a to vedle poplatků soudních či místních.
V období rakouské monarchie a první Československé republiky byla oblast
tzv. správních poplatků (úředních poplatků) značně roztříštěná. Změnu
přinesl až zákon č. 32/1946 Sb., o sjednocení a úpravě některých
poplatkových předpisů. Na něj posléze navázal zákon č. 105/1951 Sb., o
správních poplatcích. Předměty (druhy) a sazby (výše) jednotlivých
poplatků byly stanoveny ministrem financí (§ 3) v jednotlivých
sazebnících. Byl to právě ministr financí, kterému v oblasti správních
poplatků byla svěřena poměrně výrazná pravomoc. Ministr financí mj.
přiznával osvobození od správních poplatků (§ 10), nebo stanovoval
podmínky a případy vracení poplatků (§ 11). Tento zákon a jím zavedená
koncepce byla uplatňována až do první poloviny devadesátých let 20.
století (zrušen byl až k 1.6.1994 zákonem č. 85/1994 Sb.; k tomu blíže
viz dále v textu).
Ke dni 1.1.1993 nabyl účinnosti zákon č. 368/1992 Sb., o správních
poplatcích. Nově vzniklá Česká republika s sebou přinesla i novou úpravu
správních poplatků uplatňovanou jejími orgány. Na rozdíl od
předcházející (resp. souběžně aplikované) právní úpravy tento zákon v
sobě již obsahoval sazebník jednotlivých poplatků (jako příloha zákona)
a jeho stanovení nebylo ponecháno moci výkonné, nýbrž moci zákonodárné.
Tím byla naplněna i výhrada zákona ohledně stanovení poplatků (viz
výše). Na tento zákon v mnohém posléze navázal zákon stávající.
Dlužno podotknout, že po jistou dobu byly vedle sebe účinné zákony
č. 105/1951 Sb. a č. 368/1992 Sb. Jak se lze k tomu dočíst v důvodové
zprávě "zákon č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, nabyl účinnosti
dnem 1. ledna 1993 a vztahoval se jen na orgány, které byly do konce
roku 1992 orgány České republiky. To znamená, že v souvislosti se
vznikem České republiky se některé dosud federální státní orgány, např.
Federální ministerstvo zemědělství a výživy, Federální ministerstvo
vnitra, Federální ministerstvo zahraničního obchodu, staly orgány České
republiky, ale zákon o správních poplatcích neobsahoval v sazebníku
předměty správních poplatků, tj. zpoplatňovaná správní řízení, která
byla dosud v působnosti federace. Proto vedle sebe platil výše citovaný
zákon o správních poplatcích a zákon č. 105/1951 Sb., a prováděcí
vyhlášky Federálního ministerstva financí, v nichž byl obsažen sazebník
správních poplatků. Tento nepříznivý právní stav byl odstraněn až
zákonem č. 85/1994 Sb., kterým byl zrušen zákon č. 105/1951 Sb., včetně
vyhlášek o správních poplatcích na něho navazujících a do sazebníku byly
zařazeny jako předměty správních poplatků i řízení, která byla v
působnosti federace do konce kalendářního roku 1992."
IV. Správní a jiné poplatky
Celkově lze konstatovat, že problematika správních poplatků a
jejich jednotící právní úprava v jednom zákoně má na našem území již
poměrně dlouhou tradici. Je třeba poznamenat, že zákon o správních
poplatcích neupravuje veškeré poplatky, s nimiž se lze v oblasti veřejné
správy (či státní správy) setkat, což je dáno i předmětem úpravy a
předmětem poplatků. Jednotlivé zákony se liší v tom, co je předmětem
zpoplatnění a kdo je jejich poplatníkem. Společná ale vždy musí být
forma zákona, což vyplývá z čl. 11 odst. 5 Listiny. V praxi se tudíž lze
setkat s řadou finančních povinností vůči státu, nebo jiným subjektům,
které jsou označeny jako buďto poplatky (sui generis), případně odvody,
nebo jiným způsobem. Ty ale zákonu o správních poplatcích nepodléhají a
představují poměrně specifickou oblast. Jedná se kupř. o poplatky za
odnětí půdy z pozemků určených k plnění funkce lesa podle § 17 zák. č.
289/1995 Sb., lesní zákon; poplatky za uložení odpadů podle § 45 zák. č.
185/2001 Sb., o odpadech; poplatek za znečišťování ovzduší podle § 15
zák. č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší. Z oblasti odvodů jde kupř. o
odvody na zlepšení životního prostředí v případě kácení dřevin
rostoucích mimo les podle § 9 zák. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a
krajiny; nebo odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu podle
§ 11 zák. č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu. Zmínit
lze i rozhlasové a televizní poplatky podle zákona č. 252/1994 Sb., o
rozhlasových a televizních poplatcích. V daném ohledu jde o poměrně
specifickou formu poplatku, jehož účelem je příspěvek na činnosti médií
veřejné služby (České televizi a Českému rozhlasu).
Správní poplatky se svým předmětem liší od poplatků soudních a
místních. Podle § 1 zák. č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, se
soudní poplatky vybírají za řízení před soudy ("poplatky za řízení"),
jednotlivé úkony prováděné soudy ("poplatky za úkony") a zápis
skutečnosti do veřejného rejstříku provedený notářem na žádost osoby
oprávněné k jejímu podání. Spojitost je dána povahou, neboť jak správní,
tak i soudní poplatky se mohou vztahovat jak k řízení (soudnímu či
správnímu), ale i k jednotlivým úkonům. Dalším společným rysem je, že
jak soudní, tak správní poplatky představují jednu z tzv. podmínek
řízení, která musí být splněna k tomu, aby proběhlo soudní nebo správní
řízení [srov. § 9 zák. č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, a § 66
odst. 1 písm. d) spr. řádu č. 500/2004 Sb.]. Odlišnost je dána zejména
tím, k čemu tyto poplatky slouží (tj. předmětem poplatku) a kým je
uskutečňována jejich správa, což je spíše důsledek stěžejní odlišnosti
právě dané předmětem poplatků. Za místní poplatky jsou považovány ty
poplatky, které jsou uvedeny v § 1 zák. č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích. Jedná se o poplatek ze psů, poplatek za lázeňský nebo
rekreační pobyt, poplatek za užívání veřejného prostranství, poplatek ze
vstupného, poplatek z ubytovací kapacity, poplatek za povolení k vjezdu
s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, poplatek za provoz
systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a
odstraňování komunálních odpadů a poplatek za zhodnocení stavebního
pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace. Z
předmětu místních poplatků vyplývá, že je odlišný, nežli předmět
správních poplatků. Správní poplatky se vztahují k vedení správního
řízení (tj. poplatek za řízení) a dalším úkonům v oblasti státní správy
(tj. poplatky za úkony). Souvisí s výkonem státní správy.
V. Daně a poplatky
Z hlediska pojmoslovného aparátu bývá tradičně v teorii rozlišováno
mezi pojmem "daň" a "poplatek". V případě daní je zdůrazňováno, že s
nimi není spojeno určité konkrétní protiplnění, ale mají spíše obecnou a
opakovanou povahu. Oproti tomu s poplatky protiplnění spojeno je, tedy
že poplatek je "k něčemu", resp. "za něco". Jak se píše i v odborné
literatuře (srov. Bakeš, M. a kol. Finanční právo. 6. vyd. Praha: C. H.
Beck, 2012, s. 93), "zatímco daně jsou většinou platby neekvivalentní,
za které není poskytována přímá protihodnota, a zároveň platby, které
mívají spíše periodický charakter, jsou poplatky většinou vybírány
jednorázově, a to v souvislosti s nějakým protiplněním ze strany státu
či jeho orgánů ... Mají tedy většinou povahu určitého ekvivalentu za
poskytnutí služby ...". Tyto ekvivalenty jsou obecně naznačeny v § 2
jako správní řízení a další úkony správního úřadu související s výkonem
státní správy, přičemž jejich konkrétní uvedení je již věcí přílohy
zákona o správních poplatcích a sazebníku.
Zmíněnou účelovost a specifickou povahu (správního) poplatku do
jisté míry zpochybňuje § 2 odst. 3 písm. a) zák. č. 280/2009 Sb.,
daňového řádu. Podle tohoto ustanovení daňového řádu je totiž poplatek
považován za daň a díky tomu jeho správa podléhá rozsahu působnosti
daňového řádu. To je velmi významné v souvislosti s tzv. dělenou správou
a vlastní správou poplatku. K této problematice blíže odkazujeme na
komentář k § 5 a násl. Nicméně tím se však povaha poplatku nijak
nesrovnává s daněmi, pouze je pro ně stanoven shodný procesní režim.
Judikatura (NSS, sp. zn. 5 As 34/2010) výslovně konstatovala, a to i za
použití zmíněného daňového řádu, že správní úřad má při placení a
vybírání správního poplatku postavení správce daně, a proto na něj
dopadá daňový řád, přičemž zákon o správních poplatcích je vůči daňovému
řádu lex specialis.
VI. Předmět úpravy
Komentované ustanovení v první řadě stanoví vlastní existenci
správních poplatků a dále dodává, kdo má pravomoc a příslušnost ke
správě těchto správních poplatků a v čem zejména tato správa správních
poplatků spočívá. V návaznosti na to zakotvuje legislativní zkratku
"poplatky" pro správní poplatky a současně stanovuje legislativní
zkratku "správní úřad" pro orgány moci výkonné, orgány územních
samosprávných celků a orgány právnických osob, které vykonávají
působnost v oblasti státní správy a jsou činné v oblasti správy
správních poplatků.
Co konkrétně je správním poplatkem, blíže osvětluje § 2 upravující
problematiku předmětu poplatků a zcela konkrétně potom sazebník, který
je přílohou zákona o správních poplatcích.
V oblasti správních poplatků a jejich správy vykonávají působnost
orgány označené legislativní zkratkou "správní úřad". Z hlediska dopadu
této legislativní zkratky lze odkázat v první řadě na skutečnost, že
oblast správních poplatků je spojena s činností státní správy, která je
ze strany poplatníka požadována. Pro výkon státní správy čl. 79 odst. 3
Ústavy volí označení "správní úřad", pročež je komentované ustanovení s
tímto plně slučitelné. Ohledně bližšího vymezení toho, kdo spadá pod
orgány moci výkonné, orgány územních samosprávných celků a orgán
právnických osob vykonávajících působnost v oblasti státní správy, lze
odkázat na § 1 odst. 1 spr. řádu. V něm je pro vymezení legislativní
zkratky "správní orgán" použito podobného výčtu. Z hlediska principu
jednotnosti a bezrozpornosti právního řádu by proto pojmy "orgány moci
výkonné", "orgány územních samosprávných celků" a "orgány právnických
osob" měly být vykládány v obou právních předpisech shodně, resp. není
žádného rozumného důvodu, proč by výklad těchto pojmů měl být odlišný.
Orgánem moci výkonné jsou primárně ministerstva a další ústřední
orgány státní správy, resp. ústřední správní úřady. Ministerstva
vymezuje § 1 zák. č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní správy České republiky. Takzvanými dalšími
ústředními orgány státní správy (ústředními správními úřady) jsou jednak
ty orgány, o nichž to prohlásí zákon, nebo jež splňují jejich definiční
znaky, jak vyplývá ze závěrů Ústavního soudu (srov. usnesení ÚS ze dne
30.11.2010, sp. zn. Pl. ÚS 52/04). V současné době jsou uvedeny v § 2
zmíněného zákona č. 2/1969 Sb. Vedle ústředních orgánů státní správy
řadíme mezi orgány moci výkonné rovněž správní úřady s celostátní
působností. Ty však nemají povahu ministerstev a ani dalších ústředních
orgánů státní správy. Typicky jsou těmto ústředním orgánům podřízeny;
někdy představují relativně samostatnou součást takového ústředního
orgánu a převážnou část jejich působnosti představuje nejrůznější
kontrolní (tj. dozorová, inspekční) činnost. Další z kategorie orgánů
moci výkonné jsou územní správní úřady, pro něž se někdy používá
označení územně specializované orgány státní správy nebo tzv.
dekoncentráty. Jejich podstatou je, že bývají odvozovány od ústředních
orgánů státní správy, přičemž vykonávají svou specializovanou působnost
v oblasti státní správy toliko na vymezené části území (správním
obvodu). Pod orgány moci výkonné lze zařadit ještě tzv. veřejné
(bezpečnostní) sbory. Ale to jen v těch případech, pokud vykonávají
působnost v oblasti státní správy.
Orgánem územních samosprávných celků jsou zejména obecní úřady,
městské úřady, úřady městyse, magistráty statutárních měst a úřady
městských částí a obvodů statutárních měst, Magistrát hlavního města
Prahy a úřady městských částí hlavního města Prahy a krajské úřady.
Především na tyto orgány územních samosprávných celků je zákonem
přenášen (delegován) výkon státní správy, kterou vykonávají v přenesené
působnosti. V případě orgánů územních samosprávných celků je třeba
zdůraznit, že správním úřadem není "až" konkrétní odbor či oddělení, ale
"už" tento úřad sám (jako celek). V souvislosti s činností orgánů
územních samosprávných celků, resp. jejich "úřadů", lze odkázat na
možnost přesunu výkonu správní agendy prostřednictvím veřejnoprávní
smlouvy. Podle § 6 odst. 8 správní poplatky vybírané orgány územních
samosprávných celků nelze platit kolkovými známkami.
V případě orgánu právnických osob se bude jednat o její statutární
orgán podle zvláštního zákona anebo orgán či zaměstnance jím pověřeného
(shodně srov. § 130 odst. 3 spr. řádu).
VII. Vztah zákona o správních poplatcích a jiných zákonů
Jak vyslovila judikatura, pokud zvláštní zákon počítá se správními
poplatky, ale neobsahuje svou vlastní právní úpravu jejich správy,
použije se jako obecná právní úprava právě zákon o správních poplatcích.
Jak konkrétně uvedl Nejvyšší správní soud (NSS, sp. zn. 7 Ans 5/2005, č.
857/2006 Sb. NSS), "protože zákon č. 441/2003 Sb., o ochranných
známkách, neobsahuje vlastní ustanovení upravující postup při výběru
správních poplatků, je nutno postupovat při vybírání správního poplatku
ve známkoprávních věcech dle zákona o správních poplatcích.". Zákon o
správních poplatcích je obecnou právní úpravou (lex generalis) ve věcech
stanovení a správy správních poplatků, zatímco jednotlivé zvláštní
zákony, které se správními poplatky v různé míře počítají, mají vůči
němu povahu lex specialis.
Související ustanovení:
§ 2 - předmět poplatků, § 4 - sazba poplatků a zaokrouhlování, § 14 -
účinnost
Související předpisy:
čl. 11 Listiny,
daňový řád,
zákon o soudních poplatcích,
zákon o místních poplatcích,
spr. řád
Judikatura:
- Protože zákon č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách, neobsahuje
vlastní ustanovení upravující postup při výběru správních poplatků, je
nutno postupovat při vybírání správního poplatku ve známkoprávních
věcech dle zákona o správních poplatcích.
(rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 5.1.2006, č. j. 7 Ans
5/2005-75, publikovaný pod č. 857/2006 Sb. NSS)
- Vede-li správní orgán řízení podle zvláštního předpisu a toto řízení
je dle sazebníku předmětem správního poplatku, provádí zcela nepochybně
dvojí řízení. V první řadě je to řízení správní, které patří do jeho
působnosti ..., a dále řízení daňové.
(rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 8.12.2011, č. j. 5 As
34/2010-80)
Literatura:
Bakeš, M. a kol. Finanční právo. 6. vyd. Praha: C. H. Beck, 2012.
§ 4 Sazby poplatků a zaokrouhlování
Právní stav komentáře je ke dni 1.8.2017.
Předmět výkladu:
I. Obecně k sazbám poplatků a zaokrouhlování
II. Sazby správních poplatků a základ poplatku
III. Sazebník
IV. Funkce správních poplatků
V. Význam správních poplatků
I. Obecně k sazbám poplatků a zaokrouhlování
Poplatek může být stanoven pevnou sazbou nebo procentní sazbou. V případech, kdy je sazba určena pevnou částkou za úkon, je již samotné vymezení předmětu poplatku považováno za dostatečné pro stanovení výše poplatku a není třeba základ vymezovat jiným způsobem. Základ je však nutné stanovit u procentního poplatku. Tam, kde je výše poplatku závislá na ceně předmětu úkonu, bude nutné tuto cenu stanovit a vychází se z ceny předmětu úkonu stanovené podle zákona o oceňování majetku (zákon č. 151/1997 Sb.). Poplatník má povinnost cenu uvést. Pokud by uvedl cenu zřejmě nízkou, zjistí si cenu předmětu úkonu správní orgán sám, a to na náklady poplatníka. Základ poplatku se zaokrouhluje na celé desítky korun nahoru. Vypočtený poplatek se zaokrouhluje na celé koruny nahoru.
Výpočet procentního poplatku: Základ poplatku (zaokrouhleno na celé desítky korun nahoru) x sazba poplatku.
Úkon se zpoplatňuje procentní sazbou zejména tam, kde je nutné reagovat na cenu předmětu úkonu. Sazebník obsahuje 163 položek, které jsou rozděleny do dvanácti částí.
II. Sazby správních poplatků a základ poplatku
Sazby správních poplatků jsou stanoveny podle povahy úkonů správních úřadů (položky 1 až 163) pevnou částkou nebo procentem ze základu poplatku. Zpoplatnění procentní sazbou se využívá zejména tam, kde je nutné reagovat na cenu předmětu úkonu, která je podle cenových předpisů základem procentního poplatku. Je-li poplatek stanoven pevnou částkou, platí se při podání žádosti směřující k provedení úkonu, a to bez vyměření. Správní orgán vydá výsledek provedeného úkonu až poté, co poplatník prokáže, že poplatek zaplatil.
Sazba poplatku souvisí s vy-mezením základu poplatku. Zcela standardně je sazba řazena mezi základní konstrukční prvky poplatků nebo jiných obdobných peněžitých plnění. Obvykle se vymezuje sazba poplatku jako měřítko, pomocí něhož se stanoví, jak velký poplatek má poplatník ze základu poplatku zaplatit. Sazba je rozhodující jak daňový, tak poplatkový prvek, pokud jde o konečnou výši poplatku. Proto musí být konstruována tak, aby odpovídala poslání a účelu konkrétního úkonu. Sazbu poplatku lze vymezit jako údaj, pomocí něhož se ze základu vypočítá poplatek.
III. Sazebník
Sazby správních poplatků jsou stanoveny v sazebníku pevnou částkou, tzn. jednou částkou nebo rozpětím a dále zákon v sazebníku stanoví poplatek procentem ze základu poplatku vyjádřeného v penězích. Základem procentního poplatku je cena předmětu úkonu podle zákona o oceňování majetku. Jedná-li se o procentní poplatek, je poplatník povinen uvést cenu předmětu úkonu. Neučiní-li tak nebo uvede-li cenu zřejmě nízkou, zjistí cenu předmětu úkonu správní orgán na náklady poplatníka.
Ukázkovým příkladem procentního poplatku je poplatek v sazebníku poplatků pod položkou 148 Úschova peněz, cenných papírů, vkladních knížek a jiných cenných předmětů ve výši 0,5% z částky, nebo ceny předmětu za každý rok nejméně 200 Kč, nejvýše 20 000 Kč. Předmětem poplatku není úschova předmětu u českého zastupitelského úřadu za účelem doručení do České republiky. Na tomto místě je také nutno upozornit, že v sazebníku poplatků nacházíme kromě toho, co není předmětem poplatku, tj. negativní vymezení zpoplatnění, i institut osvobození, což znamená, že za určitých okolností, uvedených v sazebníku, buď poplatník, nebo úkon nepodléhá poplatkové povinnosti. Lze konstatovat, že procentních poplatků je v sazebníku minimum.
Sazby poplatků stanovené pevnou částkou jsou uvedeny v příloze zákona o správních poplatcích tzv. sazebníku. Je rozdělen do ně-kolika částí podle oborů státní správy. Státní orgány vybírají poplatky za zpoplatněné úkony jimi provedené a uvedené pod jednotlivými položka-mi. Obsah sazebníku tvoří položky označené pořadovými čísly a jsou taxativním výčtem zpoplatněných úkonů. Nedílnou součást některých položek tvoří poznámky k nim. Ustanovení poznámky k jednotlivé položce sazebníku se vztahuje jen na zpoplatněný úkon této položky a nelze jej vztahovat na ustanovení jiné položky. U některých taxativně uvedených zpoplatněných úkonů je stanoveno osvobození od poplatků. V jednotlivých taxativně uvedených případech může správní orgán poplatek snížit, zvýšit, popřípadě upustit od jeho vybrání. K tomu blíže srov. komentář k § 2 a § 8.
Jednotlivé části sazebníku poplatků jsou:
Část I. Podání žádosti v daňovém nebo celním řízení, zpoplatněné ověřování stejnopisů, opisů, kopií,
řízení ve věcech občanství, Rejstřík trestů, řízení podle zákona o ochraně veřejného zdraví,
řízení ve věcech manželství, dále v rámci rybářského práva, řízení podle zákona o Antarktidě
a následují ještě řízení v rámci stavebního zákona, povolování loterií, licence, živnostenské
listy, zdravotní služby.
Část II. Řidičské průkazy, vozidla, zbrojní průkazy, povolovací řízení v silniční dopravě, zvláštní
užívání pozemních komunikací.
Část III. Vnitrozemská plavba, námořní plavba, letecká doprava, drážní doprava.
Část IV. Hornická činnost, puncovnictví, periodický tisk, burzy, pojišťovnictví a cenné papíry,
televizní a rozhlasové vysílání.
Část V. Veterinární povolení, osvědčení, ověření chmele, šlechtitelská osvědčení, ochrana a registrace
odrůd rostlin a plemen zvířat, registrace přípravků na ochranu rostlin, révové víno.
Část VI. Registrace léčivých přípravků, povolení výroby a distribuce léčiv.
Část VII. Licence v zahraničním obchodě, obchod s vojenským materiálem, řízení podle atomového zákona.
Část VIII. Poplatky v elektronických komunikacích.
Část IX. Cestovní doklady, pobyt cizinců, víza na hranicích republiky, registrace námořnické knížky,
měřidla.
Část X. Poplatky spojené s katastrem nemovitostí, emise skleníkových plynů, řízení podle zákona o
odpadech, řízení před celními orgány.
Část XI. Řízení před Úřadem průmyslového vlastnictví.
Část XII. Konzulární poplatky.
IV. Funkce správních poplatků
Základní funkcí správních poplatků, a to s přihlédnutím k sazbám poplatků, je zejména funkce fiskální - úhradová, jejímž účelem je přiměřeně přispívat na činnost správních orgánů. Lze tak do značné míry legitimně požadovat, aby se poplatníci, žadatelé, podíleli na příspěvku na činnost správních orgánů, a to přiměřeně k hodnotě předmětu, tj. podání. K této problematice srov. komentář k § 1.
V. Význam správních poplatků
Smyslem zpoplatnění některých úkonů správních orgánů, a to s ohledem na sazby poplatků, je vybrat od žadatele příspěvek na činnosti, které se uskutečňují v jeho zájmu, tj. aby náklady na výkon státní správy, uskutečněný v zájmu jedince, nenesli všichni občané, a zároveň nezatěžovat státní správu zbytečnými podáními. Správní poplatky jsou proto často definovány jako dobrovolné ekvivalentní platby, kdy zaplacením poplatku obdrží žadatel určitou protihodnotu - výpis, cestovní pas, osvědčení o registraci vozidla, vydání stejnopisu rodného listu apod. Tato služba pro uživatele z jeho pohledu může i nemusí být ekvivalentní výši zaplaceného poplatku. Jako další aspekt tudíž musí platit i to, aby výše poplatku umožnila všem osobám získat to rozhodnutí správního orgánu nebo jiný výstup správního orgánu, které potřebují, a aby to pro ně bylo finančně dostupné. Výše poplatků však zároveň musí umožňovat, aby osoby, které potřebují rozhodnutí příslušného orgánu, toto rozhodnutí mohly získat, tj. řízení musí zůstat z hlediska poplatků pro poplatníka dostupné. V právní normě je možné stanovit, aby z určitého závažného důvodu (sociálního či jiného) určité úkony nepodléhaly poplatku vůbec nebo určité osoby či úkony byly od poplatku osvobozeny.
Související ustanovení:
§ 2 - předmět poplatků, § 5 - vyměření a vybírání poplatku, splatnost poplatku a následky jeho nezaplacení, § 6 - placení poplatku
K § 5
Navrhuje se stanovit, že správní poplatky přísluší vyměřovat a
vybírat těm správním úřadům, které jsou věcně příslušné podle zvláštních
právních předpisů k provedení zpoplatňovaného úkonu s tím, že výjimku
lze stanovit v sazebníku, jako např. u správních poplatků za povolení
sázkové hry nebo číselné loterie.
V ustanovení je stanovena splatnost poplatku stanoveného pevnou
částkou podle vymezení předmětu poplatku v jednotlivých položkách
sazebníku. Poplatek je splatný podle předmětu poplatku, vždy před
provedením úkonu, a to buď při přijetí žádosti, návrhu apod. nebo před
vydáním rozhodnutí, povolení apod. V tomto případě je poplatek zpravidla
splatný na výzvu správního úřadu, poté co mu nic nebrání vydat kladné
povolení, rozhodnutí atd. Procentní poplatek, stejně jako podle současné
právní úpravy, správní úřad vždy vyměřuje platebním výměrem. Oproti
současné právní úpravě se navrhuje vyměřit platebním výměrem případně
vzniklý nedoplatek na správním poplatku anebo poplatek, který nebyl v
době jeho splatnosti řádně zaplacen. Správní úřady vždy vyměřují správní
poplatek za místní šetření (položka 20 sazebníku).
Z důvodu nezaplacení poplatku správní úřad neprovede úkon, tj.
nevydá výpis, opis apod., např. položka 3 sazebníku. Zahájené správní
řízení se pro nezaplacení poplatku zastaví. Je-li poplatek zaplacen ve
lhůtě pro podání odvolání do rozhodnutí o zastavení řízení pro
nezaplacení poplatku, navrhuje se, aby rozhodnutí pozbylo platnosti, což
správní úřad poznamená úředním záznamem ve spisu. Podle současné právní
úpravy bylo třeba pro pozbytí platnosti rozhodnutí o zastavení řízení
využívat mimořádného opravného prostředku podle správního řádu. Tento
postup činí v praxi potíže, je administrativně náročný.
Správní poplatky ani poplatky soudní se nepenalizují. Nově se
navrhuje, aby správní poplatky, ale i soudní poplatky (novela o.s.ř.),
nepodléhaly úroku při jejich placení ve splátkách či za posečkání.