Adobe Systems Daňové řízení: Nalézací řízení, inkasní řízení, opravné prostředky Jan Neckář MP802Z Finanční právo II březen 2022 Adobe Systems Daňové řízení x daňový proces ̶§ 134 DŘ vymezuje daňové řízení – je vedeno za účelem správného zjištění a stanovení daně a zabezpečení její úhrady a končí splněním nebo jiným zánikem daňové povinnosti, která s touto daní souvisí ̶Předmět daňového řízení – daň v rámci zdaňovacího období, nebo u jednotlivé skutečnosti ̶ ̶ ̶Daňový proces – širší pojetí, nejen vztahy před správcem daně, ale i vztahy plátce x poplatník atd. ̶ Adobe Systems Dílčí řízení daňového řízení ̶A. nalézací řízení ̶1. vyměřovací, při němž dochází k vyměření daně, ̶2. doměřovací, při němž dochází k doměření daně, ̶3. řízení o řádném opravném prostředku proti rozhodnutí vydanému v bodě 1. nebo 2. výše ̶B. inkasní řízení ̶1. o posečkání daně a rozložení její úhrady na splátky, ̶2. o zajištění daně, ̶3. exekuční, ̶4. řízení o řádném opravném prostředku proti rozhodnutí vydanému v bodě 1. až 3. výše ̶C. řízení o mimořádných opravných a dozorčích prostředcích proti jednotlivým rozhodnutím vydaným v rámci daňového řízení. Adobe Systems Specifika daňového řízení ̶Autoaplikace ̶Vznik daňové povinnosti - okamžikem, kdy nastaly skutečnosti, které jsou podle zákona předmětem daně, nebo skutečnosti tuto povinnost zakládající ̶Cíl správy daní ̶Zásady správy daní ̶Subjekty ̶Lhůty ̶zákonné, správcovské ̶Lhůty pro plnění povinností (lhůta pro stanovení daně, lhůta pro placení daně, lhůta pro vrácení přeplatku na dani…) ̶ Adobe Systems Nalézací řízení Adobe Systems Nalézací řízení ̶Nalézací proces = realizace berního práva hmotného v etapě určení daňové povinnosti do vzniku daňového dluhu ̶Nalézací řízení – řízení v nalézací správě ̶Dílčí nalézací řízení: vyměřovací x doměřovací řízení -> Vyměření x doměření daně -> Platební výměr, dodatečný platební výměr ̶ ̶Cílem je správné zjištění a stanovení daně ̶ ̶Zahájení – dispoziční zásada nebo ex offo ̶Průběh – zpracování tvrzení daňového subjektu ̶Ukončení - rozhodnutí Adobe Systems Daňové tvrzení ̶Deklarace daňové povinnosti nebo rozhodných skutečností ̶Finančněprávní akt daňového subjektu ̶Výsledek procesu autoaplikace ̶ ̶Druhy daňových tvrzení: ̶Řádné ̶Opravné ̶Dodatečné ̶ ̶Typy tvrzení: ̶Přiznání ̶Hlášení ̶Vyúčtování ̶ Adobe Systems 1. Vyměřovací řízení ̶Vždy řízení vedoucí k prvnímu stanovení daně (i po lhůtě…) ̶ ̶Povinnost podat daňové přiznání ̶Kdy vzniká? ̶Co obsahuje? ̶Do kdy musí být splněna? Adobe Systems Řádné daňové tvrzení ̶Musí podat každý daňový subjekt, kterému je stanovena povinnost zákonem, nebo který byl vyzván správcem daně ̶Autoaplikace - Daňový subjekt je povinen sám vyčíslit daň a uvést předepsané údaje, jakož i další okolnosti rozhodné pro vyměření daně ̶Lhůta pro podání dle délky zdaňovacího období (§ 136 DŘ) ̶Speciální úpravu stanoví hmotněprávní předpisy Adobe Systems Opravné daňové tvrzení ̶PŘED uplynutím lhůty pro podání řádného nebo dodatečného daňového přiznání nebo vyúčtování ̶=> nahrazení původního (řádného i opravného/opravných) ̶K předchozím podáním se nepřihlíží ̶Opravné tvrzení nezahajuje řízení Adobe Systems Vyměření daně ̶Na základě daňového přiznání nebo ex offo ̶K vyměření daně dochází na základě výsledku vyměřovacího řízení rozhodnutím (platebním výměrem) ̶Vyměřená daň je předepsána do evidence daní ̶Pokud je vyměřená daň vyšší než daň tvrzená – náhradní lhůta splatnosti ̶Sankce! ̶Neodchyluje-li se vyměřená daň od daně tvrzené – nedoručuje se platební výměr (jen se založí do spisu), pokud předtím nebyl zahájen POP nebo DK Adobe Systems Vyměření daně ̶Za den doručení se považuje poslední den lhůty pro podání daňového přiznání nebo vyúčtování, a bylo-li daňové přiznání nebo vyúčtování podáno opožděně, den, kdy došlo správci daně ̶Daňový subjekt má právo na stejnopis platebního výměru (na žádost správce daně zašle) ̶Omezení opravných prostředků Adobe Systems 2. Doměřovací řízení ̶Řízení vedené za účelem změny již stanovené daně ̶Nezbytným předpokladem je předchozí ukončené vyměřovací řízení ̶Typické v rámci daňových kontrol ̶Zahajované dodatečným daňovým přiznáním nebo ex offo Adobe Systems Dodatečné daňové přiznání ̶Daň má být vyšší ̶lhůta pro podání DoDAP do konce měsíce následujícího po měsíci, v němž bylo zjištěno nesprávné stanovení daně ̶Povinnost podat ̶Nevzniká povinnost úhrady penále (§ 251 odst. 4) ̶Daň má být nižší ̶Totožná lhůta ̶Právo daňového subjektu podat ̶Povinnost uvést výslovně důvody ̶DoDAP nelze pokud byla poslední stanovená daň dle pomůcek ̶Oprávnění (ne povinnost!) podat DoDAP pokud se jen mění údaje a nemění daň Adobe Systems Doměření daně ̶Na základě DoDAP nebo ex offo ̶Neaplikuje se zásada překážka věci rozhodnuté ̶Doměřuje se rozdíl oproti poslední stanovené dani ̶Doměřená daň je předepsána do evidence daní ̶Pokud je doměřená daň vyšší než daň tvrzená v DoDAP – náhradní lhůta splatnosti tohoto rozdílu ̶Sankce? ̶Neodchyluje-li se doměřená daň od daně tvrzené v DoDAP – nedoručuje se platební výměr (je se založí do spisu), pokud předtím nebyl zahájen POP nebo DK, podmínky obdobně jako u vyměření daně ̶ Adobe Systems Nalézací řízení – specifika, průběh Adobe Systems Výzva k podání daňového tvrzení ̶Pokud nebylo podáno řádné daňové tvrzení – správce daně vyzve k podání a stanoví lhůtu ̶Pokud subjekt nepodá, může dojít k vyměření daně podle pomůcek, nebo může správce daně předpokládat, že subjekt tvrdí daň 0 Kč. ̶Pokud lze předpokládat, že daň bude doměřena – správce daně vyzve k podání DoDAP a stanoví lhůtu ̶Pokud subjekt nevyhoví, může správce daně stanovit daň podle pomůcek ̶Správce daně může zahájit DK (pokud zahájí DK a nevydá výzvu – zákonná DK, ale nevzniká povinnost úhrady penále - § 87 odst. 4) ̶Výzva k podání tvrzení nezahajuje vyměřovací nebo doměřovací řízení ̶Řízení je zahájeno podáním subjektu, nebo uplynutím lhůty dle výzvy (=dopad na lhůtu pro stanovení daně!) Adobe Systems Daňové tvrzení v zahájeném řízení ̶V průběhu vyměřovacího nebo doměřovacího řízení (i v průběhu DK) není přípustné podání daňového tvrzení ̶Pokud je podáno – správce daně údaje uvedené využije při stanovení daně ̶Obdobně je nepřípustné podání daňového tvrzení k dani, ohledně jejíhož stanovení je vedeno řízení před soudem ve správním soudnictví Adobe Systems Zaokrouhlování ̶Daň se zaokrouhluje na celé koruny nahoru. ̶Záloha na daň se zaokrouhluje na celé stokoruny nahoru. ̶Výpočet na základě daňové sazby, koeficientů, ukazatelů a výsledek přepočtu měny se provádí s přesností na dvě platná desetinná místa. Postupné zaokrouhlování ve dvou nebo více stupních je nepřípustné. ̶Pro výpočet úroku náležejícího za 1 den se při použití repo sazby České národní banky za rok považuje 365 dnů Adobe Systems Rozhodnutí o stanovení daně ̶Forma rozhodnutí ̶platební výměr, jde-li o vyměření daně, ̶dodatečný platební výměr, jde-li o doměření daně, nebo ̶hromadný předpisný seznam, stanoví-li tak jiný zákon. ̶Rozhodnutí o stanovení daně se neodůvodňuje; to neplatí, pokud se stanovená daň odchyluje od daně tvrzené daňovým subjektem, nebo dojde ke stanovení daně z moci úřední. ̶Dojde-li ke stanovení daně výlučně na základě výsledku daňové kontroly, popřípadě výsledku postupu k odstranění pochybností, považuje se za odůvodnění zpráva o daňové kontrole, popřípadě protokol o projednání výsledku postupu k odstranění pochybností. Adobe Systems Lhůta pro stanovení daně a nalézací řízení ̶Obecně 3 roky ̶Prodloužení o 1 rok, pokud v posledních 12 měsících běhu dosavadní lhůty došlo k podání DoDAP nebo oznámení výzvy k podání DoDAP (pokud to vedlo k doměření daně), oznámení rozhodnutí o stanovení daně, oznámení rozhodnutí o opravném prostředku… ̶Zahájení DK (tj. zahájení nalézacího řízení), podáno řádné daňové tvrzení nebo oznámena výzva k podání řádného daňového tvrzení – nová lhůta ̶Lhůta neběží po dobu soudního řízení ve správním soudnictví Adobe Systems Kontrolní a ověřovací správa Adobe Systems Kontrolní a vyhledávací postupy ̶Zákon definuje pravomoc správce daně ověřovat tvrzení daňového subjektu, vyměřenou daň a další skutečnosti mající vztah ke stanovení daně ̶Orgány finanční správy vykonávají kontrolní a vyhledávací postupy na celém území ČR ̶Postupy nejsou vždy součástí řízení, ale mohou probíhat v rámci řízení ̶Správce daně ověřuje plnění povinností daňových subjektů prostřednictvím realizace těchto druhů postupů: ̶Vyhledávací postupy ̶Kontrolní postupy ̶ ̶ Adobe Systems Vyhledávací postupy x kontrolní postupy ̶Vyhledávací činnost ̶ ̶Vysvětlení ̶ ̶Místní šetření 22.3.2022 ̶Daňová kontrola ̶ ̶Postup k odstranění pochybností Adobe Systems Vyhledávací postupy ̶Obvykle stojí mimo řízení ̶Slouží k ověřování plnění povinností, zajištění důkazů ̶Někdy jsou součástí jiných (kontrolních) postupů při správě daní ̶Typicky místní šetření v rámci dokazování 22.3.2022 Adobe Systems Kontrolní postupy ̶Vždy součástí řízení nalézacího ̶Vyměřovací nebo doměřovací řízení podle toho, kdy je postup zahájen ̶ ̶Mohou být v rámci těchto postupů realizovány i vyhledávací postupy (ale nemusí) ̶ ̶Volba kontrolního postupu je na správci daně ̶Zohlednění rozsahu kontrolovaných skutečností ̶Rozsah dokazování 22.3.2022 Adobe Systems Dokazování Adobe Systems Důkazní břemeno ̶Primární důkazní břemeno má daňový subjekt ̶Prokazuje všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v řádném daňovém tvrzení, dodatečném daňovém tvrzení a dalších podáních (nejen tvrzené skutečnosti!) ̶Primární důkazní břemeno unese daňový subjekt předložením účetnictví (u DPFO/DPPO), nebo prvotních daňových dokladů vystavených plátcem daně (u DPH) ̶Správce daně prokazuje nesoulad skutečností tvrzených daňovým subjektem a důkazů předložených v rámci prvotní fáze dokazování (účetnictví, daňové doklady) -> pokud správce daně prokáže důvodné pochybnosti, unese svoje důkazní břemeno a přesune jej zpět na daňový subjekt. ̶Následně musí daňový subjekt odstranit pochybnosti a prokázat svoje tvrzení ve světle dosud zjištěných skutečností 22.3.2022 Adobe Systems Dokazování ̶Dokazování provádí správce daně ̶Je na správci daně, aby rozhodl, které důkazy či důkazní prostředky provede, které nikoliv (a proč – nutnost odůvodnění) ̶Správce daně nemusí provést všechny navržené důkazy, ale se všemi se musí vypořádat ̶Správce daně dbá, aby skutečnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně byly zjištěny co nejúplněji, a není v tom vázán jen návrhy daňových subjekt ̶Správce daně nevyšetřuje a nedokazuje ze své vlastní iniciativy 22.3.2022 Adobe Systems Správce daně prokazuje ̶a) oznámení vlastních písemností, ̶b) skutečnosti rozhodné pro užití právní domněnky nebo právní fikce, ̶c) skutečnosti vyvracející věrohodnost, průkaznost, správnost či úplnost povinných evidencí, účetních záznamů, jakož i jiných záznamů, listin a dalších důkazních prostředků uplatněných daňovým subjektem, ̶d) skutečnosti rozhodné pro posouzení skutečného obsahu právního jednání nebo jiné skutečnosti, ̶e) skutečnosti rozhodné pro uplatnění následku za porušení povinnosti při správě daní, ̶f) skutečnosti rozhodné pro posouzení účelu právního jednání a jiných skutečností rozhodných pro správu daní, jejichž převažujícím účelem je získání daňové výhody v rozporu se smyslem a účelem daňového právního předpisu ̶Zneužití práva – viz zásada zákazu zneužití práva dle § 8 odst. 4 DŘ ̶ Adobe Systems Kooperace na dokazování ̶Pokud to vyžaduje průběh řízení, může správce daně vyzvat daňový subjekt k prokázání skutečností potřebných pro správné stanovení daně, a to za předpokladu, že potřebné informace nelze získat z vlastní úřední evidence. ̶Výzva k prokázání skutečností, Výzva k předložení listin… ̶Správce daně může vyzvat jiné osoby k poskytnutí důkazů ̶Výzva dle § 57 DŘ… ̶Daňový subjekt může navrhovat provedení důkazu za účasti třetí osoby (typicky svědci), v takovém případě je povinností sdělit údaje o této třetí osobě a informaci o tom, které skutečnosti hodlá účastí této třetí osoby prokázat nebo vysvětlit, popřípadě jiný důvod účasti ̶Problém v praxi – jak zjistit údaje? 22.3.2022 Adobe Systems Důkazní prostředky ̶Jako důkaz mohou sloužit všechny prostředky, kterými lze zjistit stav věci, zejména výslech svědků, znalecký posudek, zprávy a vyjádření orgánů, fyzických a právnických osob, notářské nebo exekutorské zápisy a jiné listiny, ohledání a výslech účastníků. ̶Veřejné listiny potvrzují pravdivost toho, co je v nich osvědčeno nebo potvrzeno, není-li dokázán opak. ̶Důkazními prostředky jsou také ̶veškeré podklady předané správci daně jinými orgány veřejné moci, které byly získány pro jimi vedená řízení, ̶podklady převzaté z jiných daňových řízení nebo získané při správě daní jiných daňových subjektů ̶-> Problém s anonymizací, ponecháním ve vyhledávací části spisu, otázka (ne)úplnosti převzatých skutečností a nemožnosti ověření… ̶Pokud jsou v rámci dokazování užity protokoly o svědeckých výpovědích z jiných daňových řízeních – na návrh daňového subjektu bude provedena svědecká výpověď v daném řízení ̶ ̶ Adobe Systems Důkazní prostředky ̶Listiny ̶ ̶Znalecký posudek (+výslech znalce) ̶ ̶Svědci ̶ Adobe Systems Neunesení důkazního břemene ̶Pokud daňový subjekt neunesl důkazní břemeno, je na posouzení správce daně, zda lze stanovit daň dokazováním nebo nikoliv: ̶-> LZE – pak bude daň stanovena dokazováním, přičemž budou zohledněny neprokázané skutečnosti ̶Neuznání odpočtu, neuznání daňově účinných nákladů… ̶Otázka míry neprokázaných skutečností k celkovému základu daně a daňové povinnosti ̶ ̶-> NELZE – správce daně přistoupí ke stanovení daně podle pomůcek 22.3.2022 Adobe Systems Stanovení daně podle pomůcek ̶Stanoví-li správce daně daň podle pomůcek, přihlédne také ke zjištěným okolnostem, z nichž vyplývají výhody pro daňový subjekt, i když jím nebyly uplatněny. ̶Pomůckami jsou zejména ̶důkazní prostředky, které nebyly správcem daně zpochybněny, ̶podaná vysvětlení, ̶porovnání srovnatelných daňových subjektů a jejich daňových povinností, ̶vlastní poznatky správce daně získané při správě daní. ̶§ 114 odst. 4 DŘ: Směřuje-li odvolání proti rozhodnutí o stanovení daně podle pomůcek, zkoumá odvolací orgán pouze dodržení zákonných podmínek použití tohoto způsobu stanovení daně, jakož i přiměřenosti použitých pomůcek. 22.3.2022 Adobe Systems Inkasní řízení Adobe Systems Inkasní řízení ̶Řízení při správě daní upravující ̶placení daní, ̶evidenci daní, ̶vymáhání daní, ̶zajištění daně a ̶další skutečnosti a podmínky řízení ̶ ̶Samostatně pak zákon upravuje sankce za pochybení v rámci inkasního řízení Adobe Systems Evidence daní ̶≠ daňová evidence! ̶Evidence daní je evidence stanovené daně, vzniku, splnění či jiného zániku daňové povinnosti a z toho vznikající přeplatky, nedoplatky a převody ̶Vedeno na osobních daňových účtech ̶Jen vnitřní rozdělení, správce daně má jeden účet pro všechny subjekty (rozdílná předčíslí) ̶ODÚ je rozdělen dle druhů daně, případně další členění ̶ Adobe Systems Pořadí úhrady daně ̶Uhrazená částka (daň) se použije na úhradu takto: ̶nedoplatky na dani a splatná daň, ̶nedoplatky na příslušenství daně, ̶vymáhané nedoplatky na dani, ̶vymáhané nedoplatky na příslušenství daně. ̶Nedoplatek = částka daně, která není uhrazena a uplynul den splatnosti; dále neuhrazené příslušenství nebo neuhrazené zajištění daně ̶Přeplatek = částka, o kterou součet plateb a vratek převyšuje předepsané daně ̶Převody prováděné správcem daně ̶ Adobe Systems Vratitelný přeplatek ̶Přeplatek, který lze dle platných předpisů vrátit daňovému subjektu ̶Mimo vrácení lze použít i jinak (úhrada nedoplatku jiného subjektu, záloha, převod na jiný ODÚ u správce daně) ̶Minimální částka pro vrácení 200 Kč (výjimky) ̶Přeplatek je vrácen dnem odepsání z účtu správce daně ̶Vracení primárně bankovním převodem, případně poštovním poukazem, výjimečně v hotovosti ̶Lhůta 30 dnů od žádosti (obecně), jinak specifické případy ̶Lhůta pro zánik vratitelného přeplatku: 6 let od konce roku, ve kterém přeplatek vznikl Adobe Systems Posečkání ̶Posečkání úhrady daně nebo rozložení úhrady na splátky ̶Na žádost daňového subjektu nebo z moci úřední ̶Správní poplatek ̶Podmínky: ̶pokud by neprodlená úhrada znamenala pro daňový subjekt vážnou újmu, ̶pokud by byla ohrožena výživa daňového subjektu nebo osob na jeho výživu odkázaných, ̶pokud by neprodlená úhrada vedla k zániku podnikání daňového subjektu, přičemž výnos z ukončení podnikání by byl pravděpodobně nižší než jím vytvořená daň v příštím zdaňovacím období, ̶není-li možné vybrat daň od daňového subjektu najednou, nebo ̶při důvodném očekávání částečného nebo úplného zániku povinnosti uhradit daň. ̶Nutné rozhodnutí (do 30 dnů) ̶Stanoví se doba posečkání, splátky, další podmínky Adobe Systems Posečkání ̶Lze povolit i zpětně ̶Nejsou-li dodrženy podmínky – pozbývá rozhodnutí účinnosti (=daň je vymahatelná!) ̶Za dobu povoleného posečkání se nehradí úrok z prodlení, ale úrok z posečkané částky Adobe Systems Odpis nedoplatku pro nedobytnost ̶V případě nedobytnosti nedoplatku jej správce daně odepíše ̶Nedobytný nedoplatek: ̶který byl bezvýsledně vymáhán na daňovém subjektu i na jiných osobách, na nichž mohl být vymáhán, nebo jehož vymáhání by zřejmě nevedlo k výsledku, anebo u něhož je pravděpodobné, že by náklady vymáhání přesáhly jeho výtěžek, nebo ̶jehož vymáhání je spojeno se zvláštními nebo nepoměrnými obtížemi. Adobe Systems Námitka ̶Opravný prostředek vůči všem úkonům správce daně při placení daní (nejde-li o rozhodnutí, u kterého je přípustné odvolání) ̶Lhůta 30 dnů ode dne, kdy se osoba (nejen daňový subjekt) o úkonu dozvěděla ̶Podává se u správce daně, který úkon provedl ̶Správce daně o námitce musí rozhodnout ̶Proti rozhodnutí o námitce nelze uplatnit opravné prostředky -> lze podat správní žalobu Adobe Systems Lhůta pro placení daně ̶Základní lhůta: Daň nelze vybrat a vymáhat po uplynutí lhůty pro placení daně, která činí 6 let. ̶Lhůta pro placení daně začne běžet dnem splatnosti daně. ̶Lhůta běží znovu ode dne, v němž byl učiněn úkon: ̶pravomocné stanovení daně, ̶zahájení exekučního řízení podle tohoto nebo jiného zákona, ̶zřízení zástavního práva, nebo ̶oznámení rozhodnutí o posečkání nebo rozhodnutí, kterým se mění stanovená doba posečkání. Adobe Systems Lhůta pro placení daně ̶Lhůta pro placení daně neběží po dobu ̶vymáhání daně soudem nebo soudním exekutorem, ̶přihlášení daňové pohledávky do insolvenčního řízení nebo do veřejné dražby, ̶uplatnění pohledávky za majetkovou podstatou u osoby s dispozičními oprávněními během insolvenčního řízení, ̶posečkání úhrady daně podle § 157a, ̶odkladu daňové exekuce odložené na návrh, ̶daňové exekuce srážkami ze mzdy, nebo ̶dožádání mezinárodní pomoci při vymáhání daně. ̶Lhůta pro placení daně končí nejpozději uplynutím 20 let od jejího počátku, s výjimkou daně zajištěné zástavním právem, které se zapisuje do příslušného veřejného registru (lhůta 30 let po tomto zápisu) ̶Lhůta neskončí dříve než lhůta pro stanovení této daně. Adobe Systems Vybírání daní ̶Platí se příslušnému správci daně v Kč ̶Způsoby platby ̶bezhotovostním převodem z účtu vedeného u poskytovatele platebních služeb na příslušný účet správce daně, ̶v hotovosti 1. prostřednictvím poskytovatele platebních služeb nebo poštovním poukazem na příslušný účet správce daně, 2. úřední osobě pověřené přijímat tyto platby, přičemž součet plateb na všechny druhy daně za jeden daňový subjekt nesmí v průběhu jednoho kalendářního dne u jednoho správce daně přesáhnout částku 500000 Kč, 3. šekem, jehož proplacení je zajištěno poskytovatelem platebních služeb, 4. daňovému exekutorovi, jde-li o platbu při daňové exekuci, a 5. oprávněné úřední osobě, jde-li o platbu pořádkové pokuty, ̶kolkovými známkami, stanoví-li tak zákon, ̶přeplatkem na jiné dani. Adobe Systems Vybírání daní ̶Povinnost uvést, na kterou daň je platba určena ̶Správce daně platbu přijme vždy ̶Nejasné platby ̶Vrácení platby tomu, kdo ji za daňový subjekt uhradil, není přípustné (vyjma zjevného omylu, na žádost, krátká lhůta + výjimka pro období 1 roku za specifických podmínek) ̶ Adobe Systems Den platby ̶Za den platby se považuje ̶u platby, která byla prováděna poskytovatelem platebních služeb nebo provozovatelem poštovních služeb, den, kdy byla připsána na účet správce daně, ̶u platby prováděné v hotovosti u správce daně den, kdy úřední osoba platbu převzala, nebo ̶u platby prováděné bezhotovostním převodem, k němuž je dán platební příkaz prostřednictvím platební karty nebo obdobného platebního prostředku, den, kdy ten, kdo daň platí, předal platební příkaz správci daně. ̶ Adobe Systems Zajištění daní ̶Zajišťovací příkaz ̶Zástavní právo ̶Ručení ze zákona ̶Ručení třetí osoby ̶Bankovní záruka ̶Zálohy ̶ Adobe Systems Zajišťovací příkaz ̶Specifická forma zajištění daně na základě rozhodnutí správce daně ̶Odůvodněná obava, že daň, u které dosud neuplynul den splatnosti, nebo daň, která nebyla dosud stanovena, bude v době její vymahatelnosti nedobytná, nebo že v této době bude vybrání daně spojeno se značnými obtížemi ̶Povinnost úhrady v příkazu uvedené částky ̶Lhůta 3 pracovních dnů, v případě nebezpečí z prodlení splatný a vykonatelný zajišťovací příkaz v okamžiku oznámení subjektu ̶ZDPH: okamžikem vydání (§ 103) Adobe Systems Zajišťovací příkaz ̶Kvalifikovaný odhad v budoucnu stanovené daně ̶Možnost podání odvolání (nemá odkladný účinek) ̶Povinnost rozhodnout o odvolání do 30 dnů ̶Dojde-li následně ke stanovení daně, tato je splatná ke dni pravomocného stanovení – v ten okamžik zaniká účinnost zajišťovacího příkazu a úhrada ZP se převádí na úhradu daně ̶Při neuhrazení – daňová exekuce ̶Sankce – úrok z neoprávněného jednání správce daně (bez ohledu na výši vymožené částky, po celou dobu nezákonně vedené exekuce) Adobe Systems Zástavní právo ̶Správce daně může zřídit rozhodnutím zástavní právo k majetku ̶Daňového subjektu ̶Jiného subjektu (s jeho souhlasem) ̶Vzniká doručením rozhodnutí o zřízení zástavního práva daňovému subjektu, u nemovitostí doručením katastrálnímu úřadu ̶Zrušení rozhodnutím o zrušení zástavního práva Adobe Systems Ručení ̶Pokud zákon stanoví povinnost ručení ̶Na výzvu je ručitel povinen daň uhradit ̶Podmínky ̶Nedoplatek nebyl uhrazen daňovým subjektem ̶Daňový subjekt byl bezvýsledně upomenut ̶Nedoplatek nebyl uhrazen ani při vymáhání (pokud není zřejmé, že by vymáhání bylo prokazatelně bezvýsledné) ̶Ručitel se může odvolat a odvolání má odkladný účinek Adobe Systems Daňová exekuce Adobe Systems Způsoby vymáhání nedoplatků ̶Daňový nedoplatek ̶1. může být vymáhán daňovou exekucí, nebo prostřednictvím soudního exekutora, případně ̶2. může být uplatněn v insolvenčním řízení, nebo ̶3. přihlášen do veřejné dražby. ̶ ̶Správce daně volí způsob vymáhání nedoplatku ̶Nikoliv v nepoměru nákladů na vymáhání a nedoplatku Adobe Systems Exekuční titul ̶Exekučním titulem je ̶a) výkaz nedoplatků sestavený z údajů evidence daní, ̶b) vykonatelné rozhodnutí, kterým je stanoveno peněžité plnění, nebo ̶c) vykonatelný zajišťovací příkaz. Adobe Systems Daňová exekuce ̶Subsidiární použití osř ̶Pravomoci správce daně stanoveny výlučně DŘ ̶ ̶Možnosti: ̶a) srážkami ze mzdy, ̶b) přikázáním pohledávky z účtu u poskytovatele platebních služeb, ̶c) přikázáním jiné peněžité pohledávky, ̶d) postižením jiných majetkových práv, ̶e) prodejem movitých věcí, nebo ̶f) prodejem nemovitých věcí. Adobe Systems Opravné a dozorčí prostředky Adobe Systems Opravné a dozorčí prostředky ̶Opravné prostředky - řádné ̶Odvolání ̶Rozklad ̶Opravné prostředky – mimořádné ̶Návrh na povolení obnovy řízení ̶Dozorčí prostředky ̶Nařízení obnovy řízení ̶Nařízení přezkoumání rozhodnutí 22.3.2022 Adobe Systems Odvolací řízení ̶Příjemce rozhodnutí se může odvolat, pokud zákon nestanoví jinak ̶Odvolání je nepřípustné, směřuje-li jenom proti odůvodnění rozhodnutí ̶Proti rozhodnutí označenému jako výzva, kterým správce daně vyzývá příjemce rozhodnutí k uplatnění práva nebo splnění povinností, se nelze samostatně odvolat, pokud zákon nestanoví jinak. ̶Odvolání se podává u správce daně, jehož rozhodnutí je odvoláním napadeno. ̶Odvolání lze podat do 30 dnů ode dne doručení rozhodnutí, proti němuž odvolání směřuje, a to i před doručením tohoto rozhodnutí. ̶Odvolání nemá odkladný účinek, pokud zákon nestanoví jinak. 22.3.2022 Adobe Systems Dispozice s odvoláním ̶Vzdání se práva na odvolání ̶Změna odvolání ̶Doplnění odvolání ̶Zpětvzetí odvolání ̶ ̶ 22.3.2022 Adobe Systems Náležitosti odvolání ̶Odvolání musí splňovat náležitosti ̶-> pokud nesplňuje („blanketní odvolání“), správce daně vyzve k odstranění vad odvolání ̶ ̶V případě odstranění vad se na odvolání hledí, jako by bylo podáno řádně a včas ̶Správce daně stanoví lhůtu k odstranění vad, v této lhůtě je nutné vady odstranit 22.3.2022 Adobe Systems Postup prvoinstančního správce daně ̶1. plná autoremedura ̶2. částečná autoremedura ̶3. zamítnutí odvolání a zastaví odvolací řízení ̶4. postoupení odvolacímu orgánu se stanoviskem k odvolání 22.3.2022 Adobe Systems Rozhodnutí o odvolání ̶Odvolací orgán ̶a) napadené rozhodnutí změní, ̶b) napadené rozhodnutí zruší a zastaví řízení, nebo ̶c) odvolání zamítne a napadené rozhodnutí potvrdí. ̶=> DŘ neumožňuje zrušení prvoinstančního rozhodnutí a vrácení prvoinstančnímu správci daně k novému rozhodnutí ̶V odůvodnění rozhodnutí o odvolání musí být vypořádány všechny důvody, v nichž odvolatel spatřuje nesprávnosti nebo nezákonnosti napadeného rozhodnutí. ̶Proti rozhodnutí odvolacího orgánu se nelze dále odvolat. 22.3.2022 Adobe Systems Obnova řízení ̶Řízení ukončené pravomocným rozhodnutím správce daně se obnoví na návrh příjemce rozhodnutí, nebo z moci úřední, jestliže ̶a) vyšly najevo nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez zavinění příjemce rozhodnutí nebo správce daně uplatněny v řízení již dříve a mohly mít podstatný vliv na výrok rozhodnutí, ̶b) rozhodnutí bylo učiněno na základě padělaného nebo pozměněného dokladu anebo dokladu obsahujícího nepravdivé údaje, křivé výpovědi svědka nebo nepravdivého znaleckého posudku, ̶c) rozhodnutí bylo dosaženo trestným činem, nebo ̶d) rozhodnutí záviselo na posouzení předběžné otázky a příslušný orgán veřejné moci o ní dodatečně rozhodl jinak způsobem, který má vliv na toto rozhodnutí a jemu předcházející řízení. ̶Nalézací řízení nelze obnovit z důvodů, za kterých lze podat dodatečné přiznání nebo dodatečné vyúčtování. 22.3.2022 Adobe Systems Nařízení přezkoumání rozhodnutí ̶Správce daně z moci úřední nařídí přezkoumání rozhodnutí, jestliže po předběžném posouzení věci dojde k závěru, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právním předpisem. K vadám řízení, o nichž nelze mít důvodně za to, že mohly mít vliv na soulad napadeného rozhodnutí s právními předpisy, se nepřihlíží. ̶V rozsahu, ve kterém bylo rozhodnutí vydané při správě daní přezkoumáno ve správním soudnictví, nelze nařídit přezkoumání rozhodnutí. ̶Podnět k nařízení přezkoumání rozhodnutí podá u správce daně, který rozhodl v řízení v posledním stupni, kterýkoli správce daně, jakmile zjistí, že pro nařízení přezkoumání rozhodnutí jsou dány zákonné podmínky. ̶Podnět k přezkoumání rozhodnutí může podat kterákoli osoba zúčastněná na správě daní. Pokud o to osoba, která podala podnět, požádá, sdělí jí správce daně, zda shledal podnět důvodným či nikoliv. 22.3.2022 Adobe Systems Podmínky pro přezkoumání rozhodnutí ̶Přezkoumání rozhodnutí lze nařídit, pokud neuplynula lhůta ̶a) pro stanovení daně, jde-li o rozhodnutí o stanovení daně, ̶b) pro placení daně, jde-li o rozhodnutí vydané v řízení při placení daní, ̶c) 3 let ode dne právní moci tohoto rozhodnutí, jde-li o ̶1. jiné rozhodnutí než podle písmene a) nebo b), ̶2. nařízení z důvodu možného zrušení rozhodnutí o stanovení daně, které nabylo právní moci po uplynutí lhůty pro stanovení daně, ̶3. nařízení z důvodu možného zrušení rozhodnutí vydaného při placení daní, které nabylo právní moci po uplynutí lhůty pro placení daně. 22.3.2022 Adobe Systems Prejudiciální přezkum rozhodnutí ̶Domáhá-li se navrhovatel ve správním soudnictví zrušení rozhodnutí vydaného správcem daně, může jej správce daně uspokojit změnou nebo zrušením tohoto rozhodnutí v přezkumném řízení. ̶Přezkumné řízení směřující k uspokojení navrhovatele ve správním soudnictví provede správce daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni; ustanovení o nařízení přezkoumání rozhodnutí se nepoužijí. ̶K novým skutečnostem a návrhům na provedení nových důkazních prostředků, které navrhovatel ve své žalobě neuvedl, správce daně v rámci přezkumného řízení směřujícího k uspokojení navrhovatele ve správním soudnictví nepřihlíží. ̶V rámci přezkumného řízení směřujícího k uspokojení navrhovatele ve správním soudnictví nelze změnit rozhodnutí v neprospěch navrhovatele. ̶Proti rozhodnutí vydanému v rámci přezkumného řízení směřujícího k uspokojení navrhovatele ve správním soudnictví nelze uplatnit opravné prostředky. ̶Dojde-li v řízení o kasační stížnosti ve správním soudnictví ke zrušení pravomocného rozhodnutí krajského soudu, na jehož základě bylo správcem daně vydáno nové rozhodnutí ve věci v souladu s právním názorem krajského soudu, stává se toto rozhodnutí neúčinným dnem nabytí právní moci nového rozhodnutí krajského soudu, kterým je žaloba zamítnuta nebo ve kterém dojde ke změně právního názoru oproti zrušenému pravomocnému rozhodnutí krajského soudu. Adobe Systems Děkuji za pozornost!