* Ilona Jančářová Jaro 2022 Skleníkové Plyny (GG) * *Rámcová úmluva o změně klimatu 1992 (80/2005 SbMS) *Kjótský Protokol 1997 (81/2005 SbMS) *Globální klimatická dohoda (Paříž 2015) * Cíl: stabilizace koncentrací skleníkových plynů v atmosféře na takové úrovni, která by zabránila změně klimatu Nástroje: národní soupisy zdrojů skleníkových plynů a jejich propadů národní akční programy Závazky: podpora a rozvoj ekosystémů a propadů GG podpora technologií k redukci emisí monitoring, výzkum, výměna info Závazky k redukci skleníkových plynů až později prostřednictvím protokolu * Protokol 1997 Kyoto (první závazkové období do roku 2012) *Kvantitativní cíle pro redukce emisí skleníkových plynů včetně jejich propadů *Závazek smluvních stran uvedených v příloze I Úmluvy k dosažení redukčních cílů a harmonogram plnění závazku *Odchylné závazky (ČR – 8% redukce koncentrací během období 2008 - 2012 ve srovnání s rokem 1990) *Závazky k redukci emisí pokrývají 6 skleníkových plynů (CO2, NOx, methane, hydrofluorocarbons, perfluorocarbons and sulphur hexafluoride) * Kyotský protokol Doha Amendment 2012: *Nové závazky pro členy uvedené v příloze č. I Úmluvy pro druhé závazkové období (2013 – 2020) k 18% redukcím *Složení stran Protokolu (Příloha B) se v dodatku změnilo, takže Protokol pokrývá pouze 15% globálních emisí CO2 *Revidovaný seznam skleníkových plynů *Dodatky k několika ustanovením Protokolu *Změny tvorby Adaptačního fondu * KYOTO PROTOKOL AND DOHA AMENDMENT Zelená: Státy v Příloze B se závaznými redukčními cíli ve druhém období. Fialová: Státy v Příloze B se závaznými redukčními cíli v prvním období, ale ne ve druhém. Modrá: Státy neuvedené v Příloze B bez závazných cílů k redukci skleníkových plynů. Žlutá: Státy v Příloze B se závaznými redukčními cíli v prvním období, ale které vystoupily z Kjótského Protokolu. Oranžová:Signatáři Protokolu, kteří jej neratifikovali. Červená: Členské státy OSN a pozorovatelé, kteří nejsou stranou Kjótského protokolu. Podíl na celosvětové produkci skleníkových plynů: Největší producenti CO2 na světě jsou Čína (29 %), Spojené státy (14 %) a Evropský hospodářský prostor (10 %). (https://www.wikiwand.com/cs/Glob%C3%A1ln%C3%AD_oteplov%C3%A1n%C3%AD) * COP 21 – konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu *uzavření nové globální klimatické dohody *nové dobrovolné závazky (NDC - národní příspěvky k redukcím GHG) po ukončení platnosti Kjótského protokolu v roce 2020 *národní příspěvky ke snižování emisí stanovené na základě dobrovolných návrhů smluvních stran nejsou právně závazné *k ne/závaznosti Pařížské úmluvy viz Daniel Bodansky: Thel legal Character of the Paris Agreement, RECIEL 25(2)2016, s. 142-150 * signatories parties signatories represented by the EU https://cs.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%99%C3%AD%C5%BEsk%C3%A1_dohoda #cite_note-ceremony-2 (21.10.2021) Paris Agreement * SHRNUTÍ CÍLŮ *1992: *Stabilizace koncentrací skleníkových plynů v atmosféře na takové úrovni, která by zabránila změně klimatu *2015: *Udržení nárůstu průměrné globální pod hranicí 2°C oproti předindustriální úrovni. *Během 2. poloviny 21. století dosažení rovnováhy mezi vypouštěnými emisemi skleníkových plynů a emisemi přirozeně pohlcovanými v přírodě tak, aby výsledné emise byly nulové * Původní cíle EU do roku 2020 (Kyoto): *20 % redukce emisí skleníkových plynů (oproti 1990) *20 % energie z obnovitelných zdrojů *20 % zvýšení energetické účinnosti Původní cíle EU do roku 2030 (Paris) *Min. 40 % redukce emisí skleníkových plynů (oproti 1990) *Min. 27 % energie z obnovitelných zdrojů *Min. 27 % zvýšení energetické účinnosti nedostatečné k dosažení cílů Pařížské dohody * *V březnu 2020 EU předložila UNFCCC svou dlouhodobou strategii zavazující ke klimatické neutralitě v roce 2050. *European Climate Law *2030 Climate Target Plan *European Climate Pact *European Green Deal * 2030 Climate Target Plan vnáší přechodný cíl pro 2030 na cestě k dosažení klimatické neutrality * CLIMATE PACT AND CLIMATE LAW INVESTING IN SMARTER, MORE SUSTAINABLE TRANSPORT STRIVING FOR GREENER INDUSTRY ELIMINATING POLLUTION ENSURING A JUST TRANSITION FOR ALL FINANCING GREEN PROJECTS PROMOTING CLEAN ENERGY PROTECTING NATURE FROM FARM TO FORK LEADING THE GREEN CHANGE GLOBALLY MAKING HOMES ENERGY EFFICIENT European Green Deal * *Cílem prvního evropského právního předpisu o klimatu je uvést do práva cíl vytyčený v Zelené dohodě pro Evropu – tedy aby se evropské hospodářství i společnost staly do roku 2050 klimaticky neutrální. *To znamená dosáhnout ve všech zemích EU nulových čistých emisí skleníkových plynů, a to zejména snížením emisí, investicemi do ekologických technologií a ochranou životního prostředí. *Viz https://ec.europa.eu/clima/policies/eu-climate- action/law_cs * Nejméně 55% v r. 2030 GDP Nulové čisté emise GG v r. 2050 * *Klimatický zákon je hlavním pilířem Green Dealu *Jednoznačný politický signál, že cesta k dosažení klimatické neutrality je irreversibilní *pro investory - jasná orientace *naplnění slibu veřejnosti přijmout opatření ke zmírnění změny klimatu *EU přijímá vedoucí úlohu při naplňování cílů Pařížské úmluvy, tj. dosažení rovnováhy mezi emisemi z antropogenních zdrojů a jejich odstranění prostřednictvím propadů (nulové čisté emise) *dosažení nulových čistých emisí je cílem všech EU MS a musí být dosaženo i na úrovni jednotlivých států *nulové čisté emise je úkol pro všechna odvětví ekonomiky *Climate Law stanoví jasnou vizi pro investory a širokou společnost na cestě ke klimatické neutralitě. * *Oproti původnímu závazku signatáře UNFCCC (40%) a Pařížské dohody plán zvyšuje redukční cíle emisí GG na nejméně 55% ve srovnání s úrovní emisí v roce 1990, a to včetně emisí a jejich propadů. *Do 30.6.2021 - revize relevantní legislativy a přijetí nezbytných opatření: *posílení a expanze EU ETS (lodě, doprava, budovy) *aktualice „Effort Sharing Decision“ vč. redukčních cílů *revize směrnic o obnovitelných zdrojích a energetické účinnosti *zpřísnění limitů CO2 pro automobily *revize směrnice o zdanění energetických produktů a energie *opatření proti transferu výroby do zemí s nižšími nároky na emise GG, tzv. „carbon border adjustment mechanism“ *„Fit for 55“ balík legislativních návrhů v oblasti klimatické, energetické, dopravní a finanční politicky a oblasti využití území za účelem dosažení cíle Green Dealu (55% do 2030). Redukční cíle EU nejméně 55% do roku 2030 zasahují všechny sektory ekonomiky * 2030 Climate Target Plan vnáší přechodný cíl pro 2030 na cestě k dosažení klimatické neutrality * *EU klimatický pakt je nový nástroj pro zapojení veřejnosti do aktivit na ochranu klimatu *Cílem je dát každému možnost: * se vyjádřit *přijímat opatření *sdílet informace *zahájit nové a podporovat stávající aktivity *nabídnout řešení, která mohou ostatní následovat * Prevence – snižování emisí GG: * Regulace/omezování emisí skleníkových plynů * EU ETS * Effort Sharing decision (sdílené úsilí EU MS) * Regulace využití území a zachování lesa (LULUCFs) * Omezení výroby, používání a kontrola nakládání s fluorovanými skleníkovými plyny * Podpora výroby energie z alternativních zdrojů (OZE) * Zvyšování účinnosti využití energie (BAT) * Snižování energetické náročnosti budov a jiné požadavky na šetření energií * Ukládání CO2 do přírodních horninových struktur a další .... * ad 1/ SNIŽOVÁNÍ EMISÍ GG HLAVNÍ ZPŮSOBY REGULACE *A. Snižování emisí z činností regulovaných v rámci EU ETS (spalování paliv, hutě, slévárny, výroba cementu, papíru, letectví) podle Směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství, ve znění novel snížení emisí do roku 2030 o 43 % v porovnání s rokem 2005 *B. Snižování emisí z činností a odvětví, na něž se EU ETS nevztahuje (doprava, domácnosti apod.) podle tzv. Effort Sharing Decision (č. 406/2009/ES o úsilí členských států snížit emise skleníkových plynů, aby byly splněny závazky Společenství v oblasti snížení emisí skleníkových plynů do roku 2020) Nařízení 2018/842 o závazném každoročním snižování emisí skleníkových plynů členskými státy v období 2021–2030 snížení emisí do roku 2030 o 30 % v porovnání s rokem 2005 *OCHRANA KLIMATU – PRAMENY ČR *Z.č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění č. 257/2014 Sb., ve znění … 1/2020 Sb. *Z.č. 85/2012 Sb., o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur, ve znění č. …. 193/2016 Sb., ve znění … 609/2020 Sb. *a další ... *EU ETS Z.č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů (GG) …1/2020: * povolení k vypouštění emisí skleníkových plynů * ekonomický nástroj - povolenky * rejstřík obchodování s povolenkami * povinnosti subjektů * sankce (zrušení povolení, pokuty) * Povolení k vypouštění GG : ▪vztahuje se pouze na zařízení a činnosti uvedené v Příloze č. 1 zákona č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ▪tato zařízení musí mít povolení k emisím skleníkových plynů; ▪„povolení“ je definováno jako správní rozhodnutí, kterým se povolují emise skleníkových plynů a kterým se stanoví podmínky jejich zjišťování, vykazování a ověřování; MŽP povolení vydá, pokud provozovatel zařízení prokáže, že má dostatečné materiální, technické a organizační vybavení ke zjišťování a vykazování emisí, ▪provozovatel zařízení se stává účastníkem systému obchodování s povolenkami (dále jen „systém obchodování“) dnem nabytí právní moci rozhodnutí o povolení. * ▪Provozovatel může vypouštět jen takové množství emisí skleníkových plynů, jaké odpovídá množství získaných povolenek ▪Povolenky lze získat: ▪a) bezplatně (jsou přidělovány dle stanovených pravidel) ▪b) v dražbě ▪Povolenky, které má provozovatel zařízení nebo provozovatel letadla na svém účtu, může převést na jinou osobu. ▪ V případě zániku nebo smrti majitele povolenek, přecházejí povolenky na právního nástupce majitele povolenek. * *Povinnosti provozovatelů zdrojů v Příloze č. 1: *Provozovat zařízení na základě povolení *Zjišťovat a vykazovat množství emisí GG ze zařízení a zajistit jejich ověření autorizovanou osobou - údaje musí být nezávisle ověřeny *Vyřadit z obchodování povolenky odpovídající množství emisí vypuštěných ze zařízení v předchozím roce. * *Přestupky na úseku EU ETS jsou upraveny v § 18 a násl. z.č. 383/2012 Sb. *Za nezjišťování a nevykazování emisí v souladu s nařízeními EU hrozí provozovatelům zařízení i provozovatelům letadel například pokuta až do výše 20 000 000 Kč. *ODVĚTVÍ MIMO EU ETS Nařízení 2018/842 o závazném každoročním snižování emisí skleníkových plynů členskými státy v období 2021–2030 přispívajícím k opatřením v oblasti klimatu za účelem splnění závazků podle Pařížské dohody *Členské státy EU mají závazné roční redukční cíle EU na období 2021-2030 pro ty sektory ekonomiky, které nejsou zahrnuty pod EU ETS. Cílem je snížit tyto emise GG o 30% do r. 2030 oproti hodnotám v r. 2005 *Tyto činnosti, včetně emisí z dopravy, budov, zemědělství, odpadu, průmyslu nespadajícího pod EU ETS vyprodukují téměř 60% celkových domácích emisí. *Nařízení stanoví v Příloze odchylné redukční cíle, které mají dosáhnout jednotlivé státy EU (ČR -14 %). * SNÍŽENÍ EMISÍ SKLENÍKOVÝCH PLYNŮ ČLENSKÝMI STÁTY PODLE ČLÁNKU 4 ODST. 1 Nařízení 2018/842 Stav snížení emisí skleníkových plynů členskými státy v roce 2030 oproti jejich úrovním z roku 2005 stanoveným podle čl. 4 odst. 3 *Belgie –35 % *Bulharsko –0 % *Česká republika –14 % *Dánsko –39 % *Německo –38 % *Estonsko –13 % *Irsko –30 % *Řecko –16 % *a další. *ODVĚTVÍ MIMO EU ETS Opatření pro dosažení potřebného snížení emisí skleníkových plynů v odvětvích, na něž se nevztahuje EU ETS: *omezování úniků fluorovaných skleníkových plynů, *snižování emisí CO2 ze silničních vozidel, *snižování energetické náročnosti budov, *získávání energie z obnovitelných zdrojů, *zvyšování energetické účinnosti, *vývoj a využívání udržitelných technologií *způsoby využití území, rozvoj lesnictví a další. * Opatření : 1. mitigační opatření 2. adaptační opatření včetně vytvoření adaptačního fondu 3. opatření k nápravě následků projevů klimatických změn Ochrana lidských práv * Greta Thunbergová „Nový zákon o klimatu ničemu nepomůže“ https://tv.idnes.cz/zahranicni/thunbergova- greta-klima-zakon-evropska komise.V200304_160401_idnestv_pech *Má stát povinnost přijímat opatření k odvrácení hrozby klimatických změn? *Jsou projevy klimatických změn porušením - práva na příznivé životní prostředí? - práva na život a zdraví? * *Urgenda (NGO) civilně právní žaloba proti státu * (Urgenda Foundation v. State of the Netherlands, 2015) *Rechtbank den Haag rozsudek *(C/09/456689) ze dne 24.6.2015 a ze dne 9.10.2018 (The Hague Court of Appeal) Při realizaci současné politiky Nizozemí dosáhne do roku 2020 nejvýše 17% redukce emisí GG, což je pod úrovní 25-40% redukcí požadovaných od rozvinutých zemí, jež jsou na základě vědeckých poznatků nezbytné k tomu, aby průměrná teplota se nezvýšila o více než 2°C * * Stát argumentoval tím, že:  taková intervence soudu do tvorby politiky by byla v rozporu s dělbou moci;  redukční cíle HGH byly stanoveny v souladu s politikou EU;  holandský příspěvek ke globálnímu oteplování je v globálním měřítku zcela nevýznamný. * URGENDA - rozhodnutí: *Stát jednal protiprávně a porušil svou „duty of care“ *Stát musí poskytovat ochranu; *musí přispět víc (než 17% redukcí) k odvrácení bezprostřední hrozby způsobené změnou klimatu vzhledem k jeho povinnosti chránit a zlepšovat životní prostředí *je odpovědný za účinné omezování holandských emisí, přičemž náklady na potřebná opatření nejsou nepřijatelně vysoké *nesmí se skrývat za argumentem, že řešení problému nezávisí jen na úsilí Nizozemí; jakékoliv redukce jsou potřebné * URGENDA - The Hague Court of Appeal (76): *„All of the above leads to the conclusion that the State is acting unlawfully (because in contravention of the duty of care under Articles 2 and 8 ECHR) by failing to pursue a more ambitious reduction as of end-2020, and that the State should reduce emissions by at least 25% by end-2020“. * * *Veřejnoprávní žaloby proti státu *Soukromoprávní žaloby proti společnostem podnikajícím v energetice (Exxon apod.) *Soukromoprávní žaloby proti státu *Žaloby na porušení ústavního práva na život, svobodu a majetek a jiné. * *Klimatická žaloba založená na ochraně lidských práv *Duarte Agostinho and others v. Portugal and others (32 zemí přispívajících ke změnám klimatu) ESLP *ECHR - občanská práva *jednotlivci jako oběti porušování lidských práv, podpora NGOs (Art.1 a 34), *první žaloba adresovaná ESLP Žaloba je přípustná! (30.11.2020); klimatické žaloby mohou být adresovány ESLP, musí však splňovat stanovené podmínky * *Armando Ferrão Carvalho and Others v. The European Parliament and the Council *“The People's Climate Case” *Filing Date: 2018 *Reporter Info: Case no. T-330/18 *Status: Decided The European General Court did not rule on the merits, but dismissed the case on procedural grounds *http://climatecasechart.com/non-us-case/armando-ferrao-carvalho- and-others-v-the-european-parliament-and-the-council/ * *tání ledovců, zvýšení hladiny světových oceánů, změny v mořských proudech spolu se změnami počasí představující častý výskyt prudkých vichřic, povodní a naopak rozšiřování epizod a oblastí sucha, zvýšený nedostatek vody, snižování biologické rozmanitosti hromadný exodus národů, jež v důsledku zvýšení hladiny oceánů pozbyly své místo k životu *jedná se o porušování práva na příznivé životní prostředí dle české právní úpravy? *má stát povinnost přijímat opatření k odvrácení hrozby i podle české právní úpravy? * *Čl. 35 LZPS *Čl. 41(1) LZPS *Čl. 7 ÚSTAVY *PREAMBULE *§ 81(2) NOZ *ESLP: *Úmluva směřuje k ochraně individuálních lidských práv a nikoliv k ochraně životního prostředí jako takového *soud není povolán k tomu určovat, jaká opatření jsou k ochraně životního prostředí nezbytná * *Ochrana života a zdraví (čl. 6 a čl. 31 LZPS) *Ochrana životů a zdraví a majetkových hodnot je součástí základní povinnosti státu podle čl. 1 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky *Bezprostřední ochrana životů a zdraví obyvatel v rámci krizového řízení *Právo a majetkoprávní následky projevů klimatických změn * *Veřejná moc je vázána základními právy *Základní práva zavazují zákonodárce i při tvorbě právních norem *povinnost konat – ale co? - mitigační/preventivní opatření - adaptační opatření * *Právo na příznivé životní prostředí nechrání stav životního prostředí jako takového, ale jen jeho příznivost z antropocentrického pohledu. *Právo na příznivé životní prostředí a základní lidské právo na život a zdraví jsou v rámci ochrany před klimatickými změnami propojeny. *Pozitivní povinnost státu konat zde existuje, ale konkrétní přístup k řešení globálního oteplování nelze vynutit. *Kolize s jinými chráněnými zájmy i vnitřní kolize v rámci práva na příznivé životní prostředí. * Žaloba proti nezákonnému zásahu správních orgánů *Městský soud v Praze (21. 4. 2021) *Žalobci: *a) Klimatická žaloba ČR, z. s., *b) a c) sedláci z Českého ráje *d) lesník ze Strakonicka, *e) muž z Prahy trpící environmentální úzkostí, *f) obec Svatý Jan pod Skalou *g) lesníci z Hodonínska *Žalovaní: MŽP, MPO, Mze, Mdo, vláda ČR