Právní režim ochrany lesa PŽP I – jaro 2022 Ivana Průchová \\flsrv\profiles\1855\Documents\My Pictures\2015-09-15 fotky září 2015\fotky září 2015 2024.jpg \\flsrv\profiles\1855\Documents\My Pictures\2015-09-15 fotky září 2015\fotky září 2015 1378.jpg \\flsrv\profiles\1855\Desktop\OBRÁZKY\PP-obrázky\vltava-vyhled-na-trebenice-208.jpg Osnova: ´Funkce lesů, les jako složka životního prostředí ´Stav lesů, klimatické změny, kalamity, způsob hospodaření a ochrany - ? možnosti a meze právní regulace ´Prameny ´Pojmy a jejich význam pro ochranu lesa ´Les jako složka životního prostředí ´Ochrana lesa při obecném užívání lesů ´Hospodaření v lesích ´Koncepční nástroj: oblastní plánování ´Nástroje vlastníka lesa: Lesní hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy ´Administrativní nástroje ´Hospodaření v lesích v ´ běžných situacích – diferenciace dle kategorie lesa a území (specifika: ZCHÚ, Natura 2000) ´ mimořádných/kalamitních situacích ´Kompenzace za omezení při hospodaření a další případy náhrad újem a škod ´Podpora hospodaření v lesích ´Rozvojové činnosti a ochrana lesa ´Koncepční nástroje ´Administrativní nástroje ´Organizační zabezpečení ´Odpovědnostní vztahy/základní rámec ´ Funkce lesa ´ ´ ´ ´ ´ PRODUKČNÍ (les jako obnovitelný zdroj) MIMOPRODUKČNÍ: -Zejména: - -KLIMATICKÁ - -PŮDOOCHRANNÁ - -VODOOCHRANNÁ - -EKOLOGICKÁ (mj. ZVĚŘ, ROSTLINSTVO, EKOSYSTÉMY), - -KRAJINOTVORNÁ - -REKREAČNÍ - -ZDRAVOTNÍ > Právní režim lesa a jeho ochrany – vzájemné vztahy/východiska ´ Obecné užívání lesů Nástroje: -administrativní -sankční Hospodaření v lese „běžné“ x mimořádné události Nástroje: - koncepční -administrativní -ekonomické - sankční Ochrana lesa před odnímáním pro jiné účely, omezení plnění funkcí lesa („rozvojové činnosti“) Nástroje: - koncepční -administrativní - ekonomické - sankční Subjekty, organizační zabezpečení > Les jako složka životního prostředí Specifika ochrany lesa jako součásti přírody a krajiny Zalesňování nelesních pozemků Nástroje: -koncepční -administrativní -ekonomické -sankční - Vlastnické vztahy, pozemkové služebnosti, odvozená užívací práva Základní povinnosti (§ 11 LZ) – KAŽDÝ, VLASTNÍK Lesy v ČR ´ ´Česká republika ´lesní pozemky pokrývají 33,9 % ( pozn. procento se dílčím způsobem liší od zdroje, který údaj uvádí) z celkového území státu ´ ´Konkrétní údaje viz: ´ ´Souhrnné údaje o půdním fondu ČR ´https://www.cuzk.cz/Periodika-a-publikace/Statisticke-udaje/Souhrne-prehledy-pudniho-fondu.aspx ´ ´Zpráva o stavu lesa a lesního hospodářství ČR 2018 a dřívější ´ ´ http://eagri.cz/public/web/mze/lesy/lesnictvi/zprava-o-stavu-lesa-a-lesniho/ ´ ´Národní inventarizace lesů ´http://www.uhul.cz/nase-cinnost/narodni-inventarizace-lesu/uvod ´ ´http://nil.uhul.cz/downloads/kniha_nil2_web.pdf 5 Podíl lesních pozemků procentech v okresech zdroj: ČÚZK 6 Vlastnická struktura lesů ČR (2020) Mezinárodní právo a právo EU Základní prameny a strategické dokumenty ´ Klimatické změny a lesní ekosystémy ´Východiska (blíže viz přednáška č. 4 – Jančářová, I.: Ochrana před změnou klimatu) ´Rámcová úmluva OSN o změně klimatu, Rio de Janeiro, 1992 ´Pařížská dohoda , Paříž, 2015 ´Glasgowský klimatický pakt (26. zasedání smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, listopad 2021, Glasgow). ´ ´Strategii EU pro přizpůsobení se změně klimatu (COM(2013)216 (2013) ´ ´Politika ochrana klimatu v ČR (2021; do roku 2030; s výhledem do roku 2050) ´Význam pro lesy a lesnictví: Obecná východiska a cíle + mj. kapitola 5.6. Zemědělství a lesnictví ´zde Klimatické změny a les mj. :druhová skladba lesa, biodiverzita Výhled: Změna produkčního potenciálu smrku v období 2071-2100 oproti období 1961-1990 na současné lesní půdě. Pro orientaci jsou zobrazeny hranice přírodních lesních oblastí (PLO). Sloupcový graf znázorňuje změnu produkčních podmínek v jednotlivých PLO. K diskusi: Klimatická žaloba na ČR a lesní ekosystémy (anonymizovaná verze žaloby – dostupná zde: https://www.klimazaloba.cz/wp-content/uploads/2021/04/Klimaticka%CC%81-z%CC%8Caloba.pdf) ´ ´Městský soud v Praze - pracoviště Slezská Slezská 9 120 00 Praha 2 V Brně dne 21. 4. 2021 ´Žalobci: ´a) Klimatická žaloba ČR, z. s., se sídlem V Šáreckém údolí 281/54, Dejvice, 160 00 Praha 6, IČO: 083 25 146, ´b) a c) sedláci z Českého ráje ´d) lesník ze Strakonicka, ´e) muž z Prahy trpící environmentální úzkostí, ´f) obec Svatý Jan pod Skalou, se sídlem Svatý Jan pod Skalou 6, 266 01, IČO: 005 09 825, ´g) lesníci z Hodonínska ´Zastoupeni: Mgr. Pavlem Černým, advokátem zapsaným v seznamu ČAK pod ev. č. 12813 se sídlem v Brně, Údolní 33, 602 00 Brno ´Žalovaní: ´Ministerstvo životního prostředí, se sídlem Vršovická 1442/65, Vršovice, Praha 10, 100 00, IČO: 001 64 801 ´Ministerstvo průmyslu a obchodu, se sídlem Na Františku 1039/32, Staré Město, 110 00 Praha, IČO: 476 09 109 ´Ministerstvo zemědělství, se sídlem Těšnov 65/17, Praha 1, 110 00, IČO: 000 20 478 ´Ministerstvo dopravy, se sídlem nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, Praha 1, 110 00 Praha, IČO: 660 03 008 ´Vláda České republiky, se sídlem nábřeží Edvarda Beneše 4, Praha 1, 118 01, IČO: 000 06 ´Žaloba proti nezákonnému zásahu správních orgánů ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´https://www.klimazaloba.cz/wp-content/uploads/2021/04/Klimaticka%CC%81-z%CC%8Caloba.pdf Lesy v rámci ochrany přírody ´Úmluva o ochraně biodiverzity (Rio de Jainero,1992) ´ ´Natura 2000 ´Směrnice 79/409/EHS o ochraně volně žijících ptáků ´ Směrnice 92/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin. ´ ´Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1143/2014 o prevenci a regulaci zavlékání či vysazování a šíření invazních nepůvodních druhů Green Deal a lesy ´Sdělení Komise COM(2019) 640 ze dne 11.12.2019, Zelená dohoda pro Evropu ´Dostupné zde ´Mimo jiné význam z hlediska: ´Zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie ´mj. podíl lesní biomasy ´- Ochrana a obnova ekosystémů a biologické rozmanitosti ´ ´ ´Diskuse: výhled????? ´ Evropská strategie v oblasti lesnictví ´ ´Usnesení Evropského parlamentu ze dne 8. října 2020 o Evropské strategii v oblasti lesnictví – dalším postupu (2019/2157(INI)) ´ ´ ´https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2020-0257_CS.html ´ 14 ČR - strategie a prameny ´ ´ ´Strategie resortu Ministerstva zemědělství České republiky s výhledem do roku 2030 mj. i pro resort lesnictví ´ usnesení vlády č. 392 ze dne 2.5.2016 ´ dostupné zde ´ KONCEPCE STÁTNÍ LESNICKÉ POLITIKY DO ROKU 2035 USNESENÍ VLÁDY ČJ.101/20 ZE DNE 17. ÚNORA 2020 ZDE ´DLOUHODOBÉ CÍLE KONCEPCE A.Zajistit vyrovnané plnohodnotné plnění všech funkcí lesa pro budoucí generace. B.S ohledem na probíhající klimatickou změnu zvyšovat biodiverzitu a ekologickou stabilitu lesních ekosystémů při zachování produkční funkce. C.Zajistit konkurenceschopnost lesního hospodářství a navazujících odvětví a jejich význam pro regionální rozvoj. D.Posilovat význam poradenství, vzdělávání, výzkumu a inovací v lesním hospodářství. 16 Aplikační dokument ke Koncepci státní lesnické politiky ´ ´Usnesení vlády ČR ze dne 25. ledna 2021 č. 72 ´ ´http://eagri.cz/public/web/mze/lesy/lesnictvi/koncepce-a-strategie/aplikacni-dokument-ke-koncepci- statni.html 17 Základní prameny ´ ´Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích, ve znění pozdějších předpisů ´Prováděcí předpisy k lesnímu zákonu ´ ´Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů ´ ´ ´Zákon č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lese, ve znění pozdějších předpisů ´ ´ ´!!!!VZÁJEMNÉ VZTAHY 18 Další související zákony ´ ´ ´Zák.č. 449/2001 Sb., o myslivosti ´Zák.č.254/2001 Sb., vodní zákon ´ ´zák.č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů ´zák.č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon) ´ ´Zák.č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích ´Zákon č. 166/1994 Sb. o drahách ´ ´Zákon č. 222/1999 Sb. o zajišťování bezpečnosti České republiky ´ ´Zákon č. 250/2016 Sb. o přestupcích a řízení o nich + doprovodné zákony k němu ´Zák.č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ´Zák.č. 418/2011 Sb. o trestní odpovědnosti právnických osob ´procesní předpisy ´ ´OZ ´Zákon o majetku ČR ´Zákon o státní podniku ´ ´ ´ 19 Národní inventarizace lesů (NIL) ´POJEM ´VÝZNAM ´NIP I: ´Nařízení vlády č.193/2000 Sb. kterým se vyhlašuje provedení inventarizace lesů v letech 2001 až 2004 ´„1. cyklus“ ´NIP II: ´Nařízení vlády č. 247/2009 Sb, kterým se vyhlašuje provedení inventarizace lesů v letech 2011 až 2015 ´„ 2. Cyklus“. ´Výsledky: zde ´2016 – 2020 a násl: kontinuální inventarizace ´Informace k NIL I i II viz blíže zde 20 Základní pojmy a instituty ´ Les a lesní porost ´ ´les: ´lesní porosty s jejich prostředím a pozemky určené k plnění funkcí lesa (§ 2 a) LZ) ´Majetkoprávně: ´pozemku+porost ´porost je součástí pozemku ´ ´lesní porost: ´stromy a keře lesních dřevin, které v daných podmínkách plní funkce lesa (§ 2 odst. c) LZ) 22 Pozemky určené k plnění funkcí lesa (PUPFL) § 3 LZ ´Pozemky určené k plnění funkcí lesa : ´a) „lesní pozemky“: ´pozemky s lesními porosty a plochy, na nichž byly lesní porosty odstraněny za účelem obnovy, ´lesní průseky ´nezpevněné lesní cesty, nejsou-li širší než 4 m, ´pozemky, na nichž byly lesní porosty dočasně odstraněny na základě rozhodnutí orgánu státní správy lesů podle § 13 odst. 1 LZ ´ ´ ´ ´b) "jiné pozemky„: ´zpevněné lesní cesty, ´drobné vodní plochy, ´ostatní plochy, pozemky nad horní hranicí dřevinné vegetace (hole), s výjimkou pozemků zastavěných a jejich příjezdních komunikací, ´lesní pastviny a políčka pro zvěř ´ ´pokud nejsou součástí zemědělského půdního fondu a jestliže s lesem souvisejí nebo slouží lesnímu hospodářství ´ ´ 23 \\flsrv\profiles\1855\Desktop\OBRÁZKY\PP-obrázky\lesní cesta.jpg \\flsrv\profiles\1855\Desktop\OBRÁZKY\PP-obrázky\lesní cesta2.jpg Pozemky určené k plnění funkcí lesa negativní vymezení „POCHYBNOSTI“ (§ 3 /2 LZ) ´NEGATIVNÍ VYMEZENÍ: ´školky a plantáže lesních dřevin založené na pozemcích, které nejsou určeny k plnění funkcí lesa, pokud orgán státní správy lesů na návrh vlastníka pozemku nerozhodne jinak. ´Z judikatury: ´Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 31.8.2004, sp.zn. 25 Cdo 73/2004 ´„lesní školka není pozemkem určeným k plnění funkcí lesa, ale slouží jako reproduční (sadební) materiál k obnově lesa, případně k ozelenění veřejných prostranství, zahrad, k prodeji apod. ´POCHYBNOSTI ´V pochybnostech o tom, zda jde o pozemky určené k plnění funkcí lesa, rozhoduje orgán státní správy lesů ´Obecní úřad obce s rozšířenou působností ´ ´ ´ 24 Kategorizace lesů Vojenské lesy Lesy pod vlivem imisí 4 pásma ohrožení (vyhl. č. 78/1996 Sb.) Kategorizace lesů – vývoj kategorizace lesů v % (zdroj: Zpráva o stavu lesa a LH za rok 2014) 26 Lesy ochranné •Pojem: • •lesy na mimořádně nepříznivých stanovištích (sutě, kamenná moře, prudké svahy, strže, nestabilizované náplavy a písky, rašeliniště, odvaly a výsypky apod.), • •vysokohorské lesy pod hranicí stromové vegetace chránící níže položené lesy a lesy na exponovaných hřebenech, • •lesy v klečovém lesním vegetačním stupni. • •Zařazení/vyřazení na základě rozhodnutí orgánu státní správy lesů ( krajský úřad,s výjimkou vojenských lesů – zde Vojenský lesní úřad). • na návrh vlastníka lesa nebo • z vlastního podnětu. 27 Lesy zvláštního určení • •ex lege: •lesy zvláštního určení jsou lesy, které nejsou lesy ochrannými a nacházejí se •v pásmech hygienické ochrany vodních zdrojů I. stupně, • •v ochranných pásmech zdrojů přírodních léčivých a stolních minerálních vod • •na území národních parků a národních přírodních rezervací • 28 Lesy zvláštního určení ´Na základě rozhodnutí orgánu státní správy lesů (na návrh vlastníka nebo z vlastního podnětu) ´Lesy: ´ v prvních zónách chráněných krajinných oblastí a lesy v přírodních rezervacích a přírodních památkách, ´lázeňské, ´příměstské a další lesy se zvýšenou rekreační funkcí sloužící lesnickému výzkumu a lesnické výuce, ´se zvýšenou funkcí půdoochrannou, vodoochrannou, klimatickou nebo krajinotvornou ´potřebné pro zachování biologické různorodosti ´v uznaných oborách a v samostatných bažantnicích ´v nichž jiný důležitý veřejný zájem vyžaduje odlišný způsob hospodaření. ´ 29 Lesy pod vlivem imisí ´ ´Vyskytují se v rámci všech kategorií lesa se lze setkat s lesy pod vlivem imisí ´zařazují se do čtyř pásem ohrožení. ´pásma ohrožení ´- viz vyhl. Mze č. 78/1996 Sb., o stanovení pásem ohrožení lesů pod vlivem imisí ´ 30 ZÁKLADNÍ POVINNOSTI při ochraně lesa a hospodaření v lesích ´§ 11 LZ ´KAŽDÝ: ´OBECNÁ PREVENČNÍ POVINNOST ´předcházet ohrožování nebo poškozování lesa, objektů a zařízení sloužících hospodaření v lese ´ZÁKAZ UŽÍT LESNÍ POZEMKY BEZ POVOLENÍ K JINÝM ÚČELŮM, pokud lesní zákon nestanoví jinak ´ ´VLASTNÍK ´hospodařit tak, nepoškozoval zájmy jiných vlastníků lesů a funkce lesa byly zachovány ´Ale: právo dané omezeními při hospodaření v lese: v podobě práva na náhradu újmy v důsledku omezení hospodaření v lese ´Viz konkretizace dále ´ ´chránit genofond lesních dřevin ´ Specifika ochrany lesa jako součásti přírody a krajiny – přehled dle zákona č. 114/1992 Sb. (ve spojení s tématem: Ochrana přírody a krajiny) ´ ´Les jako významný krajinný prvek ex lege ´Les jako ekosystém a biotop ´Závazné stanovisko orgánu ochrany přírody je nezbytné k odlesňování a zalesňování pozemků nad 0,5 ha a k výstavbě lesních cest a lesních melioračních systémů.. ´Závazné stanovisko orgánu ochrany přírody ve vztahu k lesním hospodářským plánům ´za splnění zákonných limitů ´Lesy a zvláště chráněná území ´Lesy a ochrana rostlin a živočichů ´Obecná ochrana; zvláštní ochrana; specifika: zvěř/myslivost ´Lesy a NATURA 2000 ´Náhrada za omezení lesního hospodaření v zájmu ochrany přírody ´ ´ ´ 32 Ochrana lesů při obecném užívání lesů C:\Users\1855\Pictures\2014-07-26 Ivana mobil 26.7.2014\Ivana mobil 26.7.2014 050.JPG C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\houby v lese.jpg \\flsrv\profiles\1855\Desktop\OBRÁZKY\PP-obrázky\lesní cesta.jpg \\flsrv\profiles\1855\Desktop\OBRÁZKY\PP-obrázky\lesní cesta2.jpg ´ Obecné užívání lesů ´§ 19/1 ve spoj. s § 19/2 LZ – východisko: ´Každý má právo vstupovat do lesa na vlastní nebezpečí ´Při vstupu do lesa je každý povinen ´přizpůsobit své jednání stavu přírodního prostředí v lese a zvýšenému nebezpečí, které je se vstupem do lesa spojeno, ´dbát své osobní bezpečnosti nebo bezpečnosti osob svěřených ´povinnosti platí i při pohybu na účelových komunikacích v lese, vyznačených stezkách, pěšinách a trasách, odpočinkových místech a tábořištích. ´Každý má právo sbírat tam pro vlastní potřebu lesní plody a suchou na zemi ležící klest. ´Každý má povinnost ´les nepoškozovat, nenarušovat lesní prostředí ´dbát pokynů vlastníka, popřípadě nájemce lesa a jeho zaměstnanců ´Diskuse: právní povaha pokynů Obecné užívání lesů ´ ´Vlastník lesa neodpovídá za škody na majetku, zdraví nebo životě vzniklé při využití práva podle odstavce 1, ledaže by škodu způsobil úmyslně. ´??? VLIV NA DOSAVADNÍ JUDIKATURU ´Srov. např. viz rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 28.2.2013 sp.zn. 25 Cdo 3154/2011 ´Skutkový stav: pád stromu (buk, napaden dřevokaznou houbou, maloplošné ZCHÚ) pád na cyklostezku, smrt cyklistky (nezletilé), vlastník lesa: ČR (Lesy ČR, s.p.) ´ ´ ´ Obecné užívání lesů – OMEZENÍ/VYLOUČENÍ VSTUPU DO LESA 36 ´Dočasné omezení nebo vyloučení vstupu do lesa: ´Oprávněný subjekt - orgán státní správy může ´na návrh vlastníka lesa nebo ´z vlastního podnětu může orgán státní správy lesů ´Situace: ´z důvodu ochrany lesa nebo ´v zájmu zdraví a bezpečnosti občanů ´Doba ´nejvýše na dobu tří měsíců. ´i opakovaně, vždy však nejdéle na dobu 3 měsíců. ´ ´Forma ´Opatření obecné povahy (nově) ´ ´Vztah obecného užívání lesů k jiným režimům vstupu ´Zákazy vstupu do lesa nebo jiná omezení užívání lesa stanovená zvláštními předpisy anebo podle nich vyhlášená zůstávají nedotčena Např. vazba na zák.č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny) . ´Vstup do lesů, které jsou nezbytné pro potřeby obrany státu ("vojenské lesy"), se řídí zvláštními předpisy. ´ Zákazy některých činností (§ 20 LZ): adresáti zákazů: osoby využívající obecné užívání lesů + některé i ve vztahu k vlastníkovi/nájemci a dalším uživatelům lesa význam zákazů: ochrana lesa 37 ´a) rušit klid a ticho ´b) provádět terénní úpravy, narušovat půdní kryt, budovat chodníky, stavět oplocení a jiné objekty, ´c) vyzvedávat semenáčky a sazenice stromů a keřů lesních dřevin ´d) těžit stromy a keře nebo je poškozovat ´e) sbírat semena lesních dřevin, jmelí a ochmet ´f) sbírat lesní plody způsobem, který poškozuje les ´g) jezdit a stát s motorovými vozidly ´h) vstupovat do míst oplocených nebo označených zákazem vstupu, ´i) vstupovat do porostů, kde se provádí těžba, manipulace nebo doprava dříví ´j) mimo lesní cesty a vyznačené trasy jezdit na kole, na koni, na lyžích nebo na saních, ´k) kouřit, rozdělávat nebo udržovat otevřené ohně a tábořit mimo vyhrazená místa, ´l) odhazovat hořící nebo doutnající předměty, ´m) narušovat vodní režim a hrabat stelivo, ´n) pást dobytek, umožňovat výběh hospodářským zvířatům a průhon dobytka lesními porosty ´o) zákaz rozdělávat nebo udržovat otevřené ohně do vzdálenosti 50 m od okraje lesa (§ 20/2 LZ) ´ ´zákazy nevztahují na činnosti, které jsou prováděny při hospodaření v lese; ´zákazy uvedené písm. l) až o) se vztahují i na vlastníka lesa, nájemce lesa nebo toho, kdo užívá les z jiného právního důvodu. ´ Výjimky ze zákazů zakotvených v § 20 LZ 38 ´ ´Výjimka ze zákazů § 20/ 1 písm. a) až k) ´může povolit vlastník lesa ´pokud by touto výjimkou byla porušena práva jiných vlastníků lesů, rozhodne na návrh vlastníka lesa orgán státní správy lesů. ´není stanovena forma pro povolování výjimky ´ ´a) rušit klid a ticho ´b) provádět terénní úpravy, narušovat půdní kryt, budovat chodníky, stavět oplocení a jiné objekty, ´c) vyzvedávat semenáčky a sazenice stromů a keřů lesních dřevin ´d) těžit stromy a keře nebo je poškozovat ´e) sbírat semena lesních dřevin, jmelí a ochmet ´f) sbírat lesní plody způsobem, který poškozuje les ´g) jezdit a stát s motorovými vozidly ´h) vstupovat do míst oplocených nebo označených zákazem vstupu, ´i) vstupovat do porostů, kde se provádí těžba, manipulace nebo doprava dříví ´j) mimo lesní cesty a vyznačené trasy jezdit na kole, na koni, na lyžích nebo na saních, ´k) kouřit, rozdělávat nebo udržovat otevřené ohně a tábořit mimo vyhrazená místa, ´ ´ ´Zákaz jezdit a stát v lese s motorovými vozidly ´ - neplatí pro zaměstnance orgánu státní správy lesů v obvodu jejich působnosti při ´ výkonu činnosti podle tohoto zákona a ´ - pro osoby, které vykonávají činnosti povolené zvláštními předpisy. ´ Organizované nebo hromadné sportovní akce v lesích ´ ´- lze v lese konat na základě oznámení orgánu státní správy lesů. ´ - oznámení: ´ nejméně 30 dnů před dnem konání této akce, pořadatel uvede ´ obsah: místo a termín konání této akce, předpokládaný počet účastníků, způsob zajištění ´ - souhlas vlastníka lesa. ´ ´Orgán státní správy lesů může do 15 dnů ode dne doručení oznámení stanovit ´doplňující podmínky (v zájmu ochrany lesa) ´ Hospodaření v lesích C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\hospodaření v lese.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\těžba dřeva.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\težba dřeva - zákaz vstupi.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\těžba 4.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\oplocenka 2.jpg Nástroje hospodaření v lese ´ ´Koncepční nástroje ´ ´Oblastní plány rozvoje lesa: ØNástroj státní lesnické politiky ØRámcové zásady hospodaření v lesích Ø ´diferencovány dle přírodních lesních oblastí – ČR – 41 PLO ´dostupné zde ´ ukázka viz dále ´zpracovávají se zpravidla na 20 let. ´ ´zadává je a schvaluje ministerstvo zemědělství ´ ´Vyhláška 298/2018 Sb. o zpracování oblastních plánů rozvoje lesů a o vymezení hospodářských souborů ´ 41 Přírodní lesní oblasti Přírodní lesní oblast: 30 Drahanská vrchovina Lesní hospodářské plánování ´ ´Lesní hospodářské plány ´ zpracovává vlastník lesa (nese náklady), ´Povinné pro pro: ØPO nakládající se státními lesy ØPO a FO vlastnící více jak 50 ha v obvodu schvalujícího orgánu (krajský úřad) ØPro ostatní osoby jsou dobrovolné. ´Lesní hospodářské osnovy ´ zpracovává je OSSL (náklady nese stát) ´Oprávnění zpracovat LHP a LHO: ´jen osoby, jimž byla udělena licence. Je třeba závazné stanovisko OOP ´Hospodaření bez LHP i LHO ´povinnost oznamovací, spolupráce s OLH ´ ´ ´Lesní hospodářská evidence ´o plnění závazných ustanovení plánu a o provedené obnově lesa Hospodaření v lesích ´ ´hospodaření v lese zahrnuje: ´obnovu lesa ´ochranu lesa ´těžbu v lesích ´výchovu lesa ´ostatní činnosti zabezpečující plnění funkcí lesa ´ ´výchova lesa ´pozitivně: ´opatření ovlivňující ´druhovou a prostorovou skladbu, ´růst, vývoj, zdravotní stav, odolnost a kvalitu lesního porostu s cílem zabezpečit plnění funkcí lesa ´negativně: ´ výchovou není těžba mýtní Druhy těžby ´ TĚŽBA ÚMYSLNÁ NAHODILÁ MIMOŘÁDNÁ PŘEDMÝTNÍ MÝTNÍ Základní povinnosti pro hospodaření v lesích ´Vlastník lesa je povinen porost obnovovat, přednost má přirozená obnova ´ ´Povinnost zvyšovat odolnost lesa a jeho stabilitu (§ 32 odst. 5 LesZ). ´ ´TĚŽBA DŘÍVÍ: ´přednostně se provádí těžba nahodilá, ochrana před vývojem škodlivých organismů. ´ ´zákaz provádět mýtní těžbu úmyslnou v lesech mladších než 80 let. Lze udělit výjimku (LHP, LHO, rozhodnutí). ´ ´ZALESNĚNÍ ´Holina musí být zalesněna do 2 let a porosty zajištěny do 7 let. Lze udělit výjimku (LHP, LHO, rozhodnutím). ´! Výjimky v návaznosti na mimořádné události/kůrovcová kalamita ´ LESNÍ DOPRAVA ´Pojem (§ 34 LZ): ´Přibližování, uskladnění, odvoz dříví ´ ´Povinnost: provádět tak, aby nedocházelo k nepřiměřenému poškozování lesa a ostatních pozemků ´ ´ochrana stability lesa při výstavbě a údržbě přibližovacích linek, lesní dopravní sítě ´ ´oprávnění užívat cizí pozemky k lesní dopravě (nelze-li účelu dosáhnout jinak) ´v nezbytné míře, po nezbytnou dobu, za náhradu ´Titul: ´dohoda s vlastníkem či nájemcem(pachtýřem) dotčených pozemků ´rozhodnutím orgány státní správy lesů, nedojde - li k dohodě ´ Náhrada újmy způsobené omezením hospodaření v lesích ´Zákon o lesích ´ ´Obecné ustanovení (§ 11 odst. 3 LZ) ´Vztah k § 58 zákona o ochraně přírody: aplikační praxi v současné době nevyužíváno ´ ´Náhrada újmy způsobené omezením hospodaření v lesích ochranných a lesech zvláštního určení § 36 LZ ´vývoj judikatury; vztah k § 58 ZOPK ´Poskytuje stát, který však může uložit třetí osobě povinnost poskytnout náhradu. ´Náhrada dle § 22 odst. 2 LZ (působení lesa „na okolí“ , bezpečnost) ´Náhrada dle § 34 odst. 4 LZ (lesní doprava) ´Náhrada dle § 35 LZ (meliorace a hrazení bystřin) ´ ´ ´ ´Zákon o ochraně přírody ´ ´Náhrada za ztížení lesního ´hospodaření dle § 58 ZOPK ´újma musí mít původ v zákoně o ochraně přírody a krajiny; ´ ´Podrobnosti: ´Vyhláška č. 335/2006 Sb. kterou se stanoví podmínky a způsob poskytování finanční náhrady za újmu vzniklou omezením lesního hospodaření, vzor a náležitosti uplatnění nároku Podpora hospodaření v lesích ´Východisko: § 46 LZ ´Stát podporuje hospodaření v lesích poskytováním služeb nebo finančních příspěvků vlastníkům lesů. ´Finanční příspěvky (demonstrativní výčet) ´ ekologické a k přírodě šetrné technologie při hospodaření v lese, ´ obnovu, zajištění a výchovu lesních porostů do 40 let věku, ´ zvyšování podílu melioračních a zpevňujících dřevin, ´opatření k obnově lesů poškozených imisemi a lesů chřadnoucích vinou antropogenních vlivů, ´opatření k obnově porostů s nevhodnou nebo náhradní dřevinnou skladbou (rekonstrukce nebo přeměna porostu), ´opatření k zalesnění v horských polohách, ´ochranu lesa, ´opatření k zajištění mimoprodukčních funkcí lesa, opatření k zajištění proti lesním hmyzím škůdcům a opatření při jiných mimořádných okolnostech a nepředvídatelných škodách ohrožujících stav lesů, přesahujících možnosti vlastníka lesa ´Podrobnosti: Nař.vl.č. 30/2014 Sb. o stanovení závazných pravidel poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích a na vybrané myslivecké činnosti, ve znění pozdějších předpisů ´Aktuální finanční příspěvky na hospodaření v lesích, ochranu lesa – bližší info např. https://eagri.cz/public/web/mze/lesy/dotace-v-lesnim-hospodarstvi-a-myslivosti/financni-prispevky-n a-hospodareni-v/prispevky-na-hospodareni-v-lesich.html ´EU - dotační tituly ´, MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI V LESÍCH C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\PP3c92df_173546_1109998.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\pozar_lesa-696x465.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\sněhová kalamita.jpg Mimořádné události v lesích ´Z médií např: ´Klimatické změny + kalamity (např. kůrovec, větrné kalamity, sněhové kalamity) ´? Vzájemné vztahy ´? Řešení – možnosti a meze právní regulace ´ ´ ´ ´ ´ ´zde C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\PP3c92df_173546_1109998.jpg Mimořádné události obecně, v lesích ´ŽIVELNÍ POHROMY (PŘÍRODNÍ KALAMITY) ´PŘÍKLADY: ´ VĚTRNÉ, SNĚHOVÉ, POVODNĚ, ŠKŮDCI ´ ´NEHODY A HAVÁRIE S EKOLOGICKÝMI DŮSLEDKY, KTERÉ MAJÍ PŮVOD V LIDSKÉ ČINNOSTI ´PŘÍKLADY: ´PRŮMYSLOVÉ havárie a nehody a jejich vliv na životní prostředí ´OBECNĚ, ZÁVAŽNÉ PRŮMYSLOVÉ , JADERNÉ, DŮLNÍ ´ DOPRANÍ nehody ´ ´ OSTATNÍ nehody a havárie ´KOMBINACE VLIVŮ (NAPŘ. SUCHO + ROZDĚLÁVÁNÍ OHNĚ POŽÁRY V LESÍCH A NAVAZUJÍCÍM ÚZEMÍ) ´ ´ Mimořádné události – NÁSTROJE K PŘEDCHÁZENÍ A ŘEŠENÍ ´Prameny právní úpravy ´PRŮŘEZOVÉ: ´Ústavní zákon č. 100/1998 Sb., o bezpečnosti České republik ´Listina základních práv a svobod ´zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení (krizový zákon) ´zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému ´zákon č. 224/2015 Sb. o prevenci závažných průmyslových havárií ´„resortní“ ´lesní zákon, vodní zákon, zákon o myslivosti… ´ Lesní zákon – PREVENCE VZNIKU MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ ´§ 32 LZ: ´Vlastník lesa je povinen provádět taková opatření, aby se předcházelo a zabránilo působení škodlivých činitelů na les, zejména ´PREVENCE : ´zjišťovat a evidovat výskyt a rozsah škodlivých činitelů a jimi působených poškození důležitých pro pozdější průkaznost provedených opatření; při zvýšeném výskytu neprodleně informovat místně příslušný orgán státní správy lesů a provést nezbytná opatření, ´preventivně bránit vývoji, šíření a přemnožení škodlivých organismů, ´provádět preventivní opatření proti vzniku lesních požárů ´ ´ ´Vlastník lesa je povinen hospodařit v lese tak, aby jeho činností nebyly ohroženy lesy sousedních vlastníků. Lesní zákon – POVINNOSTI A OPATŘENÍ PŘI VZNIKU MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ ´ ´VZNIK MIMOŘÁDNÝCH OKOLNOSTÍ A NEPŘEDVÍDFANÝCH ŠKOD v lese - § 32/2 LZ (větrné a sněhové kalamity, přemnožení škůdců, nebezpečí vzniku požárů v období sucha apod. ´Vlastník lesa povinen: ´činit bezodkladná opatření k jejich odstranění a pro zmírnění jejich následků. ´Orgán státní správy lesů může vlastníku lesa nařídit tato opatření ´zastavení jiných těžeb než těžeb nahodilých a zpracování těžeb nahodilých ve stanoveném rozsahu a termínu, ´provedení ochranného zásahu směřujícího k zastavení šíření nebo k hubení škodlivých organismů, ´zničení napadených semen a sazenic, ´průkazné označování a evidenci vytěženého dřeva, ´omezení nakládání se dřevem, semeny nebo sazenicemi lesních dřevin. ´Opatření může orgán státní správy lesů uložit ´Rozhodnutím ´Opatřením obecné povahy (dle novely LZ zákonem č. 90/2019 Sb. ) ´ ´ ´ ´ ČR: kůrovcová kalamita informační zdroje ´Kůrovcová kalamita: ´ http://eagri.cz/public/web/mze/lesy/lesnictvi/pestovani-a-ochrana-lesu/kurovcova-kalamita/informa ce-k-oop1a2.html ´Kůrovcová mapa ´https://www.kurovcovamapa.cz/ ´Generel lesních porostů po kalamitě ´http://eagri.cz/public/web/mze/lesy/lesnictvi/pestovani-a-ochrana-lesu/kurovcova-kalamita/generel- obnovy-lesnich-porostu-po.html ´Finanční příspěvky(vývoj 2019-2021; státní lesy; nestátní lesy) ´https://eagri.cz/public/web/mze/lesy/dotace-v-lesnim-hospodarstvi-a-mysliv ´osti/financni-prispevky-na-kurovcove/ „Rozvojové činnosti“ a ochrana lesa ´např. z historie: ´mj. velký zábor lesa: ´Masarykův okruh Brno ´Blíže: ´Zde C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\Masarykův okruh - 1.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\Masarykův okruh 2.jpg C:\Users\1855\Desktop\obrázky výuka\Masaryův okruh 5.jpg \\flsrv\profiles\1855\Desktop\315_inka-brno-dalsi-zajimavosti-masarykuv-okruh-00.jpg Průřezové nástroje ´územní plánování ´speciální nástroje ve vztahu k vlivu na životní prostředí vč. lesa ´Hodnocení koncepcí (SEA) a záměrů (EIA) – blíže podzim 2022 ´Zákazy - výjimky z nich ´realizace aktivit s vlivem na lesní ekosystémy ´stavební činnost ´geologický průzkum ´těžba nerostů ´Ukončení aktivit ´Rekultivace ´Mimo jiné zalesňování území (lesnické rekulivace ´ ´ Odnětí pozemků plnění funkcí lesa (§ 15 a násl. ve spoj. s § 11 LZ) ´Časové hledisko: ´dočasné ´trvalé ´ ´Procesně: vazba na procesy podle stavebního zákona (viz dále) ´ ´ ´Ekonomický nástroj: Poplatek za odnětí (§ 17 LZ) ´ ´ Odnětí pozemků plnění funkcí lesa A VAZBA NA PROCESY PODLE Stavebního zákona ´soulad s územním plánování ´územní rozhodování ´Soulad s územně plánovací dokumentací ´Podkladová závazná stanoviska k ÚR dle povahy dotčeného zájmu: ´LZ: Závazné stanovisko orgánu státní správy lesů ( § 14 odst. 2 LZ) ´ZOPK: ´Závazné stanovisko k odlesnění dle § 4 odst. 3 ZOPK (nad 0,5 ha) ´Závazné stanovisko dle § 4 odst 2 – les jako VKP ´Dle konkrétní situace souhlas (závazné stanovisko) dle 12 odst. 2 – krajinný ráz ´Specifika ve ZCHÚ ´Územní rozhodnutí (ÚR) ´Rozhodnutí o odnětí pozemků určených plnění funkcí lesa¨(§ 15 a násl. LZ) ´Výrok o odnětí ´Výrok o povinnosti zaplatit poplatek za odnětí ´Stavební povolení (je-li zapotřebí) ´Odlesnění (kácení lesních porostů) ´další situace: ´zjednodušené postupy (územní souhlas, ohlášení) a společná řízení dle StZ, v nich dotčeny PUPFL ´ ´ ´ Schéma: Odnětí pozemků plnění funkcí lesa ´Soulad s územně plánovací dokumentací 64 Souhlas orgánu státní správy lesů § 14/2 LZ = závazné stanovisko Územní rozhodnutí Rozhodnutí orgánu státní správy lesů o odnětí plnění funkcí lesa + rozhodnutí o poplatku § 16,17 LZ Stavební povolení Odlesňování § 16/3 LZ Kolaudační souhlas/kolaudační rozhodnutí Realizace záměru Ochrana PUPFL(LZ) + les jako VKP ex lege , les a krajinný ráz (ZoPK) ´soulad s územně plánovací dokumentací 65 Souhlas orgánu státní správy lesů § 14/2 LZ = závazné stanovisko Souhlas orgánu ochrany přírody Les a krajinný ráz § 12/2 ZOPK = závazné stanovisko Územní rozhodnutí Rozhodnutí orgánu státní správy lesů o odnětí plnění funkcí lesa + rozhodnutí o poplatku § 16,17 LZ Stavební povolení Odlesňování § 16/3 LZ Užívání: Kolaudační souhlas/kolaudační rozhodnutí Realizace záměru Souhlas orgánu ochrany přírody Les jakoVKP ex lege § 4/2 ZOPK = závazné stanovisko Omezení využívání pozemků pro plnění funkcí lesa ´pojem: ´stav, kdy na dotčených pozemcích nemohou být plněny některé funkce lesa v obvyklém rozsahu ´ ´časově: ´dočasně ´trvale ´ „ochranné pásmo“ lesa ´§ 14 odst. 2 LZ ´50 m od okraje lesa ´ dotčenost jinými aktivitami ´ nutný souhlas orgánu státní správy lesů ´nová výstavba/umístění mimo ochranné pásmo-např. zde ´ ´ ´ ´ ´ ´nová výstavba/u lesa-umístění v ochranném pásmu např. zde ´ Využití § 2897 OZ ´Vzdání se práva domáhat se náhrady škody na pozemku, zápis do KN: působí i proti pozdějším vlastníkům +§ 3023 OZ: platí obdobně i pro vlastníka nemovité věci, která není součástí pozemku 67 Zalesňování nelesních pozemků ´Vazba na procesy podle stavebního zákona: ´Územní plánování ´Územní rozhodování ´Podkladová závazná stanoviska k ÚR ´LZ: Závazné stanovisko orgánu státní správy lesů ( § 14 odst. 2 LZ ´ZPF: souhlas s odnětím dle § 9 ZoZPF ´ZOPK: ´Závazné stanovisko k zalesnění dle § 4 odst. 3 ZOPK (nad 0,5 ha) ´Souhlas (závazné stanovisko) dle 12 odst. 2 – krajinný ráz ´Specifika ve ZCHÚ ´Územní rozhodnutí (ÚR) ´prohlášení pozemku určený k plnění funkcí lesa ´ § 3 odst. 4 LZ ´správní rozhodnutí ´ Opatření k nápravě - orgány státní správy lesů ´§ 32 LZ ve spoj. s: —§ 51 LZ Orgány státní správy lesů/dozorové činnosti + důsledky zjištěných nedostatků: ´Zjištění nedostatků ´ opatření k odstranění zjištěných nedostatků, popřípadě i opatření ke zlepšení stavu lesů a plnění jejich funkcí. ´hrozící škody jsou oprávněny rozhodnout o omezení nebo zastavení výroby nebo jiné činnosti v lese až do doby odstranění nedostatků nebo jejich příčin. ´§ 51a –ODCHYLNÁ OPATŘENÍ V PŘÍPADĚ MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ — Opatření k nápravě – Česká inspekce životního prostředí ´§ 3 zákona o ČIŽP (282/1991 Sb.) – Česká inspekce životního prostředí ´Zjišťování nedostatků a škod na funkcích lesa jako složce životního prostředí, jejich příčiny a původce ´Opatření k nápravě ´Omezení nebo zastavení výroby nebo jiné činnosti až do doby odstranění nedostatků a jejich příčin ´ Odpovědnostní vztahy – ZÁKLADNÍ PRÁVNÍ RÁMEC (POZN: podrobně PŽP II „podzim 2022“) ´ ´Systém odpovědnosti : ´ ´Správněprávní odpovědnost ´ ´Trestní odpovědnost ´ ´Závazky z deliktů ´ ´Odpovědnost za ekologickou újmu („limity“ ve vztahu k lesním ekosystémům) ´ Správněprávní odpovědnost - odpovědnost za přestupky ´ ´zákon č. 250/2016 Sb. o přestupcích a řízení o nich ´Zákon č. 251/2016 Sb. o některých přestupcích ´Např. § 8 zák.č. 251/2016 Sb: přestupky proti majetku „“způsobení škody na cizím majetku“ – např. krádež, zničení, poškození věci z cizího majetku, neoprávněné užívání cizího majetku) ´zákon č. 183/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákona o některých přestupcích („doprovodný“ zákon) -. Novela LZ ´Lesní zákon ´§ 53,54,56 ´Zákon č. 282/1991 Sb. o ČIŽP a její působnosti v oblasti lesa ´§ 4,5,6 ´ ´Zákon č. 114/1992 Sb. – les a příroda Trestní odpovědnost ´Zák.č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, zák.č. 418/2011 o trestní odpovědnosti právnických osob ´ ´Skutkové podstaty TČ - souvislost s „lesem“: ´Poškození lesa (§ 295, 296 TZ) ´Poškození a ohrožení životního prostředí – úmyslné (TZ § 293) ´Poškození a ohrožení životního prostředí – z hrubé nedbalosti (§ 294 TZ) ´Obecné ohrožení (§ 272 TZ, § 273 TZ) ´Krádež (§ 205 TZ) ´Poškození cizí věci (§ 228 TZ) ´Zneužívání vlastnictví (§ 229 TZ) ´ Prevence škod na lesích ´Prevence ´Obecná prevenční povinnost (§ 2900 OZ)) ´Speciální prevenční povinnosti: ´ v lesním zákoně: ´§ 11 LZ ,§ 22 (střety s okolím) § 32 LZ (předcházení působení škodlivých činitelů na les) , § 34 LZ („lesní doprava“), ´dle dalších předpisů např. ´zákon č. 449/2001 Sb. o myslivosti – prevence škody působených zvěří, ´zákon č. 115/2000 Sb., o prevenci škod působených zvláště chráněnými živočichy ´ ´! Vzájemné vztahy Náhrada škody ´Závazky z deliktů ´NŠ dle 2910 OZ ´NŠ způsobená provozní činností (§ 2924 OZ) ´NŠ způsobená provozem zvlášť nebezpečným (§ 2925) ´ NŠ výkon „oprávnění“ na nemovité věci (§ 2926 OZ ´ ´Speciální případy ´NŠ působená zvěří na lesních porostech dle zák.č. 449/2001 Sb. ´NŠ působená zvláště chráněnými živočichy dle zák.č. 115/2000 Sb. Organizační zabezpečení ´ ´Orgány státní správy lesů (§ 478 a násl. LZ) : ´- obecní úřady obcí s rozšířenou působností, ´- krajské úřady ´- Ministerstvo zemědělství ´ -Vojenský lesní úřad -vojenské lesy ´ ´ ´ ´Ministerstvo životního prostředí: ´ lesy na území národních parků - - ´ ´ ´ 76 Organizační zabezpečení ´Dozor: ´- Ministerstvo životního prostředí ´ - orgán vrchního státního dozoru (§ 50 LZ ve spoj. § 19/1 KOmpZ) ´ - Orgány státní správy lesů ´ § 51 LZ – dozor nad dodržováním lesní zákona a právních předpisů a rozhodnutí vydaných na základě lesního zákona ´ ´- Česká inspekce životního prostředí ( zákon č. 282/1991 Sb.) -- působnost v ochraně lesa (les jako složka životního prostředí) : -- dozor -- ukládání opatření k nápravě -- omezení nebo zastavení výroby nebo činnosti -- ukládání pokut - - ´ Lesní stráž (§ 38 LZ) ´speciální subjekt ´postavení „úřední osoby“ ´§ 127 TZ ´fyzická osoba zajišťující ochrannou službu v lesích při obecném užívání občany ´Lesní stráž ustanovuje ´na návrh vlastníka lesa nebo ´ z vlastního podnětu orgán státní správy lesů ´ 78 Lesní stráž (§ 38 LZ) ´ ´Lesní stráž je při své činnosti povinna ´prokázat se průkazem lesní stráže a nosit služební odznak, ´ dohlížet na dodržování povinností spojených s obecným užíváním lesů ´oznamovat neodkladně zjištěné závady, nedostatky a škody podle jejich povahy ´buď vlastníku nebo ´uživateli lesa, nebo ´orgánu, který ji ustanovil, ´popřípadě v neodkladných případech též orgánům Policie České republiky nebo příslušným orgánům státní správy. ´Lesní stráž je při své činnosti oprávněna ´zjistit totožnost osoby, která při obecném užívání lesa porušuje ustanovení tohoto zákona, ´ukládat a vybírat pokuty za přestupky uvedené v § 53 LZ ´předvést bezodkladně policejnímu orgánu osobu, kterou přistihne při přestupku, nelze-li jinak zjistit její totožnost, ´ požadovat pomoc nebo součinnost orgánů Policie České republiky, popřípadě obecní policie, pokud nemůže splnění svých povinností zajistit vlastními silami a prostředky. 79 Odborný lesní hospodář - § 37 A NÁSL. LZ •projev principu odbornosti • •Vlastník lesa je povinen zajišťovat hospodaření v lesích v součinnosti s odborným lesním hospodářem. • •Odborný lesní hospodář zabezpečuje vlastníku lesa odbornou úroveň hospodaření v lese podle tohoto zákona a právních předpisů vydaných k jeho provedení. • •Odborným lesním hospodářem může být fyzická osoba nebo právnická osoba, která má k této činnosti licenci udělenou orgánem státní správy lesů • •vztah OLH k vlastníkovi lesa •vztah OLH k orgánům státní správy lesů • • ´ 80 Zdroje: ´ ´Internetové odkazy zavedené přímo v prezentaci ´ ´Jančářová, Ilona a kolektiv: Právo životního prostředí, zvláštní část, MU Brno 2015, kapitola Ochrana lesa (nutno aktualizovat s ohledem na vývoj právní úpravy – základní info in prezentace + ev. pozor na další vývoj viz podzim 2020 PŽP II) ´ ´ Děkuji za pozornostJ.