* Ilona Jančářová Jaro 2022 * *Ochrana ovzduší před vnášením znečišťujících látek *Ochrana ozónové vrstvy Země *Ochrana klimatu MEZINÁRODNÍ ÚPRAVA • Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím přes hranice států (Ženeva 1979) • Protokoly směřující k redukci emisí SO2, NOx, VOC, těžkých kovů a POPs. PRAMENY PRÁVA EU PŘED VNÁŠENÍM ZNEČIŠŤUJÍCÍCH LÁTEK • Směrnice 2008/50/ES o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu • Směrnice 2016/2284/ES o snížení národních emisí některých látek znečišťujících ovzduší • Směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích a další. PRAMENY NÁRODNÍ ÚPRAVY Stacionární zdroje • Z. č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění .... 284/2021Sb. Mobilní zdroje (silniční, drážní, letecká a lodní doprava, přenosná zařízení a nesilniční mobilní zdroje) Zaměření na silniční motorová vozidla: • Z.č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích ve znění …. z.č. 261/2021Sb. • Z.č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (zákon o silničním provozu), ve znění … z.č. 261/2021 Sb. SOUVISEJÍCÍ PRAMENY PRÁVA • LZPS • Stavební zákon • Občanský zákoník • Trestní zákoník • Správní řád • Zákon o přestupcích aj. Hlavní znečišťující látky: SOx, NOx, PM10, PM2,5, VOC a další. Roční průměrné hodnoty koncentrací PM2,5 a PM10 * * *Dne 22. února 2013 byla doručena České republice dodatečná výzva na základě čl. 258 Smlouvy o fungování Evropské unie ve věci trvalého překračování mezních hodnot PM10 v rozporu se směrnicí 2008/50/ES o kvalitě vnějšího ovzduší. *2015 – odůvodněné stanovisko „The European Commission is asking the Czech Republic to comply with EU legislation requiring Member States to limit citizens' exposure to fine dust particles (PM10) by defining specific limit values to be observed. These tiny particles originate in emissions from industry, traffic and domestic heating, and they can cause asthma, cardiovascular problems, lung cancer and premature death. The latest figures from the Czech Republic show that the maximum daily limits for these particles is being exceeded in Praha, Střední Čechy, Severozápad, Severovýchod (except for 2008), Brno, Střední Morava, Moravskoslezsko and Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek, with yearly limits also being exceeded in Moravskoslezsko and Místek. The Commission considers that the Czech Republic has failed to take measures that should have been in place since 2005 to protect citizens' health, and is asking it to take forward - looking, speedy and effective action to keep the period of non-compliance as short as possible. Today's reasoned opinion follows an additional letter of formal notice sent on 22 February 2013. If the Czech Republic fails to act, the Commission may take the matter to the EU Court of Justice.” * * To the President and Members of the * GENERAL COURT OF THE EUROPEAN UNIONAPPLICATIONFOR ANNULMENT * pursuant to Article 263 of the Treaty on the Functioning of the European Unionon behalf ofAssociation Justice &Environment, z.s. (“Justice and Environment”)an association under Czech law, domiciled Údolní 33, 602 00, Brno, Czech Republic, * Applicant, * v. * COMMISSION OF THE EUROPEAN UNION * Rue de la loi 200, B-1049 Brussels, Belgium,Defendant *Žaloba podaná dne 3. června 2021 – Evropská komise v. Slovenská republika (Věc C-342/21) (2021/C 278/52) *Žalobkyně: Evropská komise (zástupci: M. Noll-Ehlers, R. Lindenthal, zmocněnci) *Žalovaná: Slovenská republika *Žalobkyně navrhuje, aby Soudní dvůr: *— určil, že Slovenská republika tím, že od roku 2005 v zóně SKBB01 Banskobystrický kraj (s výjimkou roku 2016) a v aglomeraci SKKO0.1 Košice (s výjimkou let 2009, 2015 a 2016) systematicky a trvale překračovala denní mezní hodnotu platnou pro koncentraci částic PM10, nesplnila povinnosti, které pro ni vyplývají z čl. 13 odst. 1 ve spojení s přílohou XI směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/50/ES ze dne 21. května 2008 o kvalitě vnějšího ovzdušía čistším ovzduší pro Evropu *— určil, že Slovenská republika tím, že v plánech kvality ovzduší nestanovila náležitá opatření, aby bylo období překročení v zóně SKBB01 Banskobystrický kraj, v aglomeraci SKKO0.1 Košice a v zóně SKKO02 Košický kraj co možná nejkratší, nesplnila povinnosti, které pro ni vyplývají z čl. 23 odst. 1 druhého pododstavce ve spojení s přílohou XV směrnice 2008/50/ES; *— uložil Slovenské republice náhradu nákladů řízení. * Směrnice 2008/50/ES stanoví denní mezní hodnotu platnou pro koncentraci částic PM10 (50 μg/m3). Denní hodnota koncentrace nesmí být překročena častěji než 35krát v kalendářním roce. Slovenská republika systematicky a trvale porušovala čl. 13 odst. 1 směrnice 2008/50 v zóně Banskobystrický kraj a v aglomeraci Košice, jak plyne z výročních zpráv o kvalitě ovzduší předložených Slovenskou republikou podle článku 27 směrnice. * Článek 23 odst. 1 směrnice 2008/50/ES dále stanoví, že pokud v daných zónách nebo aglomeracích překračují úrovně znečišťujících látek ve vnějším ovzduší jakoukoli mezní hodnotu, členské státy zajistí, aby byly pro tyto zóny nebo aglomerace vypracovány plány kvality ovzduší za účelem dosažení příslušné mezní hodnoty uvedené v příloze XI. V případě překročení mezních hodnot, u nichž již uplynula lhůta, od které je třeba hodnoty dodržovat, stanoví plány kvality ovzduší náležitá opatření, aby bylo období překročení co možná nejkratší. Komise tvrdí, že Slovenská republika v případě zóny Banskobystrický kraj, zóny Košický kraj a aglomerace Košice nesplnila povinnost vypracovat v případě překročení mezních hodnot plány kvality ovzduší, které by stanovily náležitá opatření, aby bylo období překročení co možná nejkratší. Toto porušení vyplývá již ze samotné skutečnosti, že v uvedených dvou zónách a jedné aglomeraci Slovenská republika při překračovaní denních mezních hodnot částic PM10 systematicky a trvale porušovala čl. 13 odst. 1. * Dále toto porušení čl. 23 odst. 1 směrnice vyplývá i z nevhodnosti plánů kvality ovzduší, nedostatečnosti strategie kvality ovzduší, nedostatečných dodatečných opatření a nedostatků ve slovenských právních předpisech. Zóny a aglomerace Oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší (OZKO) Plochy s překročením imisních limitů: –2005 a 2006 - 30% území ČR (cca 66% populace) –2007 a 2008 - 6% území (cca 30% populace) –2009 – 4% území (18% populace) –2010 – 21% území (48% populace) –2011 – 22% území (51% populace) - 2017 - 26,2 % území ČR (62,4% obyvatel) Zařazení zón a aglomerací (rozdělených podle stavebních úřadů) do OZKO je v naprosté většině zapříčiněno překročením denního imisního limitu pro suspendované částice PM2,5; PM10; benzo(a)pyren (Zdroj: Ing. Jan Kužel, MŽP) OBLASTI SE ZHORŠENOU KVALITOU OVZDUŠÍ 2014 Zdroj: MŽP KDO a JAK za to může? • chybně nastavené limitní hodnoty • průmyslové podniky, které nedodržují podmínky provozu • automobilová doprava (výrobci, provozovatelé, obce?) • špatné rozptylové podmínky • přeshraniční znečištění • lokální topeniště • způsob monitorování • úřady vydávající povolení? ZÁKLADNÍ POJMY • Ovzduší • Znečišťující látky (antropogenní činnost) • Znečišťování ovzduší emise • Úroveň znečištění ovzduší imise • Provozovatel zdroje znečišťování (PO, FO) aj. Mobilní - nesilniční mobilní zdroje: - dopravní prostředky - přenosná nářadí ZDROJE ZNEČIŠŤOVÁNÍ OVZDUŠÍ Stacionární zdroje: - spalovací zdroje - spalovny odpadu - jiné zdroje KATEGORIZACE STACIONÁRNÍCH ZZO A. Stacionární zdroje uvedené v Příloze č. 2, (tzv. vyjmenované zdroje) - v závislosti na zařazení do skupin a podskupin ZZO podle přílohy - na základě rozhodnutí MŽP o kvalifikaci typu stacionárního zdroje využívající technologii, která dosud nebyla v ČR provozována B. Ostatní stacionární zdroje v příloze neuvedené - méně významné zdroje, méně přísné požadavky Stacionární zdroj - definice Stacionárním zdrojem je ucelená technicky dále nedělitelná stacionární technická jednotka nebo činnost, které znečišťují nebo by mohly znečišťovat, nejde-li o stacionární technickou jednotku používanou pouze k výzkumu, vývoji nebo zkoušení nových výrobků a procesů.(§ 2, e)) • Bude stacionárním zdrojem kravín? • Bude stacionárním zdrojem pozemní komunikace? Stacionární a mobilní zdroje Všeobecná ochrana ovzduší Zvláštní ochrana ovzduší Regulace zaměřená na: a) Zdroje znečišťování (vnášení emisí) b) Stav ovzduší (výsledná kvalita) * Stacionární zdroje - nástroje regulace a) Regulace zdrojů znečišťování Přípustná úroveň znečišťování ovzduší - emisní limity- obecné - specifické - přípustná tmavost kouře - technické podmínky provozu - emisní stropy se stanoví pro: - stacionární zdroj - skupinu stacionárních zdrojů - provozovnu - vymezené území b) Regulace stavu kvality ovzduší Přípustná úroveň znečištění ovzduší - hodnoty imisních limitů (Příloha č. 1 ZOO) - četnost překročení pro jednotlivé znečišťující látky Imisní limity jsou závazné pro OOO při výkonu jejich působnosti podle ZoOv a pro obce a kraje při výkonu jejich samostatné působnosti s dopadem na ovzduší. - nově i pro stavební úřady při výkonu působnosti dle SZ! Znečišťující látka Doba průměrování Imisní limit Max. počet překročení Oxid siřičitý 1 hodina 350 µg.m-3 2 Oxid siřičitý 24 hodin 125 µg.m-3 3 Oxid dusičitý 1 hodina 200 µg.m-3 18 Oxid dusičitý 1 kalendářní rok 40 µg.m-3 0 Oxid uhelnatý maximální denní 10 mg.m-3 0 osmihodinový průměr1) Benzen 1 kalendářní rok 5 µg.m-3 0 Částice PM10 24 hodin 50 µg.m-3 35 Částice PM10 1 kalendářní rok 40 µg.m-3 0 Částice PM2,5 1 kalendářní rok 20 µg.m-3 0 Olovo 1 kalendářní rok 0,5 µg.m-3 0 Příloha 1: Imisní limity a povolený počet jejich překročení za kalendářní rok Plánovací a koncepční nástroje a programové dokumenty • národní program snižování emisí ČR (§ 8) - zpracovává jej MŽP; - je povinno jej oznámit EK 1x za 4 roky • programy ke zlepšování kvality ovzduší (§ 9) - pouze pro zóny nebo aglomerace, v nichž dochází k překračování imisních limitů - zpracovává a vydává je MŽP ve spolupráci se samosprávami - vyhlašují se ve Věstníku MŽP; formu OOP novela zrušila!!! - obec a kraj přijme svůj časový plán provádění opatření v návaznosti na program - co nejdříve dosáhnout imisních limitů Plánovací a koncepční nástroje a programové dokumenty • Čl. 23 Směrnice o kvalitě ovzduší (AQD): V případě překročení mezních hodnot, u nichž již uplynula lhůta, od které je třeba hodnoty dodržovat (2005), stanoví plány kvality ovzduší náležitá opatření, aby bylo období překročení co možná nejkratší. • Rozsudek Soudního dvora EU : Dieter Janecek v. Freistaat Bayern ze dne 25. července 2008 ve věci C-237/07 ClientEarth ze dne 19.listopadu 2014, ve věci C-404/13 a mnoho dalších zároveň i pro porušování povinnosti dodržovat imisní limity ve všech částech zón a aglomerací dle čl. 13 AQD. ŽALOBY ZA ČISTŠÍ OVZDUŠÍ V ČR Žaloby na ochranu před nezákonným zásahem -NSS: • 6 As 1/2014-30 (St.m. Ostrava v. ČR) • 2 As 127/2014-32 • 2 As 48/2015-60 (nevydání akčního plánu) • 6 As 288/2016-146 (přezkum PZKO) • Žaloby občanů v Brně, Praze, Ostravě proti MŽP za vydání neefektivního programu zlepšování kvality ovzduší ve formě OOP • Žaloby na náhradu újmy způsobené nesprávným úředním postupem (nevydáním akčního plánu) ZNEČIŠTĚNÉ OVZDUŠÍ NA OSTRAVSKU 1. Žaloba na ochranu před nezákonným zásahem podle části třetí zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (21.5.2010) – neefektivní ochrana čistoty ovzduší, porušování čl. 35/1LZPS (6 As 1/2014-30) • Žalovaný: Česká republika - Vláda České republiky, MŽP, MD • Žalobce: Statutární město Ostrava • Osoba zúčastněná: Mgr. P.K. (I. ÚS 939/2012) 2. Žaloba na ochranu před nezákonným zásahem podle části třetí SŘS - Nevypracování a nevydání akčního plánu podle z.č. 86/2002 Sb., o ovzduší (2 As 127/2014- 32; 2 As 48/2015-60) • Žalovaný: KÚ MSK • Žalobce: Pavla S. a Vladimír B. 3. Žaloby o náhradu nemajetkové újmy za nesprávný úřední postup (Obvod. soud pro Prahu 10) • Žalovaný: MŽP • Žalobce: Vladimír Burda, Pavla Skýbová – neúspěšná 4. Žaloby na zrušení OOP (programy ke zlepšování kvality ovzduší) Administrativní nástroje (§ 11-15) Stanoviska a povolení orgánů ochrany ovzduší (OOO): • Stanovisko k politice územního rozvoje a ÚPD (MŽP a KÚ) • Závazné stanovisko k umisťování staveb: - KÚ u zdrojů uvedených v Příloze č. 2 - OÚRP u zdrojů v příloze 2 neuvedených - MŽP u staveb pozemních komunikací o stanovené kapacitě • Závazné stanovisko ke stavbě stac. zdrojů v Příloze 2 (KÚ) • Závazné stanovisko k územnímu a stavebnímu řízení a k řízení o vydání kolaudačního souhlasu u ostatních zdrojů (OÚRP) • Povolení provozu stacionárního zdroje v příloze 2 (KÚ) aj. POZOR - při výkonu působnosti OOO i SÚ: - imisní limity jsou závazné - z PZKO musejí vycházet! Administrativní nástroje Povolení provozu stacionárního zdroje - lze z rozhodnutí KÚ změnit, pokud (POUZE PRO ILUSTRACI): a) - zdroj významně přispívá k překračování imisních limitů stanovených v bodech 1-3 přílohy č. 1 - je možno zpřísnit nebo stanovit další specifické emisní limity a stanovit doplňující technické podmínky provozu nebo emisní stropy a zároveň - prokazatelně to umožní snížit úroveň znečištění bez vynaložení nepřiměřených nákladů b) dojde-li ke změně okolností, za nichž bylo povolení vydáno Povolení se zruší, pokud není využíváno po dobu delší než 8 let Další administrativní nástroje • Rozhodnutí o kvalifikaci typu ZZO s novou technologií (MŽP) • Kompenzační opatření – souvisí s výstavbou nových ZZO a pozemních komunikací a parkovišť (nad 500 parkovacích stání) – u zdrojů Přílohy 2 označených ve sloupci B – pokud by vlivem jejich provozu došlo v dané oblasti k překročení některého z imisních limitů nebo je jejich hodnota již překročena, lze vydat souhlasné stanovisko k umístění stavby těchto ZZO pouze při současném uložení opatření zajišťujících alespoň zachování dosavadní úrovně znečištění, tj. kompenzační opatření – vždy na území téže zóny nebo aglomerace Povinnosti subjektů • Obecné povinnosti PO a FO (§ 16) • Povinnosti provozovatelů stacionárních zdrojů (§ 17) - obecné (odst. 1) - specifické pro zdroje uvedené v příloze č. 2 (odst. 2) Obecné povinnosti provozovatelů stacionárních zdrojů • provozovat stacionární zdroj v souladu s podmínkami pro provoz • dodržovat emisní limity a přípustnou tmavost kouře • provádět pravidelně nejméně jednou za tři roky prostřednictvím odborně způsobilé osoby, kontrolu technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o celkovém jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění a další. Porušení povinností provozovatelem spalovacího stacionárního zdroje umístěného v rodinném domě, v bytě nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci možnost vstupovat do obydlí za účelem kontroly Povinnosti při spalování odpadu (§ 16) • V otevřeném ohništi lze spalovat jen suché rostlinné materiály neznečištěné chemickými látkami. • Obec může vyhláškou stanovit podmínky pro spalování suchého rostlinného materiálu v otevřeném ohništi za účelem jeho odstranění nebo jeho spalování zakázat, pokud zajistí jiný způsob pro jeho odstranění. • Odpad může být tepelně zpracován jen ve stacionárním zdroji, ve kterém je tepelné zpracování odpadu povoleno podle § 11 odst. 2 písm. c). Ekonomické nástroje Poplatky za znečišťování ovzduší: • Poplatek se nevyměří za podmínek dle § 15/6 ZZO (např. při realizaci rekonstrukce). • Poplatkové přiznání není povinen podat poplatník, u něhož celková výše poplatků za provozovnu za poplatkové období činí méně než 50 000 Kč. Poplatek závisí na: a) Množství emisí b) Výši sazby za znečišťující látku (v Příloze č. 9 bod 1) c) Koeficientu úrovně emisí podle Přílohy č. 9 bod 2 Stacionární zdroje Sankční nástroje - opatření ke zjednání nápravy - pokuty - zastavení provozu FO – pokuta až do výše 50 000 Kč (§ 23) PO a FOOP – pokuta až do výše 10 000 000 Kč (§ 25) • Možnost liberace na základě prokázání toho, že PO vynaložila veškeré úsilí, aby porušení právní povinnosti zabránila • Možnost vstupu do obydlí za účelem kontroly (§ 17 odst. 2) Příklad z praxe Věc: Žádost o povolení k provozu řezání laminátových desek laserovou technikou • obava z nadměrně obtěžujícího zápachu • obava z nedodržování podmínek povolení • veřejnoprávní prostředky k obraně vlastníků okolních objektů • vydání povolení k provozu dopady do soukromoprávní sféry Další nástroje regulace • požadavky na kvalitu paliv • posuzování a vyhodnocování úrovně znečištění • monitorování - státní síť imisního monitoringu - měření emisí provozovatel • registr informačního systému kvality ovzduší • evidence zdrojů znečišťování ovzduší a jejich emisí (REZZO) aj. * Mobilní zdroje - nástroje regulace MOBILNÍ ZDROJE Silniční vozidla, lze uvádět na trh pouze, pokud je schválena jejich technická způsobilost. a) stanovení technických parametrů a emisních limitů - schvalování typu vozidla (osvědčení o schválení typu) - schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobeného a dovezeného silničního vozidla - schvalování technické způsobilosti vozidla v provozu b) povinnost řidiče podrobit vozidlo na výzvu policisty technické silniční kontrole. Silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, pokud mj. poškozuje životní prostředí nad míru stanovenou prováděcím právním předpisem... MOBILNÍ ZDROJE • Povinnosti subjektů: – Na pozemních komunikacích lze provozovat pouze technicky způsobilé vozidlo, tj. takové, které nepoškozuje ŽP nad míru stanovenou prováděcím předpisem (ten neexistuje, neboť je to regulováno nařízeními EU) (§§ 36- 37 z.č. 56/2001 Sb. v platném znění);) • Stanovení požadavků na složení paliv a obsah biopaliva • Sankce • Úprava provozu vozidel na pozemních komunikacích v nízko emisních zónách Nízkoemisní zóny (§14) Nařízení vlády č. 280/2020 Sb. • rozdělení vozidel do 6 emisních kategorií • vzory emisních plaket • Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 56/2013 Sb., o stanovení pravidel pro zařazení silničních motorových vozidel do emisních kategorií a o emisních plaketách (projednáván ve vládě) Kdo rada obce – fakultativně Kde - pouze tam, kde je možné vést dopravu po objízdné komunikaci stejné nebo vyšší třídy. Jak OOP: - omezení provozu motorových vozidel - výjimky (Příloha č. 8 ZOO) - zvláštní podmínky provozu pro případ vzniku smogové situace Nízkoemisní zóny (§ 14) Madrid could become first European city to scrap low-emissions zone • Madrid may be about to become the first European city to scrap a major urban lowemissions zone after regional polls left a rightwing politician who views 3am traffic jams as part of the city’s cultural identity on the cusp of power. • Isabel Díaz Ayuso, who is expected to become the new Popular party (PP) president of the Madrid region, believes night-time congestion makes the city special and has pledged to reverse a project known as Madrid Central, which has dramatically cut urban pollution. Within a month of its launch last November, Madrid Central had cut urban traffic by up to 24% and nitrogen oxide (NOx) levels by 38%. CO2 emissions also fell by 14%. (Arthur Neslen, The Guardian , Fri 31 May 2019 11.53 BST ) ZVLÁŠTNÍ OCHRANA OVZDUŠÍ - nástroje právní regulace SMOGOVÁ SITUACE = stav mimořádně znečištěného ovzduší, kdy úroveň znečištění oxidem siřičitým, oxidem dusičitým, částicemi PM10 nebo troposférickým ozonem překročí některou z prahových hodnot uvedených v příloze č. 6 • imisní limit pro PM10 – 50 ug/m3 • informativní prahová hodnota – 100 ug/m3 • regulační prahová hodnota – 150 ug/m3 ZVLÁŠTNÍ OCHRANA OVZDUŠÍ Zvláštní ochrana ovzduší se zajišťuje: 1. nepřetržitým sledováním úrovně znečištění ovzduší, 2. stanovením zón a aglomerací se zhoršenou kvalitou ovzduší, 3. zpracováním programů ke zlepšení kvality ovzduší, 4. stanovením prahových hodnot pro vznik a ukončení smogové situace (informativní a regulační hodnoty), 5. vyhlašováním vzniku smogové situace MŽP 6. stanovením zvláštních podmínek provozu pro případy překročení regulační prahové hodnoty (KÚ), 7. regulačními řády k omezení provozu silničních vozidel (obec), 8. zveřejňováním informací o vzniku smogové situace, 9. stanovením nízko-emisních zón, 10. stanovením zvláštních podmínek provozu v nízko-emisních zónách pro případy vzniku smogové situace. ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ a) Ministerstvo životního prostředí b) Ministerstvo zdravotnictví c) Ministerstvo dopravy d) Ministerstvo zemědělství e) Česká inspekce životního prostředí f) Česká obchodní inspekce g) celní úřady h) krajské úřady i) obecní úřady obcí s rozšířenou přenesenou působností j) obecní úřady k) Ministerstvo obrany a újezdní úřady (na území vojenských újezdů)