Úvod + podmínky zápočtu + zkouška
MP810Z Lidská práva a soudnictví
jaro 2022
Anotace a cíl
Cílem seminářů je prohloubit znalosti získané na přednáškách a procvičit aplikaci těchto znalostí na praktických příkladech. Velký důraz bude kladen na práci s judikaturou Ústavního soudu a Evropského soudu pro lidská práva a na Vaše kritické myšlení. Účelem všech seminářů je připravit Vás na zkoušku, která probíhá formou klauzurní práce. Nejlepším způsobem přípravy je proto dát Vám příležitost napsat si ústavní stížnost již během semestru a zároveň mít možnost vidět práce Vašich kolegů, poskytnout si vzájemně zpětnou vazbu a poučit se ze svých i cizích chyb.
Osnova výuky
- seminář č. 1: Argumentace. Právní argumentace. Lidskoprávní argumentace.
- seminář č. 2: Řízení před Ústavním soudem. Zákon o ÚS: obecná a zvláštní část.
- seminář č. 3: Test proporcionality. Test racionality. Test diskriminace. Další testy.
- seminář č. 4: Kolize základních práv: svoboda projevu vs. ochrana soukromí.
- seminář č. 5: Evropská dimenze. Listina EU a ESD. Úmluva a ESLP. Negativní a pozitivní závazky státu.
- seminář č. 6: Právo na spravedlivý proces + Jak sepsat kvalitní ústavní stížnost?
Základní studijní literatura
Konkrétní rozsah četby na semináře (plus případné další aktuální texty) naleznete v následujících podosnovách. Na každý seminář si prosím noste především:
- Ústavu ČR
- Listinu základních práv a svobod
- Evropskou úmluvu o lidských právech
Práce s judikaturou Ústavního soudu ČR a ESLP
Při čtení každého rozhodnutí Ústavního soudu či ESLP prosím zkuste zodpovědět tyto otázky:- faktické pozadí: Co se stalo, kdo je stěžovatelem / navrhovatelem, proč se obrací na Ústavní soud?
- právní otázka (resp. otázky): Co je mezi účastníky řízení sporné? Jaký problém se řeší?
- rozhodnutí + argumentace: Jak rozhodl soud a jakou argumentací podložil své rozhodnutí?
- Přidal někdo k rozhodnutí odlišné stanovisko (tj. disent)?
- význam: Proč je toto rozhodnutí důležité? Mění se tím něco v systému ústavního práva?
- osobní dojem: Jak vnímám toto rozhodnutí (a příp. disenty)? Souhlasím / nesouhlasím?
- Považuji argumentaci za přesvědčivou? Vypořádal soud všechny relevantní argumenty?
Podmínky udělení zápočtu
K získání zápočtu je nutné aktivně se zúčastnit alespoň 5 ze 6 seminářů, plnit zadané úkoly, odevzdat alespoň jednu kvalitní cvičnou ústavní stížnost a poskytnout zpětnou vazbu na ústavní stížnost spolužáka / spolužačky. Aktivní účast na semináři znamená pozorné sledování výuky a zapojení se do diskuse, anebo zaslání shrnutí průběhu semináře emailem v den konání seminární výuky. Součástí tohoto shrnutí je i subjektivní postoj studenta / studentky k probíraným tématům, rozsah shrnutí je cca 1 normostrana.
Na semináře si prosím připravte jmenovky, abych si mohla Vaši aktivitu zaznamenávat v průběhu semináře.
Výuka formou tutoriálů
Pro ty z Vás, kteří by se rádi lidským právům věnovali nad rámec povinné výuky, nabízím zcela dobrovolná setkání v menší skupině, tzv. tutoriály. Stačí, pokud se domluvíte ve skupině 3-5 lidí, o jakém tématu byste rádi diskutovali, já Vám pro tento účel zadám nějakou otázku, Vy tuto otázku zodpovíte v krátké eseji (2-4 strany), přečtete si eseje kolegů a kolegyň a setkáme se na tutoriálu u mě v kanceláři, cca na 1-2 hodiny a téma probereme. Tématem může být i některá z cvičných ústavních stížností (viz níže). V případě zájmu o tutoriálovou výuku mě prosím kontaktujte emailem či osobně po semináři.
Zkouška
Tento kurz je zakončen klauzurou ve formě "take-home-exam". Dostanete pravomocný rozsudek, který budete mít za úkol napadnout ústavní stížností. Na přečtení rozsudku a sepsání stížnosti budete mít celkem 12 hodin, pracujete samostatně, na konci dne své plnění vložíte do ISu.