Správní právo III - seminář

3. seminář

1/ Zodpovězte opakovací odpovědník:

Odpovědník se uzavírá vždy v úterý v 15 hod. v lichý či sudý týden (dle seminární skupiny, do které jste přihlášeni; pozor - platí i pro středeční skupiny!).

2/ Připravte si řešení následujících příkladů:

(Individuálně, odpovědi není potřeba nikam nahrávat či jinak odevzdávat, postačuje je mít připraveny na semináři)

I. příklad – předškolní vzdělávání

Rodiče Anna a Josef Pracovití požádali o přijetí svého čtyřletého syna Petra k předškolnímu vzdělávání. Ředitelka mateřské školy rozhodla o nepřijetí Petra k předškolnímu vzdělávání, a to z důvodu, že matka je na rodičovské dovolené s dalším dítětem a může proto zajišťovat i péči o Petra. Rodiče se rozhodli proti uvedenému rozhodnutí bránit před soudem, přičemž žalobu směřovali proti ředitelce mateřské školy.

1) Mohla by být žaloba z pohledu procesní legitimace a (potenciálního) dotčení subjektivního práva úspěšná?

2) Ředitelka ve vyjádření k žalobě uvedla, že zákon nestanovuje pro rozhodování o přijetí k předškolní docházce žádná kritéria, rozhodnutí tedy nemohlo být nezákonné; je její úvaha správná?

3) Lišila by se nějak situace, pokud by Petrovi bylo pět let a rozhodnutí o nepřijetí k předškolnímu vzdělávání by bylo odůvodněno pouze kapacitními důvody?

II. příklad - disciplinární odpovědnost studentů VŠ

Děkanka fakulty obdržela dne 15. 6. 2020 podnět k zahájení disciplinárního řízení se studentem Janem Podvodníkem, který se měl dopustit podvodného jednání tím, že u zkoušky z předmětu Správní právo procesní používal předpisy, ve kterých byly rozsáhlé vpisky týkající se jednotlivých procesních institutů. Po přezkoumání okolností případu děkanka dospěla k závěru, že předmětné jednání naplňovalo znaky disciplinárního deliktu a podala předsedovi disciplinární komise podnět k zahájení disciplinárního řízení.

1) Jaká hmotněprávní a procesní úprava se uplatní v případě projednání disciplinárního deliktu?

Pokračování zadání: Ve výše uvedeném řízení byla studentovi uložena sankce vyloučení ze studia. Student nicméně s tímto závěrem nesouhlasí, jelikož správní řád si totiž půjčil od kamaráda, o vpiscích, které byly na zadních listech předpisu, nevěděl a v rámci zkoušky je vůbec nepoužil.

2) Jak se může student proti rozhodnutí o disciplinárním přestupku bránit?

Pokračování zadání: Panu Podvodníkovi se nakonec podařilo ukončit studium na veřejné vysoké škole a „získat“ vysokoškolský titul. Vysoká škola s odstupem dvou let ovšem prokazatelně zjistila, že pan Podvodník při státní závěrečné zkoušce podváděl (a to přes miniaturní komunikační zařízení při zkoušce komunikoval s jinou osobu, která mu napovídala správné odpovědi).

3) Mohla by vysoká škola na tato zjištění nějak reagovat?

III. příklad - vzdělávací programy

1) Seznamte se s rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia - co je jeho podstatou a jak byste jej právně kvalifikovali?