Adobe Systems Doprava a životní prostředí MV411K Ekopolitika JUDr. Jiří Vodička, Ph.D. 11. 4. 2022 Adobe Systems Osnova ̶Východiska tématu ̶Problémy ̶Složky ŽP a doprava ̶Skleníkové plyny v dopravě ̶Vozidla ̶Právní úprava ̶Diskuse Adobe Systems Východiska Ochrana ŽP x Ekonomický rozvoj K zamyšlení: proč používáme fosilní paliva? ̶Různé druhy dopravy ̶ ̶Zdroje různých látek ̶ ̶Co konkrétně regulovat? ̶Látky ̶Lokality ̶Užívání výrobků či služeb ̶výrobce ̶ ̶EU úmrtí v 2018: 452 000 x 23 394 ̶ ̶ Adobe Systems Problémy Adobe Systems Ovlivněné složky ŽP dopravou Adobe Systems Ovlivněné složky ŽP dopravou ̶Jednotlivé prvky v dopravě působící na ŽP ̶Výroba dopravních prostředků ̶Užívání dopravních prostředků – zejména emise skleníkových plynů a znečišťujících látek + zisk paliva a dalších maziv ̶Šrotování použitých dopravních prostředků ̶Výstavba infrastruktury a její opravy (viz nekonečný příběh D1) ̶ ̶Omezit výrobu nových dopravních prostředků nebo omezit jejich využívání? Adobe Systems Skleníkové plyny v dopravě Osobní vozidla 57,5 % GHG!! ̶Nejvíce a nejrychleji rostoucí sektor ̶ ̶Cca 23,04 % GHG vnitro unijní doprava ̶+ 3,83 % mezinárodní námořní ̶+ 3,66 % mezinárodní letecká ̶ ̶Z celého sektoru dopravy tvoří silniční doprava cca 72 % ̶ Více než zemědělství nebo průmysl! https://www.eea.europa.eu/ims/greenhouse-gas-emissions-from-transport https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/data-viewers/greenhouse-gases-viewer Adobe Systems Skleníkové plyny v dopravě ̶Aktuálně se regulace zaměřuje na silniční dopravu a mezinárodní přepravu ̶ ̶Udržitelnost v dopravě ̶Biopaliva ̶Alternativní zdroje ̶Omezování využívání individuální dopravy ̶ ̶Green Deal (+ Fit for 55) + mezinárodní organizace a sdružení (doporučení) ̶ Problém s výpočtem uhlíkové stopy https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2019.03.196 Adobe Systems Vozidla ̶Sektor s největším dopadem (roste vzdálenost + počet) ̶Průměrné stáří osobních vozidel v ČR k 31. 12. 2021 je 15,58 let ̶ ̶Neadekvátní kvalita ovzduší ̶Lokální znečištění ̶GHG ̶ ̶Reálné emise vozidel stále neodpovídají deklarovaným hodnotám ̶5-10 % (technicky nezpůsobilých) vozidel ve městech způsobuje 60-70% znečištění ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Vozidla ̶Jak s tímto bojovat? ̶Častější STK, přísnější vynucování, omezování vjezdu vozidel, pobídky ke koupi nových vozidel, podpora alternativních pohonů, podpora MHD atd.…. ̶ ̶Možností je spousta, ale lobby zájmových skupin, neochota/neschopnost zákonodárce (případně ÚSC), neochota/nezájem obyvatel ̶ ̶ ̶ ̶16-22. 9. 2022 Evropský týden mobility (https://mobilityweek.eu/home/) ̶ ̶ ̶ Dnes politická otázka -> není zájem na regulaci Adobe Systems Vozidla Budoucnost: ̶Alternativní paliva – jediná cesta vpřed ̶Biopaliva ̶Vodík ̶Baterie ̶ ̶Přirozený vývoj x regulace ̶ ̶Zkuste se zamyslet nad klady a zápory alternativních paliv ̶ Lze aplikovat na další dopravní sektory? Adobe Systems Právní prameny – EU ̶Velká roztříštěnost právních předpisů ̶Směrnice x Nařízení ̶Vznikají na různých Generálních ředitelstvích -> nekoordinace při vytváření legislativy ̶Obdobné cíle různých právních pramenů ̶Problém s rámcovými směrnicemi a jejich faktickou implementací ̶Příklady souvisejících, ale vzájemně nekoordinovaných předpisů: ̶Ovzduší: Směrnice 2008/50/ES o kvalitě vnějšího ovzduší Směrnice 2001/81/ES o národních emisních stropech ̶Osobní vozidla: Nařízení 2018/858 – typové schvalování nových vozidel Nařízení č. 715/2007 – Euro normy 5 & 6 příprava Euro 7 Nařízení 2019/631 – CO2 pro nová osobní vozidla Atd.. ̶V rámci EU Green Deal by se měly zejména zpřísňovat emise skleníkových plynů ve všech druzích dopravy….ale co lokální ovzduší? Adobe Systems Green Deal a Fit for 55 (zatím pouze návrhy) ̶Osobní vozidla ̶100 % redukce GHG oproti roku 2021 ̶Vytvoření systému ETS pro distributory fosilních paliv ̶Letecká doprava ̶Zpřísnění ETS ̶Corsia? ̶Námořní doprava ̶EU ETS, ale ne vše ̶Nákladní auta (těžká užitková vozidla, lehká užitková vozidla, autobusy)? Adobe Systems Vybrané právní prameny – ČR ̶Návaznost na unijní předpisy + neochota zákonodárce příliš omezovat „pilíř ekonomiky“ (auto průmysl) ̶Omezení dopravy lze nalézt v: ̶Z.č. 565/1990 Sb., ̶Z.č. 114/1992 Sb. ̶Z.č. 289/1995 Sb., ̶Z.č. 13/1997 Sb., ̶Z.č. 361/2000 Sb., ̶Z.č. 201/2012 Sb., atd. ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Konkrétní příklady omezení dopravy ̶Nízkoemisní zóny ̶Regulační řády při smogu ̶Mýtné ̶ ̶Nápady? ̶ ̶D.Ú. Sedněte si na Morávaku u Koně a pozorujte kolik vozidel vjíždí a vyjíždí z pěší zóny historického centra. ̶ https://urbanaccessregulations.eu/userhome/map Adobe Systems Diskuze ̶Jaké benefity nám přináší doprava? ̶Působí doprava nějaké negativní účinky? Nad touto otázkou se zamyslete v rovině toho, kde žijete (město/vesnice) a v rovině působení na lidský organismus. ̶ ̶Působí doprava na přírodu negativně nebo pozitivně a proč? Zkuste také přijít na situaci, kdy doprava působí pozitivně nebo má pozitivní účinek na ŽP/přírodu. ̶ ̶Na základě odpovědí k výše uvedeným otázkám, zkuste zformulovat, zda jsou pohledy působení na ŽP a člověka stejné či odlišné a případně v čem spatřujete rozdíl. ̶ Adobe Systems Diskuze ̶Lze dle českého právního řádu omezit dopravu za účelem ochrany ŽP nebo lidského zdraví? Zkuste vymyslet či najít konkrétní případ, kdy se to děje. ̶ ̶Existuje v našem právním řádu možnost nějakým způsobem omezit dopravu? ̶ ̶Spatřujete rozdíl v regulaci osobních vozidel a nákladních vozidel. Co podle Vás dává větší smysl regulovat a proč? ̶ ̶Myslíte si, že je lepší regulovat dopravu v rámci ÚSC (např. obec) nebo zaměřit regulaci na opačnou stranu, tj. výrobce/dovozce vozidel či spotřebitele? ̶ Adobe Systems Zdroje a kde se dozvím více? ̶Vodička (já) – Auta, emise a klima: právní nástroje environmentální regulace ̶ ̶Evropská Komise ̶Transport & Environment ̶The International Council on Clean Transportation ̶ ̶Gates, B. – Jak zabránit klimatické katastrofě: Řešení, která máme, a průlomy, které potřebujeme Open Access! Adobe Systems Děkuji za pozornost! Jiri.Vodicka@law.muni.cz ̶