Sociálně odpovědné zadávání veřejných zakázek Masarykova Univerzita, Právnická fakulta Brno, 22.03. 2022 SOVZ – obecný úvod „Proces, při kterém zadavatel nakupuje produkty, služby a stavební práce, které potřebuje, přičemž získává maximální hodnotu za peníze a vytváří prospěch pro společnost a ekonomiku při minimalizaci negativních dopadů na životní prostředí“ ISO 20400:2017 Udržitelné nakupování je nakupování, které má nejpříznivější environmentální, sociální a ekonomický dopad v rámci celého životního cyklu a které se snaží minimalizovat negativní dopady. ISO 20400:2017 Usnesení VČR č. 531 (2017) Usnesení vlády České republiky č. 531 z 24. 7. 2017 o Pravidlech uplatňování odpovědného přístupu při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy - green & social uložené úkoly pro MŽP a MPSV oMetodiky a jejich aktualizace (v souladu s novými poznatky a vývojem); školení a podpora opracovní skupina pro realizaci Pravidel o1x za 2 roky vyhodnocení přínosu Pravidel Doporučení vedoucím ústředních orgánů a vedení ÚSC ozohledňovat Pravidla ovyužívat Metodiky 4 Pravidlo č. 1 Pravidlo č. 1. Státní správa a samospráva při nákupu zboží a služeb zohledňuje environmentální aspekty tohoto zboží a služeb. Tím trvale usiluje zejména o: a. omezení spotřeby energií; b. omezení spotřeby vody; c. omezení spotřeby surovin; d. omezení produkce znečišťujících látek uvolňovaných do ovzduší, vody a půdy; e. omezení produkce odpadů; f. omezení uhlíkové stopy. Environmentální požadavky, které státní správa a samospráva při nákupech uplatňuje, směřují k dosažení rovnováhy mezi environmentální šetrností, cenovou výhodností a dostupností na trhu. 5 Pravidlo č. 2. Státní správa a samospráva při nákupu zboží a služeb zohledňuje sociální, resp. širší společenské aspekty související s nakupovaným zbožím, službami a stavebními pracemi. Tím trvale usiluje zejména o: a. podporu zaměstnanosti osob znevýhodněných na trhu práce; b. podporu vzdělávání, praxe a rekvalifikací; c. podporu důstojných pracovních podmínek a bezpečnosti práce; d. podporu přístupu sociálních podniků a malých a středních podniků, které mají vliv na místní zaměstnanost, k veřejným zakázkám; e. podporu férových dodavatelských vztahů; f. respektování principů etického nakupování. 6 Pravidlo č. 2 Londýn – Olympiáda: 6 let příprav El. nástroj Vyloučená lokalita Udržitelná výstavba (doprava lodí, udržitelné dřevo, ….) Zapojení nezaměstnaných (dle HN v tisících osob) Občerstvení Bezdomovci Pochodeň Podpora na úrovni mezinárodní a evropské OSN: SDG No. 12.7 „Prosazovat udržitelné postupy v zadávání veřejných zakázek v souladu s národními politikami a prioritami“ EU: EGD, From Farm to Fork, Fit for 55, Akční plán pro sociální ekonomiku EU: Směrnice 2014/24, 2014/23, 2014/25 EU: Iniciativa EK Zvyšování dopadu veřejných investic efektivním a profesionálním zadáváním zakázek, Usnesení EP ze dne 4. října 2018 EU: iniciativa proti jednorázovým plastům, doporučení stran cirkulárního zadávání (balíček k cirkulární ekonomice) + odpadové směrnice UN a EU vydaly rov něž metodiky Právní rámec v EU – rozhodovací praxe 9 Beentjes (31/87) oPodmínka zaměstnávání Concordia Bus (C-513/99) oEnvironmentální aspekty jako hodnoticí kriteria Emise NOx Hluk oDiskriminační povaha podmínek ENV Wienstorm (C-448/01) oEnergie z obnovitelných zdrojů Provincie Noord Holland (C-368/10) oEtické nakupování SOVZ v EU metodicky https://ec.europa.eu/environment/gpp/eu_gpp_criteria_en.htm https://ec.europa.eu/info/policies/public-procurement/support-tools-public-buyers/social-procuremen t_cs 10 SOVZ v ČR §Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek §Nařízení vlády č. 173/2016 Sb., o stanovení závazných zadávacích podmínek pro veřejné zakázky na pořízení silničních vozidel §Usnesení vlády České republiky ze dne 24. července 2017 č. 531, o Pravidlech uplatňování odpovědného přístupu při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy ZZVZ – v souladu se směrnicí rovněž větší tlak směrem k OVZ – viz např. PTK, dělení VZ na části … Základní relevantní ustanovení ZZVZ Ustanovení ZZVZ Oblast úpravy § 37 odst. 1 písm. c) a d) ZZVZ Jiné obchodní podmínky a zvláštní podmínky plnění § 38 ZZVZ Zakázky vyhrazené § 79 odst. 2 ZZVZ Technická kvalifikace § 89 odst. 2 ZZVZ Technická specifikace § 94 ZZVZ Štítky § 106 ZZVZ Přímé platby poddodavatelům § 114 a 116, 117 a 118 ZZVZ Hodnocení nabídek (např. dle nákladů životního cyklu) Další relevantní ustanovení ZZVZ Ustanovení ZZVZ Oblast úpravy § 30 písm. b) ZZVZ Výjimka ze zákona o zadávání veřejných zakázek § 35 ZZVZ Dělení zakázek na části § 48 odst. 5 písm. a) ZZVZ, § 48 odst. 8 ZZVZ Vyloučení účastníka zadávacího řízení pro nezpůsobilost § 60 an. ZZVZ Jednací řízení s uveřejněním § 68 an. ZZVZ Řízení se soutěžním dialogem § 138 ZZVZ Dynamický nákupní systém § 113 odst. 4 písm. a) ZZVZ Posuzování mimořádně nízké nabídkové ceny 14 § 6 odst. 4 „Zadavatel je při postupu podle tohoto zákona, a to při vytváření zadávacích podmínek, hodnocení nabídek a výběru dodavatele, povinen za předpokladu, že to bude vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné, dodržovat zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací ve smyslu tohoto zákona. Svůj postup je zadavatel povinen řádně odůvodnit.“ Nové zásady Nové zásady - kontext 15 Nové zásady - aplikace 16 nově (§ 6) povinnost zadavatele dodržovat zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací opři postupu podle ZZVZ, a to při vytváření zadávacích podmínek hodnocení nabídek výběru dodavatele oza předpokladu, že to bude vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné… opovinnost zadavatele postup řádně odůvodnit v kontextu ostatních zásad § 6 ZZVZ a zásad 3E - žádná ze zásad není nadřazená, nutné najít jejich rovnováhu; souvislost s předmětem plnění, povahou a smyslem zakázky - promyslet, ověřit (využít metodiky, best practice, tržní konzultace popř. Meet the buyer) platí pro všechny veřejné zakázky (§ 31 ZZVZ) – i VZMR a JŘBU Rakousko I Čl. 20 „(5) V zadávacím řízení se zvažuje vhodnost plnění z hlediska vlivů na životní prostředí. To se může nastat zejména zohledněním ekologických aspektů (jako například otázky energetické efektivity, materiálové efektivity, snižování míry odpadu či emisí, ochrana půdy) nebo ochrany zvířat v rámci popisu řešení, technické specifikace předmětu plnění, stanovením konkrétních hodnoticích kriterií nebo stanovením podmínek plnění ve smlouvě.“ Rakousko II Čl. 20 „(6) V zadávacím řízení mohou být zohledněny rovněž zaměstnávání žen, učňů, dlouhodobě nezaměstnaných, osob s postižením, osob starších, jakož i opatření k prosazování zvláštních sociálněpolitických potřeb. To se může nastat zejména ve formě zohlednění uvedených aspektů v rámci popisu řešení, technické specifikace předmětu plnění, stanovením konkrétních hodnoticích kriterií nebo stanovením podmínek plnění ve smlouvě. (7) V zadávacím řízení mohou být zvažovány rovněž inovativní aspekty plnění z hlediska vlivů na životní prostředí. To může nastat zejména ve formě zohlednění uvedených aspektů v rámci popisu řešení, technické specifikace předmětu plnění, stanovením konkrétních hodnoticích kriterií nebo stanovením podmínek plnění ve smlouvě.“ Estonsko Public Procurement Act Passed 14.06.2017 „§ 2 Účel zákona (1) Účelem tohoto zákona je zajistit transparentní, praktické a ekonomické využití prostředků veřejného zadavatele nebo zadavatele, rovné zacházení s osobami a účinné využití hospodářské soutěže při zadávání veřejných zakázek. (2) Při plánování a provádění veřejných zakázek se zohledňují sociální aspekty, inovace a ekologická řešení.“ Mandatory jsou vozidla a budou i furniture, computers and monitors, coping and graphic paper and cleaning products and services Švédsko The Public Procurement Act (2016:1145) Kapitola 4 Obecná ustanovení Oddíl 3 „Veřejný zadavatel by měl při zadávání veřejných zakázek vzít v úvahu ohledy na životní prostředí a sociální a pracovní právo, pokud to povaha zakázky odůvodňuje.“ Nizozemsko Aanbestedingswet 2012 Čl. 1.4 „2. Veřejní zadavatelé nebo zadavatelé sektoroví jsou odpovědni za získání co největší společenské hodnoty vynaložených veřejných prostředků při uzavírání písemné dohody, jak je uvedeno v prvním odstavci.“ Německo Gesetz gegen Wettbewerbsbeschränkungen (GWB) § 97 „(3) Při zadávání zakázek jsou […] brány v úvahu aspekty kvality a inovací, jakož i sociální a environmentální aspekty.“ Tim SpA (C-395/18) Belgie - povinnosti dodavatelů a poddodavatelů Loi relative aux marchés publics [C − 2016/21053] Čl. 7. „Hospodářské subjekty jsou povinny dodržovat a zajistit, aby každá osoba jednající jako poddodavatel dodržovala, v jakékoli fázi veřejné zakázky všechny příslušné závazky v oblasti environmentálního, sociálního a pracovního práva stanovené právem Evropské unie, vnitrostátním právem, kolektivními smlouvami nebo mezinárodními předpisy v oblasti životního prostředí, sociálního a pracovního práva uvedenými v Příloze II.“ Zvláštní požadavky na technickou kvalifikaci dodavatele Technická kvalifikace dodavatele Zadavatel: Statutární město Třinec Název VZ: Nakládání s komunálním odpadem ve městě Třinci/Sběrný dvůr Třinec Širší společenské zájmy: Požadavky na technickou kvalifikaci: systém řízení BOZP; emisní limity pro vozový park Předpokládaná hodnota VZ: 148 000 000/12 000 000 Kč bez DPH Právní předpis: ZZVZ Rozhodnutí ÚOHS ze dne 4. září 2018 ÚOHS-S0179/2018/VZ-25886/2018/513/EPi „145. Úřad v této souvislosti podpůrně odkazuje na usnesení vlády České republiky č. 531 ze dne 24. 7. 2017, o Pravidlech uplatňování odpovědného přístupu při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy (dále jen „Pravidla o odpovědném přístupu“). ... Podle výše uvedeného pravidla mají veřejní zadavatelé, kteří jsou současně představiteli státní správy či samosprávy, rovněž požadovat, aby při plnění veřejných zakázek byly zajištěny důstojné pracovní podmínky. Jak posoudil Úřad již v úvodu svých závěrů tohoto rozhodnutí, zadavatel je veřejným zadavatelem ve smyslu § 4 odst. 1 písm. d) zákona, tedy současně představitel samosprávy (viz bod 43. až bod 45. odůvodnění tohoto rozhodnutí), a přestože při výkonu samostatné působnosti ho usnesení vlády k ničemu nezavazuje, jeví se přinejmenším jako vhodná „metodická pomůcka“ při zadávání veřejných zakázek samosprávy. Lze mít za to, že právě požadavek na certifikát OHSAS 18001 může přispět ke zvýšení bezpečnosti práce a ochrany zdraví.“ Rozhodnutí ÚOHS ze dne 4. září 2018 ÚOHS-S0179/2018/VZ-25886/2018/513/EPi „160. Podle § 2 odst. 2 zákona o obcích obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem.“ „167. Úřad v této souvislosti dále podpůrně odkazuje na pravidlo č. 1 uvedené v Pravidlech o odpovědném přístupu, které stanoví, že státní správa a samospráva má při pořizování zboží a služeb zohledňovat environmentální aspekty, čímž má usilovat mj. o omezení produkce znečišťujících látek, které se uvolňují do ovzduší, vody či půdy, stejně jako omezení uhlíkové stopy. Dále je zde uvedeno, že orgány veřejné správy mají postupovat tak, aby se »snažily pořídit výrobky, služby a práce s nižšími dopady na životní prostředí během jejich životního cyklu v porovnání s výrobky, službami a pracemi se stejnou hlavní funkcí, které by byly pořízeny jinak“. Environmentální požadavky, které státní správa a samospráva při nákupech uplatňuje, směřují k dosažení rovnováhy mezi environmentální šetrností, cenovou výhodností a dostupností na trhu.«. I s ohledem na uvedené je zřejmé, že snaha zadavatele o ekologičtější přístup mu nemůže být k tíži.“ „168. Pro posouzení přiměřenosti požadavku na emisní normu EURO IV pak může dle Úřadu analogicky posloužit nařízení vlády o stanovení závazných zadávacích podmínek pro pořízení vozidel, přestože se týká veřejných zakázek, jejichž předmětem je samotné pořízení silničních vozidel.“ Rozhodnutí ÚOHS ze dne 4. září 2018 ÚOHS-S0179/2018/VZ-25886/2018/513/EPi „172. Pokud má pro zadavatele zásadní význam, aby vozidla použitá při plnění veřejné zakázky splňovala určité emisní limity, jeví se jako vhodné stanovit požadavek na splnění emisních limitů jako podmínku účasti, resp. jako kritérium technické kvalifikace. Pokud by totiž zadavatel promítl svůj požadavek pouze do hodnotících kritérií, jak navrhuje navrhovatel, mohl by být vybrán dodavatel, jehož nabídka by byla kvalitativně horší než požadavky zadavatele, tj. nesplňující emisní normu EURO IV.“ „176. Úřad k vyjádření zadavatele, že zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů a příloha č. 9 vyhlášky 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zajišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší, stanoví minimální emisní limity nutné k povolení využívat vozidla, přičemž žádný nestanoví pro vozidla určená pro svoz komunálního odpadu emisní limity odpovídající normě EURO IV, podotýká (opět pouze logickou úvahou), že je zásadní rozdíl mezi vozidlem, které má s ohledem na emisní limit povoleno vůbec jezdit, a vozidlem, jež splňuje limity přispívající k ochraně životního prostředí, resp. ho co nejméně zatěžující“ Nemocnice s poliklinikou Havířov Zvláštní požadavky na technickou kvalifikaci dodavatele Rozhodnutí ÚOHS ze dne 24. října 2011 ÚOHS-S71/2011/VZ-9370/2011/540/MKr 29. zadavatel je oprávněn stanovit pouze takové kvalifikační požadavky na prokázání kvalifikace, které bezprostředně souvisejí s předmětem veřejné zakázky a jsou přiměřené ve vztahu k druhu, rozsahu a složitosti veřejné zakázky. Pokud zadavatel stanoví požadavky na prokázání kvalifikace, které s plněním veřejné zakázky přímo nesouvisejí, ztrácí takovýto požadavek smysl, protože prokázání jeho splnění nic nevypovídá o skutečné schopnosti a způsobilosti uchazečů plnění veřejné zakázky zajistit. Rozhodnutí ÚOHS ze dne 24. října 2011 ÚOHS-S71/2011/VZ-9370/2011/540/MKr ÚOHS (jak vyjádřil v bodě 30) „…neshledal objektivní skutečnosti na straně zadavatele, které by odůvodňovaly jeho požadavek na doložení dokladu o registraci v systému řízení a auditu z hlediska ochrany životního prostředí (EMAS) nebo certifikátu řízení z hlediska ochrany životního prostředí vydaného podle českých technických norem akreditovanou osobou, neboť z vymezení předmětu veřejné zakázky uvedeného pod bodem 8.7.4.2. zadávací dokumentace vyplývá, že předmětem veřejné zakázky je upgrade stávajícího laboratorního informačního systému, tj. rozšíření stávajícího laboratorního informačního systému včetně souvisejících služeb: projekt, implementace, školení uživatelů, konverze dat, podpora náběhu provozu do požadovaného stavu“ Město Kadaň Zvláštní podmínka zaměstnávání Strategický dokument SSZ: od 1.1.2015 je zadávání veřejných zakázek s podmínkou 10% ve směrnici města 12 osob (dlouhodobě nezaměstnaných + absolventů) je ročně zaměstnáno prostřednictvím VZ města s podmínkou 10% Podmínka zaměstnávání Zadavatel: Město Kadaň Název VZ: Studentské náměstí Širší společenské zájmy: Požadavek na zaměstnávání znevýhodněných Předpokládaná hodnota VZ: 28 000 000 Kč bez DPH Právní předpis: ZVZ Celá případová studie http://sovz.cz/wp-content/uploads/2018/05/sovz_case_studies_kadan_180122.pdf ZD Čl. 8.6. –Ve smyslu § 44 odst. 10 Zákona zadavatel požaduje, aby alespoň nejméně 10 % z celkového počtu pracovníků – minimálně však jeden, kteří se budou podílet na plnění shora uvedené veřejné zakázky, bude pocházet z řad nezaměstnaných absolventů škol. (Pozn.: tj. absolvent školy do dvou let od ukončení přípravy na povolání, kteří jsou evidování ÚP a jejichž evidence je ukončena pro účely vzniku rozhodného pracovněprávního vztahu) –Uchazeč prokázal splnění podmínky prohlášením (vzor v ZD), která je součástí nabídky (čl. 8.6.2.) –Vítězný uchazeč před podpisem smlouvy předloží seznam „cílových“ osob potvrzený příslušným ÚP společně s prohlášením o celkovém počtu osob (čl. 8.6.3.) –Nesplnění povinnosti vede k následkům dle § 82 odst. 4 ZVZ (čl. 8.6.4.) SSZ: od 1.1.2015 je zadávání veřejných zakázek s podmínkou 10% ve směrnici města 12 osob (dlouhodobě nezaměstnaných + absolventů) je ročně zaměstnáno prostřednictvím VZ města s podmínkou 10% Pravidla pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu městem Kadaň Čl. V odst. 3 Do zadávací dokumentace na stavební práce bude doplněna zvláštní podmínka na plnění veřejné zakázky: „zadavatel požaduje, aby alespoň 10% z celkového počtu pracovníků dodavatele, minimálně jeden, kteří se budou podílet na plnění zakázky, přijme dodavatel do pracovního poměru či s nimi uzavře dohodu o pracích konaných mimo pracovní poměr. Jedná se o pracovníky z řad sociální oblasti a oblasti zaměstnanosti, např. absolventy škol.“ (podmínky budou upřesněny v zadávací dokumentaci). Zvláštní podmínka se považuje za splněnou, v případě předložení potvrzení o tom, že v evidenci uchazečů se nenachází požadované profese kontaktním pracovištěm úřadu práce Kadaň. Smluvní dokumentace ZD: „Uchazeč je povinen v případě ukončení pracovněprávního vztahu ve smyslu shora přijatého pracovníka před skončením plnění zakázky (díla) bez zbytečného odkladu, nejpozději však do tří dnů, přijmout nového pracovníka z řad uvedených osob.“ (čl. 8.6.5.) Rozhodnutí ÚOHS-S0734/2016/VZ-04395/2017/543/MŠl ze dne 7. 2. 2017 Z bodu 96: „Lze tedy konstatovat, že zadavatel požadavkem na zaměstnání nezaměstnaných absolventů škol na realizaci veřejné zakázky dodržel zákonem vymezenou oblast, tj. oblast zaměstnanosti, a tedy že ustanovení § 44 odst. 10 zákona dává zadavateli možnost takovou zvláštní podmínku stanovit. Úřad však konstatuje, že je nezbytné, aby tato zvláštní podmínka zaručovala rovný přístup ke všem potenciálním uchazečům o veřejnou zakázku.“ Rozhodnutí ÚOHS-S0734/2016/VZ-04395/2017/543/MŠl ze dne 7. 2. 2017 Z bodu 98: „Z dikce ustanovení § 44 odst. 10 zákona tedy vyplývá, že předmětné podmínky jsou vázány na předmět veřejné zakázky, a nikoliv na osobu dodavatele. Je přitom nepochybné, že hlavním cílem zadavatele při vymezení předmětné zvláštní podmínky bylo, aby při realizaci veřejné zakázky byli zaměstnáni absolventi škol, kteří jsou vedeni na úřadu práce.“ Dle názoru Úřadu by tedy měl zadavatel primárně sledovat naplnění cíle zaměstnat při realizaci veřejné zakázky nezaměstnané absolventy škol, přičemž by mu jistě neměla vadit skutečnost, že pracovněprávní vztah s nezaměstnanými absolventy škol uzavře subdodavatel uchazeče, neboť podstatný je fakt, že se daná nezaměstnaná osoba (absolvent školy) bude podílet na realizaci veřejné zakázky, a nikoli to, zda uzavře pracovněprávní vztah přímo s vybraným uchazečem či s jeho subdodavatelem. V kontextu s požadavkem na naplnění zadavatelova cíle zaměstnat nezaměstnané absolventy škol je tudíž neodůvodněné omezení zadavatele, aby pouze uchazeč přijal nezaměstnané absolventy škol do pracovního poměru či na dohodu o pracích konaných mimo pracovní poměr, když zákon umožňuje plnění veřejné zakázky rovněž prostřednictvím subdodavatele. Rozdíl v aplikaci Výhrada (§ 38) •Požadavek zaměstnávání cílové skupiny (OZP) BEZPROSTŘEDNÍM DODAVATELEM bez ohledu na eventuální poddodavatele Zvláštní podmínka (§ 37) Hodnocení (§ 116) •Požadavek zaměstnávání cílové skupiny pří plnění veřejné zakázky bez ohledu na konkrétního zaměstnavatele • TS Havlíčkův Brod Dělení zakázky na části Pěstební práce, TS Havlíčkův Brod Zadavatel: Technické služby Havlíčkův Brod Název VZ: Těžební a pěstební práce v lesních porostech Širší společenské zájmy: Podpora malých a středních podniků, podpora sociálního podnikání rozdělením veřejné zakázky na části Předpokládaná hodnota VZ: 2 785 000 Kč bez DPH z celkových 9 555 000 Kč Právní předpis: Dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ) Celá případová studie: http://sovz.cz/praxe/tezebni-a-pestebni-prace-v-lesnich-porostech-technicke-sluzby-havlickuv-brod/ Pěstební práce, TS Havlíčkův Brod •Zajištění příležitosti pro menší podniky/sociální podniky: •Dělení na části: •Těžba motorovou pilou •Těžba harvestorem •Shromažďování dřeva •Transport •Výsadba, plocení, obkošování Rozsudek NSS ze dne 5. 6. 2008, č. j. 1 Afs 20/2008 „Za skrytou diskriminaci je třeba považovat situaci, kdy někteří z dodavatelů mají bez jakýchkoli rozumných ekonomických důvodů a priori znemožněnu účast v zadávacím řízení, byť by předmět veřejné zakázky mohli realizovat stejně úspěšně jako dodavatelé ostatní.“ Rozsudek KS v Brně ze dne 1. 11. 2012, č. j. 62 Af 57/2011 „pokud je předmět veřejné zakázky vymezen příliš široce (lze-li plnění v něm zahrnuté dodávat samostatně a děje-li se tak v praxi) a v důsledku toho podává nabídku méně dodavatelů než v situaci, kdy by byla plnění poptávána samostatně, vede to k diskriminaci těch dodavatelů, kteří by byli schopni podat nabídku na jednotlivá plnění, nicméně nejsou schopni nabídnout plnění všechna, bez ohledu na jejich možnost zajistit si subdodávky nebo podávat společnou nabídku; tím se totiž diskriminační účinek s vlivem na efektivní soutěžní prostředí, v němž se dodavatelé mají nacházet, nikterak neeliminuje“ Hodnocení nabídek Spalovna a komunální odpady Brno Hodnocení environmentálního aspektu plnění Možnosti zapojení environmentálních kriterií do zakázky Zadavatel: Spalovna a komunální odpady Brno Název VZ: Zajištění činností spojených se svozem odpadu – oblast I Širší společenské zájmy: Požadavky na technickou kvalifikaci a emisní limity pro vozový park, hodnocení vozového parku Předpokládaná hodnota VZ: 43 200 000 Kč bez DPH Právní předpis: ZZVZ Hodnoticí kriteria A B C Počet vozidel podílejících se na plnění - celkem 9 24 5 Z toho vozidla s EURO 5 2 14 5 Z toho vozidla na LPG, CNG 2 1 0 Dosažené hodnoty 2 + 2 x 2 = 6 14 + 2 x 1 = 16 5 + 2 x 0 = 5 Úřad si vyžádal od účastníků správního řízení vyjádření ohledně reálného počtu vozidel fakticky potřebných k realizaci předmětu veřejné zakázky. Zadavatel ve svém vyjádření uvádí stejný počet vozidel, jaký uvedl v čl. 15.1.2.1 zadávací dokumentace (tj. celkem 5 vozidel), avšak podotýká, že tento počet nezahrnuje žádná rezervní vozidla. Navrhovatel uvádí, že na plnění zakázky by bylo potřeba celkem 6 vozidel a dále 2 rezervní. > Rozhodnutí ÚOHS ze dne 14. dubna 2009 ÚOHS-S336/2008/VZ-2572/2009/540/KKo „zadavatel má podle § 78 odst. 4 zákona možnost v rámci dílčích hodnotících kritérií, která vyjadřují ekonomickou výhodnost nabídky, stanovit kritérium zohledňující vliv způsobu plnění předmětu veřejné zakázky na životní prostředí. Takové dílčí hodnotící kritérium je obecně přípustné, avšak zadavatel je povinen při stanovení takového kritéria postupovat způsobem, aby dané hodnotící kritérium mělo vztah k předmětu veřejné zakázky a prokazatelně vyjadřovalo skutečný vliv plnění předmětu veřejné zakázky (v šetřeném případě tedy svoz zbytkového komunálního odpadu) na životní prostředí. Při stanovení dílčích hodnotících kritérií je zadavatel zároveň povinen respektovat zásady transparentnosti, nediskriminace a rovného přístupu“ Statutární město Děčín Hodnocení zapojení nezaměstnaných do plnění Strategický plán sociálního začleňování Děčína pro období 2018 – 2020 „Pracovní příležitosti pro dlouhodobě nezaměstnané, a tedy i příležitosti pro zapojení sociálních podniků, lze podpořit pomocí společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek ze strany města. Město může v zadávací dokumentaci uvést například podmínku stanovující zaměstnání dlouhodobě nezaměstnaných na realizaci zakázky.“ ZD Hodnocení: „počet (max. 5) zapojených osob se ztíženým přístupem na trh práce (tj. uchazeč o zaměstnání, který byl bezprostředně před započetím plnění zakázky veden v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než 5 měsíců na Úřadu práce České republiky) pak tvoří 20 % z celkového hodnocení“ V zakázce na nakládání komunálním odpadem byla nabídka zavazující se k zařazení max. počtu znevýhodněných rovněž cenově nejvýhodnější. Hodnocení zaměstnávání v zakázce na údržbu komunikací Zadavatel: Statutární město Děčín Název VZ: Údržba komunikací Širší společenské zájmy: Požadavek na zaměstnávání znevýhodněných Předpokládaná hodnota VZ: 130 000 000 Kč bez DPH Nabídková cena: 98 550 645 Kč bez DPH Právní předpis: ZVZ Celá případová studie http://sovz.cz/wp-content/uploads/2018/11/sovz_case_studies_decin_cz.pdf Nabídky Nákup textilu Ministerstvem obrany, NL §Úsilí o snížení podílu primárních materiálů na dodávkách §Včasné zapojení trhu §Zvláštní podmínka jako minimální standard podílu recyklovaných vláken §Hodnocení vyšší míry podílu recyklovaných vláken §Contract management Zdroj: http://www.procuraplus.org/awards/ > estimated savings: 233,000,000 litres of water, 69,000 kg CO2 23 MJ of energy Zaměstnávání osob s kriminální minulostí při úklidu veřejných prostranství (MČ Praha 2) Existující smlouva (bez zvláštního požadavku stran sociální přidané hodnoty) Jednání smluvních stran Zapojení zainteresovaných subjektů (VSČR) Limity pro veřejné zadavatele (§ 6, resp. § 222 ZZVZ) Získávání původně nepožadované přidané hodnoty UNIVERZITA JAKO ZÁKAZNÍK Nákupní konsorcia [USEMAP] Dosavadní zkušenosti MUNI s SOVZ (UDRŽITELNÉ) VEŘEJNÉ ZAKÁZKY JAKO TÉMA STUDIA/VÝZKUMU Výuka, vzdělávání a výzkum v oblasti SOVZ SAPIENS Network | Bringing creativity, inclusivity, and sustainability to EU sourcing and procurement BHRE Centre for Public Procurement (UUCePP) - Utrecht University OVZ_PREZENTACE_závěr.jpg 63 Adam Gromnica, adam.gromnica@mpsv.cz