FASHION PRÁVO logo F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif 20. duben 2022 JUDr. Vojtěch Vomáčka, Ph.D., LL.M. PRÁVNÍ REGULACE V OBLASTI ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ Masarykova univerzita - Home | Facebook Obsah 1.Udržitelná móda jako předmět právní regulace? 2.Vývojové tendence se zaměřením na politiku EU 3.Složková právní úprava – odpady 4.Složková právní úprava – materiály (chemické látky, kožešiny, druhová ochrana, nerostné bohatství) \\nss2\users\Vomacka\DSCN0023.JPG 3 Udržitelná móda jako předmět právní regulace? • •Částka, kterou spotřebitelé ročně utratí za oblečení, obuv a šperky, odpovídá součtu HDP 126 nejchudších zemí světa •Módní značky dnes vyrábějí téměř dvojnásobné množství oděvů než před rokem 2000. •Očekává se, že spotřeba oděvů a obuvi se do roku 2030 •zvýší o 63 %, a to ze současných 62 milionů tun na 102 milionů tun v roce 2030. •TOP 3 prodej: LVMH/Nike/Inditex •TOP 3 výroba: •Heilan/Bosideng/Youngor • 4 WTO Reports World Textiles and Apparel Trade in 2019 – FASH455 Global Apparel & Textile Trade and Sourcing How to improve supply chain efficiency in the apparel industry Top Four Asian Countries for Garment Manufacturing | by Techpacker App | Medium The environmental price of fast fashion | Nature Reviews Earth & Environment The Apparel Industry's Environmental Impact in Six Graphics - Planet Aid, Inc. V EU má nyní spotřeba textilních výrobků, které se většinou dováží, z hlediska celkového životního cyklu v průměru čtvrtý největší negativní dopad na životní prostředí a změnu klimatu a třetí největší na spotřebu vody a využívání půdy Každoročně se v EU vyřadí přibližně 5,8 milionu tun textilních výrobků, což je přibližně 11 kg na osobu. V EU se každoročně tříděným sběrem shromáždí až 2,1 milionu tun spotřebitelských oděvů a bytového textilu, které jsou určeny k recyklaci nebo prodeji na světových trzích pro opětovné použití, což představuje přibližně 38 % textilu uvedeného na trh v EU. Zbývajících 62 % je vyřazeno do směsného odpadu. V ČR přes 90 %. Dámská mikina Rab Alpha Flash – Nalehko Bunda Rab Alpha Direct je prodyšná, výborně izoluje a neprofoukne - SkitourGuru.com Framus 58L – Bonfus – Ultralight Outdoor Gear •Jen v odpadních vodách z praček se ročně uvolní až 40 000 tun syntetických vláken • •Textilní a oděvní odvětví v EU Je tvořeno více než 160 000 společnostmi, zaměstnává 1,5 milionu lidí a v roce 2019 vytvořilo obrat ve výši 162 miliard EUR. Dámská mikina Rab Alpha Flash – Nalehko Bunda Rab Alpha Direct je prodyšná, výborně izoluje a neprofoukne - SkitourGuru.com Framus 58L – Bonfus – Ultralight Outdoor Gear KOMODO - GLITCH Merino Wool Jumper - Almond | Merino jumper, Kids clothes uk, Jumpers for women indian-cow-in-slaughterhouse Animal Cruelty - Down and Feathers Animals Used for Fur | PETA Stop the ice turning red | John Bowis | The Guardian Dogs Bludgeoned and Killed in Leather Industry CO S TÍM? Politika a právo EU Regulace průmyslových provozů, nakládání s odpady, používání chemických látek ZÚR ÚP Územní řízení Stavební řízení EIA OOP R OOP R SEA SEA Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, ZPF, LesZ) ZS IPPC (povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle některých zvl. Předpisů - , OvzdZ, OdpZ, Vodz, VeřZd) R Výsledek obrázku pro factory picture Řízení o zkušebním provozu Kolaudační rozhodnutí R R 11 Politika a právo EU – současný stav: ano, ale... 12 Politika a právo EU – současný stav: ano, ale... Give your Textile products a credible sign of environmental excellence... apply for the EU Ecolabel! 13 Politika a právo EU – současný stav: ano, ale... Give your Textile products a credible sign of environmental excellence... apply for the EU Ecolabel! 14 TENDENCE Akční plán pro oběhové hospodářství (2020) Aktualizace průmyslové strategie EU (2021) -označují textilní výrobky za klíčový hodnotový řetězec produktů s naléhavou potřebou a silným potenciálem pro transformaci na udržitelnou a oběhovou výrobu, spotřebu a obchodní modely - Strategie pro udržitelnost v oblasti chemických látek (2020) Strategický rámec EU pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci na období 2021–2027 (2021) Environmentální stopy oděvních a obuvnických výrobků - spolupráce se zástupci textilního průmyslu (k 2024) Politika a právo EU – současný stav: ano, ale... 15 Politika EU 16 Strategie EU pro udržitelné a oběhové textilní výrobky - COM(2022) 141 final Cíl: vytvořit ucelený rámec a vizi pro transformaci textilního odvětví •Do roku 2030 budou textilní výrobky uváděné na trh v EU disponovat dlouhou životností, budou recyklovatelné, ve velké míře vyrobené z recyklovaných vláken, bez nebezpečných látek a vyrobeny s ohledem na sociální práva a životní prostředí. •Spotřebitelé budou mít z kvalitních a cenově dostupných textilních výrobků delší užitek, rychlá móda vyjde z módy a k dispozici budou široce dostupné ekonomicky výhodné služby opětovného použití a oprav •Výrobci ponesou odpovědnost za své výrobky v celém hodnotovém řetězci, včetně chvíle, kdy se z nich stane odpad. •Oběhový textilní ekosystém vytvoří kapacity pro inovativní recyklaci vláken na nová vlákna, zatímco spalování a skládkování textilních výrobků bude omezeno na minimum. 17 Strategie EU pro udržitelné a oběhové textilní výrobky - COM(2022) 141 final Podobné předchozí snahy? •Chemické látky, odpady (např. recyklace lodí) •Testování kosmetiky a léčiv – zákaz uvádění, pokud nesplňují požadavky práva EU •Ochrana biodiversity •Ochrana spotřebitele – výrobky z tuleňů, psí a kočičí kožešiny •Klimatické změny – biopaliva, uhlíková daň, balanční poplatky 18 Strategie EU pro udržitelné a oběhové textilní výrobky - COM(2022) 141 final Konkrétní kroky •Zavedení povinných požadavků na ekodesign podle kritérií pro ekoznačky/zadávání zelených veřejných zakázek – nařízení •Povinný obsah recyklovaných vláken •Povinná kritéria pro zadávání zelených veřejných zakázek •Upřednostnění osobních a bytových textilních výrobků, koberců a matrací •Vypracování kritérií pro chemické látky a materiály, které jsou navrženy tak, aby byly bezpečné a udržitelné •Komise podpoří průmysl, aby v největší možné míře nahradil a jinak minimalizoval látky vzbuzující obavy v textilních výrobcích uváděných na trh v EU •Revize směrnice o průmyslových emisích (IED) a přezkum referenčního dokumentu o nejlepších dostupných technikách (BREF) pro textilní průmysl https://eippcb.jrc.ec.europa.eu/reference 20 Strategie EU pro udržitelné a oběhové textilní výrobky - COM(2022) 141 final Konkrétní kroky Rozšířená odpovědnost výrobce a zvýšení míry opětovného použití a recyklace textilního odpadu •V současnosti zejm. elektronika, baterie, pneumatiky, solární panely... •Několik členských států EU již zavedlo nebo zvažuje zavedení požadavků v oblasti rozšířené odpovědnosti výrobce pro textilní výrobky vzhledem k povinnosti zavést tříděný sběr textilního odpadu do 1. ledna 2025, která vyplývá z právních předpisů EU o odpadech. •Významný podíl poplatků do systémů rozšířené odpovědnosti výrobce bude věnován na opatření pro předcházení vzniku odpadů a přípravu na opětovné použití. •V rámci revize právních předpisů EU o odpadech (2024) - příprava studie s cílem navrhnout závazné cíle pro přípravu na opětovné použití a recyklaci textilního odpadu. • 21 Strategie EU pro udržitelné a oběhové textilní výrobky - COM(2022) 141 final Konkrétní kroky Ukončení likvidace neprodaných nebo vrácených textilních výrobků •v rámci nařízení o ekodesignu udržitelných výrobků povinnost transparentnosti, která velkým společnostem uloží povinnost veřejně sdělovat počet vyřazených a zlikvidovaných výrobků, včetně textilních výrobků, a informace o jejich dalším zpracování, pokud jde o přípravu na opětovné použití, recyklaci, spalování nebo skládkování •Zákazy likvidace neprodaných výrobků, včetně v příslušných případech neprodaných nebo vrácených textilních výrobků, a to s výhradou zplnomocnění na základě nařízení a zvláštního posouzení dopadů. •Digitální nástroje zaměřené na snížení vrácených oděvů, podporu zakázkové výroby, zvýšení efektivity průmyslových procesů 22 Strategie EU pro udržitelné a oběhové textilní výrobky - COM(2022) 141 final Konkrétní kroky Boj proti znečištění mikroplasty •řešeno přes závaznéh požadavky na návrh výrobků, alternativně doplńkovými požadavky (filtry praček – 80 %, vývoj šetrných pracích prostředků, pokyny pro péči o •prádlo a praní, zpracování textilního odpadu po skončení životnosti a předpisy pro lepší čištění odpadních vod a kalů) •Komise připravuje také iniciativu zabývající se neúmyslným uvolňováním mikroplastů do životního prostředí, která má být představena v druhé polovině roku 2022. •Kromě návrhu výrobků se opatření zaměří na výrobní procesy, předmývání v průmyslových výrobních závodech, označování a podporu inovativních materiálů. • Požadavky na informace a digitální pas výrobku •Jasné, strukturované a dostupné informace o vlastnostech výrobků týkajících se environmentální udržitelnosti, například o látkách vzbuzujících obavy, o opravách nebo o materiálovém složení 23 Strategie EU pro udržitelné a oběhové textilní výrobky - COM(2022) 141 final Konkrétní kroky Ekologická tvrzení pro skutečně udržitelné textilie •v návaznosti na změnu směrnice o nekalých obchodních praktikách a směrnice o právech spotřebitelů •Spotřebitelům budou v místě prodeje poskytnuty informace o obchodní záruce životnosti a informace týkající se opravy, včetně hodnocení opravitelnosti. •Obecná environmentální tvrzení, jako „zelený“, „ekologicky šetrný“, „prospěšný pro životní prostředí“ budou dovolena pouze tehdy, budou-li podložena uznaným vynikajícím environmentálním profilem, zejména na základě ekoznačky EU, ekoznačky typu I nebo podle zvláštních právních předpisů EU vztahujících se k danému tvrzení. •Dobrovolná označení udržitelnosti týkající se environmentálních nebo sociálních aspektů se musí opírat o ověření třetí stranou nebo musí být zavedena orgány veřejné správy. Navíc se stanoví podmínky pro uvádění ekologických tvrzení týkajících se budoucího vlivu na životní prostředí, jako např. „klimaticky neutrální do roku 2030“, a pro srovnávání s dalšími výrobky. 24 Strategie EU pro udržitelné a oběhové textilní výrobky - COM(2022) 141 final Konkrétní kroky Transformace textilního průmyslu •Výrobek jako služba •Podpora sociálních podniků působících v odvětví opětovného použití •Podpora partnerství mezi sociálními podniky a dalšími subjekty, včetně běžných podniků •Výzva členským státům, aby přijaly příznivá daňová opatření pro odvětví opětovného použití a oprav •Podpora výzkumu, inovací a investic •#ReFashionNow 25 Strategie EU pro udržitelné a oběhové textilní výrobky - COM(2022) 141 final 26 Ochrana v zemi původu •EU je jedním z největších světových dovozců oděvů •Zároveň vyváží použité oděvy – co s nimi? • •Připravuje se legislativní iniciativa, která by účinně zakázala uvádět na trh v EU výrobky, které jsou produktem nucené práce, včetně dětské nucené práce • •Program OSN pro životní prostředí InTex (financován z EU) •Sdělení o důstojné práci na celém světě v zájmu globální spravedlivé transformace a udržitelného oživení (COM(2022) 66 final) • 27 Složková právní úprava – odpady •Hierarchie nakládání s odpady •Přeshraniční přeprava •vedlejší produkt není odpad! 28 Složková právní úprava – odpady •Unijní cíle ohledně textilního odpadu se konkrétně týkají sběru, nikoli následné recyklace. Směrnice 2018/851 říká, že „členské státy zavedou tříděný sběr přinejmenším pro papír, kov, plast a sklo a do 1. ledna 2025 pro textil.“ •Česko – chybí infrastruktura, teprve nedávno se začalo se sledováním odpadového textilu (Politika druhotných surovin ČR pro období 2019-2022) •„V současné době není zastřešující organizace, která by mohla poskytnout základní informace o toku surovin v této oblasti včetně cílů rozvoje a požadavků na jejich podporu.“ •třídění a zpracování je extrémně náročné na pracovní sílu a prostor, tedy velmi nákladné, téměř ekonomicky neudržitelné •recyklace – většinou výroba čisticích tkanin, geotextilií, čisticích plachetek, střešních lepenek, textilního kompozitu apod. •Dlouhodoběji funguje systém sběru použitého oblečení (charity, fary, spolky...) 29 30 Složková právní úprava – chemické látky •Nařízení (EU) 2018/1513 změnilo seznam omezených látek v příloze XVII nařízení REACH tím, že se omezují některé látky klasifikované jako karcinogenní (způsobující rakovinu), mutagenní (schopné vyvolat genetickou mutaci) nebo toxické pro reprodukci v kategorii oděvů, obuvi a dalších textilních spotřebních výrobků. •Do přílohy XVII nařízení REACH bylo v rámci nové významné změny s platností od 1. 11. 2020 přidáno 33 textilních chemických látek. Kožešiny, části zvířat, nerosty drahé kovy, nerosty – nákup/nález/vyhrazené ložisko (přírodní nahromadění nerostů) -volný vstup na pozemky, obecné užívání lesa, vstup do lomů a štol -nákup – dovoz, certifikace - - - - - - - - - Kožešiny, části zvířat, nerosty - Kožešiny, části zvířat -nutné rozlišovat 1) „standardní“ výrobky živočišného průmyslu (kůže, kožešiny) a 2) části volně žijících živočichů a rostlin nebo výrobky z ohrožených druhů (kůže, peří, zuby, drápy, kožešiny, korály, fosilie) - -ad 1) regulace výroby, zpracování, prodeje (živnost) - -ad 2) režim obecné a zvláštní druhové ochrany/CITES nebo zvláštní regulace (zákazy vývozu, UNESCO apod) -dokumentace, omezení prodeje, komerčního využití 34 Kožešiny, části zvířat, nerosty 35 Že se to prodává, neznamená, že nepůjdu do vězení Illegal wildlife trade growing on the dark web - News Centre - University of Kent 36 37 38 Části volně žijících živočichů a rostlin nebo výrobky z ohrožených druhů (kůže, peří, zuby, drápy, kožešiny, korály, fosilie) - Obecná a zvláštní druhová ochrana podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny Obecná ochrana (§ 5): Všechny druhy rostlin a živočichů jsou chráněny před zničením, poškozováním, sběrem či odchytem, který by mohl vést k zániku populace nebo zničení ekosystému. + ochrana obratlovců proti týrání podle zák. č. 246/1992 Sb. 39 Části volně žijících živočichů a rostlin nebo výrobky z ohrožených druhů (kůže, peří, zuby, drápy, kožešiny, korály, fosilie) Ochrana ptáků (§ 5a): Všechny ptačí druhy chráněny před umsrcováním, odchytem, plašením, sběrem vajec, vyrušováním, držením Odchylný postup (§ 5b): rozhodnutí/OOP Z důvodu různých veřejných zájmů Sběr peří bez odchytu a rušení – ano 40 Části volně žijících živočichů a rostlin nebo výrobky z ohrožených druhů (kůže, peří, zuby, drápy, kožešiny, korály, fosilie) Stanovisko GA k C-557/15: 41 Části volně žijících živočichů a rostlin nebo výrobky z ohrožených druhů (kůže, peří, zuby, drápy, kožešiny, korály, fosilie) Zvláště chráněné druhy (včetně ZCHD ptáků) Kategorizace: a) kriticky ohrožené b) silně ohrožené c) ohrožené - Příloha vyhlášky č. 395/1992 Sb. https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_ohro%C5%BEen%C3%BDch_%C5%BEivo%C4%8Dich%C5%AF_v_%C4%8Cesku Ochrana: ve všech podzemních a nadzemních částech ve všech vývojových stádiích, i „mrtvé“ – uhynulé zákaz sbírat, trhat,vykopávat, poškozovat, ničit jinak rušit ve vývoji zákaz držet, pěstovat, dopravovat, prodávat, vyměňovat nebo nabízet za účelem prodeje nebo výměny Výjimka: § 56 – převažující veřejný zájem, potřeba i v případě zvěře Povinnost prokázat původ! (§ 54) 42 Části volně žijících živočichů a rostlin nebo výrobky z ohrožených druhů (kůže, peří, zuby, drápy, kožešiny, korály, fosilie) 43 Části volně žijících živočichů a rostlin nebo výrobky z ohrožených druhů (kůže, peří, zuby, drápy, kožešiny, korály, fosilie) 44 § 299 TZ - Neoprávněné nakládání s chráněnými volně žijícími živočichy a planě rostoucími rostlinami 1) …usmrtí, zničí, poškodí, odejme z přírody, zpracovává, doveze, vyveze, proveze, přechovává, nabízí, zprostředkuje, sobě nebo jinému opatří jedince zvláště chráněného druhu živočicha nebo rostliny nebo exemplář chráněného druhu a spáchá takový čin na více než dvaceti pěti kusech živočichů, rostlin nebo exemplářů, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty. (2) Stejně bude potrestán, kdo v rozporu s jiným právním předpisem usmrtí, zničí, poškodí, odejme z přírody, zpracovává, doveze, vyveze, proveze, přechovává, nabízí, zprostředkuje, sobě nebo jinému opatří jedince silně nebo kriticky ohroženého druhu živočicha nebo rostliny nebo exemplář druhu přímo ohroženého vyhubením nebo vyhynutím. § 300 Neoprávněné nakládání s chráněnými volně žijícími živočichy a planě rostoucími rostlinami z nedbalosti Kdo z hrubé nedbalosti poruší jiný právní předpis tím, že usmrtí, zničí, poškodí, odejme z přírody, zpracovává, opakovaně doveze, vyveze nebo proveze, přechovává, nabízí, zprostředkuje nebo sobě nebo jinému opatří jedince zvláště chráněného druhu živočicha nebo rostliny nebo exemplář chráněného druhu ve větším rozsahu než dvaceti pěti kusů nebo jedince kriticky ohroženého druhu živočicha nebo rostliny nebo exemplář druhu přímo ohroženého vyhubením nebo vyhynutím, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, zákazem činnosti nebo propadnutím věci. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif ??? ▪ http://opilcovorano.cz/wp-content/uploads/2013/10/5953522-andrej-babis-s-tigrem.jpg http://oidnes.cz/05/093/maxi/PATddc52_zralok3.JPG http://img.mf.cz/176/317/3-P201308290485501.jpg F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif ??? Výsledek obrázku pro chová pumu Výsledek obrázku pro chová pumu Výsledek obrázku pro chová pumu F:\DATA\grafika\spodek.gif Blíže viz https://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/odhalovani-paseraku-zvirat-se-budu-venovat-dal-rika-by vala-inspektorka-pavla-rihova F:\DATA\grafika\spodek.gif Druhy vývoz/dovoz ČR za 2016-2020. F:\DATA\grafika\spodek.gif Druhy vývoz/dovoz Německo za 2016-2020. F:\DATA\grafika\spodek.gif Typ exemplářů vývoz/dovoz ČR za 2016-2020. 53 Unijní nařízení vychází z příloh CITES I až III a zahrnuje další druhy A – CITES I + některé druhy CITES II druhy přímo ohrožené vyhubením a druhy, které se vyskytují ve volné přírodě EU a jsou chráněny zákony členských států EU nebo legislativou ES na ochranu přírody např. rys ostrovid, káně lesní, želva sloní, čáp černý, orel jestřábí, ara zelený, střevíčník pantoflíček B – zahrnuje většinu druhů přílohy CITES II, některé druhy CITES III+ další, jejichž dovoz do EU je pozastaven (nepůvodní druhy) C - seznam druhů z přílohy CITES III D -“neCITES“ druhy – EU monitoruje dovoz na svém území na základě oznámení o dovozu Regulace obchodu Pro dovoz exemplářů ohrožených druhů do EU je nutné (vedle vývozního povolení) i povolení vydané orgánem země určení v EU nebo oznámení o dovozu. Pro vývoz z EU je nutné vývozní povolení nebo potvrzení o zpětném vývozu vydané orgánem země EU, v němž se exempláře nacházejí. Kategorie druhů jsou vyjmenovány v přílohách A až D nařízení. Obchodování s druhy uvedenými v příloze A, například s gepardem, je zakázáno, zatímco pohyb živých živočichů v rámci EU vyžaduje předchozí povolení. Na pohyb živých exemplářů druhů vyjmenovaných v přílohách B a C, např. kobry nebo promyky, se vztahují předpisy pro povolování a vhodné ubytování a péči, zatímco příloha D se týká pouze tranzitu živých živočichů, celých kůží a rostlinných produktů. Za specifických okolností lze nařídit další omezení a země EU mohou mít vlastní přísnější předpisy. Zvláštní předpisy se vztahují na exempláře narozené a chované v zajetí nebo exempláře, které se narodily v důsledku umělého oplodnění, které jsou předmětem osobního vlastnictví nebo jsou určeny pro využití vědeckými institucemi. Regulace obchodu DRUHY Z PŘÍLOHY A nařízení je zakázáno jakkoli komerčně využívat •prodávat •nakupovat •inzerovat •vystavovat za peníze •používat je k reklamě apod. Výjimky pro konkrétní případ nebo i činnosti (správní řízení, KÚ, správa CHKO, správa NP) DRUHY Z PŘÍLOHY B nařízení (považují se za ně i druhy v A, které byly odchované v zajetí) je také zakázáno jakkoli komerčně využívat s výjimkou případů, kdy lze přesvědčivě prokázat jejich legální obstarání. Výjimky ze zákazu (A i B): Exempláře byly získány dříve, než se stala příslušná úprava účinnou, nebo byly získány před více než 50 lety; nebo byly dovezeny do EU a mají být používány k účelům, které neohrožují přežití dotyčných druhů; nebo se jedná o exempláře živočišných druhů narozené a odchované v zajetí nebo uměle vypěstované exempláře rostlinných druhů, nebo jde o chov/pěstování/výzkum za účelem zachování. Regulace obchodu •Povinnost označit exempláře •Registrace exemplářů (A + některé B) •Povinnost na výzvu ČIŽP nebo celních orgánů prokázat legální původ (jinak zákaz realizace záměru, zadržení, zabavení) \\nss2\users\Vomacka\DSCN0023.JPG 58 Kde hledat přesné zařazení DĚKUJI ZA POZORNOST! vomacka@mail.muni.cz logo F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif Masarykova univerzita - Home | Facebook