Pravidla pro vydávání právních předpisů obcí, krajů a hlavního města Prahy Metodická pomůcka I . č á s t Ú v o d n í u s t a n o v e n í Čl. 1 Ústavní a zákonné základy (1) Obce, hlavní město Praha a kraje mohou při výkonu přenesené působnosti vydávat právní předpisy na základě a v mezích zákona, jsou-li k tomu zákonem zmocněny.^1/ Tyto právní předpisy se nazývají nařízení.^2/ Při vydávání nařízení se orgány obce, hlavního města Prahy a kraje řídí zákony a jinými právními předpisy.^3/ (2) Obce, hlavní město Praha a kraje mohou při výkonu samostatné působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky.^4/ Při vydávání obecně závazných vyhlášek se řídí zákonem. ^5/ (3) Právní předpisy obce, hlavního města Prahy nebo kraje mohou ukládat povinnosti jen na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod.^6/ Povinnostmi se rozumí jak příkaz, tak zákaz určitého jednání. II . č á s t L e g i s l a t i v n í p r o c e s Čl. 2 Návrh právního předpisu (1) Návrh právního předpisu zpracovává věcně příslušný odbor obecního či krajského úřadu anebo magistrátu, popř. jejich zaměstnanec nebo skupina zaměstnanců (dále jen “zpracovatel”). V případech stanovených zvláštními předpisy^7/ se na zpracování návrhu podílejí státní orgány. Zpracovatel je povinen seznámit se s platnou právní úpravou a věcnými důvody navrhovaného předpisu. Návrh musí být zpracován v souladu s legislativně technickými pravidly. V návrhu se uvede podle potřeby i variantní řešení jednotlivých otázek. (2) Součástí návrhu je důvodová zpráva. Důvodová zpráva obsahuje zejména: a) výstižné a konkrétní zhodnocení platného stavu po stránce právní a ekonomické spolu s uvedením důvodů nové právní úpravy, b) potřebné vysvětlení navrhované právní úpravy, cílů, které sleduje a způsobu jejich provádění, c) výhody a nevýhody případně navrhovaných variantních řešení a zdůvodnění která varianta se považuje za optimální, d) finanční a hospodářský dopad navrhované právní úpravy ve vztahu k rozpočtu obce (kraje) a způsob úhrady potřebných nákladů, e) dopad na počet pracovních sil a na občany. Čl. 3 Připomínkové řízení k návrhu právního předpisu obce, hlavního města Prahy nebo kraje (1) -li zpracovatelem jednotlivec, zajišťuje připomínkové řízení v nezbytném rozsahu podle místních podmínek vedoucí věcně příslušného odboru, tajemník obecního úřadu, starosta obce, ředitel krajského úřadu apod. (2) Návrh se zasílá k věcnému posouzení a k zaujetí stanoviska útvarům úřadu (jedná-li se o kraj, hlavní město Prahu nebo větší obec), jejichž působnosti se věcně dotýká a dále orgánům, určeným zvláštními předpisy. Návrh právního předpisu kraje, který se týká samosprávy obcí, se podle možnosti projedná rovněž s těmito obcemi a návrh právního předpisu hlavního města Prahy se projedná vždy se všemi městskými částmi.8/ Týká-li se návrh jiných právnických osob, lze návrh zaslat k posouzení a zaujetí stanoviska rovněž některým z nich. (3) K zaujetí stanoviska se určí zpravidla lhůta 15 dnů. Tuto lhůtu lze prodloužit nebo zkrátit s přihlédnutím ke složitosti a rozsahu navrhované úpravy, aby dožádané orgány a osoby měly dostatek času na odpovědné vypracování stanoviska. Konec lhůty se stanoví konkrétním datem. (4) Dožádaný orgán posuzuje návrh nejen z věcného hlediska ve vztahu k vlastní působnosti, ale i z hlediska obecného souladu s právními předpisy a rovněž z hlediska požadavků kladených na tvorbu právních předpisů (legislativně technických pravidel). (5) Zaujímají-li dožádané orgány k návrhu odchylná stanoviska, je třeba tato stanoviska s nimi projednat. Postup při projednávání je třeba volit podle povahy případu, a to buď individuálně nebo na společné poradě. Přitom je třeba vzít v úvahu, že izolované vyhovění připomínce jednoho orgánu může vyvolat nesouhlas orgánů jiných. Věcně příslušný odbor (příp. osoba zabezpečující připomínkové řízení) je povinen vyvinout potřebné úsilí ke sjednocení stanovisek, aby dořešení sporných otázek nebylo neodůvodněně přesouváno až do doby předložení návrhu ke schválení radě či zastupitelstvu. (6) Průběh a výsledky připomínkového řízení uvádí zpracovatel návrhu v předkládací zprávě. V předkládací zprávě se uvádí zejména: a) s kým byl návrh projednán b) výsledek tohoto projednání. Čl. 4 Schválení návrhu (1) Před předložením návrhu na jednání zastupitelstva se doporučuje jeho předběžné projednání v radě s tím, že rada seznámí zastupitelstvo na začátku projednávání návrhu se svým stanoviskem. K posouzení návrhů právních předpisů (příp. i jiných složitých právních záležitostí) mohou obce, hlavní město Praha a kraje zřídit legislativně právní poradní orgány, které své stanovisko sdělí v předstihu schvalujícímu orgánu obce, hlavního města Prahy nebo kraje. (2) Nařízení obce vydává rada obce, hlavního města Prahy nebo kraje. V obcích, kde pravomoc rady vykonává starosta, vydává nařízení obce zastupitelstvo obce. 9/ (3) Obecně závaznou vyhlášku obce vydává zastupitelstvo obce, hlavního města Prahy nebo kraje. 10/ (4) Právní předpis obce, hlavního města Prahy nebo kraje podepisuje starosta obce spolu s místostarostou, primátor a náměstek primátora nebo hejtman spolu s náměstkem hejtmana.11/ Čl. 5 Platnost a účinnost právního předpisu (1) Právní předpis obce nabývá platnosti vyhlášením, dnem vyhlášení je první den jeho vyvěšení na úřední desce obecního úřadu. Prvním dnem vyvěšení však může být až den schválení právního předpisu příslušným orgánem obce. Právní předpis hlavního města Prahy nabývá platnosti vyhlášením ve Věstníku právních předpisů hlavního města Prahy, dnem vyhlášení je rozeslání příslušné částky Věstníku právních předpisů hlavního města Prahy uvedený v jejím záhlaví. Právní předpis kraje nabývá platnosti dnem vyhlášení ve Věstníku právních předpisů kraje, dnem vyhlášení je den rozeslání příslušné částky Věstníku právních předpisů kraje uvedený v jejím záhlaví12/. (2) Právní předpis obce, hlavního města Prahy nebo kraje nabývá účinnosti 13/ a) patnáctým dnem po vyhlášení, nebo b) pozdějším v něm výslovně stanoveným dnem, nebo c) výjimečně dřívějším v něm výslovně stanoveným dnem, nejdříve však dnem vyhlášení, vyžaduje-li to naléhavý obecný zájem. Čl. 6 Vyhlášení právního předpisu (1) Právní předpis obce musí být vyhlášen. Vyhlášení se provede vyvěšením na úřední desce obecního úřadu po dobu 15 dnů. Nařízení obce vykonávající rozšířenou působnost se zveřejní též na úřední desce obecních úřadů působících ve správním obvodu obce s rozšířenou působností. 14/ (2) Právní předpis hlavního města Prahy musí být vyhlášen, vyhlášení se provede uveřejněním ve Věstníku právních předpisů hlavního města Prahy -li právní předpis hlavního města Prahy účinnosti dříve než patnáctým dnem po vyhlášení, zveřejní se též na úřední desce magistrátu města, na úředních deskách městských částí a v hromadných informačních prostředcích. 14a/ (3) Právní předpis kraje musí být vyhlášen, vyhlášení se provede uveřejněním -li právní předpis kraje účinnosti dříve než patnáctým dnem po vyhlášení, zveřejní se též na úřední desce krajského úřadu, na úředních deskách obcí, kterých se dotýká, a v hromadných informačních prostředcích. 15/ Čl. 7 Změna a zrušení právního předpisu (1) Změna právního předpisu zpravidla spočívá v doplnění nových ustanovení, zrušení některých ustanovení a náhradě textu některých ustanovení novým zněním. Při změnách je nutno dát přednost novelizacím přímým před nepřímými a dbát co největší přehlednosti a srozumitelnosti, zejména pro dotčené osoby a orgány. Vzhledem k tomu je účelné zejména u rozsáhlejších a zásadních změn a při několikáté novelizaci dát přednost zrušení stávajícího právního předpisu a vydání nového. (2) Při změně právního předpisu obce, hlavního města Prahy nebo kraje je třeba vždy posoudit dopad na právní vztahy vzniklé na základě původního právního předpisu a tyto dopady v případě potřeby upravit v přechodných ustanoveních. (3) Změnu a zrušení nařízení lze provést pouze nařízením. Změnu a zrušení obecně závazné vyhlášky lze provést pouze obecně závaznou vyhláškou. Tím není dotčena možnost zrušení právního předpisu obce, hlavního města Prahy nebo kraje Ústavním soudem podle zvláštního zákona. 16/ Čl. 8 Evidence právních předpisů (1) O vydaných právních předpisech vede obec, která je vydala, evidenci. Evidence obsahuje číslo a název právního předpisu, datum jeho schválení, datum nabytí jeho platnosti, datum nabytí jeho účinnosti, popřípadě datum pozbytí jeho platnosti. Právní předpisy obce se označují pořadovými čísly, číselná řada se uzavírá vždy koncem každého kalendářního roku. 17/. (2) Právní předpisy obce a jejich evidence musí být každému přístupny u obecního úřadu v rozšířenou působnost musí být každému přístupné též u obecních úřadů působících v jejím správním obvodu. 18/ (3) Obecně závaznou vyhlášku obce zašle obec neprodleně po dni jejího vyhlášení Ministerstvu vnitra. Nařízení obce zašle obec neprodleně po dni jeho vyhlášení příslušnému krajskému úřadu . 19/ (4) Za evidenci právních předpisů hlavního města Prahy se pokládá Sbírka právních předpisů hlavního města Prahy. Sbírka právních předpisů hlavního města Prahy musí být každému přístupná na magistrátu hlavního města, na stejnopis Věstníku i způsobem umožňujícím dálkový přístup. 19a/. (5) Za evidenci právních předpisů kraje se pokládá Věstník právních předpisů kraje. Věstník právních předpisů kraje musí být každému přístupný na krajském úřadu, na všech obecních úřadech v kraji a na Ministerstvu vnitra. Kraj zveřejní stejnopis Věstníku i způsobem, který umožňuje dálkový přístup. 20/ III . č á s t L e g i s l a t i v n ě t e c h n i c k á p r a v i d l a Čl. 9 Obecná legislativně technická pravidla (1) Právní předpis musí mít normativní obsah, nemá být mnohomluvný a upravovat věci, které jsou samozřejmé. (2) Jednotlivá ustanovení je třeba formulovat tak, aby si navzájem neodporovala a neumožňovala různý výklad. Je nutné respektovat obecně vžitý význam slov. Není-li možné se vyhnout použití slova s více významy, musí být z předpisu jasné, v jakém významu je slovo použito. (3) Právní předpis musí být pojmově přesný a jednotný, jasný a srozumitelný a musí používat stejné pojmy vždy ve stejném významu a pro stejný institut. (4) Je třeba dbát na to, aby použité pojmy byly v souladu s pojmy použitými v navazujících a souvisejících právních předpisech (zejména vyšší právní síly) tak, aby jejich vzájemný vztah nevyvolával pochybnosti. Je-li nutno výjimečně použít pojem, který byl v jiném právním předpise použit v odlišném významu, je třeba takový pojem samostatně definovat. (5) Nelze přejímat ustanovení jiného právního předpisu, neboť v důsledku takového postupu se převzaté ustanovení stává součástí právního předpisu obce, hlavního města Prahy nebo kraje, do kterého bylo převzato. V nevyhnutelných případech lze uvést přesný obsah převzatého ustanovení a toto ustanovení citovat v poznámce pod čarou. (6) Při tvorbě právního předpisu se používá sloves v oznamovacího způsobu přítomného času a podstatných jmen zpravidla v jednotném čísle. Zvlášť pozorně je třeba formulovat výrazy při použití tvaru, který je totožný v prvém a čtvrtém pádě. Je nežádoucí používat složitá souvětí, zejména obsahují-li současně podmětné a předmětné vedlejší věty. Čl. 10 Speciální legislativně technická pravidla (1) Cizí slova lze použít pouze výjimečně, jsou-li součástí vžité právní terminologie, jsou-li běžně užívána v jazyce upravovaného oboru a nelze-li je dostatečně nahradit výrazem českým. (2) Alternativy se vyjadřují spojkami „nebo“ a „anebo“, při více možnostech se spojka klade mezi poslední dvě. (3) Legislativní zkratky lze zavádět jen v případech, kdy mají své opodstatnění, zejména tam, kde by výraz zkratkou nahrazovaný měl být v textu vícekrát opakován. Legislativní zkratka se zařazuje na tom místě, kde se poprvé zkracovaný výraz používá, nikoliv však v nadpise. Vyjadřuje se slovy v závorce „(dále jen „....“)“. Zavedené legislativní zkratky mají být výstižné a je třeba je v dalším textu důsledně používat. Není vhodné vytvářet legislativní zkratky ze začátečních písmen, např. OÚ, KÚ, MV apod. (4) Právní předpisy vyhlášené ve sbírce zákonů nebo právních předpisů se citují tak, že k označení formy předpisu se připojí zlomek, jehož čitatelem je číslo předpisu, pod kterým byl uveřejněn, a jmenovatelem nezkráceně vypsaný ročník sbírky, k tomu se připojí označení této sbírky, (např. „zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů“). Právní předpisy, u kterých se obecně ustálila slovní citace, lze citovat i tímto slovním označením (např. „trestní zákon“, „trestní řád“, „občanský zákoník“, „občanský soudní řád“, „obchodní zákoník“). Cituje-li se právní předpis novelizovaný, je nutno tuto skutečnost vyjádřit doplňkem, např. „ve znění ...“, u opakovaných novel doplňkem „ve znění pozdějších předpisů“ (např. „zákon č. 128/2000 Sb., o obcích /obecní zřízení/, ve znění pozdějších předpisů“). Cituje-li se právní předpis, který byl republikován, připojí se za citaci tohoto předpisu odkaz na republikaci (např. „úplné znění č. ...“), tento způsob nelze použít, byl-li právní předpis po republikaci znovu novelizován. (5) Při souborné citaci několika paragrafů právního předpisu se vloží před příslušné číslice jednoduchá paragrafová značka (např. „§ 15 až 20“). Označení „§§“ pro citaci několika paragrafů se nepoužívá. Čl. 11 Členění právního předpisu obce, hlavního města Prahy nebo kraje (1) Právní předpisy je třeba přehledně členit a přitom dbát na vnitřní souvislost a sled věcí podstatných a věcí méně důležitých. (2) Obsahově související úseky rozsáhlejšího právního předpisu je účelné spojovat v části, hlavy, díly, popř. oddíly. Pořadí částí, hlav, dílů a oddílů se označuje buď slovním vypsáním pořadového čísla nebo číslicí. Nadpisy částí, hlav, dílů a oddílů se uvádějí pod jejich pořadovým číslem. (3) Právní předpis obce, hlavního města Prahy nebo kraje se zásadně člení na články. Jednotlivé články se označují arabskými číslicemi bez tečky. Vždy je třeba zachovat souvislý sled článků v celém právním předpise. Nadpisy jednotlivých článků se uvádějí pod jejich pořadovým číslem. Označuje-li se několik článků společným nadpisem, uvádí se společný nadpis vždy nad pořadovým číslem prvního článku příslušné skupiny. (4) Jednotlivé články se člení na odstavce. Odstavce článků se na začátku označují arabskými číslicemi. Není vhodné členění článků odrážkami, zejména s ohledem na obtíže spojené s citací takových ustanovení. (5) Novelizace se formulují podle svého obsahu, např. a) „zrušuje se článek 2“, b) „text článku 3 se nahrazuje novým zněním:“, c) „za článek 3 se vkládá nový článek 3a, který zní:“, d) „dosavadní text článku 4 se označuje jako odstavec 1 a doplňuje se novým odstavcem 2, který zní:“, e) „v článku 5 se zrušuje odstavec 2, zároveň se zrušuje číslování odstavců“. (6) Má-li právní předpis obce, hlavního města Prahy nebo kraje přílohu, je třeba na její existenci poukázat v textu právního předpisu. Má-li právní předpis více příloh, označují se jednotlivé přílohy arabskými číslicemi. Čl. 12 Název a úvodní věta právního předpisu obce, hl. města Prahy nebo kraje (1) Název obsahuje označení formy právního předpisu (obecně závazná vyhláška, nařízení), název obce (hlavního města Prahy nebo kraje), která jej vydává, číslo a rok vydání a stručné a výstižné označení jeho hlavního obsahu, např.: a) obecně závazná vyhláška obce XY č. 1/2003, o místních poplatcích b) nařízení obce XY č. 2/2003, kterým se vydává tržní řád c) obecně závazná vyhláška obce XY č. 3/2003, kterou se mění obecně závazná vyhláška č.1/2003, o místních poplatcích. (2) V úvodní větě se uvádí, který orgán obce, hlavního města Prahy nebo kraje a kdy obecně závaznou vyhlášku (nařízení) vydal, a na základě jakého ustanovení zákona. Pokud zákonné zmocnění obsahuje některé další podmínky, které je nutno při vydání právního předpisu dodržet (např. dohodu s jiným orgánem nebo jeho souhlas), je nutno tuto skutečnost v úvodní větě vyjádřit. Úvodní věta může být formulována např. takto: a) Rada obce XY se na svém zasedání dne ...... usnesla vydat na základě § 18 odst. 1 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a v souladu s § 11 odst.1 a 102 odst. 2 písm. d) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, toto nařízení:, b) Zastupitelstvo obce XY se na svém zasedání dne ….. usneslo vydat na základě § 14 odst. 2 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a v souladu s § 10 písm.d) a 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, tuto obecně závaznou vyhlášku:. Čl. 13 Přechodná ustanovení právního předpisu obce, hl. města Prahy nebo kraje Právní předpis nemůže upravovat právní vztahy (práva a povinnosti) se zpětnou účinností. Dotýká-li se nový právní předpis obce, hlavního města Prahy nebo kraje práv a povinností vzniklých na základě právního předpisu dřívějšího, je třeba takový dopad upravit v přechodných ustanoveních. Čl. 14 Sankční ustanovení právního předpisu obce, hl. města Prahy nebo kraje V právním předpise obce, hlavního města Prahy nebo kraje nelze zavádět sankce za porušení stanovených povinností, neboť sankce lze zakládat jen zákonem. V sankčních ustanoveních lze uvést pouze odkaz na příslušný zákon, podle kterého lze sankce uložit. Sankční ustanovení lze formulovat např. takto: a) porušení povinností stanovených touto obecně závaznou vyhláškou (nařízením) lze postihovat podle zvláštních předpisů (a v poznámce pod čarou uvést tyto zvláštní předpisy), nebo b) porušení povinností stanovených touto obecně závaznou vyhláškou (nařízením) lze postihovat jako přestupek, nejde-li o jiný správní delikt postižitelný podle zvláštních předpisů nebo o trestný čin (a v poznámce pod čarou uvést zákony o přestupcích a o souvisejících jiných správních deliktech). Čl. 15 Zrušovací ustanovení právního předpisu obce, hl.města Prahy nebo kraje Vzájemný soulad právních předpisů obce, hlavního města Prahy nebo kraje je nezbytné zabezpečit přesnými zrušovacími ustanoveními. Není přípustné spoléhat se jen na interpretační pravidla, byť obecně uznávaná, o vzájemném poměru právní normy nové k normě dřívější a právní normy obecné k normě speciální. Zrušovací ustanovení musí být proto konkrétní a výslovně uvádět ty právní předpisy obce, hlavního města Prahy nebo kraje, popř. jejich jednotlivá ustanovení, která se novým právním předpisem obce, hlavního města Prahy nebo kraje zrušují, popř. jsou jím dotčena a v jakém směru. 1/ čl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky, § 11 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 44 odst. 2 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, § 7 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů 2/ § 11 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 44 odst. 2 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, § 7 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů 3/ § 61 odst. 2 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 31 odst. 3 písm.a) zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, § 30 písm. a) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů 4/ čl. 104 odst. 3 Ústavy České republiky. 5/ § 35 odst. 3 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 16 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, § 16 písm. a) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení). ve znění pozdějších předpisů 6/ čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, § 10 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 6 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů 7/ Např. § 26 odst. 2 písm. i) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, § 2 odst. 1 nařízení vlády č. 397/1992 Sb., kterým se stanoví podrobnější úprava vztahů Policie České republiky k orgánům obcí a obecní policii 8/ § 13 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 46 odst. 1 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů 9/ § 102 odst. 2 písm. d) a odst. 4 a § 84 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 44 odst. 2 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, § 59 odst. 1 písm. k) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů 10/ § 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 44 odst. 1 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, § 35 odst. 2 písm. c) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů 11/ § 104 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 72 odst. 3 písm. a) zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, § 61 odst. 3 písm. a) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů 12/ § 12 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 45 odst. 1 a 2 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, § 8 odst. 2 a 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů 11 13/ § 12 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 45 odst. 3 a násl. zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, § 8 odst. 4 a 5 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů 14/ § 12 odst. 1 a odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů 14a/§ 45 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů 15/ § 8 odst. 2 a 5 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů 16/ § 64 a násl. zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů. 17/ § 12 odst. 4 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů 18/ § 12 odst. 5 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů 19/ § 12 odst. 6 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů 19a/ § 45 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů 20/ § 8 odst. 7 a 8 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů Aktuální znění ke dni 1. února 2010 zpracoval: Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Ministerstva vnitra