Obsah rozpočtu
Obsahem rozpočtu obcí
a krajů jsou jeho příjmy, výdaje a ostatní peněžní operace, a to
včetně tvorby a použití peněžních fondů, pokud
není zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů uvedeno, že
probíhají mimo rozpočet. Mimo rozpočet se uskutečňují peněžní operace týkající
se cizích prostředků, sdružených prostředků a podnikatelské činnosti
územních samosprávných celků. Hospodaření mimo rozpočet je přípustné jen během
roku, přičemž na konci fiskálního roku se musí spojit s rozpočtem,
a to tak, že půjde-li o zisk, patří do příjmů, a naopak
půjde-li o ztrátu, ta se musí vyrovnat z výdajů rozpočtu. Takovýto
způsob hospodaření, tzn., aby byly trvale důležité finanční operace vedeny mimo
jeho rozpočet a závěrečný účet, nelze v žádném případě dopustit,
protože by se tímto krokem naprosto ztratila podstata, kterou je vypovídací
schopnost kontroly rozpočtového hospodaření.
Podíváme-li se na příjmy
a výdaje rozpočtu obcí a krajů, můžeme konstatovat, že ve své
podstatě jsou formulovány shodně, byť v rámci obcí je počítáno
v příjmové stránce ještě s dotací z rozpočtu příslušného kraje
a s příjmy z místních poplatků.[1]
Vnitřní
struktura rozpočtu obcí
Když
se podíváme na příjmy a výdaje rozpočtu obcí a krajů, můžeme
konstatovat, že ve své podstatě jsou formulovány shodně, byť v rámci
obcí je počítáno v příjmové stránce ještě s dotací z rozpočtu
příslušného kraje.
Příjmy rozpočtu obce
tvoří:
a) příjmy z vlastního majetku
a majetkových práv,
b) příjmy z výsledků vlastní činnosti,
c) příjmy z hospodářské činnosti právnických
osob, pokud jsou příjmem obce, která organizaci zřídila nebo založila,
d) příjmy z vlastní správní činnosti včetně
příjmů z výkonů státní správy, k nimž je obec pověřena podle
zvláštních zákonů, zejména ze správních poplatků z této činnosti, příjmy
z vybraných pokut a odvodů uložených v pravomoci obce
na základě zákona o rozpočtových pravidlech a zvláštních zákonů,
e) výnosy z místních poplatků,[2]
f) výnosy daní nebo podíly na nich podle
zvláštního zákona,[3]
g) dotace ze státního rozpočtu a ze státních
fondů,
h) dotace z rozpočtu kraje,
i) prostředky získané správní činností ostatních
orgánů státní správy, například z jimi ukládaných pokut a jiných
peněžních odvodů a sankcí, jestliže jsou podle zvláštních zákonů příjmem
obce,
j) přijaté peněžité dary a příspěvky,
k) jiné příjmy, které podle zvláštních zákonů
patří do příjmů obce, například podle zákona o rozpočtovém určení
výnosu některých daní.[4]
Obec může ke krytí dočasného
časového nesouladu mezi čerpáním rozpočtových výdajů a plněním
rozpočtových příjmů určených k jejich úhradě použít návratnou
finanční výpomoc ze státního rozpočtu, z rozpočtu kraje nebo
z rozpočtu jiné obce. Návratná finanční výpomoc je bezúročná
a poskytuje se na základě rozhodnutí, a ne smluvním vztahem,
z čehož vyplývá, že v případě nesplácení se sankcionuje jako porušení
rozpočtové kázně, přičemž její splatnost musí být zajištěna rozpočtovými příjmy
běžného roku.
Obec
může k úhradě svých potřeb použít též návratných zdrojů, za které se
považují smluvně zabezpečená půjčka, úvěr, návratná finanční výpomoc nebo výnos
z prodeje vlastních dluhopisů.
Výdaje rozpočtu obce tvoří:
a) závazky vyplývající pro obec z plnění povinností
uložených jí zákony,
b) výdaje na vlastní činnost obce
v její samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí
o vlastní majetek a jeho rozvoj,
c) výdaje spojené s výkonem státní správy,
ke které je obec pověřena zákonem,
d) závazky vyplývající pro obec z uzavřených
smluvních vztahů v jejím hospodaření a ze smluvních vztahů vlastních
organizací, jestliže k nim přistoupila,
e) závazky přijaté v rámci spolupráce
s jinými obcemi nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků
na společnou činnost,
f) úhrada úroků z přijatých půjček
a úvěrů,
g) výdaje na emise vlastních dluhopisů
a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům,
h) výdaje na podporu subjektů provádějících
veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného
pro obec,
i) jiné výdaje uskutečněné v rámci
působnosti obce, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné
humanitární účely.[5]
Vedle
těchto výdajů hradí obec ze svého rozpočtu i splátky přijatých půjček,
úvěrů a návratných výpomocí a splátky jistiny vlastních dluhopisů
jejich vlastníkům.
Vnitřní
struktura rozpočtu krajů
Příjmy rozpočtu kraje:
a) příjmy z vlastního majetku
a majetkových práv,
b) příjmy z výsledků vlastní činnosti,
c) příjmy z hospodářské činnosti organizace,
pokud jsou podle zákona o rozpočtových pravidlech nebo jiného zákona
příjmem rozpočtu kraje, který organizaci zřídil nebo založil,
d) příjmy ze správní činnosti včetně příjmů
z výkonů státní správy, k nimž je kraj pověřen podle zvláštních
zákonů, zejména správní poplatky z této činnosti, a dále příjmy
z vybraných pokut uložených v pravomoci kraje podle zákona
o rozpočtových pravidlech nebo zvláštních zákonů,
e) výnosy daní nebo podíly na nich podle
zvláštního zákona,[6]
f) dotace ze státního rozpočtu a ze státních
fondů,
g) přijaté peněžité dary a příspěvky,
h) jiné příjmy, které podle zvláštních zákonů
patří do příjmů kraje,
i) prostředky získané správní činností ostatních
orgánů státní správy, například z jimi ukládaných pokut a jiných
peněžních odvodů a sankcí, jestliže jsou podle zvláštních zákonů příjmem
kraje.[7]
Kraj
může použít prostředky poskytnuté prostřednictvím Národního fondu. Současně
také může kraj k úhradě svých potřeb použít též návratné zdroje, například
smluvně zabezpečenou půjčku, úvěr, návratnou finanční výpomoc nebo výnos
z prodeje vlastních dluhopisů.
Kraj
může ke krytí dočasného časového nesouladu mezi čerpáním rozpočtovaných
výdajů a plněním rozpočtových příjmů určených k jejich úhradě použít
návratnou finanční výpomoc ze státního rozpočtu nebo z rozpočtu jiného
kraje. Návratná finanční výpomoc je bezúročná. Její opožděné splácení se
považuje za zadržení peněžních prostředků, což znamená opět porušení
rozpočtové kázně.
Výdaje rozpočtu kraje:
a) závazky vyplývající pro kraj z plnění
povinností uložených zvláštními právními předpisy,
b) výdaje na činnost orgánů kraje
v jeho samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí
o vlastní majetek a jeho rozvoj,
c) výdaje spojené s výkonem státní správy,
ke které je kraj pověřen zvláštními právními předpisy,
d) závazky vyplývající pro kraj z uzavřených
smluvních vztahů v jeho hospodaření a ze smluvních vztahů vlastních
organizací, jestliže k nim přistoupil,
e) dotace do rozpočtů obcí v kraji,
f) závazky přijaté v rámci spolupráce
s jinými územními celky nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků
na společnou činnost,
g) úhrada úroků z přijatých půjček
a úvěrů,
h) výdaje na emise vlastních dluhopisů
a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům,
i) výdaje na podporu subjektů provádějících
veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání
prospěšného pro kraj,
j) jiné výdaje uskutečněné v rámci
působnosti kraje, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné
humanitární účely,
k)
dotace Regionální radě regionu soudržnosti.[8]
Vedle výdajů uvedených výše hradí
kraj ze svého rozpočtu i splátky přijatých půjček, úvěrů a návratných
finančních výpomocí a splátky jistiny vlastních dluhopisů jejich
vlastníkům.
Kraj může
ke krytí dočasného časového nesouladu mezi čerpáním rozpočtovaných výdajů
a plněním rozpočtových příjmů určených k jejich úhradě použít
návratnou finanční výpomoc ze státního rozpočtu nebo z rozpočtu jiného
kraje. Návratná finanční výpomoc je bezúročná. Její opožděné splácení se
považuje za zadržení peněžních prostředků.[9]
[1] PAŘÍZKOVÁ, I. Financování územních
samospráv. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 238 s. ISBN
978-80-210-4511-8.
[2] Zákon č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
[3] Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém
určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým
státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní). Blíže RADVAN, M. Zdanění nemovitostí v Evropě. Praha: LexisNexis,
2005. 102 s. ISBN 80-86920-03.
[4] Zákon č. 250/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů.
[5] Srov. zákon č. 250/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů.
[6] Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém
určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým
státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní).
[7] Zákon č. 250/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů.
[8] Zákon č. 250/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů.
[9] Viz PAŘÍZKOVÁ, I. Financování
územních samospráv. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 238 s. ISBN
978-80-210-4511-8.