Organizace ÚSC
Příspěvkové
organizace
Právní postavení, zřizování a zrušování
příspěvkových organizací
Příspěvkové
organizace územních samosprávných celků se zřizují pro takové činnosti, které
jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost
vyžadují samostatnou právní subjektivitu. Zřizování a rušení příspěvkových
organizací a schvalování jejich zřizovacích listin je vyhrazeno
zastupitelstvu obce a zastupitelstvu kraje. Plnění úkolů zakladatele nebo
zřizovatele podle zvláštních právních předpisů je svěřeno radě obce (není-li
zřízena, pak starostovi) a radě kraje. Ze zákona o rozpočtových
pravidlech je povinností zřizovatele vydat o vzniku příspěvkové organizace
zřizovací listinu. Zákon v § 27 odst. 2 taxativně uvádí náležitosti
zřizovací listiny:
• úplný název
zřizovatele, je-li jím obec, uvede se také její zařazení do okresu,
• název, sídlo
a IČO organizace,
• vymezení hlavního
účelu a tomu odpovídajícího předmětu činností,
• označení
statutárních orgánů a způsob, jakým vystupují jménem organizace,
• vymezení majetku ve vlastnictví zřizovatele, který se
příspěvkové organizaci předává do správy k jejímu vlastnímu
hospodářskému využití,
• vymezení takových
majetkových práv, jež organizaci umožní, aby svěřený majetek včetně majetku
získaného svou vlastní činností spravovala pro hlavní účel, k němuž byla
zřízena,
• okruhy doplňkové činnosti navazující na hlavní účel
organizace, kterou jí zřizovatel povolí k tomu, aby mohla lépe využívat
všechny své hospodářské možnosti a odbornost svých zaměstnanců. Tato
činnost nesmí narušovat plnění hlavních účelů organizace a sleduje se
odděleně,
• vymezení doby,
na kterou je organizace zřízena.[1]
Ke vzniku, rozdělení, sloučení, splynutí nebo
zrušení příspěvkové organizace dochází dnem určeným zřizovatelem
v rozhodnutí, jímž též určí, v jakém rozsahu přecházejí práva
a závazky na nové anebo přejímající organizace. Rozhodne-li
zřizovatel o zrušení organizace, přecházejí dnem uvedeným v jeho
rozhodnutí o zrušení její práva a závazky na zřizovatele. Tyto
skutečnosti se zveřejňují v Ústředním věstníku do 15 dnů ode dne, kdy
k uvedené skutečnosti došlo.[2]
Finanční
hospodaření příspěvkových organizací
Příspěvková organizace hospodaří s peněžními
prostředky získanými vlastní činností a s penězi přijatými
z rozpočtu svého zřizovatele. Dále hospodaří s prostředky svých fondů
a s peněžními dary od fyzických a právnických osob včetně
peněžních prostředků poskytnutých ze zahraničí. Vytváří-li ve své
doplňkové činnosti zisk, může jej použít jen ve prospěch své hlavní
činnosti, a pokud příspěvková organizace vytváří své peněžní fondy, tak
zůstatky těchto fondů se po skončení roku převádějí do následujícího
roku.
Uzavírat smlouvy o půjčce nebo o úvěru je
organizace oprávněna jen s předchozím souhlasem zřizovatele. Stejně tak
závazek ručitele je na sebe oprávněna přijímat za předchozího
souhlasu zřizovatele a jen za předpokladu, že jde o ručení
za dlužníka, jímž je zřizovatel nebo jím zřízená či založená právnická
osoba. Organizace však není oprávněna poskytovat dary jiným subjektům. Výjimkou
jsou obvyklé peněžité nebo věcné dary pro její zaměstnance a jiné osoby
z FKSP.[3]
Fondy
zřizované příspěvkovými organizacemi:
Rezervní fond,
Fond investic,
Fond odměn,
Fond kulturních a sociálních
potřeb.
Zůstatky peněžních fondů se
po skončení roku převádějí do následujícího roku.[4]
[1] Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
[2] Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů ve znění pozdějších předpisů.
[3] Srov. PAŘÍZKOVÁ, I. Finance územní
samosprávy. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 238 s. ISBN
978-80-210-4511-8.
[4] Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.