1 Správa kultury se zvláštním zaměřením na úsek památkové péče BM406K Vybrané otázky veřejné správy a správního práva I 4. přednáška 21. 4. 2023 Petr Havlan 2 Obsah a cíl přednášky •Správa na úseku památkové péče •Správa na ostatních úsecích kultury •archeologické výzkumy a nálezy •prodej a vývoz předmětů kulturní hodnoty •muzea a galerie •knihovny •vydávání periodického a neperiodického tisku •rozhlasové a televizní vysílání •Cíl: cílem této přednášky je, aby studenti byli s to vymezit a v tom podstatném přiblížit pojem správa kultury, potažmo správa na úseku památkové péče a pojmy z dalších úseků dané správy. • • * 3 Správa na úseku památkové péče •obecná východiska §kulturní bohatství jako ústavně chráněná hodnota §čl. 34 odst. 2 LZPS „Právo přístupu ke kulturnímu bohatství je zaručeno za podmínek stanovených zákonem“ §čl. 35 odst. 3 LZPS „Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem.“ §povinností státu je chránit kulturní památky a vymáhat dodržování zákazu tyto památky neohrožovat a nepoškozovat §konflikt zájmů §veřejný zájem na ochraně kulturního bohatství vs. ústavně zaručené vlastnické právo §nutnost poměřování při omezování vlastnického práva § [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 4 Správa na úseku památkové péče •obecná východiska promítnutá do zákonné úpravy • §zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči §kodifikace práva hmotného a procesního na úseku památkové péče §včetně úpravy archeologických výzkumů a nálezů §vyhláška č. 66/1988 Sb., kterou se provádí zákon o státní památkové péči * [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 5 Správa na úseku památkové péče •kulturní památka - obecně §věc movitá nebo nemovitá (případně soubor těchto věcí) – §jde o věci naplňující tyto zákonné znaky: §mají historickou, uměleckou, vědeckou či technickou hodnotu nebo §mají přímý vztah k významným osobnostem nebo historickým událostem §prohlášení věci za kulturní památku Ministerstvem kultury (rozhodnutí o prohlášení za KP) [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 6 Správa na úseku památkové péče •řízení o prohlášení věci za kulturní památku §zákon upravuje pouze základní procesní pravidla §Ministerstvo kultury vyrozumí písemně vlastníka o podání návrhu na prohlášení jeho věci nebo stavby za kulturní památku nebo o tom, že hodlá jeho věc nebo stavbu prohlásit za kulturní památku z moci úřední, potažmo na podnět – a umožní mu k návrhu nebo podnětu se vyjádřit §ještě před prohlášením věci nebo stavby za kulturní památku si Ministerstvo kultury vyžádá vyjádření krajského úřadu a obecního úřadu obce s rozšířenou působností, pokud je již od těchto orgánů neobdrželo §vlastník je povinen od doručení vyrozumění až do rozhodnutí ministerstva kultury chránit svoji věc nebo stavbu před poškozením, zničením nebo odcizením a oznámit ministerstvu kultury každou zamýšlenou i uskutečněnou změnu jejího vlastnictví, správy nebo užívání §rozhodující pro (ne)prohlášení stavby za kulturní památku je zjištění (ne)existence hodnot uvedených v ustanovení § 2 odst. 1 zákona o památkové péči §z mimořádně závažných důvodů lze prohlášení věci za kulturní památku také zrušit – – [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 7 Správa na úseku památkové péče •kategorie ochrany památek §kulturní památka § §národní kulturní památka § §územní formy ochrany památek §památková rezervace §památková zóna §ochranná pásma – [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 8 Správa na úseku památkové péče •evidence kulturních památek §Ústřední seznam kulturních památek ČR §evidence v katastru nemovitostí §Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO §Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví §pro přijetí na „seznam světového dědictví“ jsou stanovena přísná kritéria a jde o záležitost poměrně nákladnou [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 9 Správa na úseku památkové péče •organizační struktura §Ministerstvo kultury §památková inspekce §odborná organizace státní památkové péče §Národní památkový ústav §krajské úřady §obecní úřady obcí s rozšířenou působností §kraje v samostatné působnosti §obce v samostatné působnosti – – [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 10 Správa na úseku památkové péče •základní povinnosti vlastníka kulturní památky §zachovávat a udržovat památku v dobrém stavu, a to na vlastní náklad §chránit památku před ohrožením, poškozením, znehodnocením nebo odcizením, a to opět na vlastní náklad §užívat památku odpovídajícím způsobem §oznamovat změny v užívání památky §respektovat právo státu na přednostní koupi památky §mít závazné stanovisko k provedení údržby, opravy, rekonstrukce, restaurování nebo jiné úpravy památky • [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 11 Správa na úseku památkové péče •finanční pomoc vlastníkovi kulturní památky §vlastník by neměl nést veškeré náklady §čl. 11 odst. 4 LZPS „Vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu.“ §přímá (to znamená prostředky z veřejných rozpočtů čili poskytnutí finančního příspěvku na žádost; jde o FP nenárokovou) §nepřímá (bezplatná odborná pomoc prostřednictvím Národního památkového ústavu, a to zejména při obnově památky; dále jsou možná daňová zvýhodnění) [USEMAP] 12 Správa na úseku památkové péče •opatření při porušení povinností vlastníka kulturní památky §uložení opatření k nápravě §provedení opatření na náklad vlastníka §uložení pokuty při spáchání přestupku §uložení určitého způsobu nakládání a památkou, popřípadě nucené svěření památky do úschovy odborné organizaci §vyvlastnění nemovité památky – [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 13 Správa na úseku archeologických výzkumů a nálezů • právní úprava - zákon č. 20/1987 Sb. §specifická oblast, kde nelze použít obvyklá měřítka ochrany kulturních památek a památkových území –archeologické výzkumy §provádí Archeologický ústav Akademie věd a další subjekty – • tzv. oprávněné organizace (např. vysoké školy, muzea, ale i fyzické osoby, • mají-li, zákonem stanovené, potřebné předpoklady) §k provádění archeologických výzkumů se vyžaduje: §dohoda s vlastníkem (správcem, uživatelem) nemovitosti §má-li se provádět stavební činnost na území s archeologickými nálezy, je třeba tento záměr oznámit, aby mohl být proveden záchranný archeologický výzkum –plán území s archeologickými nálezy – [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 14 Správa na úseku archeologických výzkumů a nálezů • archeologický nález §věc (soubor věcí) §jde o věc naplňující tyto zákonné znaky: §je dokladem nebo pozůstatkem života člověka a jeho činnosti od počátku jeho vývoje do novověku a §zachovala se zpravidla pod zemí §může být na návrh Archeologického ústavu Akademie věd prohlášen za kulturní památku §o nálezu, který nebyl učiněn při provádění archeologických výzkumů, musí být učiněno oznámení Archeologickému ústavu nebo nejbližšímu muzeu §nález i naleziště musí být ponechány beze změny až do prohlídky a do následného opatření k ochraně nálezu §právo na odměnu, náhradu nutných nákladů a náhradu za majetkovou újmu §vlastnictví movitého nálezu [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 15 Správa na úseku prodeje a vývozu předmětů kulturní hodnoty • zásadní změna situace po roce 1989 §otevření hranic, privatizace obchodní sítě, restituce §potřeba řešit problematiku obchodu s předměty kulturní hodnoty a jejich přeshraničního pohybu • právní úprava - zákon č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů • kulturní hodnoty • předměty kulturní hodnoty: §přírodniny nebo lidské výtvory nebo jejich soubory, které jsou významné pro historii, literaturu, umění nebo vědu, splňující zákonná kritéria §ochrana poskytovaná zákonem č. 71/1994 Sb. se netýká: prodeje a vývozu kulturních památek a národních kulturních památek; evidovaných sbírek muzejní povahy a sbírkových předmětů, které jsou jejich součástmi (viz z. č. 122/2000 Sb.); archiválií (viz z. č. 499/2004 Sb.); originálů uměleckých děl žijících autorů a předmětů dovezených do ČR a propuštěných do celního režimu dočasného použití § § – [USEMAP] 16 Správa na úseku prodeje a vývozu předmětů kulturní hodnoty • osvědčení §podmiňuje vývoz předmětů kulturní hodnoty §vydávají je tzv. odborné organizace (muzea, galerie, knihovny, pracoviště Národního památkového ústavu) a popř. Ministerstvo kultury §děje se tak na žádost vlastníka předmětu kulturní hodnoty §lhůty pro vydání a dobu platnosti stanoví zákon §se nevydá, zejména jde-li o kulturní památku nebo sbírku muzejní povahy §před vývozem předmětu kulturní hodnoty je předkládá vývozce celnímu úřadu §musí jím být opatřeny také předměty kulturní hodnoty z oboru archeologie a sakrální a kultovní povahy nabízené k prodeji •dohled a sankce §dohled provádí Ministerstvo kultury a celní orgány §pokuty za přestupky • § [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Správa na úseku muzeí a galerií • právní úprava - zákon č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy §zakotvuje zvláštní režim ochrany předmětů movitého kulturního dědictví tvořících sbírky muzejní povahy • sbírka muzejní povahy – zákonné znaky: §sbírka, která je ve své celistvosti významná pro prehistorii, historii, umění, literaturu, techniku, přírodní nebo společenské vědy §tvoří ji soubor sbírkových předmětů shromážděných lidskou činností §má se za to, že je věcí hromadnou • 17 [USEMAP] 18 Správa na úseku muzeí a galerií • centrální evidence sbírek §vede ji Ministerstvo kultury §představuje veřejnosti přístupný informační systémem §týká se pouze sbírek, která se trvale nacházejí na území České republiky a které obsahují nejméně 5 sbírkových předmětů §zápisy z moci úřední nebo na žádost §zápis obsahuje identifikaci sbírky a jejího vlastníka (správce) §pro zapsané sbírky platí zvláštní režim jejich ochrany a nakládání s nimi §povinnosti vlastníka §práva vlastníka • kontrola a sankce §kontrolu provádí Ministerstvo kultury a popř. i celní orgány §pokuty za přestupky [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 19 Správa na úseku knihoven • právní úprava - zejména zákon č. 257/2001 Sb., o knihovnách • a podmínkách provozování knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon) §upravuje systém knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby §jeho hlavním účelem je zajištění práva na svobodný přístup k informacím • (viz čl. 17 LZPS), a to na bezplatném (resp. neziskovém) principu • knihovna je zařízení §v němž jsou způsobem zaručujícím rovný přístup všem bez rozdílu poskytovány veřejné knihovnické a informační služby vymezené zákonem č. 257/2001 Sb. §a je zapsáno v evidenci knihoven • veřejné knihovnické a informační služby spočívají zejména §ve zpřístupňování knihovních dokumentů z knihovního fondu knihovny nebo prostřednictvím meziknihovních služeb z knihovního fondu jiné knihovny a §ve zprostředkování informací z vnějších informačních zdrojů, zejména informací z veřejné správy [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 20 Správa na úseku knihoven • systém knihoven tvoří: §Národní knihovna ČR, Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana, Moravská zemská knihovna v Brně - zřízené státem, resp. Ministerstvem kultury §krajské knihovny - zřízené krajem, resp. jeho příslušným orgánem §základní knihovny - zřízené zpravidla obcí, resp. příslušným orgánem obce §specializované knihovny (tzn. knihovny se specializovaným fondem) •evidence knihoven je veřejnosti přístupný informační systém, který vede Ministerstvo kultury • – porušení povinností §opatření k nápravě §pokuty za přestupky § § § [USEMAP] [USEMAP] 21 Správa na úseku vydávání periodického a neperiodického tisku • právní úprava §zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku … (tiskový zákon) §zákon č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích §zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským … (autorský zákon) • periodický tisk §PT jsou noviny, časopisy a jiné tiskoviny vydávané pod stejným názvem, se stejným obsahovým zaměřením a v jednotné grafické úpravě nejméně dvakrát v kalendářním roce §vydáváním PT se rozumí činnost vydavatele, při které na svůj účet a na svou odpovědnost zajišťuje jeho obsah, vydání a veřejné šíření [USEMAP] [USEMAP] 22 Správa na úseku vydávání periodického a neperiodického tisku §evidence PT §evidenci vede Ministerstvo kultury §identifikace vydavatele (přidělením evidenčního čísla) §důležité pro: §ochranu práv osob poškozených obsahem tisku §statistické účely §povinnosti vydavatele zejména §odpovědnost za obsah tisku (vyjma pravdivosti reklamy a inzerce, nejde-li – o reklamu vydavatele) §uvádění identifikace titulů a odpovědných osob §institut oznámení v naléhavém veřejném zájmu §institut povinného výtisku §institut odpovědi §institut dodatečného sdělení §institut doplňující informace (v rámci poměrně nové regulace tzv. radničních listů) • [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 23 Správa na úseku vydávání periodického a neperiodického tisku • neperiodické publikace §NP jsou rozmnoženiny literárních, vědeckých a uměleckých děl (tedy veškeré rozmnoženiny podle autorského zákona), určené k veřejnému šíření, které jsou vydávány jednorázově, popřípadě nejvýše jednou ročně anebo po částech i častěji, tvoří-li obsahově jeden celek §zákon o neperiodických publikacích se ale nevztahuje např. na: rozmnoženiny audiovizuálních děl; bankovky, mince, poštovní, platební a kolkové známky, poštovní ceniny, losy a cenné papíry; rozmnoženiny počítačových programů či rozmnoženiny vydané v cizině §povinnosti vydavatele zejména §zajistit, aby NP obsahovala zákonem stanovené údaje; bez nich nesmí být veřejně šířena §institut povinných výtisků §institut nabídkové povinnosti – [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 24 Správa na úseku rozhlasového a televizního vysílání • právní úprava - zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání • rozhlasové a televizní vysílání §RTV se rozumí poskytování pořadů a dalších částí vysílání uspořádaných v rámci programu, včetně služeb přímo souvisejících s programem, provozovatelem vysílání veřejnosti prostřednictvím sítí elektronických komunikací (v podobě chráněné nebo nechráněné podmíněným přístupem) za účelem simultánního sledování pořadů a dalších částí vysílání •provozovatelé §s licencí: licenci uděluje Rada pro rozhlasové a televizní vysílání v licenčním řízení; licence opravňuje provozovatele vysílání k rozhlasovému a televiznímu vysílání v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem č. 231/2001 Sb. a jinými právními předpisy • § [USEMAP] 25 Správa na úseku rozhlasového a televizního vysílání §licence se uděluje na dobu určitou, a to nejdéle na 8 let k rozhlasovému vysílání – a 12 let k televiznímu vysílání §licence je nepřevoditelná na jinou osobu §žadatel o licenci musí být tuzemský subjekt §licence může pozbýt platnosti nebo může být odejmuta § §ze zákona §jde o provozovatele poskytující veřejnou službu (Český rozhlas a Česká televize) §poskytují objektivní, vyvážené, ověřené informace §nezávislí na státu §financováni prostřednictvím zákona č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích §kontrolovány prostřednictvím Rady Českého rozhlasu a Rady České televize §s registrací §týká se pouze provozovatelů tzv. převzatého vysílání prostřednictvím sítě elektronických komunikací – – § [USEMAP] 26 Správa na úseku rozhlasového a televizního vysílání • základní povinnosti provozovatelů např.: §provozovat vysílání vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní odpovědnost a nést odpovědnost za obsah vysílání §zajistit, aby vysílané pořady nepodněcovaly k nenávisti z důvodu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení §zajistit, aby vysílané pořady neobsahovaly podprahová sdělení §nezařazovat do vysílání pořady, které mohou vážně narušit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých zejména tím, že obsahují pornografii a hrubé samoúčelné násilí §poskytnout v naléhavém veřejném zájmu státním orgánům a orgánům územní samosprávy na jejich žádost nezbytný vysílací čas pro důležitá a neodkladná oznámení v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu, stavu ohrožení státu, válečného stavu, stavu kybernetického nebezpečí, nebo opatření na ochranu veřejného zdraví; odpovědnost za obsah těchto oznámení má osoba, které byl vysílací čas poskytnut • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání §správní úřad, který vykonává státní správu v dané oblasti, dohlíží na zachovávání a rozvoj plurality programové nabídky a informací v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a převzatého vysílání, dbá na jeho obsahovou nezávislost a plní další úkoly stanovené právními předpisy §je odpovědná Poslanecké sněmovně (má 13 členů a je jmenována předsedou vlády na návrh PS) §mj. vede evidenci provozovatelů, monitoruje vysílání a ukládání sankce [USEMAP] Prameny ke studiu • •Jurníková, J. a kol. Správní právo. Zvláštní část. Studijní text pro bakaláře. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 139 a násl. •Jurníková, J. a kol. Správní právo : zvláštní část. 6. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 194 a násl. * 27