Marketing Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Management Definice marketingu lMarketing je umění nacházet příležitosti, rozvíjet je a výnosně jich využívat. l Kotler, 2009 lMarketing je proces plánování a realizace koncepcí, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb s cílem dosáhnout směny, která uspokojí požadavky jednotlivců a organizací. l Americká marketingová asociace lMarketing je často hledáním zřejmého. l Al Riese l lMarketing je proces k identifikaci, zjišťování potřeb a uspokojování zákazníka, přičemž dodavatel tvoří zisk. Podmínky pro směnu l2 směňující strany lkaždá má něco, co má pro druhou určitou hodnotu lschopny navzájem komunikovat a uskutečnit dodávku lvolnost při přijetí či zamítnutí nabídky druhé strany lspolečensky žádoucí a přijatelné uskutečnit obchod s druhou stranou l Předmět marketingu lvýrobky lslužby ludálosti – např. sportovní akce lzážitky losoby – umělci, celebrity lmísta – města, regiony lmajetek – banky, realitky lpodniky – image linformace – školy, univerzity, časopisy lideje – společenský marketing l Čím se marketing zabývá? •vyhledává příležitosti na trhu •řídí produkt •řídí distribuční kanály •reklama a propagace produktů •navrhuje ceny a termíny dodání zboží •plánuje (prodeje, náklady na marketing) •kontroluje, zda se podařilo vytýčených cílů dosáhnout Základní otázky lKdo jsou potencionální zákazníci? lJaké jsou jejich požadavky? lJe možné je rozdělit do několika skupin se stejnými vlastnostmi či požadavky? lKdo nabízí stejný nebo podobný produkt? lJaká je tržní síla těchto subjektů? lJaké jsou výhody a nevýhody konkurenčních produktů? lKdo jsou zákazníci konkurence? lJací jsou potencionální obchodní partneři? lJakou pozici na trhu zaujímají? lJaké je celkové klima trhu? lJaká je situace v oblasti sociální, legislativní, ekonomické, politické, technologické a environmentální (analýza SLEPTE)? l l Stanovení marketingového mixu lNásleduje po provedení analýzy lTradiční pojetí – tzv. 4P: lProduct lPrice lPlace lPromotion Produkt lmusí plnit: lZákladní funkci lExpresivní funkci l lSkládá se zejména z: lKvality lDesignu lObalu lImage výrobce lZnačky lSlužeb spojených s produktem Cena lZahrnuje: lUtváření ceny pro zákazníka lZahrnutí platebních podmínek lČasto využívané jsou slevy či možnost nákupu na úvěr l lMusí být akceptovatelná u zákazníka, ale i u prodejce: lPokrytí nákladů podnikajícího subjektu lMotivace k další činnosti l lZákladní cenové strategie: lPrémiová cena – produkty nejvyšší kvality, výjimečné produkty lPrůnik na trh – u zcela nových produktů, rychloobrátkové zboží lLízání smetany – průměrný produkt s velmi vysokou cenou lEkonomická cena – produkty s nízkou kvalitou či špatnou propagací nebo distribuccí l l l J Distribuce lZahrnuje: lMísto prodeje lDistribuční cesty lDostupnost distribuční sítě lFormy zásobování lZpůsob přepravy l lJe nutné zajistit požadované produkty v požadované kvalitě, množství, čase a místech. l lPodnikající subjekt může zajistit distribuci: lPřímo lU produktů podléhající rychlé zkáze či rychle ztrácející na hodnotě lNepřímo lPomocí distributorů Propagace lTradiční nástroje propagace (komunikačního mixu): lReklama lPodpora prodeje lPublic relation lOsobní prodej lPřímý marketing l Reklama lCharakteristika: lVeřejná prezentace lÚčinnost lZnásobená působivost lNeosobní charakter lVětšinou vyšší finanční náročnost lObtížné získání zpětné vazby l lCíle: lstimulování prodeje produktů, lzvyšování věrnosti zákazníků určité značce, lvytváření image produktů. l l l Reklama lPoužití: lInformativní reklama lPřesvědčovací reklama lPřipomínací reklama l lNejčastější příklady reklamy: lna Internetu (PPC – internetová reklama placená za proklik, PPA – platba za žádanou akci, bannery, vyskakovací okna, webová prezentace, přednostní výpisy, apod.), lv TV, product placement, v rádiu, v tisku, lvenkovní (outdoor) reklama (např. billboardy, vitríny, MHD vozidla), lvlastní tištěné brožury, audiovizuální snímky. l l Public Relations - PR lCharakteristika: lPoskytuje informace, nejedná se o tedy o reklamu. lVrhá dobré světlo i v nepříjemných či složitých situacích, je levnější, nelze zařídit snadno a rychle, musí se jednat o soustavnou dlouhodobou aktivitu. l lVýznam: lVysoká důvěryhodnost lSchopnost zaujmout nakupujícího lZdůrazňování důležitosti l Public Relations - PR lMezi ty nejvyhledávanější formy PR patří: lsponzoring, lfinancování projektů sociální zodpovědnosti, luveřejňování výroční zprávy, lpořádání odborných konferencí a různých akcí, lpůsobení na veletrzích, lvydávání firemních časopisů, luveřejňování článků v tisku a rozhovorů v médiích, ldokumentární filmy o produktech společnosti lcorporate identity (logo, vizitky, hlavičkové papíry, písmo apod.). l Podpora prodeje lCharakteristika: lJedná se o soubor motivačních nástrojů pro stimulování rychlejších a větších nákupů. lVede k posílení prodeje v místě, kde se prodej uskutečňuje. lJedná se o krátkodobé akce, jejichž cílem je zvýšit objem prodeje. lJe dobře měřitelná. lNelze očekávat, že by na základě těchto akcí došlo ke zvýšení počtu stálých zákazníků. lVyužívají se při zavádění nového produktu na trh, při sezónních výprodejích apod. l lCíle: lPřilákání nových zákazníků lOdměnění věrných zákazníků lZvýšení opakovanosti nákupů l Podpora prodeje lNejčastější formy: lvzorky, ldárky, lpera, lklíčenky, lhry, soutěže, lvěrnostní programy, lvýměnné akce, ldárkové certifikáty, lslevy, lochutnávky. Přímý marketing lCharakteristika: lJedná se o přímou nabídku produktu zákazníkovi, která směřuje ke splynutí reklamy a koupě. l lCíle: lTržní aktivity, které vytvářejí přímý kontakt s cílovou skupinou zákazníků prostřednictvím Internetu, telefonu (telemarketing), pošty a dalších médií. l lNejčastější formy: lsms, lonline chaty, lpersonifikovaný direkt mail, laktivní telemarketing, lodpovědní kupóny, lodpovědní zásilka, lteleshopping, l Osobní prodej lCharakteristika: lVýhodou je vysoká úspěšnost prodeje a zpětná vazba od zákazníka. lNevýhodou vysoká nákladovost a omezený počet zákazníků, které lze pomocí tohoto nástroje získat. l lČlení se na osobní, písemnou, telefonickou a online. l lZákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti l§7 Šíření obchodních sdělení l l Nové nástroje propagace I. lContent marketing lje založený na využívání užitečného nebo důležitého obsahu, který přiláká osoby, které tato problematika zajímá. lStávající i potencionální zákazníci diskutují nad daným obsahem a spontánně se šíří dál. lJedná se o časově velmi náročný nástroj, který vyžaduje soustavnou práci. lJedná se o součást tzv. inbound marketingu (soubor aktivit, jež mají získat nového zákazníka, přičemž jejich cílem je upoutat pozornost zákazníka, aby si tento sám vyhledával informace a tyto ho přivedly na správný web). l Nové nástroje propagace II. lBuzz marketing lcílem je vyvolávat „bzukot“ okolo daného produktu či značky. Bzukot se ozývá, když zákazníci samovolně diskutují o daném produktu či značce. lMezi formy buzz marketingu se řadí virální marketing, word of mouth a guerilla. lVirál lsdílí se video, obrázky, text, hashtag, webové stránky či dokumenty spojené s daným produktem, značkou, případně podnikající osobou. lWord of mouth lse šíří spontánně mezi lidmi, ať již s pomocí sociálních a telekomunikačních sítí či ústním podáním. lMohou být sdělovány pozitivní i negativní informace (může napomoci zjistit, co je třeba vylepšit). Guerilla marketing lGuerilla lzískání maximálního zájmu s minimálními prostředky. lrychlé výbojné akce, které jsou uskutečněny na nečekaném místě tak, aby vyvolaly rozruch a zvýšenou pozornost. lNástrojem jsou média a venkovní reklama l lGuerilla bývá často podpořena virálem - přeposílání snímků z guerillových akcí mezi zákazníky. lFormy guerilla marketingu: lastroturfing se snaží vyvolat falešný dojem pozitivní spontánní reakce zákazníků či veřejnosti na daný produkt - vytváří se klamný dojem, že veřejnost si daný produkt oblíbila. lV zahraničí ji využívají spíše menší podnikatelské subjekty, v ČR spíše velké. l J J Rozdělení financí do marketingových aktivit lPravidlo 60/30/10, které upřesňuje, jakým směrem by měly být finance do marketingových aktivit rozděleny: lSoučasní klienti lnejvětší procento zisků. l60 % z marketingových investic a plánů lPotenciální zákazníci lje nutné vědět a přesně znát tuto skupinu, aby nedošlo ke zbytečným investicím do skupin, které nepřinesou takový profit l30 % z marketingových investic k získání této skupiny lŠirší trh lkaždý, který není uveden v předešlých dvou skupinách l10 % marketingových zdrojů by mělo být investováno Marketing 4C lNovější teorie lHovoří o marketingu z pohledu zákazníka - tzv. 4 C: lPotřeby a přání zákazníka (Customer needs and wants) lNáklady na straně zákazníka (Cost to the customer) lDostupnost (Convenience) lKomunikace (Communication) l lMotto: lposkytnout zákazníkům za jejich vynaložené náklady co nejvyšší užitek Marketing 4C lPotřeby a přání zákazníka lproduktem je zde samotný zákazník, resp. jeho potřeby a přání lNáklady na straně zákazníka lmá být vnímána jako výhodná investice pro zákazníka lDostupnost laby se zákazníkovi nezvyšovaly náklady spojené s dopravou výrobku lKomunikace lpřed samotnou koupí, v průběhu koupě, ale i po jejím uskutečnění l Marketing 4 E lNejnovější teorie lKlade důraz na to, aby zákazník: lměl koupi produktu spojenou s příjemnými pocity (Experience) lprovedl směnu za danou cenu, jež bude považovat za férovou (Exchange) lkdekoliv na světě (Everyplace) la sdílel pozitivní zkušenosti o produktu (Evangelism) l Shrnutí lChce-li podnik řídit vztahy se zákazníky, musí vždy znát odpovědi na následující otázky: l l 1. Kdo je zákazník a na kterém trhu? l l 2. Jaké jsou jeho potřeby a co je hodnotou pro zákazníka? Tedy znát zákazníka, ale ho i umět zapojit. l l 3. Jakým způsobem a jakými nástroji ho uspokojí? l Děkuji za Vaši pozornost! J