ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA blok č. 2 PRAMENY A NORMY SPRÁVNÍHO PRÁVA, SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA, SPRÁVNĚ PRÁVNÍ VZTAHY PrF MU © petr průcha, 2023 Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice PRAMENY SPRÁVNÍHO PRÁVA n n n Prameny v materiálním slova smyslu a ve formálním slova smyslu n n - v materiálním smyslu - společenské poměry, historické události, veřejné zájmy atd., tedy to, co je příčinou, že obsah práva je právě takový, jak vyjádřen v příslušných právních formách n n - ve formálním slova smyslu - objektivizace pravidel chování jako právních pravidel, vyjádřená v určité právní formě (typicky „právní předpisy“). n n V obvyklém pojetí se prameny práva rozumí prameny práva ve formálním slova smyslu. . n n Druhy pramenů správního práva n(typové členění) n n jednostranné normativní právní akty n n normativní smlouvy n------------- n n judikatura n . nDalší členění pramenů správního práva n npodle druhu orgánu, který příslušný pramen správního práva vydal, n npodle stupně právní síly pramenů správního práva, n npodle toho, zda jde o prameny správního práva prvotní či odvozené. Příklady významnějších pramenů správního práva ve formě zákonů nsprávní právo hmotné n nnapř. n nzákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů n n nsprávní právo procesní n nzákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů n . nsprávní právo organizační n nzákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 129/2000 Sb., o krajích )kajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů n n nsprávní právo trestní n nzákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich Prameny tzv. evropského správního práva, jako práva EU n n nprameny primárního práva nzakládací smlouvy, další dohody n nprameny sekundárního práva nnařízení nrozhodnutí nsměrnice nstanoviska a ndoporučení n Publikace pramenů správního práva nObecně závazné normativní akty ústředních orgánů České republiky se vyhlašují ve Sbírce zákonů. n nPlatné mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká republika vázána, se vyhlašují ve Sbírce mezinárodních smluv. n nObecně závazné vyhlášky a nařízení kraje se vyhlašují ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů. n nObecně závazné vyhlášky a nařízení obce se vyhlašují ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů. n nPrávní akty orgánů Evropské unie se zveřejňují v Ústředním věstníku Evropské unie. SPRÁVNĚ PRÁVNÍ NORMY n njednotlivá správně právní obecně závazná pravidla chování,vydaná v předepsané formě a vynutitelná státní mocí, n nebo v některých případech vydaná a vynutitelná veřejnoprávní samosprávnou mocí n n pozn.: nezaměňovat s právními předpisy, které lze naopak z části ztotožňovat s příslušnými "formami" pramenů práva n n . n nVnitřní struktura správně právních norem n n hypotéza n n dispozice n n sankce n Příklady n§ 45 SZ n(4) Pokud je pořízení změny územního plánu vyvoláno výhradní potřebou navrhovatele, může obec podmínit její pořízení částečnou nebo úplnou úhradou nákladů uvedených v § 55a odst. 2 písm. f) navrhovatelem. n n§ 13 z.č. 250/2016 Sb. n(1) Fyzická osoba je pachatelem, jestliže svým zaviněným jednáním naplnila znaky přestupku nebo jeho pokusu, je-li trestný. n n§ 4 z.č. 251/2016 n (1) Fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že poruší povinnost stanovenou v nařízení obce nebo kraje. n(2) Fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že poruší povinnost stanovenou v obecně závazné vyhlášce obce nebo kraje. n(3) Za přestupek podle odstavce 1 nebo 2 lze uložit pokutu do 100 000 Kč. n n . nČlenění správně právních norem n n normy hmotně právní, procesně právní, organizačně právní (institutové a kompetenční) n n normy regulativní a normy ochranné, n n zavazující (přikazující a zakazující), a zmocňující, n n normy oprávněnostní a povinnostní, n n . n n Realizace správně právních norem n n n přímá realizace n n aplikace (interpretace, správní uvážení, neurčité pojmy, analogie) Z judikatury : n nAbsolutní či neomezené správní uvážení v moderním právním státě neexistuje. Každé správní uvážení má své meze, vyplývající v prvé řadě z ústavních principů zákazu libovůle, principu rovnosti, zákazu diskriminace, příkazu zachovávat lidskou důstojnost, principu proporcionality atd. Dodržení těchto mezí podléhá soudnímu přezkumu. n nPodle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 3. 2005, čj. 6 A 25/2002-42; www.nssoud.cz n Z judikatury : n nPři interpretaci neurčitého právního pojmu se správní orgán musí zabývat konkrétní skutkovou podstatou, jakož i ostatními okolnostmi případu, přičemž sám musí alespoň rámcově obsah a význam užitého neurčitého pojmu objasnit. n nPodle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 7. 2005, čj. 5 Afs 151/2004-73; www.nssoud.cz n Z judikatury : n nPřipouští-li vůbec doktrína použití analogie v oboru správního řízení, pak toliko za omezujících podmínek, tj. pouze v omezeném rámci za účelem vyplňování mezer procesní úpravy a dále pouze ve prospěch ochrany práv účastníků správního řízení. Vytvořit použitím analogie procesní úpravu správního řízení v celé její úplnosti je tedy neakceptovatelné. n nPodle nálezu Ústavního soudu ze dne 26. 4. 2005, zp. zn. Pl. ÚS 21/04; www.concourt.cz SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA n n nsubjekty, které jsou nositeli pravomoci, resp. vykonávají veřejnou správu njsou tzv. subjekty veřejné správy (nositelé pravomoci a její vykonavatelé) n nsubjekty, vůči kterým je veřejná správa vykonávána (adresáti veřejnosprávního působení) njsou potom zejména občané jakožto fyzické osoby a dále pak nejrůznější právnické osoby Subjekty jako nositelé pravomoci veřejné správy n n nstát nveřejnoprávní korporace njiné právnické osoby veřejného práva nprávnické osoby soukromého práva v zákonem určeném postavení nfyzické osoby v zákonem určeném postavení Subjekty jako vykonavatelé veřejné správy n n správní orgány (orgány státní správy, orgány samosprávy) nsprávní orgány úředního typu (správní úřady) núřední osoby, nsprávní orgány neúředního typu njiní veřejní činitelé, resp. jiní veřejní zaměstnanci, nostatní vykonavatelé nosoby jednající za právnické osoby veřejného práva a jiné další subjekty veřejného práva se svěřeným výkonem veřejné správy, nosoby jednající za právnické osoby soukromého práva či fyzické osoby, na něž byl výkon veřejné správy přenesen Nezávislí vykonavatelé veřejné správy njedná se vykonavatele, kteří jsou méně či více vyňati z „řídící“ působnosti vlády n npatří sem zejména : n nÚřad pro ochranu hospodářské soutěže nČeský statistický úřad nEnergetický regulační úřad nČeský telekomunikační úřad nRada pro rozhlasové a televizní vysílání nÚřad pro ochranu osobních údajů nNárodní akreditační úřad pro vysoké školství n n n Subjekty, vůči kterým je veřejná správa vykonávána n n nadresáti veřejnosprávního působení n nobčané jakožto fyzické osoby nnejrůznější právnické osoby n n v postavení subjektu správního práva, vůči kterému se veřejná správa vykonává, nejsou vyloučeny ani případy, kdy takto vystupuje rovněž jiný subjekt veřejné správy SPRÁVNĚ PRÁVNÍ VZTAHY n nvztahy veřejnoprávní, mocenské n njedním z jejich subjektů je vždy orgán veřejné správy; na druhé straně těchto vztahů potom mohou vystupovat jak občané jakožto fyzické osoby, nebo nejrůznější právnické osoby, tak i jiné správní orgány n nmohou vznikat jak z iniciativy orgánů veřejné správy, které mají v daných vztazích mocensky převažující postavení, tak také z iniciativy těch subjektů, vůči nimž bude v daných vztazích příslušné veřejno-správní působení směřovat npřitom mohou vznikat i proti vůli adresáta či adresátů veřejno-správního působení n n n nrozliš: subjekty správního práva x subjekty správně právních vztahů . nČlenění správně právních vztahů n podle různých kritérií do různých skupin n n n vnější a vnitřní ( tzv. vnitro-organizační vztahy) n n hmotně právní, procesně právní, organizačně právní n n regulativní, ochranné . n n nVznik, změny a zánik správně právních vztahů n n n předpoklady vzniku správně právních vztahů n n důvody změn správně právních vztahů n n případy zániku správně právních vztahů SHRNUTÍ, ZÁVĚR n n n Regiony soudržnosti (NUTS II) v České republice