Vnější ekonomické vztahy EU 2.0
Obrana proti subvencím
CO JE CÍLEM NAŘÍZENÍ?
Nařízení (EU) 2016/1037 stanoví pravidla EU o ochraně před subvencovaným dovozem ze zemí, které nejsou členy EU, a podmínky pro přijetí vyrovnávacích opatření.
Bylo třikrát změněno: nařízením (EU) 2017/2321, nařízením (EU) 2018/825 a nařízením v přenesené pravomoci (EU) 2020/1173.
KLÍČOVÉ BODY
Nařízení (EU) 2016/1037
Aby se vyrovnaly poškozující účinky subvencovaných dovozů výrobků na výrobce EU ze stejného trhu výrobků a obnovila spravedlivá hospodářská soutěž, může být uloženo vyrovnávací clo. Clo platí dovozce a vybírají je vnitrostátní celní orgány příslušných zemí EU.
Před tím, než mohou být v souvislosti s dovozem výrobků uložena antisubvenční opatření, musí být splněny čtyři podmínky:
- na dovážené výrobky byla poskytnuta zvláštní subvence,
- musí dojít k materiální újmě* odvětví EU, které vyrábí obdobné výrobky*,
- musí existovat příčinná souvislost mezi subvencovaným dovozem a materiální újmou a
- antisubvenční opatření nesmí být proti zájmu EU – opatření by neměla způsobit větší újmu hospodářství celkově, než kolik přináší podpory do odvětví, které dovozy trpí.
Zahájení šetření na základě podnětu
- Antisubvenční podnět k šetření podávají u Evropské komise výrobci EU vyrábějící daný výrobek nebo se podává jejich jménem, buď přímo, nebo prostřednictvím orgánů dané země EU. Další strany, například odborové svazy, s odvětvím EU mohou podněty podávat společně a stát se účastníky řízení. Za zvláštních okolností také může otevřít šetření subvencí Komise z vlastního podnětu.
- Jakýkoliv podnět k šetření musí obsahovat důkaz o existenci subvence, o újmě a příčinnou souvislost mezi dovozy označenými za subvencované a údajnou újmou.
- Kvůli ochraně důvěrných obchodních údajů musí být podány dvě verze podnětu: důvěrná verzea verze, která nemá důvěrnou povahu. První z nich bude přístupná pro pracovníky Komise, který na případu přímo pracují. Verze, která nemá důvěrnou povahu, bude po otevření šetření na žádost přístupná všem účastníkům řízení.
- Komise musí zhodnotit správnost a dostatečnost důkazů poskytnutých v podnětu, aby jistila, zda existuje dostatečný základ odůvodňující zahájení šetření. Obecně se rozhodnutí musí přijmout do 45 dnů od podání podnětu.
- Před zahájením antisubvenčního šetření je po Komisi vyžadováno, aby nabídla konzultace vládě země vývozu.
Antisubvenční šetření
- Jakmile se Komise rozhodne začít s šetřením, musí zveřejnit oznámení v Úředním věstníku Evropské unie. Kontaktuje všechny známé výrobce a všechny ostatní účastníky řízení a vyžádá si vyplnění dotazníků v rámci pevně stanovené lhůty.
- Když existuje mnoho potenciálních účastníků řízení, může se Komise rozhodnout provést šetření na základě vzorku hospodářských subjektů (vyvážejících výrobců, výrobců EU, dovozců, uživatelů).
- Tam, kde Komise na základě šetření uzná, že došlo k subvenci způsobující újmu, mohou být v souvislosti s dovozy dotčeného výrobku do EU uložena antisubvenční opatření. Tato opatření mají obecně formu:
- cla z hodnoty výrobku – procentuální podíl dovozní hodnoty dotčeného výrobku,
- specifického cla – pevná výše za určité množství zboží, např. 100 EUR za tunu výrobku nebo
- cenového závazku— závazek vývozce k respektování minimálních dovozních cen.
- cla z hodnoty výrobku – procentuální podíl dovozní hodnoty dotčeného výrobku,
- Orgány země vývozu se také mohou zavázat, že odstraní subvence nebo přijmou opatření týkající se účinků subvence.
- Případná prozatímní opatření musí být uložena nejpozději do 9 měsíců po zahájení šetření a musí zůstat v platnosti na maximálně 4 měsíce. Po nich může následovat uložení konečných opatření, která zůstávají platná po dobu 5 let.
- Cla platí dovozce v EU a vybírají je vnitrostátní celní orgány příslušných zemí EU.
- Za určitých podmínek mohou být platná opatření přezkoumána (prozatímní přezkum). Rozsah tohoto přezkumu je obvykle omezen na jeden nebo více prvků původních opatření, např. na úroveň subvencování anebo újmy, definici výrobku, formu opatření.
- Po 5 letech platnost opatření vyprší, pokud přezkum před pozbytím platnosti nepovede k závěru, že pokud by platnost opatření skončila, subvencování a újma by pravděpodobně pokračovaly nebo přetrvávaly.
- Dovozci mohou požádat o úplné nebo částečné vrácení zaplacených cel, pokud mohou prokázat, že bylo odstraněno nebo sníženo rozpětí subvence, na jehož základě byla cla zaplacena.
- Antisubvenční pravidla EU vycházejí z globálních norem stanovených Světovou obchodní organizací (WTO).