Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 1 Právní režim ochrany ovzduší Mgr. Matěj Mrlina Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 2 Zákon č. 201/2012 Sb. ̶S účinností od 1. 9. 2012 nahradil zákon č. 86/2002 Sb. a jeho prováděcí předpisy ̶ ̶Oblast ochrany ozonové vrsty – nově samostatná úprava v zákoně č. 73/2012 Sb. ̶ ̶Cílem – nové nástroje, zlepšení kvality ovzduší, plnění požadavků práva EU ̶ ̶§ 1 – pozitivní a negativní vymezení působnosti a předmět úpravy zákona ̶ ̶Několikrát novelizován: č. 64/2014 Sb., č. 87/2014 Sb., č.382/2015 Sb., č. 369/2016 Sb., č. 183/2017 Sb., č. 225/2017 Sb., č. 172/2018 Sb., 403/2020 Sb., č. 261/2021 Sb., č. 284/2021 Sb., č. 382/2021 Sb., č. 142/2022 Sb. Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 3 Definice pojmů Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 4 Oblasti úpravy – základní nástroje ̶Administrativněprávní nástroje ̶Kvalita ovzduší – imisní limity ̶Regulace zdrojů znečišťování ovzduší – povinnosti provozovatelů, povolení, stanoviska, vyjádření orgánů ochrany ovzduší, standardy, ̶Koncepční nástroje ̶Národní program snižování emisí (§ 8) ̶Programy zlepšování kvality ovzduší (§ 9) ̶Ekonomické nástroje ̶Poplatek za znečišťování ̶Zvláštní nástroje ochrany ovzduší ̶NEZ ̶Regulační řády a smogové situace ̶Sankční nástroje, kontrola a odpovědnostní vztahy ̶Nápravná opatření, zastavení provozu ̶Kontroly domácnostní, kontroly kotlů, kontrola dodržování zákona ̶Přestupky pro FO, FOP, PO ̶(Problematika biopaliv a snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot) Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 5 Regulace kvality ovzduší ̶Imisní limity (§ 3, příloha č. 1) ̶SO2, NO2, CO, NO, PM10, PM2,5, benzen, Pb, As, Cd, Ni, benzo(a)pyren, troposférický ozon ̶Transpozice práva EU (směrnice 2008/50/ES) ̶ČR však neplní – infringement ̶Závazné pro orgány ochrany ovzduší při výkonu působnosti dle zákona, pro kraje a obce v samostatné působnosti – změny s novelou 284/2020 Sb. – od 1. 7. 2023 ̶Sledování kvality (§ 5) ̶posuzování a vyhodnocování úrovně znečištění provádí ČHMÚ, aglomerace a zóny, metody ve vyhlášce č. 330/2012 Sb., tzv. státní síť imisního monitoringu, ISKO ̶ Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 6 Regulace kvality ovzduší - judikatura „Je-li řada staveb umísťovaná do území, v němž jsou limity imisí překročeny, nelze argumentovat tím, že provoz každé jednotlivé stavby je spojen jen s nevýznamným, byť měřitelným přírůstkem již stávající hodnoty imisí.“ Rozsudek Nejvyššího správního soudu 1 As 135/2011 - 257 ze dne 31. ledna 2012, bod 43 až 48 Uplatnění imisních limitů v praxi – zde zákaz tzv. salámové metody ̶ Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 7 Program zlepšování kvality ovzduší ̶Zpracovávány v případě, že je v zóně nebo aglomeraci překročen stanovený imisní limit ̶MŽP ve spolupráci s příslušným KÚ/OÚ a obcí a krajem (v současnosti vydány pro všech 10 zón a aglomerací) ̶Nejdůležitější část – opatření k co nejrychlejšímu dosažení překračovaných IL – v současnosti přezkumy povolení provozu a opatření směřující na lokální vytápění ̶Povinnost obec a kraje provádět opatření + zpracovat časový plán ̶Předchozí PZKO zrušeny soudy – byly to opatření obecné povahy ̶Nyní PZKO nemají definovanou právní formu – problémy a výhody ̶Nové PZKO vydávány konec 2020 až začátek 2021 – předcházely žaloby na nečinnost – MŽP uznáno nečinným (PZKO MSK, PRG, JMK) ̶ Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 8 Regulace zdrojů znečišťování ovzduší ̶Zdroje „mobilní“ a „stacionární“ ̶ ̶Stacionární zdroj x provozovna ̶Vyplývá z definice zdroje „ucelená, nedělitelná jednotka“ – ocelárna, lom není 1 zdroj, ale soubor zdrojů, regulovaný souhrnně pod jedním povolením provozu/IP ̶ ̶Kategorizace stacionárních zdrojů podle: 1.Typu činnosti a 2.Velikosti (jmenovitý tepelný příkon, projektovaná kapacita) 3. Þzdroje „vyjmenované“ a „nevyjmenované“ (v seznamu v příloze č. 2) 3.Zdroje bezprahové – s ohledem na potenciál negativního vlivu na ŽP (OVZDUŠÍ) je třeba je regulovat vždy bez ohledu na parametry ̶Sčítání zdrojů ̶ Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 9 Příloha č. 2 Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 10 Přípustná úroveň znečišťování Je určena ̶emisními limity ̶Obecné (stanovené pro ZL a skupiny) a specifické (stanovené pro typy, konkrétní zdroj) – plavidla stanovení SEL, když jsou ve vyhlášce a chceme je do povolení ̶emisními stropy ̶doplňují EL, u některých zdrojů emitujících VOC mohou nahradit EL ̶ve vyhlášce nebo stanoveny KÚ v povolení provozu – pravidlo jak lze stanovit ̶zákon rozlišuje stropy pro stac. zdroj, pro skupinu stac. zdrojů nebo pro skupinu mobil. zdrojů, pro provozovnu nebo pro vymezené území) ̶technickými podmínkami provozu ̶Doplňují EL ̶Využívají se i tehdy pokud těžké stanovení EL a plnění EL nemožné ověřit ̶přípustnou tmavostí kouře (Ringelmannova stupnice) Velká část limitů, stropů a podmínek provozu přejata z legislativy EU (MCP, LCP, spalování odpadů, VOC) Aplikují se i v případě, že povolení provozu nahradí IP (přejímá podmínky stanovené tzv. složkovými předpisy) Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 11 Zjišťování úrovně znečišťování ̶Povinnost provozovatele ̶Zdroj, který má stanoven specifický emisní limit nebo emisní strop (ve vyhlášce nebo v povolení provozu) ̶Zdroj má stanovenu technickou podmínku provozu pro znečišťující látku + povinnost zjišťovat množství emisí této látky výslovně uložena ve vyhlášce nebo v povolení provozu ̶Zdroj v příloze č. 4 u znečišťujících látek, které jsou vyčteny v P4 ̶Měření x výpočet (záložní zdroje, na základě výjimky krajského úřadu zdroje, u kterých by měření nevedlo ke zjištění skutečné úrovně emisí) ̶Kontinuální měření (zdroje v příloze č. 4) x jednorázové (frekvence v § 3 vyhlášky č. 415/2012 Sb.) ̶ Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 12 Administrativní nástroje ̶MŽP: stanovisko k PÚR, ÚRP a ZÚR, závazné stanovisko k umístění stavby emisně významné pozemní komunikace/parkoviště, rozhodnutí o kvalifikaci typu stacionárního zdroje, využívajícího technologii, která doposud nebyla na území České republiky provozována ̶ ̶KÚ: stanovisko k ÚP, RP, závazné stanovisko k umístění, ke stavbě a změně stavby zdroje uvedeného v příloze č. 2, povolení provozu zdroje uvedeného v příloze č. 2 ̶ ̶OÚ ORP: závazné stanovisko k umístění, provedení a užívání stavby stacionárního zdroje neuvedeného v příloze č. 2 Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 13 Administrativní nástroje ̶Rozptylová studie a odborný posudek (§ 11 odst. 8 a 9) ̶Odborný podklad, nemají závazný charakter, jsou podklady pro rozhodnutí dle § 50 SŘ ̶OÚ může vydat vyjádření k řízení o vydání závazného stanoviska k umístění vyjmenovaného zdroje ̶ČIŽP vydává vyjádření k závaznému stanovisku ke stavbě vyjmenovaného zdroje a do řízení o povolení provozu zdroje) ̶PZKO ̶Úroveň znečištění znečišťujícími látkami, které mají stanoven IL v bodech 1 a 2 přílohy č. 1 (v případě znečišťujících látek, které mají stanoven IL v bodech 3 a 4 orgány ochrany ovzduší k úrovním znečištění přihlíží) ̶ ̶ Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 14 Povolení provozu ̶Správní rozhodnutí vydávané ve správním řízení – úprava v SŘ ̶Náležitosti žádosti o povolení provozu v příloze č. 7 ̶Povolení provozu obsahuje „závazné podmínky pro provoz“ (§ 12 odst. 4) ̶SEL, emisní stropy (zdroj, provozovna), technické podmínky provozu ̶Provozní řád (bod C přílohy 2) ̶Způsob, podmínky a četnost zjišťování emisí – měření (JME,KME) x výpočet ̶Podmínky provádění činností a provozu technologií souvisejících s provozem zdroje, které mají vliv na úroveň znečištění ze zdroje (regulace souvisejících činností) ̶Zvláštní podmínky provozu při smogové situaci (+ § 10) ̶Kompenzační opatření – kompenzování imisního příspěvku ̶Podmínky zkušebního provozu (ten se povoluje podle stavebního zákona – i na vyžádání KÚ, ne jen provozovatele) ̶Změna povolení provozu (§ 13) ̶na základě identifikace významného příspěvku v PZKO – 2 fáze – prověření možností zpřísnění závazných podmínek pro provoz (není správní řízení) a změna povolení (je správní řízení) ̶změna rozhodných okolností (závislých i nezávislých na vůli provozovatele) – např. i změna imisní situace v území a podobné situace, které nemusel provozovatel ovlivnit Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 15 Povinnosti dle zákona o ochraně ovzduší ̶Hierarchie povinností ̶§ 16 – „povinnosti osob“ – povinnosti všech a povinnosti specifických osob Povinnosti specifických osob Povinnosti v oblasti kvality paliv, dovozu spal. stac. zdrojů, OR, požadavky na paliva lodí Povinnosti všech Suché rostlinné materiály, spalování odpadu, SZTE a nezdroje ̶§ 17 – povinnosti provozovatele stacionárního zdroje Odst. 1 – povinnosti provozovatelů všech zdrojů – nevyjm., vyjm., spec. vyjm. Odst. 3 – povinnosti provozovatelů vyjmenovaných zdrojů – vyjm., spec. vyjm. Odst. 6 – povinnost provozovatelů speciálních vyjmenovaných zdrojů – spec. vyjm. (nemůže nevyjm. > § 16/6 Pravidlo uplatnění povinností – a+b+c (základ), postupně odebíráme druhy zdrojů, které už ne Ostatní odstavce – kontroly v domácnosti, zákaz spalování určitých pevných paliv, výjimky pro zemědělce Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 16 Obecné povinnosti ̶Kvalitativní požadavky na paliva uváděná na trh v ČR ̶Technické a emisní parametry pro spalovací zdroje do 300 kW uváděné na trh v ČR (Příloha 10, od roku 2014, zpřísněné od roku 2018, 4. třída, částečně nahrazeno nařízeními o „ekodesignu“ – od 1.1.2022 plně nahrazují ekodesignové předpisy. ̶ ̶Spalování v otevřených ohništích – jen suché rostlinné materiály neznečištěné chemickými látkami ̶ ̶Možnost obce obecně závaznou vyhláškou spalovaní suchých rostlinných materiálů zakázat/regulovat ̶ ̶Obecný zákaz spalovaní odpadu mimo zařízení pro to povolené ̶ ̶Povinnost u nových staveb (při změnách stávajících) využít pro vytápění teplo ze soustavy zásobování tepelnou energií nebo ze zdroje, který není stacionárním (je-li to technicky možné a ekonomicky přijatelné – prokazuje se energetickým posudkem) + nově výjimka pro rodinné domy a stavby pro rodinnou rekreaci Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 17 Povinnosti provozovatelů ̶ ̶Obecné povinnosti: ̶provozovat v souladu se zákonem a prováděcími předpisy ̶dodržovat EL, ES a TPP, přípustnou tmavost kouře ̶spalovat pouze paliva splňující požadavky na kvalitu paliv, určená výrobcem nebo uvedená v povolení ̶umožnit přístup ke zdroji za účelem kontroly •Povinnosti provozovatelů „vyjmenovaných“ zdrojů: ̶mít povolení provozu a provozovat v souladu s jeho podmínkami ̶zjišťovat emise ̶vést a hlásit provozní evidenci ̶odvádět znečišťující látky stanoveným způsobem ̶odstraňovat nebezpečné stavy, v souladu s provozním řádem omezit provoz nebo odstavit.... Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 18 Povinnosti provozovatelů •Povinnosti provozovatelů spalovacích zdrojů do 300 kW: ̶zákaz spalovat méně kvalitní pevná paliva ̶ ̶pravidelné kontroly technického stavu, provozu a instalace (jednou za 3 roky, tzv. odborně způsobilá osoba) ̶ ̶provozovat jen zdroje 3. a vyšší emisní třídy (Příloha č. 11, od roku 2022) !!!! Novela 2022 Pro zdroje v RD, BD a chatách odklad o 2 roky (31.8.2024) Pro zbytek platí pořád rok 2022 Aktualizované sdělení k „malým zdrojům“ – https://1url.cz/@sdelenikotle možnost obce vyhláškou zakázat spalování vybraných druhů pevných paliv – Praha, Brno Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 19 Kontroly v domácnostech ̶V minulosti: •Plnění povinností je nekontrolovatelné, tj. nevynutitelné •Opakované pokusy o zákonnou úpravu kontrol •Ústavní limity (Čl. 12) – domovní svoboda vs. právo na příznivé ŽP, právo na ochranu zdraví •Nález ÚS Pl. ÚS 2/17 ̶ Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 20 Kontrola kotle v domácnosti •Opakované důvodné podezření („recidiva“) •1. fáze – zaslání upozornění spolu s poučením •2. fáze – provedení kontroly v souladu s postupem dle kontrolního řádu •Přístup pouze ke spalovacímu stacionárnímu zdroji, jeho příslušenství a používaným palivům •OÚ ORP •Odepření přístupu - přestupek Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 21 Poplatek za znečišťování ̶Za čtyři znečišťující látky (Příloha č. 9 – TZL, NOx, SO2, VOC) ̶Hranice pro osvobození od poplatku a pro podávání poplatkového hlášení – poplatek méně než 50 000 Kč za provozovnu ̶Rozhodují KÚ, dle daňového řádu ̶Postupné navyšování sazeb od roku 2017 do 2021 ̶Snížení emisí – možnost snížení poplatku o koeficienty v Příloze 9 bodu 2 ̶Povinnost měřit kontinuálně, aby byl nárok ̶Možnost osvobození od poplatku ̶Prokázání určitých úrovní emisí – lze pouze, pokud provozovatel měří kontinuálně ̶Poplatkové přiznání do 31. března (ISPOP) ̶Zálohy – pokud za skončené období >200k Kč – na další období zálohy ̶Příjemci - 65 % SFŽP, 25 % kraj, 10 % státní rozpočet Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 22 Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 23 Smogová situace = stav mimořádně znečištěného ovzduší, kdy úroveň znečištění SO2, NO2, PM10 nebo troposférickým ozonem překročí prahovou hodnotu ̶Informativní prahové hodnoty, regulační prahové hodnoty – Příloha 6 ̶ ̶Vyhlašuje a ukončuje MŽP (ČHMÚ) ̶ ̶Krátkodobé regulační nástroje při vyhlášení smogové situace ̶ ̶Regulační opatření uložená v povolení provozu zdroje (§ 12 odst. 4 písm. g), zvláštní podmínky provozu při překročení regulační prahové hodnoty, stanovené zdrojům, které se významně podílejí na překročení úrovně znečištění v dané lokalitě, zohlednění dosažení BAT) ̶Regulační řád obce (fakultativní, pouze k omezení provozu silničních vozidel, nařízení obce) ̶ Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 24 Nástroje regulace mobilních zdrojů ̶Nízkoemisní zóny (§ 14) ̶Závazné stanovisko MŽP k parkovištím a komunikacím (§ 11 odst. 1) ̶Možnost obce omezit dopravu v případě smogové situace (nařízení obce) ̶ Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 25 Autorizace Určité činnosti podle zákona o ochraně ovzduší může vykonávat pouze osoba autorizovaná MŽP: •jednorázové měření emisí •měření úrovně znečištění •dohled nad tepelným zpracováním odpadu, •zpracování odborného posudku •zpracování rozptylové studie •ověřování zprávy o emisích, ověřování snížení emisí z těžby a certifikaci systému kvality Rozhodnutí o autorizaci vydává MŽP na dobu neurčitou na základě žádosti, při splnění zákonných požadavků a složení zkoušky. Pokud autorizovaná osoba porušuje zákonné podmínky, může MŽP autorizaci odebrat. ̶ Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 26 Opatření k nápravě a přestupky ̶Opatření k nápravě: Vyjmenované ČIŽP, nevyjmenované OÚ ORP nebo ČIŽP, zdroje provozované fyzickými osobami – OÚ ORP ̶ ̶Pokud je „vyjmenovaný“ zdroj provozován bez povolení – ČIŽP rozhodne o zastavení provozu ̶ ! Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich! ̶Přestupky FO projednává: OÚ ORP ̶Přestupky PO a podnikajících FO projednává: spáchány v souvislosti s provozem „vyjmenovaného“ zdroje – ČIŽP, spáchány v souvislosti s provozem „nevyjmenovaného“ zdroje, ne v souvislosti s provozem zdroje – ČIŽP nebo OÚ ORP ̶Uvedení na trh, dovezení,.. (paliva, spalovací zdroj, výrobky s VOC, barvy) – ČOI ̶Biopaliva – CÚ ̶Pokuty vybírá a vymáhá CÚ, příjem obce, která uložila/ 50% obce na jejímž území je činnost a 50% SFŽP/ SFŽP – ČOI a CÚ ̶ Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 27 Odpovědnost v ochraně ovzduší ̶Druhy odpovědnosti ̶Správněprávní ̶Trestněprávní ̶Soukromoprávní/Občanskoprávní ̶Odpovědnost za ekologickou újmu ̶Správněprávní odpovědnost ̶Přestupky – trestání za porušení povinností stanovených předpisy veřejného práva ̶Opatření k nápravě – není trestáním, ale nápravou ̶Zastavení provozu zdroje ̶Trestněprávní odpovědnost ̶Pouze 2 obecné skutkové podstaty sedí na ovzduší – poškození a ohrožení ŽP ̶Soukromoprávní (občanskoprávní) ̶Odpovědnost za škodu – např. na lesích (SO2 a NOX) ̶Sousedské žaloby - neoprávněné vnášení imisí na cizí pozemek ̶Ekologická újma ̶Primárně u ovzduší neuplatitelná - znečištění ovzduší není způsobení ekologické újmy ̶K ekologické újmě by mohlo dojít v důsledku znečištěného ovzduší Adobe Systems Katedra práva životního prostředí a pozemkového práva, Právnická fakulta MU 28 Děkuji za pozornost!