Seminář 3: Moc výkonná.
Pozor: Skupině č. 04 (sudé pondělí) tento seminář pro Velikonoční pondělí odpadne. O moc výkonnou ale nepřijdete, probereme ji na šesté semináři. Ti ze skupiny č. 04, kteří budou chtít detailněji probrat aktuální pandemii covidu-19 ústavněprávním pohledem, mohou se zúčastnit semináře č. 6 i v lichý týden (tj. se skupinou 03, které nic neodpadne).
Na konci tematického bloku budete vědět...
- co znamená, že exekutiva v ČR je "dvouhlavá"
- jak se v ČR formuje vláda; kdy a proč vláda/ministr podává demisi
- jaké pravomoci má prezident republiky; kdy je může a kdy musí vykonávat
- co jsou to "prerogativy prezidenta" a proč je prezident (ještě) má
- jak funguje dělba moci uvnitř moci výkonné
Materiály k nastudování
Právní předpisy:
- pozorně si nastudujte třetí hlavu Ústavy ČR (moc výkonná, čl. 54-80)
- přečtěte si ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky
Literatura:
Učebnice: Wintr, str. 91-117. (Kapitola 4.3 Výkonná moc.)
Casebook: str. 219-245, včetně otázek!
- Postavení prezidenta republiky:
- Pl. ÚS 14/01 Spor o kontrasignaci rozhodnutí prezidenta republiky o jmenování guvernéra ČNB
- Pl. ÚS 18/06 Brožová vs. Klaus I - odvolávání funkcionářů obecných soudů orgány moci výkonné
- NSS, č. j. 4 Ans 9/2007-197 Langer II - kauza justičních čekatelů
- Pl. ÚS 4/13 Amnestie prezidenta republiky
- Vláda, ministerstva a jiné správní úřady
- Pl. ÚS 9/94 Nabývaní státního občanství státními občany SR - právo opce
- Pl. ÚS 52/04 Právní povaha RRTV
Z aktuální judikatury: Přečtěte si rozhodnutí Městského soudu v Praze ze dne 23. 2. 2021, sp. zn. 17 A 126/2020, o vyhlášení nouzového stavu a s tím souvisejícím opatření o zavření škol (a zde konkrétně zavření jednoho pražského gymnázia). Zejména přečtěte body 24-48. Zájemci mohou pokračovat článkem Jana Wintra v časopise Správní právo 6/20 či "koronavirovými" rozhodnutími Ústavního soudu: sp. zn. Pl. ÚS 106/20 a sp. zn. Pl. ÚS 8/20.
Otázky k zamyšlení
- Ze státovědy: co je to prezidentská / poloprezidentská / parlamentní forma demokracie?
- Může prezident jmenovat guvernéra ČNB bez kontrasignace vlády?
- Je prezident povinen jmenovat soudcem osobu splňující všechny zákonem stanovené předpoklady, která je navržena vládou?
- Musí prezident podepsat mezinárodní smlouvu, k jejíž ratifikaci dal parlament ČR souhlas?
- Má prezident pravomoc kdykoliv odvolat předsedu vlády?
- Mění přímá volba prezidenta odpověď na předcházející otázky?
- Je rozsudek NSS ve věci Langer slučitelný s nálezem Pl. ÚS 14/01?
- Za jakých okolností je rozhodnutí prezidenta o amnestii soudně přezkoumatelné?
- Proč nemůže podle MS v Praze vláda vyhlásit nouzový stav, i když o to požádali hejtmani?
- Jak z ústavněprávního hlediska hodnotíte počínání vlády za pandemie covidu-19? Který její krok Vám přišel nejproblematičtější?
Test č. 2
Test se týká ústavní úpravy moci výkonné. Připravit se můžete pozorným čtením třetí hlavy Ústavy a příslušné kapitoly z učebnice doc. Wintra.
Písemný úkol č. 4 - neodevzdává se, pouze si ho připravte před seminářem
Přečtěte si text "Premiérka Kateřina" a zamyslete se nad vykreslenou situací. Úkol má dvě části:
Část I.:
- Může prezident republiky nejmenovat předsedou vlády lídra vítězné politické strany?
- Může prezident republiky jmenovat předsedkyní vlády svou dceru?
- Může prezident podruhé jmenovat předsedou vlády člověka, jehož vláda nezískala důvěru?
- V jaké lhůtě může / musí prezident republiky jmenovat předsedu vlády?
- Může prezident republiky jmenovat do vlády kohokoli, koho mu navrhne premiér(ka)?
- Pokud premiér(ka) nenamítá, může prezident vybrat členy vlády sám?
- Může prezident jmenovat více členů vlády, než kolik v ČR působí ministerstev?
- Může prezident jmenovat méně členů vlády, než kolik v ČR působí ministerstev?
- Může člen(ka) vlády při skládání slibu nahradit jedno ze slov slibu synonymem?
- Jaká pravidla ohledně běhu lhůt v ústavním právu stanovil nález Pl.ÚS 33/97?
- Co se má podle Ústavy stát, když Poslanecká sněmovna nevysloví vládě důvěru?
- Může prezident republiky sám řídit ministerstvo?
- Jaké další ústavněprávní problémy v textu nacházíte? Analyzujte je a navrhněte řešení.