Týden 11 Akcízy a celní právo
V rámci přednášky se seznámíte s tím, co a jakým způsobem ovlivňuje EU v rámci daňového a celního práva. Více než výčtu jednotlivých směrnic a nařízení bude pozornost věnována základním principům v oblasti akcízů a cel, doplňkově bude představena též Světová celní organizace (WCO).
Akcízy jako součást práva EU a ČR
O výši daní a o daňových sazbách rozhodují členské státy samy. Evropská unie (EU) však koordinuje některá vnitrostátní daňová pravidla a daňové sazby tam, kde by rozdíly mohly brzdit nákup a prodej v jiných zemích Unie. EU rovněž podporuje spolupráci mezi členskými státy v boji proti daňovým únikům a vyhýbání se daňové povinnosti, při odstraňování diskriminace a snižování administrativní zátěže.
Jak je to tedy s regulací daňové politiky EU?
Daňová politika v EU se skládá ze dvou částí:
- z přímých daní, které zůstávají ve výhradní kompetenci členských států, a
- z nepřímých daní, které ovlivňují volný pohyb zboží a služeb na jednotném trhu.
V rámci unijních zřizovacích smluv byly členské státy ochotné přistoupit na harmonizaci a jistou koordinaci v oblasti nepřímých daní (tedy v oblasti DPH a tzv. akcízů). Jen velmi omezeně připouští roli EU v dalších oblastech. V daňové legislativě je při rozhodování v Radě vyžadována jednomyslnost, což znamená, že jednotlivé členské státy mohou uplatnit právo veta (čehož dosti využívají). Rozhoduje jednomyslně Rada na návrh Komise, Evropský parlament se pouze vyjadřuje. Na této proceduře nic zásadního nezměnila ani Lisabonská smlouva.
Daňové intervence EU v podobě
- zákazu cel a dávek s obdobným účinkem (čl. 30 SFEU),
- zákazu daňové diskriminace (čl. 110 až 112 SFEU) či
- harmonizace nepřímých daní (čl. 113 SFEU)
mají pro členské státy význam z pohledu hospodářské integrace - zejm. pro realizaci volného oběhu zboží. Svým způsobem hrají roli též pro volný pohyb zboží, služeb a kapitálu (zde se daně namnoze nezmiňují, nicméně např. u služeb se rovněž realizuje harmonizace nepřímých daní).
Přímé zdanění
Pokud jde o přímé zdanění, EU stanovila některé harmonizované normy pro zdanění fyzických a právnických osob a členské
státy přijaly společná opatření pro to, aby zabránily vyhýbání se daňovým povinnostem a dvojímu zdanění.
Unie tedy přímo nestanovuje sazby a nezasahuje do regulace přímých daní
podobně, jako je tomu u daní nepřímých (viz níže), ale s členskými státy
spolupracuje na koordinaci hospodářských
politik a daní z příjmu právnických a fyzických osob. Cílem je, aby bylo
zdanění spravedlivé a efektivní a podporovalo hospodářský růst.
Koordinace je důležitá v zájmu zajištění jasnosti daní, jež platí lidé,
kteří se přestěhovali do jiného státu EU, nebo korporace, které
investují v
sousedních zemích. Také pomáhá předcházet daňovým únikům a vyhýbání se
daňovým povinnostem.
Nepřímé zdanění
Pokud jde o nepřímé zdanění, EU koordinuje a harmonizuje oblast daně z přidané hodnoty (DPH), spotřební daně a tzv. energetické daně (souhrně nazývané taktéž jako akcízy). EU dbá na to, aby hospodářská soutěž na vnitřním trhu nebyla narušována rozdíly mezi sazbami a systémy nepřímých daní, čímž by např. podnikatelé v jedné zemi měli nespravedlivou výhodu ve srovnání s ostatními.
Jednotný trh umožňuje v rámci EU volný přeshraniční obchod se zbožím a službami. Aby mohly podnikatelé snáze obchodovat – a aby se zabránilo narušení hospodářské soutěže mezi nimi – země EU se dohodly na tom, že budou své předpisy o zdanění zboží a služeb harmonizovat.
V některých oblastech platí zvláštní ujednání, např. v oblasti DPH nebo daně z elektřiny, tabáku a alkoholu.
V rámci unijní regulace DPH se přistoupilo k číslování
směrnic - např. stěžejní byla v této oblasti tzv. šestá směrnice o DPH
č. 77/388/EHS, k jejímuž výkladu bylo přijato několik set rozsudků
Soudního dvora. Relativně nová, tzv. rekodifikační směrnice č.
2006/112/ES do značné míry původní "číslované" směrnice nahradila,
nicméně staré směrnice našly i po jejím nástupu své využití - především
při potřebě aplikace práva účinného v minulosti.
Prezentace z přednášky:
Základním studijním materiálem pro selektivní nepřímé daně (akcízy) je prezentace v IS, dostupná zde:
Jak je to s regulací celní politiky EU?
Na nepřímé daně navazuje problematika cel. Zde, oproti daním, převažuje na úrovni práva EU úprava v podobě přímo aplikovatelných nařízení.
Celní unie je základní součástí Evropské unie (EU) a existuje od roku 1968. Mezi členskými zeměmi EU tedy z pohledu celního neexistují žádné hranice, pokud jde o obchod s veškerým zbožím (článek 28 Smlouvy o fungování Evropské unie (SFEU). Dovozní nebo vývozní cla a poplatky s rovnocenným účinkem jsou mezi členskými státy zakázány. Při přepravě zboží z jedné země EU do jiné se nemusí platit žádná cla.
Na vnějších hranicích se na zboží ze zemí mimo EU uplatňuje společný celní sazebník, spolu s Integrovaným celním sazebníkem (TARIC). Zboží ve volném pohybu v rámci EU je v souladu s pravidly vnitřního trhu a s některými ustanoveními společné obchodní politiky. Kromě toho celní kodex Společenství a Unie zajišťuje, aby celní orgány členských států uplatňovaly příslušné normy jednotně.
Role celních správ však zdaleka není jen fiskální. Celní kontroly na vnějších hranicích EU chrání spotřebitele před zbožím a výrobky, které by mohly být pro jejich zdraví nebezpečné nebo škodlivé. Ochraňují zvířata a životní prostředí, jelikož potírají nezákonný obchod s ohroženými druhy a zabraňují šíření nemocí rostlin a zvířat. Celní orgány spolupracují s bezpečnostními a imigračními útvary na potírání organizované trestné činnosti a terorismu. Bojují proti obchodování s lidmi, drogami, zbraněmi a padělaným zbožím a ověřují, zda cestující mající při sobě velký objem hotovosti nejsou zapojeni do praní špinavých peněz, nesnaží se vyhýbat daňovým povinnostem či dokonce nefinancují zločinecké organizace.
Prezentace z přednášky:
Základním studijním materiálem pro cla je prezentace v IS, dostupná zde:
Celní právo se však neomezuje jen na hranice EU. Proto je součástí přednášky i WCO.
Studijním materiálem pro WCO je prezentace v IS, kzterá je lehce maximalistická (není třeba studovat členění organizace a kompetence jejích orgánů). Prezentace je dostupná zde:
Doplňující materiály:
V rámci hodiny jsou zmiňovány různé příklady. Odkazy na příslušné stránky, se kterými v rámci hodiny vyučující pracuje, jsou zde:
Vyučující:
JUDr. Dana Šramková, Ph.D., MBA