Akcízy
Akcízy jako selektivní spotřební daně představují daňové zatížení in rem vybraných výrobků/komodit vedle všeobecné spotřební daně (DPH). Vybrané výrobky/komodity jsou tak zatíženy dvakrát - jak akcízem, tak i DPH. Jednotlivé státy si mohou určit, jaké výrobky/komodity zdanění akcízem, část je však upravena v rámci harmonizace na úrovni práva EU.
Předpisy EU o spotřebních daních se nevztahují na tyto regiony EU:
Země EU | Přidružené území |
Dánsko | Faerské ostrovy, Grónsko |
Finsko | Alandy |
Francie | francouzská zámořská území, Guadeloupe, Francouzská Guyana, Martinik, Réunion, Mayotte, Svatý Martin |
Německo | ostrov Helgoland, území Büsingen |
Itálie | Livigno, Campione d' Italia, italské vnitrozemské vody jezera Lugano |
Nizozemsko | Nizozemské Antily |
Španělsko | Ceuta, Melilla, Kanárské ostrovy |
Smysl akcízů vychází z požadavků zákonodárce - v některých případech jde o fiskální záměry, někdy politické rozhodnutí, regulace spotřeby apod. Jelikož se obvykle jedná o zboží s trvalou spotřebou, je tím zajištěn stabilní výnos pro veřejný rozpočet.
Zavedení akcízů má však potenciál ovlivňování (ať již pozitivní, nebo negativní) volného pohybu zboží a služeb, proto EU koordinuje některá pravidla a daňové sazby. Současně na úrovni EU je koordinována spolupráce mezi členskými státy v boji proti daňovým únikům a vyhýbání se daňové povinnosti, při odstraňování diskriminace a snižování administrativní zátěže
Harmonizace umožňuje zajištění, že v jednom státě EU nebude díky rozdílným pravidlům zdanění poskytována nespravedlivá výhoda ve srovnání s ostatními. Přesto to ale neznamená, že musí být daňové zatížení totožné.
V České republice je právní úprava akcízů rozdělena do dvou zákonů:
Akcízů tedy existuje aktuálně v českém právním řádu celkem deset:
- daň z minerálních olejů;
- daň z lihu;
- daň z piva;
- daň z vína a meziproduktů;
- daň z tabákových výrobků;
- daň ze zahřívaných tabákových výrobků;
- daň ze surového tabáku;
- daň ze zemního plynu a některých dalších plynů;
- daň z pevných paliv;
- daň z elektřiny.
Systém zdanění
Oproti DPH je systém zdanění akcízem založen na odlišném principu, konkrétně zdaněním v jednom (jediném) stupni, další prodeje/dodání nejsou předmětem zdanění. Většina zboží podléhající spotřební dani se stává předmětem spotřební daně v okamžiku výroby nebo dovozu na území EU, ale není tomu tak vždy.
Příkladem může být (obecně velmi dobře známá) situace prodeje pohonných hmot. Jde o výrobek, jež podléhá zdanění spotřební daní z minerálních olejů. Rafinerie tedy vyrobí benzín/naftu a tuto může libovolné množství subjektů koupit a následně prodat, žádný z nich (pokud splňuje zákonné požadavky) však spotřební daň neodvádí (na rozdíl od DPH). Spotřební daň v ceně uhradí až motorista v okamžiku natankování paliva na čerpací stanici. Z uvedeného důvodu (neplacení spotřební daně) se na spotřebních daních realizují daňové podvody odlišně a velmi obtížně.
Obecně k systému zdanění:
Obecný mechanismus zdanění (daň se vybírá pouze jednou):
Konstrukce daní
Jednotlivé zákony definují konstrukční prvky zdanění. Správa daní je pak definována buď jednotlivými (výše uvedenými) zákony, nebo obecným procesním předpisem - daňovým řádem.
PPT ke konstrukčním prvkům akcízů:
K mechanismu výběru akcízů přehledná schémata:
V některých případech je výše spotřební daně odvozena od sazeb jiné země:
- Subjekty se sídlem v Monackém knížectví jsou povinny platit spotřební daň podle francouzských sazeb.
- Ve výsostných územích Spojeného království Akrotiri a Dhekelia se platí spotřební daň podle kyperských sazeb.
- Na území Ostrova Man platí sazby Spojeného království.
Ověřování znalostí
Zvládnutí materie tohoto tématu lze ověřit na následujícím odpovědníku.