BLOKOVÁ VÝUKA 18. 2. 2022 Olomouc ZÁKLADNÍ INFORMACE FAKULTNÍ KOORDINÁTOŘI: Právnická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci (pořádající fakulta): Kontakt: stredoskolskymootcourt@gmail.com Organizační tým: Martina Grochová Kateřina Kaprálová Jakub Kvapil Jan Kohl Pavel Glos Právnická fakulta Univerzity Karlovy v Praze: Jakub Svátek, e-mail: Jakubsvatek1@gmail.com Právnická fakulta Masarykovy Univerzity v Brně Zuzana Vikarská, e-mail: Zuzana.Vikarska@law.muni.cz BLOK 1: EVROPSKÝ SOUD PRO LIDSKÁ PRÁVA a EVROPSKÁ ÚMLUVA O LIDSKÝCH PRÁVECH Jaké náležitosti musí mít stížnost k ESLP? - Před podáním stížnosti k _______________________ musí mít stát možnost sám poskytnout ochranu lidským právům, proto je nezbytné _______________________. To v praxi znamená, že bychom vždycky měli podat _______________________. - Proto také můžeme namítat pouze základních lidských práv, jejichž porušení jsme namítali také před _______________________. - Evropský soud pro lidská práva rozhoduje pouze o porušení základních lidských práv, která jsou _______________________. - Ze stížnosti musí - nemusí být patrné, kdo ji podává. - Stěžovatel před ESLP musí - nemusí být zastoupen. - Stížnost k ESLP má předepsanou formu, musí být proto podána na _______________________, který najdeme na webových stránkách_______________________. - Stížnost k ESLP lze podat pouze proti _______________________ Rady Evropy. - Stížnost musí mimo jiné obsahovat stručné shrnutí skutkového stavu. Skutkový stav je právní pojem, který vyjadřuje __________________________________________________. - Stížnost musí být vždy vlastnoručně PODEPSÁNA. Základní údaje o ESLP - Evropský sodu pro lidská práva sídlí ve _______________________ (město) ve _______________________ (země). - Jde o orgán jedné z nejvýznamnějších mezinárodních organizací, _______________________, která má ____ členských států. - Každý stát je na soudě reprezentován __ soudcem, který však nesmí hájit zájmy své země původu. - Pravomoci Evropského soudu pro lidská práva podléhá _______________________ stát Rady Evropy. - Úkolem Evropského soudu pro lidská práva je chránit _______________________, o jejich porušení nebo neporušení rozhoduje _______________________ (judgment). - Ještě předtím však musí rozhodnout, jestli je stížnost _______________________, tedy jestli byly naplněny všechny podmínky pro její projednání. - Na rozdíl od vnitrostátních soudů ESLP nemůže předchozí rozhodnutí _______________________, ale pouze _______________________ lidských práv. Evropská úmluva o lidských právech - Obsahuje celkem 13 článků, v nichž jsou stanovena základní lidská práva a svobody. Další práva jsou stanovena v tzv. _______________________ k Úmluvě, jimiž je Úmluva doplňována. - Úmluva je jediným předpisem, kterým se při svém rozhodování _______________________. - Lidská práva zakotvená v Úmluvě může porušit jenom _______________________, nikdy člověk. Jaká základní práva jsou obsažená v Úmluvě? článek 2: __________________________________________________ článek 3: __________________________________________________ článek 4: _____________________________ a____________________ článek 5: __________________________________________________ článek 6: __________________________________________________ článek 7: __________________________________________________ článek 8: __________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ článek 9: __________________________________________________ článek 10: __________________________________________________ článek 11: __________________________________________________ článek 12: __________________________________________________ článek 13: __________________________________________________ článek 14: __________________________________________________ Vezměte si Úmluvu a zadání případu a zkuste se zamyslet, která Zuzanina práva mohl stát porušit a v jakých článcích se nachází. ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ BLOK 2: Test proporcionality Testem proporcionality nazýváme takový postup soudu, kterým je ověřováno, jestli došlo k porušení základního lidského práva ze strany soudu. Většina soudů – národních i mezinárodních – které posuzují tvrzené porušování lidských práv, tento test v nějaké podobě aplikuje. Evropský soud pro lidská práva není výjimkou. Ve své judikatuře zdůrazňuje, že porušením práva není pouze takový zásah do tohoto práva, který je legální a legitimní a který je nezbytný v demokratické společnosti. Zkuste se zamyslet, jak byste v návaznosti na poslední větu odlišili ZÁSAH do práva a PORUŠENÍ práva? ZÁSAHEM je ______________________________________________________________ PORUŠENÍM je ____________________________________________________________ Každé _______________________ je proto zároveň _______________________, ale každý _______________________ nemusí znamenat, že došlo k _______________________. Zkuste seřadit jednotlivé kroky tzv. testu proporcionality: __ VHODNOST = DÁVÁ SMYSL OPATŘENÍ POUŽÍT? LZE JÍM DOSÁHNOUT CÍLE? __ EXISTENCE ZÁSAHU = DOŠLO K JEDNÁNÍ STÁTU, KTERÉ OVLIVNILO MOŽNOST VYKONÁVAT URČITÉ LP V PLNÉM ROZSAHU? __ PŘIMĚŘENOST = NENÍ TO, CO ZPŮSOBÍME, ZÁVAŽNĚJŠÍ NEŽ TO, CO ODVRACÍME? MŮŽEME PO STĚŽOVATELI POŽADOVAT, ABY NESL NÁSLEDKY? __ SLEDOVÁNÍ LEGITIMNÍHO CÍLE = JAKÝ JE CÍL OPATŘENÍ? A JE TAKOVÝ CÍL LEGITIMNÍ, V SOULADU S ÚMLUVOU? __ ZÁKONNOST = BYL ZÁSAH PROVEDEN V SOULADU S ZÁKONY, PŘEDPISY, USTÁLENOU JUDIKATUROU A PRAXÍ? __ POTŘEBNOST = NEEXISTUJE MÍRNĚJŠÍ ZÁSAH? POTŘEBUJEME ZASÁHNOUT TAK MOC? Přečtete si následující text a odpovězte na otázku. Přečtěte si následující text a zamyslete se. Prošel by tento případ testem proporcionality? Proč? Projděte si jednotlivé kroky testu proporcionality a u každého si stanovte, jestli by byl splněn. Pan a paní Tučňákovi žijí v Ledové zemi. V ledové zemi měl odjakživa každý právo na 5 chutných ryb denně, což stanovil zákon o spravedlivém přístupu k rybám a dalším mořským tvorům. Minulý rok však prošla novela tohoto zákona, podle které se příděl chutných ryb na tučňáka snížil na 4,5 za den pro každého tučňáka vyjma těch, kteří pracují v oblasti tučňákoléčby, kde byl příděl naopak navýšen na 5,5 ryby denně. Paní Tučňáková proto od minulého týdne dostává v Hlavním rybím iglú vždy jen 4,5 chutné ryby na tučňáka. Paní Tučňákové se taková změna vůbec nelíbí a protože je Hlavní rybí iglú správním orgánem, podala správní žalobu ke Krajskému soudu ve Sněžném. Ten jí ve svém rozhodnutí vysvětlil, že příděl je naprosto v pořádku, protože je v souladu s nově schváleným zákonem. Uvedl, že ke snížení přídělu ryb pro tučňáky nepracující v tučňáko-léčbě došlo v souvislosti s aktuálně probíhající epidemií kornatění křídel, která Ledovou zemi už po dobu dvou let paralyzuje. Kvůli tomu dochází zaprvé k velkému pracovnímu vytížení zaměstnanců oboru tučňáko-léčby, a zároveň došlo k významnému poklesu v lovu chutných ryb, protože zaměstnanci zasažení kornatěním křídel jsou dlouhodobě, někdy dokonce trvale, vyřazení z výkonu povolání. Novela zákona reaguje na již neúnosnou situaci. Zásoby ryb se tenčí, cíle lovu se dlouhodobě nedaří naplnit i přes výhodné nástupní podmínky pro lovce. Zároveň se projevuje dlouhodobé přetížení u zaměstnanců tučňáko-léčby, kteří akutně potřebují navýšit příjem potravy. Soud shledal, že Tučňákovi mají pořád zaručen dostatečný přísun ryb, aby zdravotně prospívali. Paní Tučňáková se obrací na ESLP se stížností, v níž uvedla, že zásoby ryb zatím zcela nedošly a data z posledních týdnů ukazují, že epidemie je na ústupu a blýská se na lepší časy. Přísun 4,5 ryby na den je na spodní hranici doporučení minimálního dostatečného příjmu pro dospělého tučňáka. Zákon tedy nereflektuje skutečnost, že někteří tučňáci potřebují, aby prospíval, přísun vyšší. Zároveň chápe snahu podpořit zaměstnance tučňáko-léčby, zároveň ale nesouhlasí s tím, aby na to doplácela celá populace, která je koneckonců také významně zasažena probíhající epidemií. BLOK 3: Pravidla soutěže a práce se zdroji Pravidla soutěže Podívejte se pravidla soutěže a zamyslete se, které Vám připadá nejdůležitější. Soutěžní podání JAK MÁ VŮBEC PODÁNÍ VYPADAT 1. Úvodní strana (která musí obsahovat:) a. Název případu b. Registrační číslo c. Školu ani město neuvádět! (kvůli zachování anonymity a nestrannosti) 2. Skutkový stav o Stručný popis děje případu 3. Argumentace o Musí obsahovat právní posouzení o Je nutné argumentaci stavět na relevantních článcích Úmluvy (a zároveň své argumenty podpořit judikaturou) 4. Závěr o Čeho se po soudu domáhá zastupovaná strana (= co po soudu “chce”) 5. Seznam zdrojů PRAVIDLA KVALITNÍHO PODÁNÍ 1. Fáze psaní písemného podání o Přípravná fáze - rozplánování o Samotný proces psaní podání - napsat si, pak je dobré to číst, nechat chvilku odležet, člověk to pak vidí z nové perspektivy o Strategie - co chcete, to musíte soudu dát vědět o Styl - podoba textu 2. Obecná pravidla o Počet slov (najdete v pravidlech) - pravidla je tedy nutné dobře znát o Písmo o Nesmíte dělat hrubky - tím se totiž dá pokazit dobré podání 3. Názvy kapitol o Podání nesmí být jednolitý text o Je tedy nutné text dělit do odstavců o Kapitoly pojmenujte tak, aby to soudci napomohlo zjistit, jaký je váš názor na věc - tj. celou větou ▪ Např.: Rozhodčí senát nemá pravomoc v této věci rozhodovat, protože neproběhla rozhodčí doložkou vyžadovaná mediace (namísto: Pravomoc rozhodčího senátu) 4. Jaký je cíl podání o O co vám, jakožto zástupci jedné ze stran, jde o Jedná se o celou část podání o Je nezbytně nutné to soudu sdělit 5. Argumentace o Smysl argumentace = dát najevo, kam se budete ubírat o Obecně platí toto schéma: ▪ Possition = co zastáváte ▪ Reason = proč to zastáváte ▪ Example = příklad, na kterém se utvrdí, proč se případy 1 a 2 platí ▪ Summary = shrnutí 6. Argumentace musí být logická! o Je potřeba prostřednictvím argumentace směřovat k cíli (z bodu 5. do bodu 4. - viz výše) o Obecně platí že z A plyne B o Je dobré použít toto: řeknu vám, co vám řeknu → řeknu vám to → pak vám řeknu, co jsem řekl (possition, reason, exapmle, summary) 7. Nejsilnější argument jako první o Názory na tento bod se různí o Vy - pokud ten argument bude opravdu tak dobrý, jak si myslíte - zaujmete hned na začátek, uděláte dobrý dojem o Dobré prodiskutovat s koučem 8. Jasnost nade vše o Nepoužívat trojité zápory ve větách o Používat jednoduché věty o V jednoduchosti je síla 9. Zkuste zaujmout - analogie, metafory, příklady 10. Citace! o Vyvarujte se plagiarismu o Vytvořte si pak seznam zkratek těch zdrojů, které citujete opakovaně a to pak dodržujte o Např.: SHAW, M. N. International Law. 6. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, 1708 str. ISBN 9780521899291 (dále jen „Shaw“) 11. Do závěru napsat shrnutí + návrh o Čeho chcete docílit, proč si stěžujete, o Jak chcete, aby soud rozhodl = tomu se říká návrh o Do závěru by znovu měl být uveden cíl, který jste si v podání stanovili, předchází mu shrnutí (bod “řeknu vám, co jsem vám řekl”) V následující doplňovačce si můžete prověřit svou paměť a dovednosti nabyté v tomto bloku. Doplňovačka obsahuje ty nejstěžejnější informace, bez kterých byste dobré podání jen stěží napsali. 1. Písemné podání musí být v rozsahu ………………… slov (+/- …………. slov). 2. Písemné podání má být rozděleno do …………………. 3. Je dobré použít ………………… argument jako první. 4. Vzhledem k pravidlu jasnost nade vše, nikdy nepoužívejte trojité ………………… ve větách. 5. V rámci toho, abyste soudce svým podáním zaujali, používejte ………………… a …………………. 6. Pokud z jiného zdroje opíšu celé své podání a neocituji ten zdroj, práce se bude nazývat …………………. 7. U citací si za účelem šetření počtu slov vymyslete ………………… pro autora/dílo a tu používejte. 8. Do závěru je nutné napsat …………………. 9. Obecná posloupnost pro argumentaci je následující: a) b) c) d) 10. Písemné podání by mělo obsahovat následující části: a) b) c) d) e) 11. Za písemné podání je možné získat maximálně………………… bodů. Judikatura ESLP a vyhledávání ve zdrojích Rozhodněte se, ve kterých zdrojích najdete závazná a ve kterých nezávazná pravidla nebo jejich výklad, spojte se čárou s příslušnou odpovědí. Nejdůležitějším zdrojem pro Vaši práci na případu bude databáze HUDOC: https://hudoc.echr.coe.int https://bit.ly/hledejvhudoc BLOK 4: Právo na soukromí (Pokyny pro vyučující: Poproste studenty, aby se zamysleli, co si představí pod pojmy „soukromí“ a „právo na soukromí“. Bez přípravy je požádejte o jejich příklady/definice. Následně si společně shrňte, že právo na soukromí je právo každého člověka, aby stát NEPŘIMĚŘENĚ nezasahoval do nejintimnějších sfér jeho života a zároveň, aby jej před takovými zásahy i ze strany dalších lidí ochránil. Připomeňte jim, co se naučili o rozdílu mezi zásahem a porušením práva. Zdůrazněte, že ne každý zásah bude porušením práva na soukromí. Uveďte jednoduchý příklad. Příprava: Vymyslete jednoduchý nesporný případ, kdy zásah do práva na soukromí není porušením.) PRÁVO NA SOUKROMÍ = __________________________________________________ Jaké složky má právo na soukromí? Co všechno je chráněno? PRÁVO NA SOUKROMÍ Jaké zásahy do fyzické integrity ze strany státu nebo dalších lidí si umíte představit? Které z nich už podle Vás nejsou v pořádku (jsou porušením práva na respektování soukromého života)? ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ BLOK 5: Právo na vzdělání Protokol č. 1, článek č. 2 Nikomu nesmí být odepřeno právo na vzdělání. Při výkonu jakýchkoli funkcí v oblasti výchovy a výuky, které stát vykonává, bude respektovat právo rodičů zajišťovat tuto výchovu a vzdělání ve shodě s jejich vlastním náboženským a filozofickým přesvědčením. První skupina Druhá skupina Třetí skupina Jaké povinnosti plynou z práva na vzdělání daným státům? ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ „Projev práva na vzdělání“ Případ: V srpnu 2004 stěžovatelka úspěšně složila talentové přijímací zkoušky na Konzervatoř turecké hudby při Technické univerzitě v Istanbulu ve hře na loutnu. V září 2004 předložila konzervatoři lékařské osvědčení, vyžadované od všech nových studentů, v němž bylo uvedeno, že je způsobilá studia v těch sekcích konzervatoře, kde není vyžadován zrak. Vedení konzervatoře se následně obrátilo na dané zdravotnické zařízení, sdělilo mu, že ve všech sedmi sekcích konzervatoře je zrak vyžadován, a požádalo ho o vydání nového osvědčení, které by tuto skutečnost reflektovalo. V listopadu 2004 zdravotnické zařízení osvědčení opravilo a uvedlo, že stěžovatelka není způsobilá se na konzervatoři vzdělávat. Ještě v září 2004 vedení konzervatoře vydalo rozhodnutí, jímž zamítlo žádost stěžovatelky o přijetí ke studiu. Stěžovatelka podala proti rozhodnutí žalobu a neúspěšně požádala o odložení výkonu rozhodnutí školy. Žaloba ve věci samé byla soudem prvního stupně zamítnuta v říjnu 2005 s tím, že rozhodnutí školy není v rozporu se zákonem, jelikož stěžovatelka nepředložila lékařské osvědčení, v němž by bylo uvedeno, že je způsobilá se na konzervatoři vzdělávat. V únoru 2008 rozhodnutí soudu potvrdil nejvyšší správní soud. Stěžovatelka po nepřijetí na konzervatoř navštěvovala běžnou střední školu a následně byla přijata ke studiu na katedře hudby Fakulty krásných umění Univerzity v Marmaře. Jaké otázky by Soud měl vzít v potaz, aby mohl dojít k závěru, že jde o porušení čl. 2 Protokolu č. 1? bit.ly/msmcblokovka