3. Klinika - Zranitelné skupiny pohledem antidiskriminačního práva
I. BLOK: Aktuální otázky vzdělávání Romů v České republice
V rámci prvního bloku tohoto
semináře se budeme věnovat tématu vzdělávání romských dětí a žáků
v českém vzdělávacím systému. Budeme diskutovat o tom, v čem
spočívají a mohou spočívat nerovnosti ve vzdělávání této etnické minority.
✔️Tematické
okruhy, kterým se budeme věnovat
·
D. H. a ostatní proti České republice: důsledky a další vývoj, slovenské
rozsudky,
·
Dvojí rovina
diskriminace romských dětí a žáků, právní aspekty segregace
·
Kulturní vzorce a
předsudky týkající se života a priorit Romů, problémy v diagnostice,
spádové oblasti, nedostatky ve sběru etnických dat
· Nová česká judikatura aneb postupy na ZŠ Šalounova: Přes tři schody do života půjde se Vám lépe!
✔️Po semináři budete schopni
·
Charakterizovat specifika ve vzdělávání českých
Romů v minulosti a dnes
·
Uvést základní příčiny setrvalých nerovností
v českém vzdělávacím systému a pojmenovat možná dílčí řešení
·
Rozlišit termíny diskriminace, přímá a nepřímá
diskriminace, nerovný přístup ke vzdělání, segregace ve vzdělávání
· Vysvětlit potřebnost sběru etnických dat
✒️Úkol1. Vyhledejte judikaturu štrasburského soudu proti dalším smluvním zemím Úmluvy týkající se diskriminace romských dětí a rozdělte pomyslně na a) případy skutkově podobné případu Velkého senátu ESLP D. H. a ostatní proti ČR, b) ukázky jiných forem nerovnosti vůči Romům. Použijte zdroje níž. 2. Zkuste se zamyslet nad tím, zda byste jako rozhodující soudci posoudili postup ZŠ Šalounova stejně (a proč) nebo odlišně (a proč). |
📚 Tipy k
dalšímu studiu
·
JARKOVSKÁ, Lucie, LIŠKOVÁ, Kateřina, SOURALOVÁ, Adéla, OBROVSKÁ, Jana.
Etnická rozmanitost ve školách. Stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015.[1]
·
ŠABATOVÁ, Anna a kol.: Diskriminace. Sborník stanovisek veřejného ochránce práv,
s. 118-144.[2]
·
KALENSKÁ, Petra. Právo na vzdělání příslušníků etnických menšin
v evropském systému ochrany lidských práv. Disertační práce, Právnická
fakulta UK, 2020.[3]
·
Výzkum veřejného ochránce práv k otázce etnického složení žáků
bývalých zvláštních škol, 2012.[4]
·
Doporučení veřejné ochránkyně práv ke společnému vzdělávání romských a
neromských dětí ze dne 12. 12. 2018, sp. zn. 6/2017/SZD.[5]
·
KŘEČEK, S. a kol.: Školství. Sborník stanovisek veřejného ochránce práv, s.
52-58.[6]
· Rozsudek Krajského soudu v Ostravě č. j. 57 Co 433/2019-301 (ZŠ Šalounova) a rozsudek Nejvyššího soudu č. j. 25 Cdo 473/2021-337.[7]
[1] Blíže k práci: https://sreview.soc.cas.cz/pdfs/csr/2016/04/08.pdf
[3] Dostupná zde: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/124842/140086777.pdf?sequence=1&isAllowed=y
[4] Dostupné zde: https://www.ochrance.cz/dokument/vyzkum_verejneho_ochrance_prav_k_otazce_etnickeho_slozeni_zaku_byvalych_zvlastnich_skol/
[5] Dostupné zde: https://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/6670
II. BLOK: Společenské a právní překážky v každodenních životech trans lidí
V rámci druhého bloku tohoto
semináře se budeme věnovat tématu Společenské a právní překážky
v každodenních životech trans lidí. Povíme si něco o trans lidech
jakožto jedné z genderových menšin a zároveň zvláště zranitelných skupin
v rámci české společnosti.
✔️ Tematické
okruhy, kterým se budeme věnovat
·
Představení
LGBTIQ+ osob, sexuálních a genderových menšin
·
Kdo jsou trans
lidé, jaké související základní pojmy a kategorie je vhodné znát
·
Sociální aspekty
zranitelnosti trans lidí a související data – míra pociťované diskriminace,
otevřenost, reakce na coming out, sociální akceptace
·
Právní aspekty
zranitelnosti trans lidí – diskriminace, problematika hate crimes, změna
pohlaví, další související právní otázky
✔️ Po
semináři budete schopni
·
Charakterizovat základní sexuální a genderové
menšiny
·
Zodpovědět na otázku, kdo jsou trans lidé,
definovat související pojmy a kategorie
·
Uvést některé příklady, s jakými problémy
se trans lidé mohou setkávat ve společnosti, a vyhledat související datové
zdroje
·
Vypočíst základní problémy, s nimiž se
trans lidé mohou potýkat v oblasti práva
·
Vysvětlit, jak jsou trans lidé chráněni před
diskriminaci, před předsudečnou trestnou činností, a nalézt v dotčené
právní úpravě možné mezery
·
Představit platnou právní úpravu změny pohlaví
v kontextu garantovaných lidských práv
·
Uvést příklady právních úprav, jejichž aplikace
může vést k odhalování identity trans lidí
· Definovat možné právní problémy v základních (nekomplikovaných) modelových situacích
✒️Úkol1. Přehrajte si německé výukové video, které se pokouší jednoduše objasnit transgender problematiku (dostupné v angličtině s anglickými titulky). Vyhledejte v něm klíčová slova týkající se rozebírané problematiky a pokuste se je vysvětlit. Jaký je rozdíl mezi pohlavím a genderovou identitou? Kdo jsou trans lidé? Je „gender reassignment surgery“ synonymem českého výrazu „změna pohlaví“? Kdy můžeme hovořit o sociálním stigmatu? 2. Přečtěte si jednotlivé případové studie, které naleznete v dokumentu níže, a pokuste se zodpovědět na uvedené otázky. Zamyslete se nad dalšími situacemi, jež mohou být pro trans lidi z právního hlediska problematické. |
📚 Tipy k
dalšímu studiu
·
Výzkumná zpráva Obavy a přání trans
lidí (Transparent, z. s., 2019)
·
KVASNICOVÁ, Jana a ŠAMÁNEK, Jiří. Antidiskriminační zákon. Komentář.
Praha: Wolters Kluwer, 2015, s. 154 – 160; dostupné také v ASPI
·
Rozsudek ESLP ve věci A. P., Garçon
a Nicot proti Francii (stížnost č. 79885/12, 52471/13 a 52596/13) z roku
2020; vybrané pasáže jsou dostupné také
v češtině
·
ŠIMÁČKOVÁ, Kateřina (ed.). Mužské právo. Jsou právní pravidla neutrální?.
Praha: Wolters Kluwer, 2020, s. 959 – 977
·
Doporučení veřejného ochránce práv
ze dne 19. 4. 2018, sp. zn. 4/2018/SZD