Návrh předmětu: Czech Constitutional Values Garant: JUDr. Zuzana Vikarská, MJur, MPhil, Ph.D. Garanční oddělení: Katedra ústavního práva a politologie Vyučovací jazyk: angličtina Cílová skupina: Ph.D. studenti, zahraniční studenti (včetně Erasmus), Mgr. studenti Cíle předmětu: kurz sice stojí na četbě textů z minulého století, není však kurzem primárně historickým a necílí na výuku historických událostí. Cílem je hledání českých ústavních hodnot. Kurz míří primárně na studenty doktorského programu na KÚPP, bude ale otevřen i doktorandům z jiných kateder a pregraduálním studentům se zájmem o ústavní právo a ústavní teorii. Jeho cílem bude mluvit o hodnotách, na nichž stojí náš právní řád. Budeme číst texty Masaryka, Patočky, Havla, prvního Ústavního soudu, atd., abychom se pokusili o rekonstrukci klíčových hodnot naší státnosti (a tenze mezi různými hodnotami), ale také konzervativnější texty Scrutona či Deneena, abychom liberální demokracii konstruktivně kritizovali. Cílem kurzu je rozproudit diskusi ve skupině, kde se setkají čeští a zahraniční studenti - téma by právě díky této kombinaci mělo být přínosné pro všechny. Výstupy z učení: přehled v literatuře (a judikatuře) týkající se základních hodnot české státnosti, schopnost pojmenovat různé fenomény a podrobit je kritické diskusi. Osnova: Výuka v kurzu bude probíhat prezenčně, jednou za 14 dnů 1. The birth of Czechoslovakia in 1918. “The Czech Question”. 2. “The Building of a State” and the struggles of the First Republic. 3. Losing statehood: the Protectorate and relevant documents from that era. 4. Charter 77 & The Two Thousand Words, in the context of int’l human rights treaties of that era. 5. The Power of the Powerless: what is the role of a state, anyway? 6. The birth of the Czech Republic, its constitutional framework and its values. “The Czech Q” revisited. 7. Lustrations, transition, new democracy, and the case-law of the first decade of the CCC. Výukové metody: samostudium relevantní akademické literatury, samostatné čtení plurality zdrojů, otevřená diskuse a názorová konfrontace v rámci seminární výuky. Metody hodnocení: 100 % průběžné zapojení do interaktivní seminární výuky. Literatura: Eva Broklová, One Hundred Years of the Czech Question. Czech Sociological Review, 1995, Vol. 3, No. 1. Karel Čapek, Talks with T. G. Masaryk. Catbird Press 1996. Patrick Deneen, Why Liberalism Failed. Yale University Press, 2018. Ernest Gellner, The Price of Velvet: Thomas Masaryk and Václav Havel. Czech Sociological Review, 1995, Vol. 3, No. 1. Miloš Havelka, A Hundred Years of the „Czech Question“ and "The Czech Question" a Hundred Years On. Czech Sociological Review, 1995, Vol. 3, No. 1. David Kosař, Lustration and Lapse of Time: 'Dealing with the Past' in the Czech Republic. European Constitutional Law Review. Cambridge University Press, 2008, Vol. 4, No. 3. Jiří Musil, The Meaning of „The Czech Question“ Today. Czech Sociological Review, 1995, Vol. 3, No. 1. Jan Patočka, Wars of the Twentieth Century and the Twentieth Century as War. Telos Press, 1976-1977. Joseph S. Roucek, The Building of a State (book review). The Journal of Modern History, Vol. 6, No. 2, Jun 1934. Roger Scruton, Meaning of Conservatism. St Augustine Press, 2002. Katarína Šipulová & Vít Hloušek, Different Paths of Transitional Justice in the Czech Republic, Slovakia and Poland. World Political Science Review.Berkeley Electronic Press, 2013, Vol. 9, No. 1. Charter 77 (any edition) The Two Thousand Words (any edition) Václav Havel, The Power of the Powerless (any edition). selected decisions of the Czech Constitutional Court (first decade, 1993-2003)